"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:v707fat4p2f5.1p6gwxzpop8h9.dlg@40tude.net...
> On Mon, 16 Apr 2007 20:12:44 +0200, Mikkel Lund wrote:
>
>>> Når det nu er politiet, der har foranlediget at den står der, kunne man
>>> så ikke forvente at de havde givet ejeren en frist for at fjerne den?
>>
>> Det er muligt. Men en rykker skader ikke.
>
> Men du ved altså heller ikke om der faktisk er givet en frist?
>
> --
> Leonard
>
http://leonard.dk/
Her er noget paragraf-halløj: (uden referencer)
-----------------------------------------------------
Efter færdselslovens § 87, stk. 1, må der på vej ikke henkastes eller
efterlades noget, der kan være til fare eller ulempe for færdslen.
Ifølge færdselslovens § 123, stk. 1, kan politiet foranledige køretøjer
fjernet, såfremt de henstår på et af færdselsloven omfattet område. Det
drejer sig nærmere om henholdsvis køretøjer, der er henstillet i strid med
gældende bestemmelser om standsning eller parkering, havarerede eller
defekte køretøjer og registreringspligtige køretøjer, der henstår uden
nummerplader.
Ifølge bestemmelsens ordlyd må alene køretøjer af nogen værdi anses for
omfattet af denne bestemmelse, hvilket også finder støtte i Færdselslov 1992
med kommentarer (pag.718).
Må et køretøj, der er »efterladt på vej«, således at det kan være til fare
eller ulempe for færdslen, jf. færdselslovens § 87, stk. 1, derimod
betragtes som værdiløst og som sådan efterladt af ejeren som skrot, kan
politiet i medfør af Justitsministeriets cirkulære nr. 15 af 28. januar 1992
om politiets fjernelse og afhændelse af køretøjer foranledige dette køretøj
fjernet.
Efter vejlovens § 102, stk. 1, må det til en offentlig vej hørende areal
ikke uden vejbestyrelsens tilladelse anvendes til varig eller midlertidig
anbringelse af affald, materiel, materialer, løsøregenstande, skruer,
skurvogne, boder, automater, skilte, hegn eller lignende. Såfremt nogen uden
tilladelse anbringer genstande mv., der er nævnt i stk. 1, og den pågældende
ikke efterkommer et påbud om at fjerne disse, er vejbestyrelsen berettiget
til for den pågældendes regning at fjerne det anbragte. Er det anbragte til
ulempe for færdslen er vejbestyrelsen og i påtrængende tilfælde politiet
berettiget til uden forudgående påbud at fjerne det anbragte for den
pågældendes regning.
En tilsvarende bestemmelse er indeholdt i privatvejslovens § 49.
Spørgsmålet om, hvorvidt der består en egentlig pligt for kommunen
respektive politiet til at foranledige skrottede køretøjer fjernet fra
vejarealer/arealer omfattet af færdselsloven, kan efter Trafikministeriets
opfattelse imidlertid ikke endeligt afgøres i medfør af vejloven eller
færdselsloven, som begge udelukkende fastlår, at kommunen og politiet hver
især har ret til at fjerne sådanne køretøjer.
Trafikministeriet finder dog umiddelbart, at de nævnte love må fortolkes
således, at den af politiet i medfør af færdselsloven tilkommende ret til at
fjerne et skrottet køretøj er begrænset i forhold til den tilsvarende adgang
for kommunen som vejbestyrelse. Politiet skal primært påse, at køretøjet
ikke er efterladt eller anbragt til fare eller ulempe for færdslen, medens
kommunen som vejbestyrelse har det overordnede administrative og
ordensmæssige ansvar for vejen - og dermed et udvidet ansvar i forhold til
politiets ansvar, som primært er at varetage færdselsmæssige hensyn.
I det omfang et skrotningsmodent køretøj, som er efterladt på et offentligt
eller privat vejareal, ikke må anses at være til fare eller ulempe for
færdslen det pågældende sted men udelukkende virker skæmmende, må det som
udgangspunkt derfor være vejbestyrelsen/vejmyndigheden, som er berettiget
til at fjerne køretøjer.
Denne opfattelse kommer i sidste ende endvidere til udtryk i § 4, stk. 1, i
lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje, jf. Trafikministeriets
lovbekendtgørelse nr. 432 af 31. maj 1991, hvorefter det påhviler
vedkommende vejbestyrelse at sørge for renholdelse af offentlige veje og
stier, for så vidt forpligtelsen ikke er pålagt ejere af tilgrænsende
ejendomme efter § 5.
Der påhviler efter denne lov således vejbestyrelsen en egentlig pligt til at
fjerne affald fra offentlige veje og stier, selv om kommunen efter
forhandling med politiet selv bestemmer renholdelsens omfang og rækkefølge,
jf. § 4, stk. 2.
Hvorvidt der endvidere efter miljølovgivningen består en egentlig pligt for
kommunen til i disse sager at drage omsorg for fjernelse af skrottede
køretøjer har Trafikministeriet ikke taget stilling til. En afgørelse af
dette spørgsmål påhviler Miljøministeriet