hvad koster en bil typisk i sverige?
Fra : Sp@msen

Dato : 16-04-07 18:25

Hej i gruppen,

Jeg påtænker mig at flytte til sverige, og kan forstå at de ikke lider under
samme afgift's "helvede" som "vi" danskere jo gør, men hvad koster det at
have bil derovre?

jeg har kig på en nydelig pendlerbil synes jeg selv, som jeg dog nok vil
hente mig i det midt-tyske som min nuværende er fra.

helt bestemt er det en mercedes S 400CDI fra 2002/2003
(og nej det er ikke bare fordi det ville virke blæret, "folk" siger de kan
køre 12-16km/L, og jeg har brug for en bil med en del volume inden i, da jeg
nok er lidt højere/større end gennemsnittet, og så ville jeg nok godt kunne
holde ud at køre de ekstra kilometer om dagen)

jeg har fundet på deres vejværket's hjemmeside en liste over hvad de ca.
koster, men er det om året eller halvårligt afgift?

er der andre afgifter man skal se efter?

hvordan er forsikringen på sådanne biler? man skal jo nok sørge for at der
er sat/gps sporing i dem, som man jo også skal herjemme, men er der nogen
der kan komme med en cirka pris (elite billist) jeg er klar over det alt
sammen afhænger af de andre forsikringer man tegner i selskabet, men ville
altså gerne vide en sådan ca. pris :)

på forhånd tak for input,

Vh.
Flemming

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-04-07 19:44

Hej Du....

Find en tilsvarende bil på www.blocket.se skriv registerings nr ned og gå
ind på www.vv.se og kig under fordon-Sök ägeruplysning-annat fordon tror jeg
det er. ihvertfald kan du se hvornår bilen sidst er synet og om den er
importeret osv
OG bedst af alt du kan osse se hvad den koster i vægt afgift. Så har du et
fingerpeg om hvad den samme bil du har/vil hente i tyskland vil koste i
vägskatt-Vejskat

Apropos at hente en i tyskland, der skal du vide at svenskere kigger meget
skævt til import biler når du vil sælge den igen, da der er mange der driver
forretning ved at købe en gammel taxi eller lignende i tyskland skrue den
tilbage og sælge den som næsten ny herovre.
Eksempel er at der triller uforholdsmæssigt mange hvide ford mondeo rundt i
malmö der alle er tidligere er ejet af en gammel dame osv. Kigger man efter
kan man se at de har kort hårdt som politipotter i kbh næsten alle sammen,
men ingen af dem har kørt mere end 50 000 Km.

Du kan smide en mail hvis du vil vide mere

MvH Eg
Ps jeg har boet herovre siden 2001 og har hentet både i tyskland, italien og
i Dk.

Fra : Anders Christensen

Dato : 17-04-07 10:06

Eg Egemarke skrev:

> MvH Eg
> Ps jeg har boet herovre siden 2001 og har hentet både i tyskland, italien og
> i Dk.

Hvorfor hente både i Tyskland, Italien og Danmark?

Har Sverige ikke selv nogle bådforhandlere?

Fra : Sp@msen

Dato : 17-04-07 08:01

"Eg Egemarke" skrev
> [...]
>
> MvH Eg
> Ps jeg har boet herovre siden 2001 og har hentet både i tyskland, italien

mange tak for de fine trix' :) og ja der findes fusk alle steder, desværre,
og man kan godt forstå folk der køber en brugt tysk bil som secondhand, men
jeg tror ved de biler jeg har kig på, skal man smadre noget i "pc'en" der
ligger i bilen og skifte nøgler/låse inden da, og så den alm sunde fornuft
på undervogn mm. gør jo at man kan se om den har gået ~100kkm eller ~400kkm
:) (og man køber vel ikke en bil uden udfyldt servicebog? :))

mvh.
Flemming

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-04-07 20:03

On Mon, 16 Apr 2007 19:24:55 +0200, "Sp@msen"
<breznewXX@XX@XXhotmail.com> wrote:

>Jeg påtænker mig at flytte til sverige, og kan forstå at de ikke lider under
>samme afgift's "helvede" som "vi" danskere jo gør, men hvad koster det at
>have bil derovre?

Den koster bilens salgspris + 25% moms.

>helt bestemt er det en mercedes S 400CDI fra 2002/2003

Nice....

> [...]
>
>jeg har fundet på deres vejværket's hjemmeside en liste over hvad de ca.
>koster, men er det om året eller halvårligt afgift?

Afgiften er formentlig den årlige. Link eventuelt til oversigten?

>er der andre afgifter man skal se efter?

Nej. Du betaler vægtafgift og det er det. Hvis du henter bilen brugt i
Tyskland skal du ikke betale andet end syn + nummerplader +
skrotningsafgift for at få den indregisteret i Sverige. Under 5.000
sek. Køb den med tysk moms, det er billigst.

>hvordan er forsikringen på sådanne biler?

Den kan godt være dyr alt efter hvor du bor. Jeg har haft en BMW 530dA
Touring, den kostede 8.700 sek årligt med fri km, jeg er elitebillist,
33 år og bor langt ude på landet. Og havde samtidig hjem+indbo i samme
selskab. Jeg spurgte på en 730d og der var prisen 12-13.000 sek
årligt.

Til sammenligning koster vores Peugeot 406 coupe V6 4.100 sek.

Men det afhænger i meget, meget høj grad af din bopæl - bor du i Malmö
er det dyrere. En del. Specielt BMW, Mercedes og Audi er dyrt. Hvis
prisen er afgørende så overvej at hoppe et trin ned i størrelse jeg
syntes der var betydelig forskel på E vs S og 5 vs 7 i forsikring.

Og sådan en BMW 5 serie fx, den kan man altså godt være i selv om man
er lidt større end gennemsnittet......

Afgørende for præmien er primært: Bilen, din bopæl, din alder, og
antal år du har haft kørekort. Jeg har ikke oplevet at skulle
dokumentere skadefri år.

>man skal jo nok sørge for at der
>er sat/gps sporing i dem, som man jo også skal herjemme,

Det er der til gengæld typisk ikke krav om. Hvor jeg har forsikring nu
er det vist nok lidt at spare hvis man har det.

** Lars

Fra : Sp@msen

Dato : 17-04-07 07:51

"Lars Knudsen"

> Den koster bilens salgspris + 25% moms.
altså faktura beløbet som man får af den tyske forhandler? :)
så man regner euro om til danske og så til svenske og så ligger 25% moms
oven i?
men ok, den lander stadig på den rigtige side af 200k :)

> Nice....
Ja det håber jeg også :)

> Afgiften er formentlig den årlige. Link eventuelt til oversigten?
jeps kan du tro, nederste pub. er gratis..
http://kortlink.dk/konsumentverket/3szx
(den er nævnt under 2005)

> [...]
> skrotningsafgift for at få den indregisteret i Sverige. Under 5.000
> sek. Køb den med tysk moms, det er billigst.
endnu bedre ja :)

> [...]
> 33 år og bor langt ude på landet. Og havde samtidig hjem+indbo i samme
> selskab. Jeg spurgte på en 730d og der var prisen 12-13.000 sek
ok man må vel regne den i samme klasse som en 7serie
men så min gamle skramcedes 124/300E ville nok være lidt billigere, og det
er jo stadig "kun" ca. 10k i danske penge, faktisk det samme som jeg skulle
give for sådan en S klasse i danmark (med de rigtige aftaler self.)

> [...]
> prisen er afgørende så overvej at hoppe et trin ned i størrelse jeg
> syntes der var betydelig forskel på E vs S og 5 vs 7 i forsikring.
Ja men har altid haft drømme om netop DEN bil, og så er man jo solgt hvis
man kan kradse kreditkortet med en besparelse på 5-700.000 dkk :)
den vil selvfølgelig også være det noget dyrere at reppe, men har kun hørt
om uheldige gearkasser pga. momentet.
(og den jeg har kig på har alt muligt "gejl" for at forhindre hjulspin osv.
osv.)

> Og sådan en BMW 5 serie fx, den kan man altså godt være i selv om man
> er lidt større end gennemsnittet......
Ja kender dog ikke så meget til primært 5serien, jeg lå engang og ræsede i
en 735i (gammel slæde men den kørte faktisk rigtig godt) og der var god
plads som i en S klasse.

> Afgørende for præmien er primært: Bilen, din bopæl, din alder, og
> antal år du har haft kørekort. Jeg har ikke oplevet at skulle
> dokumentere skadefri år.
ok men det ville være ca. som en mindre sjællandsk provinsby.. og et par år
ældre end dig, så det er nok meget ok sammenlignligt, mange tak :)

> Det er der til gengæld typisk ikke krav om. Hvor jeg har forsikring nu
> er det vist nok lidt at spare hvis man har det.
ok :)

> ** Lars

mvh.
Flemming

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-04-07 18:58

On Tue, 17 Apr 2007 08:50:43 +0200, "Sp@msen"

>altså faktura beløbet som man får af den tyske forhandler? :)

Hvis du køber en brugt bil i Tyskland og der er betalt tysk moms skal
du ikke betale nogen afgift eller moms i Sverige. Du skal bare have
den synet og nummerplader.

>jeps kan du tro, nederste pub. er gratis..
>http://kortlink.dk/konsumentverket/3szx
>(den er nævnt under 2005)

Det er den årlige afgift.

>ok man må vel regne den i samme klasse som en 7serie

Det vil jeg umiddelbart mene. Men du er NØDT til at ringe og konkret
spørge hos nogen selskaber hvis du skal have en pris. Det virker ikke
at spørge på nettet.

>Ja men har altid haft drømme om netop DEN bil, og så er man jo solgt hvis
>man kan kradse kreditkortet med en besparelse på 5-700.000 dkk :)

Klart.. Er det drømmebilen - så er det den du skal købe. Ingen tvivl.

Det vil jeg også tro.

** Lars

Fra : Sp@msen

Dato : 17-04-07 20:42

"Lars Knudsen"

> Hvis du køber en brugt bil i Tyskland og der er betalt tysk moms skal
> du ikke betale nogen afgift eller moms i Sverige. Du skal bare have
> den synet og nummerplader.
ok mente nok også at EU var sneget sig ind derovre, det betegnes bare som
ESS?

> Det er den årlige afgift.
ok tak for opklaringen, så er den jo ikke dyere end f.eks herhjemme

> Det vil jeg umiddelbart mene. Men du er NØDT til at ringe og konkret
> spørge hos nogen selskaber hvis du skal have en pris. Det virker ikke
> at spørge på nettet.
Nej det fandt vi ud af, har en svensk ven som heller ikke kunne slå nogen af
dem op, hans egen kunne han sagtens finde online ca. priser på..
det var nu også bare for at have en nogen lunde idé om hvad man kastede sig
ud i :)

> Klart.. Er det drømmebilen - så er det den du skal købe. Ingen tvivl.
ja en testarossa står lidt højere, men så skal man ud og låne :|

Fra : Inkognito

Dato : 16-04-07 20:23

"Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg påtænker mig at flytte til sverige...

Så skal du blot følge med hér - svar på alt!
http://debat.sunddebat.com/index.php

Fra : Sp@msen

Dato : 17-04-07 07:52

"Inkognito"
<<breznewXX@XX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så skal du blot følge med hér - svar på alt!
> http://debat.sunddebat.com/index.php
ok tak for det :) en masse læsestof kan jeg se.

mvh.
Flemming

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-07 08:12

"Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> helt bestemt er det en mercedes S 400CDI fra 2002/2003
> (og nej det er ikke bare fordi det ville virke blæret,

Om en bil virker "blæret" afhænger jo også i den grad af, hvad beskueren
mener om bilen!

Jeg synes det er blæret at køre i en smart og anderledes bil - gerne
personligt stylet.

Men en af de kedelige, tyske eller amerikanske biler (for sælger-,
direktør- og taxachauffør-typerne) imponerer på ingen måde undertegnede. Fik
jeg en bil af slagsen foræret, ville den fluks blive byttet til noget andet
og sjovere.

Specielt hvis den er sort, grå eller blå *S*

Fra : Sp@msen

Dato : 17-04-07 12:37

"Lisbeth Jacobsen"
> "Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Om en bil virker "blæret" afhænger jo også i den grad af, hvad beskueren
> mener om bilen!
helt bestemt er det mest en subjektiv mening, folk forstår ikke at bil
fabrikkernes nyeste smarte fixe idé er at lave f.eks midterkonsollen nærmest
dobbel så bred fordi der nu skal være aircon i en swifth eller hvad den nu
hedder..
som gør at "alm." menneskelige skabninger behøver 2 bilstørrelser over hvad
de kunne have "nøjes med" :)

> [...]
> andet og sjovere.
>
> Specielt hvis den er sort, grå eller blå *S*
hehe, nu er det ikke fordi jeg skal have en smart bil, men vil gerne sidde
godt og behageligt når man nu skal køre de relative mange extra kilometer :)
hvis man skulle have en nips/smart bil ville jeg nok også vælge en der var
½højde af en s-klasse uden mulighed for tag over den ½vejs blottede måne :)
så indlægget var absolut heller ikke for at imponere nogen, nærmere af nød
:)

mvh.
Flemming

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 17-04-07 19:52

> [...]
:)
> så indlægget var absolut heller ikke for at imponere nogen, nærmere af nød

Når du snakker om sæder, siddestilling og størrelse er der da mange andre
der kan være med end en gammel Mercedes S???

Iøvrigt er Volvo og SAAB markant billigere i vedligehold og forsikring i
Sverige end tyske biler. Jeg bor i Malmö og betaler 6500 SEK ALT inklusive
for en 250 Hk Volvo. Jeg har ét (1) års skadefri kørsel.
Serviceomkostningerne på bilen har været grinagtig lave selvom jeg købte den
brugt. Jeg har ikke oplevet et service som har kostet over 4000 DKK.

VH Esben

Fra : Sp@msen

Dato : 17-04-07 20:27

"Esben Juul Sørensen"

> Når du snakker om sæder, siddestilling og størrelse er der da mange andre
> der kan være med end en gammel Mercedes S???
Jo selvfølgelig er der det, bmw'er kan og en audi A8, f.eks.
SAAB er også en dejlig bil, men.. jeg så en svensker fylde øl i en 95 combi
i tyskland den anden dag, og var altså over for at spørge ham hvordan han
bar sig ad med at sidde i den bil, han var vel 210cm høj, altså en anelse
højere end mig,
det kunne han faktisk heller ikke, det var en pinetur han var på og håbede
så iøvrigt at han bare ikke crashede på vej hjem :)
(håber han klarede den :))

> [...]
> den
> brugt. Jeg har ikke oplevet et service som har kostet over 4000 DKK.
Ja det har jeg godt hørt, men jeg ville også gerne have en bil nu hvor det
kan lade sig gøre i MIN smag, mine lange ben og samtiddig at der faktisk kan
sidde en alm person bagved også, det kniber lige vel nok i selv en gammel
124/300e som jeg har nu, det kan gå med sædet rykket frem et par 'hakker'
men så sidder jeg ikke helt sk*** godt selv.
jeg prøvede en audi A6 st.car., selv med sædet HELT tilbage, helt nede på
gulvet kunne mine knæ ikke være der for rattet og skinnebenet skrabede imod
midterkonsollen!
og det med service kan jeg mere eller mindre klare selv, samt har 3
mekanikere i familien :)
men tak for forslaget :)

> VH Esben

Mvh.
Flemming

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 17-04-07 21:10

> [...]
imod
> midterkonsollen!
> og det med service kan jeg mere eller mindre klare selv, samt har 3

Ok - har en kammerat der er lige så høj som dig. Han har en Toyota RAV4 som
han sidder udmærket i. Han vil nu købe en Tuareg så han også har plads når
han skal i Bilka og købe havemøbler :)

Vær opmærksom på at bilens brugtpris falder markant hvis service på specielt
sådan en bil du har i tankerne bliver lavet uden "stempel" i bogen. Desuden:
Mange af de symptomer jeg har haft i min bil har relateret til fejl i
software som så er blevet tanket ned ved service og har løst problemerne i
de fleste tilfælde. Det har virkelig været småting som det adaptive
skiftemønster i automatgearkassen og styring af gasspjældet som gjorde det
lidt svært at administrere alle kræfterne uden turbokick osv. - alt det er
fikset hvilket en uautoriseret ikke kunne have gjort.

Og Mercedes har sikkert også en hel del fejl :)

VH Esben

Fra : Sp@msen

Dato : 19-04-07 01:20

"Esben Juul Sørensen"

> Ok - har en kammerat der er lige så høj som dig. Han har en Toyota RAV4
> som
> han sidder udmærket i.
ok? men jeg har ikke lyst at sidde "udemærket" :) så hellere 'perfekt'
,udemærket er det jeg har måttet "nøjes" med som så mange andre danskere der
er lidt højere end 1½kineser heh
håber du forstår pointen :)
(sidder også udemærket i en 127'er uden forsæder :))

>Han vil nu købe en Tuareg så han også har plads når
> han skal i Bilka og købe havemøbler :)
sikkert nice for dem som gerne vil sidde 'deroppe' og jeg har ikke i sinde
at skulle køre andre biler 'over' :)
(faktisk hader jeg dem som pesten, især når de holder bagved en alm.bil med
kraftige lygter der lyser ind i kabinen og på de fleste af dem kan man ikke
slukke tågelygterne om aftenen :))

> Vær opmærksom på at bilens brugtpris falder markant hvis service på
> specielt
> sådan en bil du har i tankerne bliver lavet uden "stempel" i bogen.
rigtigt nok, havde nu heller ikke regnet med at blive rig af at køre i sådan
en svend, men den vil nok stadig være billigere end 6-8km/l på benzin eller
som du nævner
TOUAREG V10 TDI Tiptronic 4MOTION 313hk 12,6l/100km 333gr/co 769.000:- sek
så kan man self få en brugt, til vel det halve? så er der stadig en del til
rep (og max 200.000:- sek for merc'en og som står til at køre noget længere
ved de lovlige hastigheder :)

> [...]
> lidt svært at administrere alle kræfterne uden turbokick osv. - alt det er
> fikset hvilket en uautoriseret ikke kunne have gjort.
nej det er nok rigtigt nok :) men man hører jo også om mærke-mekanikere der
heller ikke helt formår deres bedste, men under plastic'en er det vel stadig
en bil?, mener bare en diesel maskine med turboer er jo ikke raket
videnskab, og hvis det skulle ebbe ud med deres formåen må man vel forbi
mercedes eller andre eksperter på sådanne biler :)
men godt du har fået det fikset, intet værre end at det ikke virker som man
gerne vil have det til :)

> Og Mercedes har sikkert også en hel del fejl :)
ja hvis man forventer at en bil ikke skal have nogen fejl, eller få nogen,
er man godt nok noget naiv.. :)
så kan man altid diskutere hvad der er rimeligt af fejl, jeg ved godt den er
½pebret at reppe på hvis man sender den hovedkuls afsted til mercedes...

> VH Esben

Mvh.
Flemming

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-04-07 19:08

On Tue, 17 Apr 2007 09:11:39 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> wrote:

>Om en bil virker "blæret" afhænger jo også i den grad af, hvad beskueren
>mener om bilen!

Ja, men ikke desto mindre giver de store tyske en del kommentarer hvis
man lufter dem i Danmark.

Men det behøver ikke være noget specielt dyrt - vores gule franske
weekendracer kan det samme

Og den kostede altså ikke mere end 78.000 dkk.... Til gengæld skiller
den sig en smule ud fra mængden.

> [...]
>jeg en bil af slagsen foræret, ville den fluks blive byttet til noget andet

Hihi.. Ja smag og behag. Men efter at have kørt i en vil jeg nu sige
at de store tyske kan noget for dem der er i bilen. Og i det daglige
syntes jeg faktisk at det er fedt at have en relativt anonym bil. Men
det gør bestemt ikke noget hvis den har motor og store brede
lædersæder

For tiden pendler vi så i en Skoda Octavia det indkasserer man så også
en del, men mere blandede, kommentarer for når man bor i Sverige.

** Lars