"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:1177276891.326130.154430@n76g2000hsh.googlegroups.com...
On 22 Apr., 20:26, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:
> Hvad pokker er systemet i hvad en bil må trække
>
> Vi skal ha ny bil (gerne mpv) og den skal kunne trække et halvt hus.
>
> Vi har kigget på avensis der må trække 1300kg og kan "opvejes" til at
> trække
> 1500kg. Fint, men mit hoved går mod taget, så den duer desværre ikke
>
> Multipla. Fin bil, dårligt rygte og dårlig crashtest, men må trække
> 1300kg
> Bedre crashtest har så en scenic. Lige så tung, 140hypper, men må kun
> trække 950kg?!?!?!
>
> HVAD er systemet. Jeg troede at hvis bilen var tung og havde masser af
> hypper, så... ?
For et års tid siden var der en artikel om reglerne i et campingblad,
og det var nogenlunde som Per skriver. Artiklen som var fyldt med
detaljer jeg ikke husker mere, og gik primært ud på at påpege at
reglerne ikke var fornuftigt skruet sammen. De mente det var tåbeligt
at reglerne var som de var (og sikkert stadig er), så reglerne er som
du har opdaget ikke sådan lige til at gennemskue. De brugte som
eksempel at en Opel Corsa uden kræfter nok til at slå en bule i en
pakke varm smør, måtte trække det samme som en Citroen Xsara 2,0.
Med venlig hilsen Kim
Mnjah - det er faktisk mere indviklet en som skrevet her.
Hvad bilen må trække er fabrikkens beslutning - og 12%'s regelen er
faktisk - svjh - EU-standard. Men denne standard er ikke fast gældende i
DK - endnu.
Derfor kan mange biler få vejet trækvægten op til at følge fabrikkens
angivelse for 8% stigning i stedet.
Franske bilfabrikanter ønsker at undgå at påtage sig ansvar - Citroen satte
C5'erens trækvægt ned en overgang angiveligt pga et par koblingsnedbrud ifbm
anhængerkørsel.
Det blir først rigtigt sjovt når man trækker de danske regeler for
anhængere, vægte og kørekort ind i billedet.
Vores eget vogntog er et af de sjove eksempler; campingvognen har en
egenvægt på 900 kg og en totalvægt på 1.200 kg. Focus'en må trække 1.200 kg.
OK - 1.200 + 1.200 = 2.400 kg - langt under 3.500 kg, så jeg kan roligt køre
med vogntoget.....for så vidt angår den del af loven.
Hvis vi så lige blander loven om kørekort og anhængervægt ind begynder det
sjove: den siger nemlig at vi desuden skal drage bilens egenvægt ind i
regnestykket: bilens egenvægt + 50 kg = anhængerens maksimale vægt med
bremser. Holder du dig indefor denne grænse har du et lovligt vogntog med
almindeligt kørekort. Overskider anhængerens tilladte totalvægt denne grænse
skal du have E-kortet også (stor anhænger til alm kørekort - ikke at
forveksle med anhængekort til lastvogn). Du må naturligvis (?) stadig ikke
overskride bilens tilladte trækvægt.
Er i med så langt ? Godt - så kommer det rigtig sjove: jeg syntes jo at med
vor bils egenvægt på 1.100 kg + 50 kg = 1.150 kg som maksimal trækvægt med
alm. kørekort at det var temmeligt åndssvagt at skulle tage E-kortet for 50
kg - jeg må da ku få vejet campingvognen de 50 kg ned.
Jeg havde et andet ærinde på motorkontoret og tog cv'ens reg.attest med,
smed den på disken og bad damen lige rette tallet. "Nej, det kan du ikke
uden at køre til syn med cv'en først. Men jeg kan nedsætte trækvægten på din
bil i stedet. Det kræver ikke syn og er gratis".
Hun har da fuldstændigt tabt sutten, tænkte jeg. Men ku alligevel ikke
slippe det - hun måtte da trods alt ha en grund til at sige sådan. Men det
lød da helt tosset - syn af cv'en, der ikke skulle have foretaget nogen som
helst konstruktive ændringer !
Jeg begyndte så at søge efter emnet og jo - den er sgu god nok ! Ved at
nedsætte bilens trækvægt med de samme 50 kg (gratis + uden syn) må jeg nu
køre med samme cv - blot jeg sørger for at cv'en ikke rent faktisk vejer
mere end 1.150 kg når jeg kører med den !
Faktisk må den have en totalvægt helt op til 3.500 - 1.150 = 2.350 kg - bare
den ikke vejer mere end 1.150 kg, nå jeg kører med den. Bevares - rent
praktisk blir det nok svært at finde en anhænger med totalvægt 2.350 kg og
en egenvægt på højst 1.150 kg
Men der er ikke noget at sige til at dansk politi selv har svært ved at
finde rundt i det - og at det somme tider går helt galt i udlandet !
--
Jesper Hedegaard
Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder