KLONK-lyd efter bærearmsskift på mondeo?
Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 18:21

Jeg har fået skiftet fjedre og bærearme på min Mondeo årgang 2000 hos et
lille værksted - øv!
Skal nok komme med en komplet historie når sagen er slut.

Men lige til at starte med, er der nogen der har været ude for en høj
klonk-lyd når man kører over stillevejsbump eller langsomt over kantsten,
efter skift af fjedre og bærearme?
I første omgang kan værkstedet ikke se noget unormalt, nu skal de kigge
nærmere på det.
Problem 2 er at bilen kører som en sæk lort, den understyrer underligt, der
er ingen selvopretning og styretøjet virker underligt stramt. Bilen skulle
spores (det kunne værkstedet ikke selv) det var så meget så man kunne se med
det blåtte øje at det ene hjul strittede udad, ham der skulle spore den var
2 timer om det, og det lykkedes aldrig helt, og bilen er stadig lige tosset.

Jeg frygter at der er sat noget uoriginalt PIS på der ikke passer rigtigt.
(mit sædvanlige held med uoriginale reservedele)

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Tom

Dato : 16-04-07 19:29

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Men lige til at starte med, er der nogen der har været ude for en høj
> klonk-lyd når man kører over stillevejsbump eller langsomt over kantsten,

Jeg havde det samme i min mondeo. Jeg tror jeg fik skiftet næsten ALLLT før
jeg fandt ud af at det var kødbenene (Stabilisatorene). Nogen gange kan det
være %"#%&#¤& svært at lokalisere helt precist hvad der er opslidt.

> [...]
>
> Jeg frygter at der er sat noget uoriginalt PIS på der ikke passer rigtigt.
> (mit sædvanlige held med uoriginale reservedele)

Det tror jeg ikke du skal frygte. Det er nok bare at man ikke har fundet den
stump der har slør. Det kan være:
- Bærearm/kugle
- Gummibøsninger
- Støddæmpere
- Styrekugler
- Hjullejer
- Løse hjulmøtrikker
- Stabilisatorer
- og mere usansynligt tandstang eller drivaksler

men det kræver at mekanikeren er omhyggelig med fejlsøgningen da bare det
mindste slør i nogen af delene giver disse klonk lyde.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 19:56

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> før jeg fandt ud af at det var kødbenene (Stabilisatorene). Nogen gange
> kan det være %"#%&#¤& svært at lokalisere helt precist hvad der er

Men den sagde jo INTET før de skiftede de andre dele.
Desuden sagde mekanikeren at de havde checket kødbenene.

> [...]
>
> men det kræver at mekanikeren er omhyggelig med fejlsøgningen da bare det
> mindste slør i nogen af delene giver disse klonk lyde.

Det må jo have noget at gøre med de udskiftede dele da der ingen lyde var da
jeg afleverede den. Og jeg er ikke særlig tryg ved at den kører SÅ meget
anderledes, det ser faktisk næsten ud som om den har positiv camper og føles
sådan, og så pludselige markante ændringer sker vel for pokker ikke pga. en
smule slør i en del?

Fra : Brian

Dato : 16-04-07 20:13

Thomas H. wrote:

> [...]
> positiv camper og føles sådan, og så pludselige markante ændringer
> sker vel for pokker ikke pga. en smule slør i en del?

Han kan vel have skilt en hel masse ad uden at markere noget, så der er godt
og grundigt møbleret rundt på delene.

Stod rattet pilskævt efter at han havde haft den under kærlig behandling ?

/Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 20:21

> Han kan vel have skilt en hel masse ad uden at markere noget, så der er
> godt og grundigt møbleret rundt på delene.

= min frygt, men så mange dele er der vel for pokker heller ikke?

> Stod rattet pilskævt efter at han havde haft den under kærlig behandling ?

Ja lidt og efter sporingsforsøget endnu skævere den anden vej.

Fra : Brian

Dato : 16-04-07 20:39

Thomas H. wrote:

> = min frygt, men så mange dele er der vel for pokker heller ikke?

Nææ, men skiller han det ad uden bare at mærke en lille smule op hvordan det
sad, kan det komme gevaldigt ud af kurs. Det er jo halvsmå tolerancer der er
på det skidt.

> Ja lidt og efter sporingsforsøget endnu skævere den anden vej.

Hvor har du fået sporet bilen ? Det lyder da ikke til at have været alt for
heldigt. Normalvis tjekker man også for slør i delene inden man sporer
bilen.

/Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 20:39

> sad, kan det komme gevaldigt ud af kurs. Det er jo halvsmå tolerancer der
> er på det skidt.

Muligt, det er i hvert fald IKKE godt nok.

> Hvor har du fået sporet bilen ? Det lyder da ikke til at have været alt
> for heldigt. Normalvis tjekker man også for slør i delene inden man sporer
> bilen.

På en tankstation (værkstedets fortrukne sporings-afdeling) ...jeg kommer
med en fyldig rapport når dette mareridt er slut

Fra : Brian

Dato : 16-04-07 20:50

Thomas H. wrote:

> På en tankstation (værkstedets fortrukne sporings-afdeling) ...jeg
> kommer med en fyldig rapport når dette mareridt er slut

Sørg for at få en skriftlig rapport af sporingen også, hvis bilen ender med
at æde dækkene fordi de har klyttet i det - rattet skal da gerne stå lige,
uden at skrue det af for at rette op på det

/Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 20:54

> Sørg for at få en skriftlig rapport af sporingen også, hvis bilen ender
> med at æde dækkene fordi de har klyttet i det - rattet skal da gerne stå
> lige, uden at skrue det af for at rette op på det

Der kommer ikke nogen udskrift fra en manuel sporingsdims man sætter op ad
hjulet.

Fra : Brian

Dato : 16-04-07 21:01

Thomas H. wrote:

> Der kommer ikke nogen udskrift fra en manuel sporingsdims man sætter
> op ad hjulet.

Jesus - findes de stadig!

Nåå, det er vel hvad man kan forvente, når man få sporet sin bil på en
tankstation

Kan Agl ikke gøre det til en fornuftig pris ? De har da lidt mere
tidssvarende udstyr.

/Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 21:07

> [...]
> tankstation
>
> Kan Agl ikke gøre det til en fornuftig pris ? De har da lidt mere

Nu lod jeg ham bestemme hvem han ville bruge, bare lortet kom til at virke.
Det gjorde det ikke, nu vil han have den 4-hjulsudmålt på et andet værksted
og lade dem finde ud af hvad der er galt - han har tilsyneladende ikke nok
faglig stolthed til at prøve at løse problemet selv.

Fra : Tom

Dato : 16-04-07 21:11

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Men den sagde jo INTET før de skiftede de andre dele.
> Desuden sagde mekanikeren at de havde checket kødbenene.

Hvis der er klonk lyde, så regn med at der ER slør i et eller andet og det
kan næppe være det de har skiftet.

> [...]
> meget anderledes, det ser faktisk næsten ud som om den har positiv camper
> og føles sådan, og så pludselige markante ændringer sker vel for pokker

Så brok dig til værkstedet igen
Men når bilen bliver sporet så vil det uvilkårlig føles anderledes og især
hvis dækkene er slidt til på en anden måde. Det tager nok en til to uger før
den føles normal. Men det lyder ikke som om den er sporet rigtig når rattet
står skævt.

At de har skiftet et eller andet og der så pludselig kommer klonk lyder kan
sagtens være fordi at sløret et eller andet sted er fjernet og så kommer det
så bare til syne et nyt sted som også er slidt.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-07 21:17

> Hvis der er klonk lyde, så regn med at der ER slør i et eller andet og det
> kan næppe være det de har skiftet.

Da jeg skiftede stabstænger på konens Pug var der også klonk bagefter..
fejlen var noget så simpelt som en mm. jeg manglede at spænde ind.

Jeg havde ikke fået aflastet ophænger nok dvs. der var så stor modstand at
min luftnøgle lod mig tro det var helt spændt.

Det er da garanteret noget lign. der er sket for forfatteren af denne
tråd...

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 21:24

> [...]
> min luftnøgle lod mig tro det var helt spændt.
>
> Det er da garanteret noget lign. der er sket for forfatteren af denne

Jeg kan afsløre, at selvom de havde haft den til "efterspænding" 2. gang,
opdagede sporingsmanden at han kunne dreje møtrikkerne til styrekuglen på
bærearmen næsten en hel omgang med en almindelig gaffelnøgle, alle 3 i begge
sider! Dette hjalp dog ikke på lyden, men mon der er andet der ikke er
spændt?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-07 21:32

> [...]
> bærearmen næsten en hel omgang med en almindelig gaffelnøgle, alle 3 i
> begge sider! Dette hjalp dog ikke på lyden, men mon der er andet der ikke

Det lugter lidt derhenaf vil jeg sige...

Fra : Brian

Dato : 16-04-07 21:41

Thomas H. wrote:

> [...]
> styrekuglen på bærearmen næsten en hel omgang med en almindelig
> gaffelnøgle, alle 3 i begge sider! Dette hjalp dog ikke på lyden, men

Joo... tjekkede de også støddæmperne ? Det giver en helvedes larm, hvis de
ikke er spændt, og banker op mod tårnet. Erfaring haves fra en gammel Escort
89'er

/Brian

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-04-07 09:16

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bærearmen næsten en hel omgang med en almindelig gaffelnøgle, alle 3 i
> begge sider! Dette hjalp dog ikke på lyden, men mon der er andet der ikke

Kør til et kompetent værksted med det samme!
Jeg vil nødig møde din bil på vejen inden den er gået ordentlig efter,
af kompetente folk.
Det værksted er jo lige til at ...............

Sorry, men jeg synes det lille værksted har klokket for meget i det.
At en møtrik på en styrekugle kan efterspændes er ikke i orden 'in my book'

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Thomas H.

Dato : 17-04-07 15:44

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det værksted er jo lige til at ...............
>
> Sorry, men jeg synes det lille værksted har klokket for meget i det.

Nu giver jeg dem én chance mere for at få rettet fejlene på det værksted de
vil bruge, ellers bliver det noget med FDM og så må de betale for eftersynet
hvis det kan konstateres at det er dem der har lavet fejlen.

> At en møtrik på en styrekugle kan efterspændes er ikke i orden 'in my
> book'

Hvad så med 6 møtrikker?

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 21:19

> Hvis der er klonk lyde, så regn med at der ER slør i et eller andet og det
> kan næppe være det de har skiftet.

Det er MEGET højt og kan mærkes i hele bilen.

> Så brok dig til værkstedet igen

Ja det har jeg gjort, de får den om et par dage.

> [...]
> hvis dækkene er slidt til på en anden måde. Det tager nok en til to uger
> før den føles normal. Men det lyder ikke som om den er sporet rigtig når

Den hyler ikke når den kører over brønddæksler mere og når man bremser let,
men der er stadig noget helt galt med camper/caster eller hvad det hedder,
selvopretningen er helt gal.

> At de har skiftet et eller andet og der så pludselig kommer klonk lyder
> kan sagtens være fordi at sløret et eller andet sted er fjernet og så
> kommer det så bare til syne et nyt sted som også er slidt.

Vi får se, jeg tvivler

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-04-07 21:49

Thomas H. wrote:

> Men lige til at starte med, er der nogen der har været ude for en høj
> klonk-lyd når man kører over stillevejsbump eller langsomt over kantsten,
> efter skift af fjedre og bærearme?

Ja:

http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/msg/27d84b088e8b880c

de første par gange mumlede han om tårnlejer når jeg hentede den - til
sidst var det vist noget med at fjederen vendte forkert - men den har
kørt udmærket siden - og bliver nu serviceret på et andet værksted.

Knus
Regnar

Fra : Thomas H.

Dato : 16-04-07 21:51

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidst var det vist noget med at fjederen vendte forkert - men den har kørt
> udmærket siden - og bliver nu serviceret på et andet værksted.

Tårnlejer har han også snakket om, men det burde vel heller ikke gøre, at
hele hjulophænget er ude af justering?
Fjeder vendt forkert, ja det ville da ikke undre mig. (med mindre det er 90
grader

Fra : Tom

Dato : 16-04-07 22:12

> [...]
> hele hjulophænget er ude af justering?
> Fjeder vendt forkert, ja det ville da ikke undre mig. (med mindre det er

Tror ikke på hverken tårnleje eller fjeder.
Du kan kigge lidt på tingene her
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/saenk_mondeo/saenk_mondeo.htm

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-04-07 09:22

> [...]
> hele hjulophænget er ude af justering?
> Fjeder vendt forkert, ja det ville da ikke undre mig. (med mindre det er

Du skal være meget dygtig for at kunne vende fjedre på Mondeo forkert.
Hvis du står med fjederbenene, så er du ikke i tvivl om hvad der er rigtigt.

Hvis det er kødben, så kunne mekanikeren jo bare have afmonteret dem,
kørt en _lille_ tur og så var det konstateret.

Tårnlejerne kan give den lyd, men igen, har han ikke kontrolleret dem?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Thomas H.

Dato : 17-04-07 15:44

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det er kødben, så kunne mekanikeren jo bare have afmonteret dem,
> kørt en _lille_ tur og så var det konstateret.

De erfaringer jeg har med kødbenene er, at den siger små lyde ret tit og ved
små huller i vejen, dette er kun ved store huller eller kantstene og det er
et ordentlig drøn den giver.

> Tårnlejerne kan give den lyd, men igen, har han ikke kontrolleret dem?

Det burde han, han snakker dog om, at hvis det er dem skal jeg kun betale
reservedelsprisen fordi de burde have opdaget det.
Men igen, kan defekte tårnlejer gøre at hele bilens hjulophæng bliver helt i
skoven fra den ene til den anden dag?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 16:02

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message
news:4624ddc7$0$21933> Men igen, kan defekte tårnlejer gøre at hele bilens
hjulophæng bliver helt i
> skoven fra den ene til den anden dag?

Ummidelbart nej, på min tidligere Golf 2, var det ene tårnleje totalt
smadret, det viste sig kun ved en knasen hver gang jeg drejede på rattet,
efter det blev skiftet var alt som det skulle være, ikke noget med sporing
eller noget bagefter.

Mvh
Jacob