|
| For meget olie, hvad er det der sker... Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 20-04-07 09:24 |
|
Hej
Hvad er det der sker med motoren hvis man kører med for meget olie. Konkret
en 1,6 TD i en gammel golf
Stef
| |
Martin Johansen [600~ (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 20-04-07 12:22 |
|
> Hvad er det der sker med motoren hvis man kører med for meget olie.
> Konkret en 1,6 TD i en gammel golf
De elsker, at tage gassen på eget initiativ = du kan ikke slukke
motoren hvis den går i selvsving.
| |
Thomas Buus Andersen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 20-04-07 12:53 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4628a253$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvad er det der sker med motoren hvis man kører med for meget olie.
>> Konkret en 1,6 TD i en gammel golf
>
> De elsker, at tage gassen på eget initiativ = du kan ikke slukke
> motoren hvis den går i selvsving.
5. gear og fuld brems ?
Thomas
>
| |
Troels Plougmann-Ols~ (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~ |
Dato : 20-04-07 14:45 |
|
> 5. gear og fuld brems ?
Er første ikke bedre?
Troels
| |
Martin Petersen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Petersen |
Dato : 20-04-07 14:59 |
|
"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:4628c3f1$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> 5. gear og fuld brems ?
>
> Er første ikke bedre?
Nej...
- Martin
>
> Troels
| |
Klaus G. (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 20-04-07 15:33 |
|
>>> 5. gear og fuld brems ?
>>
>> Er første ikke bedre?
>
> Nej...
>
Fuldstændig ligemeget. Alle biler jeg har haft, der har bremserne været i
stand til at kvæle motoren i 1.gear.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Martin Petersen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Petersen |
Dato : 20-04-07 19:18 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4628cf95$0$44661$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>> 5. gear og fuld brems ?
>>>
>>> Er første ikke bedre?
>>
>> Nej...
>>
> Fuldstændig ligemeget. Alle biler jeg har haft, der har bremserne været i
> stand til at kvæle motoren i 1.gear.
Jeg er da i princippet enig, men en 1000 hestes fætter kunne måske nok rive
hjulene rundt? Derfor er det højeste gear bedst (medmindre koblingen ikke
kan følge med, så er det fuldstændig ligegyldigt :) ).
- Martin
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch
> www.seth-enoch.dk/gallery
>
| |
Leonard (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 20-04-07 20:18 |
|
On Fri, 20 Apr 2007 20:17:34 +0200, Martin Petersen wrote:
> Jeg er da i princippet enig, men en 1000 hestes fætter kunne måske nok rive
> hjulene rundt?
Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
- har den mere end 34 HK ?
--
Leonard
http://leonard.dk/
| |
Klaus G. (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 20-04-07 21:44 |
|
> Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
> - har den mere end 34 HK ?
lol :)
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Ukendt (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-07 21:50 |
|
On Fri, 20 Apr 2007 21:18:29 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:
>On Fri, 20 Apr 2007 20:17:34 +0200, Martin Petersen wrote:
>
>> Jeg er da i princippet enig, men en 1000 hestes fætter kunne måske nok rive
>> hjulene rundt?
>
>Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
>- har den mere end 34 HK ?
Den kan da have haft helt op til 80, da den forlod Wolfsburg....måske
lidt ekstra olie (den sidste) kan få den til at gentage det nummer
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Ib Jakobsen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 20-04-07 22:07 |
|
Leonard skrev:
> On Fri, 20 Apr 2007 20:17:34 +0200, Martin Petersen wrote:
>
>> Jeg er da i princippet enig, men en 1000 hestes fætter kunne måske nok rive
>> hjulene rundt?
>
> Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
> - har den mere end 34 HK ?
Ja, da. Hvis den får et kosttilskud af motorolie. Har selv prøvet en ord
P100, der gik fra 100 til 150km/t hurtigere end en sportsvogn.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Uffe Bærentsen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 20-04-07 23:54 |
|
"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
news:46290418$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4628cf95$0$44661$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>>> 5. gear og fuld brems ?
>>>>
>>>> Er første ikke bedre?
>>>
>>> Nej...
>>>
>> Fuldstændig ligemeget. Alle biler jeg har haft, der har bremserne været i
>> stand til at kvæle motoren i 1.gear.
>
> Jeg er da i princippet enig, men en 1000 hestes fætter kunne måske nok
> rive hjulene rundt? Derfor er det højeste gear bedst (medmindre koblingen
> ikke kan følge med, så er det fuldstændig ligegyldigt :) ).
Så er drivelinen og bremserne ikke dimensioneret til de kræfter.
Altså burde paradokset ikke kunne forekomme.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Stefan Jacobsen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 20-04-07 22:59 |
|
> De elsker, at tage gassen på eget initiativ = du kan ikke slukke
> motoren hvis den går i selvsving.
Det var nu ikke problemet tværdigtmod, meeeeeget røg, næsten ingen acc. max
60-70 km/t og på et tidspunkt blev bremsen helt hård og jeg kunne ikke
bremse. Så der blev bilen smidt og bliver hentet på autotrailer imorgen. Jeg
snakkede med en her til aften der mener der er røget et stempel, nok fordi
olie pumpen er gået en tur.
Stef
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-04-07 03:44 |
|
Stefan Jacobsen wrote:
>> De elsker, at tage gassen på eget initiativ = du kan ikke
>> slukke motoren hvis den går i selvsving.
> Det var nu ikke problemet tværdigtmod, meeeeeget røg, næsten ingen
> acc. max 60-70 km/t og på et tidspunkt blev bremsen helt hård og jeg
> kunne ikke bremse. Så der blev bilen smidt og bliver hentet på
> autotrailer imorgen. Jeg snakkede med en her til aften der mener der
> er røget et stempel, nok fordi olie pumpen er gået en tur.
"Kunne ikke bremse" - har du bremset den over en længere strækning?
Jeg har gjort det samme med en Golf II D - det var ingen sag at bremse den
ned.
Hvorfor H jeg har hældt for meget olie på kan jeg den dag i dag ikke
begribe - jeg har nok været lidt for ung til at lege med biler dengang :)
Golf II D skal have en slange fra krumtaphuset til et T-stykke, der fordeler
sig til luftfilteret og - svjh - tilbage til topstykket. Det havde min ikke
efter et motorskift og så er den åbenbart ekstra følsom overfor for meget
olie på motoren.
--
Per, Esbjerg
| |
Stefan Jacobsen (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 21-04-07 10:10 |
|
> "Kunne ikke bremse" - har du bremset den over en længere strækning?
Nej der er ikke bremset, men teorien er at olien har presset sig ind i
bremseforstærkeren.
> Jeg har gjort det samme med en Golf II D - det var ingen sag at bremse den
> ned.
> Hvorfor H jeg har hældt for meget olie på kan jeg den dag i dag ikke
> begribe - jeg har nok været lidt for ung til at lege med biler dengang :)
Ditto her, men det skulle jo gå stærkt!
> Golf II D skal have en slange fra krumtaphuset til et T-stykke, der
> fordeler sig til luftfilteret og - svjh - tilbage til topstykket. Det
> havde min ikke efter et motorskift og så er den åbenbart ekstra følsom
> overfor for meget olie på motoren.
>
Det sidder fint på min, men konklutionen er at der kommer en anden motor i,
inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc. og samlet igen,
kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre penge
Stef
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-04-07 12:04 |
|
Stefan Jacobsen wrote:
> Det sidder fint på min, men konklutionen er at der kommer en anden
> motor i, inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc.
> og samlet igen, kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre
> penge
Dengang min motor gjorde det blev den skilt ad. Der var mig bekendt ingen
skadede dele, men der var masser af olie over stemplerne :)
Motoren blev lavet på garanti.
--
Per, Esbjerg
| |
Stefan Jacobsen (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 21-04-07 22:08 |
|
Dengang min motor gjorde det blev den skilt ad. Der var mig bekendt ingen
> skadede dele, men der var masser af olie over stemplerne :)
>
> Motoren blev lavet på garanti.
>
Jeg tror garantien er gået på den her
Stef
| |
Troels Plougmann-Ols~ (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~ |
Dato : 21-04-07 15:25 |
|
> Det sidder fint på min, men konklutionen er at der kommer en anden motor
> i, inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc. og samlet
> igen, kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre penge
Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.
Ingen grund til at dømme den død endnu :)
Troels
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-04-07 21:09 |
|
Troels Plougmann-Olsen wrote:
>> Det sidder fint på min, men konklutionen er at der kommer en anden
>> motor i, inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc.
>> og samlet igen, kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre
>> penge
> Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.
> Ingen grund til at dømme den død endnu :)
Da min stoppede med motorolie i oliefilter og videre ned i
forbrændingskammerat kunne den ikke tørne motoren pga alt det motorolie :)
--
Per, Esbjerg
| |
Stefan Jacobsen (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 21-04-07 22:10 |
|
"Per Henneberg > Da min stoppede med motorolie i oliefilter og videre ned i
> forbrændingskammerat kunne den ikke tørne motoren pga alt det motorolie :)
>
Jeg kan nu godt få liv, men det lyder meget træls.
Stef
| |
Folmer Rasmussen (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 21-04-07 22:18 |
|
On Sat, 21 Apr 2007 22:08:36 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
>Troels Plougmann-Olsen wrote:
>>> Det sidder fint på min, men konklutionen er at der kommer en anden
>>> motor i, inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc.
>>> og samlet igen, kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre
>>> penge
>
>> Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.
>
>> Ingen grund til at dømme den død endnu :)
>
>Da min stoppede med motorolie i oliefilter og videre ned i
>forbrændingskammerat kunne den ikke tørne motoren pga alt det motorolie :)
>--
Jeg er sikker på at min bil også har motorolie i oliefilteret. Er det
farligt, og hvad gjorde du ved det?
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Per Henneberg Kriste~ (22-04-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 22-04-07 05:16 |
|
Folmer Rasmussen wrote:
> Jeg er sikker på at min bil også har motorolie i oliefilteret. Er det
> farligt, og hvad gjorde du ved det?
Så i luftfilteret da.
Der er så mange filtre i en bil at det ikke er til at finde ud af det :)
--
Per, Esbjerg
| |
Stefan Jacobsen (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 21-04-07 22:10 |
|
> Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.
>
> Ingen grund til at dømme den død endnu :)
>
Det er da et forsøg værd men jeg er overbevist om det er et overstået
kapitel, 400kkm er ved også ok for en 1.6 TD'er fra engang i firserne.
Stef
| |
Per Henneberg Kriste~ (22-04-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 22-04-07 05:18 |
|
Stefan Jacobsen wrote:
>> Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.
>>
>> Ingen grund til at dømme den død endnu :)
>>
> Det er da et forsøg værd men jeg er overbevist om det er et overstået
> kapitel, 400kkm er ved også ok for en 1.6 TD'er fra engang i firserne.
Min havde kørt 415.000, da jeg solgte den, såhh nej.. Den brugte hverken
olie eller vand. Det var en G2 GTD.
Den bil jeg snakkede om før var en G1 D. Den har jeg desværre ingen anelse
om hvor mange km jeg kørte i - men det blev da til nogen stykker :)
--
Per, Esbjerg
| |
Morten (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 20-04-07 14:53 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:462895bb$0$47563$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvad er det der sker med motoren hvis man kører med for meget olie.
> Konkret en 1,6 TD i en gammel golf
>
> Stef
>
Ja, kvæl den i gear. (håb at koblingen ikke skrider
Jeg bilder mig også ind at man risikerer at krumtappen begynder at "piske"
olien, og det kan ikke være godt...
\Morten
| |
Stefan Jacobsen (23-04-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 23-04-07 21:33 |
|
Det viste sig problemet nok var et helt andet, en dårlig oliepumpe, og den
skærm der sidder i bunden af den. Skærmen var knust og havde stoppet
indtaget i oliepumpen samt sat sig fast oppe ved snekkehjulet til
bremseforstærkeren! Så nu kommer der en anden pumpe på imorgen... hvis
T-svansen eller kan har den på lager og så må vi se om ikke den kommer til
at køre igen.
Stef
| |
|
|