Afleverer bilen til værksted med besked om at bærearme og forfjedre skal
skiftes iflg. Ford, de vil lige checke den først og så lave den et par dage
senere.
Jeg bliver ringet op og får besked på at bærearmene intet fejler, de kunne
ikke finde noget slør i dem - fint jeg sparer de 4000,-.
Så kommer dagen hvor den skal laves, jeg hører ikke fra dem, så alt må jo
være gået godt. Jeg henter bilen og får besked på, at bærearmene faktisk var
defekte alligevel, så dem havde de skiftet, surt men ok.
Det første jeg opdager på vej ud over kantstenen er et højt KLONK fra
venstre side, jeg kører lidt rundt og lyden kommer flere gange, jeg synes
også bilen kører sært men er fokuseret på lyden. Kører tilbage med det
samme, og gør dem opmærksom på det, de vil kigge på den dagen efter.
Dagen efter:
Jeg bliver ringet op med besked om, at de ikke kan se eller høre noget
unormalt, men at de har spændt den efter! Jeg får derudover at vide, at
værkføreren synes at selvopretningen er helt gal, og at mekanikeren godt nok
havde fortalt ham, at det ene forhjul stod så skævt at man kunne se det med
det blotte øje! Værkstedet havde for det første ikke udstyr til at spore en
bil, og derudover mente de ikke at det var deres problem, da de ikke havde
rodet med nogle ting der havde med sporing at gøre.
Jeg kommer og henter den og kører en tur med værkføreren, det var uheldigvis
ikke helt så let at fremprovokere lyden, men han fik den hørt et par gange.
Nu vil jeg gerne have en ting af gangen, og have den sporet inden mine dæk
forsvinder helt, så jeg fik gennemtrumfet at det var hans problem at spore
den, det skulle forgå på den lokale Statoil på hans regning, det måtte jeg
jo gå med til.
Mekanikeren på Statoil var 1½ time og 10-12 køreture frem og tilbage, om at
få den sporet, og det lykkedes alligevel ikke helt, så han mente også at
noget var helt galt. Jeg fortalte om klonk-lyden som han også lige skulle
høre, han løftede den op og opdagede at de 3 møtrikker på bærearmen til
styrekuglen kunne spændes næsten en hel omgang med et almindelig gaffelnøgle
i hver side! Dette på trods af, at de oven i købet skulle have "efterspændt"
den
Desværre hjalp efterspændingen ikke på klonk-lyden og sporingens-forsøget
hjalp ikke på selvopretning og køreegenskaber.
Ned til mekanikeren igen igen, han beklagede og vil nu have den sendt til et
andet værksted han kender, som har mulighed for at lave en 4-hjulsudsmåling
på den, så kunne de også kigge efter lyden .....
Nu var bilen så nede på værksted nummer 3 hos nogle mere kompetente folk,
forklaring:
Forkerte bærearme! Lyden skyldes at krængningsstabilisatoren rammer
bærearmen og de underlige køreegenskaber at der var toe-in på 1,4 grader på
begge hjul.
Han fik fat i nogle bærearme han vidste virkede, og bilen kører nu som en
drøm - eller ok, en Mondeo
.....så mit evige uheld med uoriginale reservedele fortsætter - det er
billigt og passer tit.
Og en lærestreg, når man ved første øjekast synes at et lille usselt
værksted virker meget usselt, så hold dig væk.
--
Thomas H. -
www.thhe.dk