|
| chiptuning Fra : Thomas Kaarup |
Dato : 17-04-07 22:11 |
|
jeg kigger lidt på denne til vores nye vw touran
er der nogen fordel ved at gøre det når effekten ikke er mere end 80 Nm og
6km/t mere på toppen ? Den får da godt nok 30hk mere.
--
Carolyn Hansen
| |
Niels Bengaard (17-04-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 17-04-07 22:30 |
|
> jeg kigger lidt på denne til vores nye vw touran
>
> er der nogen fordel ved at gøre det når effekten ikke er mere end 80 Nm og
> 6km/t mere på toppen ? Den får da godt nok 30hk mere.
>
> --
> Carolyn Hansen
Hvis du vil hurtigere frem og er ligeglad med lovligheden, så er chiptuning
en god ide. 30hk og 80Nm mere føles af meget, bilen vil accelerere meget
hurtigere. Nm begrænses formodentlig for at skåne kobling og gearkasse.
Topfart er uinteressant, da man ikke bruger det meget, måske er det
begrænset af motorens maks. omdrejningstal.
Mvh Niels
| |
Thomas Kaarup (17-04-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Kaarup |
Dato : 17-04-07 22:58 |
|
hvorfor ulovligt hvis man holder sig inden for tuningsgrænsen
CH
> Hvis du vil hurtigere frem og er ligeglad med lovligheden, så er
> chiptuning en god ide. 30hk og 80Nm mere føles af meget, bilen vil
> accelerere meget hurtigere. Nm begrænses formodentlig for at skåne kobling
> og gearkasse. Topfart er uinteressant, da man ikke bruger det meget, måske
> er det begrænset af motorens maks. omdrejningstal.
>
> Mvh Niels
>
| |
Bruno (17-04-2007)
| Kommentar Fra : Bruno |
Dato : 17-04-07 23:40 |
|
Thomas Kaarup wrote:
> hvorfor ulovligt hvis man holder sig inden for tuningsgrænsen
>
Da chiptuning ofte betyder væsentlig forøgelse af forudreningen, så er
det ikke lovligt med undtagelse af nogle godkendte løsninger.
Mvh
Bruno
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-04-07 05:19 |
|
Thomas Kaarup skriver:
>
> hvorfor ulovligt hvis man holder sig inden for tuningsgrænsen
Fordi chiptuning betragtes som en markant ændring af motoren. Hvis du
kan få en ny godkendelse af din chippede motor, eller kan købe en chip
med godkendelse, ja så er den lovlig.
Men, får du problemer med motor/drivlinj og VW opdager en chipning, så
skal de nok frasige sig enhver form for garanti.
2 liter motoren kan finde på at knække en plejlstang og "stikke et ben
ud" i løbet af dens første leveår. Det er sku surt selv at skulle betale
for det.
På den anden side, hvorfor købte du den ikke bare med 170hk's motoren
fra fabrik i stedet ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Søren (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 18-04-07 05:07 |
|
Thomas Kaarup skrev:
> jeg kigger lidt på denne til vores nye vw touran
Du har lige købt en ny bil - også snakker du om chiptuning. Skulle du
mon ikke have været bare lige klogere og købt en bil med den motorydelse
om du ønskede?
>
> er der nogen fordel ved at gøre det når effekten ikke er mere end 80 Nm og
> 6km/t mere på toppen ? Den får da godt nok 30hk mere.
>
Har du tænkt på hvad en øget motoreffekt betyder for resten af din bil -
og dine omgivelser?
mvh Søren - som mener at chiptunere er fattigrøve som ikke forstår at
tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en efterfølgende
opgradering af bremser, undervogn og styretøj.
| |
Niels Frederiksen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Niels Frederiksen |
Dato : 18-04-07 06:32 |
|
Hej
> chiptunere er fattigrøve
Ok - jeg kan godt leve med at være fri for at betale unødig afgift til
staten!
> som ikke forstår at tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en
> efterfølgende opgradering af bremser, undervogn og styretøj.
Vrøvl - alle som har et minimum kendskab til VW TDI-biler ved,
konstruktionen af f.eks. Passat i udgaven 90 & 110 HK er 100 % konstruktion,
dvs. samme bremser, samme undervogn og samme motor blot med anden stryrebox.
Jeg er en af fattigrøvene som har chippet en 90 hk. Passat, og det har ikke
ændret min diesel økonomi, jeg kører stadig ca. 17 km/l diesel, dog er jeg
fri for at høre trafik radio når jeg skal overhale
Mvh.
Niels Frederiksen
| |
Erik B. Hansen (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Erik B. Hansen |
Dato : 02-05-07 21:49 |
|
"Niels Frederiksen" <volvo4sale@privat.dk> wrote in
news:4625ad3b$0$13934$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>> som ikke forstår at tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en
>> efterfølgende opgradering af bremser, undervogn og styretøj.
> Vrøvl - alle som har et minimum kendskab til VW TDI-biler ved,
> konstruktionen af f.eks. Passat i udgaven 90 & 110 HK er 100 %
> konstruktion, dvs. samme bremser, samme undervogn og samme motor blot
> med anden stryrebox. Jeg er en af fattigrøvene som har chippet en 90
Ikke helt korrekt. 110'eren har (havde) bl.a. variabel turbo geometri.
vh, Erik
| |
Martin Johansen [600~ (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 03-05-07 15:31 |
|
> Ikke helt korrekt. 110'eren har (havde) bl.a. variabel turbo geometri.
Den er ny i min bog... kan du noget link eller lign. til ovenstående?
| |
Ukendt (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-04-07 10:56 |
|
"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:46259a3d$0$8705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Du har lige købt en ny bil - også snakker du om chiptuning. Skulle du mon
> ikke have været bare lige klogere og købt en bil med den motorydelse om du
> ønskede?
>
Hej.
Såån tror jeg desværre ikke at det hænger sammen, den anden stærkere model
ka' jo også chippes !
>> er der nogen fordel ved at gøre det når effekten ikke er mere end 80 Nm
>> og 6km/t mere på toppen ? Den får da godt nok 30hk mere.
>>
>
> Har du tænkt på hvad en øget motoreffekt betyder for resten af din bil -
> og dine omgivelser?
Det er vel de færreste der tæver deres ting hele tiden, man kan altså godt
køre pænt i en chippet bil
> mvh Søren - som mener at chiptunere er fattigrøve som ikke forstår at
> tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en efterfølgende opgradering
> af bremser, undervogn og styretøj.
Det ka du jo så bare mene
--
Mvh.
Dennis.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=53084
| |
Mr J.. (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 18-04-07 12:34 |
|
> mvh Søren - som mener at chiptunere er fattigrøve som ikke forstår at
> tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en efterfølgende opgradering
> af bremser, undervogn og styretøj.
Århh ja så er jeg ikke en fattigrøv men en rigtig tuner
Mvh
Morten **der lige har afleveret motorblok og topstykke til cylinderservice
idag**
| |
Martin Johansen [600~ (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 18-04-07 13:29 |
|
> mvh Søren - som mener at chiptunere er fattigrøve som ikke forstår at
> tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en efterfølgende
Hehe det er da kun fordi du ikke kender noget til en moderne motor med
turbo...
| |
Uffe Bærentsen (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 19-04-07 09:15 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:46260f0b$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> mvh Søren - som mener at chiptunere er fattigrøve som ikke forstår at
>> tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en efterfølgende
>
> Hehe det er da kun fordi du ikke kender noget til en moderne motor med
> turbo...
Du har helt ret IMO.
Det du har cuttet skulle foregå _før_ tuningen.
Dvs. opgradering af vejgreb og bremser kommer _før_ opgradering af hk.
Nå, det var ikke helt det du mente?
Ok, men et dårligt flow er ikke direkte fremmende for en turbotuning
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Klaus G. (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 18-04-07 17:46 |
|
> Du har lige købt en ny bil - også snakker du om chiptuning. Skulle du mon
> ikke have været bare lige klogere og købt en bil med den motorydelse om du
> ønskede?
Klogere? Jamen hvis man kan få 30hk for kun det beløb en chipning koster, så
har han da været klog i mine øre.
> Har du tænkt på hvad en øget motoreffekt betyder for resten af din bil -
> og dine omgivelser?
Hvis den kan gå gennem syn, så er det vel ikke noget problem? Eller er det
et problem at den forurener lidt mere, men stadig kan gå gennem syn? For så
må du jo gå rundt og være rigtig sure på alle de biler som forurender mere
end en Lupo 3L? :)
> mvh Søren - som mener at chiptunere er fattigrøve som ikke forstår at
> tuning af biler foregår INDENI motoren + samt en efterfølgende opgradering
> af bremser, undervogn og styretøj.
Mange bilmodeller deler undervogn selv om effekter er anderledes.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
|
|