26 km/l i en stor bil
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-07 21:01

Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik en
vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige dele
motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 21:17

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> var ikke under normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan
> kun komme til konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad

Jeg undrede mig også.

Jeg så dog ikke starten af indslaget - havde de kørt den tør og derefter
fyldt de 5 liter på eller hvad?

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-04-07 21:22

> Jeg så dog ikke starten af indslaget - havde de kørt den tør og derefter
> fyldt de 5 liter på eller hvad?

Ja, de havde den på lift og tappede al benzin af tanken.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 21:29

Andreas M. Hansen wrote:
> Ja, de havde den på lift og tappede al benzin af tanken.

Fandt det lige selv på www.dr.dk

De går meget op i at man skal koble ud og lade bilen rulle i tomgang. Hvad
gør det i længden ved økonomien mht. bremserne?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-07 21:39

"Trekroner" <xx> skrev >
> De går meget op i at man skal koble ud og lade bilen rulle i tomgang. Hvad
> gør det i længden ved økonomien mht. bremserne?

De ruster fast. Altså hvis du skal have benzinøkonomi ud af det, skal
bilen løbe (næsten) al fart af sig hver gang. Personer der dyrker det for
meget er nemme at kende, de har åben mund og stirrer tomt ud i luften....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : tp

Dato : 13-04-07 21:54

> [...]
> meget er nemme at kende, de har åben mund og stirrer tomt ud i luften....

LOL !!!

og igen. jeg er IMPORNERET over at det lader sig gøre i en avensis

jeg har selv en meget økonomisk 1,9 sdi diesel, som er opgivet til 19,6 som
jeg har haft oppe på 23,7 men det spænd er jo minimalt i forhold til hvad de
klarer. og jeg gjorde endda alt hvad jeg havde lært af den slags "morfar"
ting....

Fra : SG

Dato : 13-04-07 22:20

"Trekroner" <xx> skrev i

> Fandt det lige selv på www.dr.dk
>
> De går meget op i at man skal koble ud og lade bilen rulle i tomgang.
> Hvad gør det i længden ved økonomien mht. bremserne?

Hvis du motorbremser og kobler ud og derved mindsker din fart betydelig
inden du bremser, så må det vel alt andet lige gøre dit slid på bremserne
mindre.

Økorally, som de kalder det, vil til gengæld slide mere på dine dæk, da
det jo bl.a. gælder om at tage svingene i så høj fart som muligt, så du
ikke mister for meget fart, som du skal bruge brændstof på at genvinde.

Men udsendelsen manglede at forklare, hvordan man kører økorally
indadgående på holbækmotorvejen kl. 8 en hverdagsmorgen. Der er her (og
hjem igen) at jeg spenderer de fleste kilometer...

De sammenlignte desuden deres kørsel med den af Toyota oplyste km/l for
blandet kørsel. Men deres rute bestod jo praktisk taget kun af landevejs
og motorvejskørsel. De manglede decideret bykørsel, før de med rette
kunne kalde deres kørsel for blandet...og så havde de nok ikke nået helt
op på 26 km/l.

Slutteligt er jeg til tider pisse træt af de her økorallyister, som ofte
er til stor gene i trafikken. Bl.a. nævnte eksperten i indslaget, at han
inden en motorvejsfrakørsel kobler ud, så han kun kører 80 km/t, når han
rammer frakørslen. Det er temmeligt generende og farligt med den slags
adfærd på motorvejen, synes jeg. Trafikken glider altså bedst, når man
holder den samme fart og ikke konstant ændrer farten alt efter om det går
op eller ned ad bakke - eller hvis der om 1½ kilometer kommer en
frakørsel, man skal af på.

-SG

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-04-07 21:21

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
> konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?

Iflg. programoversigten var det en Avensis. Ja, det må være løwn, som
jyden sagde, da han så giraffen. Havde det været en Aygo, så kunne det
måske passe.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 21:46

On Fri, 13 Apr 2007 22:20:58 +0200, Peter Dalgaard

>Iflg. programoversigten var det en Avensis. Ja, det må være løwn, som
>jyden sagde, da han så giraffen. Havde det været en Aygo, så kunne det
>måske passe.

Det var Avensis stc., de kørte i. De gjorde utroligt meget ud af at
vise, hvordan de tappede bilerne - utroligt lidt ud af, hvordan man
egentlig kører økonomisk udover nogle "poppede" detaljer, og meget
meget lidt ud af fakta, så som km-tællere osv. Nu er Toyotas 1.8'er
vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs, men alligevel,
næsten dobbelt op i forhold til normen er meget nydeligt (hvis de ikke
hældte 6-7 l på i stedet).

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-07 22:51

<Ivan Madsen> skrev >
> Det var Avensis stc., de kørte i. De gjorde utroligt meget ud af at
> vise, hvordan de tappede bilerne - utroligt lidt ud af, hvordan man
> egentlig kører økonomisk udover nogle "poppede" detaljer,

Typisk for TV: overfladisk og forjaget.

> [...]
> vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs, men alligevel,
> næsten dobbelt op i forhold til normen er meget nydeligt (hvis de ikke

Sikkert. Er der ikke også noget med at der ville kunne tappes lidt af
tanken, selvom bilen er kørt tør? Det taler endnu engang om at vi er ovre i
fup og svindel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-07 22:56

<Ivan Madsen> skrev
>Nu er Toyotas 1.8'er
> vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs,

Altså øko-kørsel i en halvanden tons bil med halvstor motor? Hvordan/hvorfor
egentlig det?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 23:08

On Fri, 13 Apr 2007 23:56:05 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

><Ivan Madsen> skrev
>
>Altså øko-kørsel i en halvanden tons bil med halvstor motor? Hvordan/hvorfor
>egentlig det?

Formodentlig fordi det er en meget typisk bil i dag. Der kører masser
af dem rundt, Mondeo, C5, 407, Mazda6 med flere.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-07 23:06

Ivan Madsen skriver:

> [...]
> vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs, men alligevel,
> næsten dobbelt op i forhold til normen er meget nydeligt (hvis de ikke

Hvis man kan køre dobbelt op i forhold til normen kan man da let vinde
diverse øko rally's. Her en nylig artikel fra motorsporten.dk:

"Økonomiløb
1. plads i klassen og generalklassesejr
Økonomiløb
05/04/07

Så ka’ de lære det ka’ de! - sagde observatør Preben Jepsen efter
præmieoverrækkelsen ved 1. afdeling af det danske mesterskab i
økonomiløb, som fredag nat blev afviklet i området vest for Odense.

Poul Henning Hansen, Egtved og Preben Jepsen, Hedensted bragte den lille
Peugeot 106 op på at køre 23,29 pr. liter benzin. Det svarer til 41%
længere på literen end normal. Det meste af de 215 kilometer rute blev
afviklet i mørke."

Kan man få en "demensis" til at gå langt mere, ville man da vinde
sikkert.

Verdensrekorden for økonomikørsel (optaget i Guinness rekordbog) er 55%
over normen.
http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=21293

Kigger man på Toyota økonomiløb i Danmark, er her en resultatliste fra
sidste år:
http://www.smkg.dk/Ny_mappe/Resultat%20OKO%20090906.pdf

Så det er nok en and.......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-04-07 07:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=21293
>
> Kigger man på Toyota økonomiløb i Danmark, er her en resultatliste fra

Ellers burde de i hvert fald stille op...

XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Fra : KASO

Dato : 14-04-07 08:26

> [...]
> http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=21293
>
> Kigger man på Toyota økonomiløb i Danmark, er her en resultatliste fra

Der var en række usikkerheds faktorer, men den væsentligst var nok, at der
ikke var bykørsel imellem - og dermed skal de ikke sammenligne med
normforbrugets gennemsnit, men kun normforbruget for "udenbys" kørsel -
hvilket typisk gør en væsenlig forskel - specielt for en relativt stor og
tung bil, hvor gennemsnittet i byen trækker kraftigt ned. Landevejsforbruget
for en Avensis er opgivet til 17,2 km/l
http://innovisio.ipaper-cms.dk/Toyota/specs/personbiler/Avensis- og dét er
hvad de bør sammenligne med. Forskellen er stadig stor - men har der f.eks.
været ½ l benzin tilbage i filtre, rør etc. efter tømning af tanken, er det
tilstrækkeligt til at påvirke resultatet så meget. Det er også derfor man
til økonomiløb istedet fylder tanken _helt_ op før og efter - det giver et
meget mere præcist resultat.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-04-07 23:08

"KASO" <a@b.dk> skrev
>...- men har der f.eks.
> været ½ l benzin tilbage i filtre, rør etc. efter tømning af tanken, er
det
> tilstrækkeligt til at påvirke resultatet så meget.

Det var den omvendte verden. Den blev tømt helt inden, men den blev k ø r t
tom. Dette skulle i bedste fald bevirke at de ikke har fået det hele med, og
derved skulle de have haft dårlige odds den vej.

Det har nok været en 10 liter dunk, det er det nærmeste jeg kan komme en
forklaring.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KASO

Dato : 16-04-07 21:52

> [...]
> og
> derved skulle de have haft dårlige odds den vej.

Næ - for de tømte kun tanken. Benzinpumpen kan sagtes levere benzin fra rør,
filtre m.m. (der jo ikke blev tømt samtidig med tanken) til at køre lidt.
Med kun 5 liter, skal der ikke meget til at påvirke gennemsnittet.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-04-07 14:17

> [...]
> og
> derved skulle de have haft dårlige odds den vej.

Hvis de før 'løbet' havde kørt bilen tør og så fyldt 5 liter på,
så havde det IMO været mere korrekt fremgangsmåde.

> Det har nok været en 10 liter dunk, det er det nærmeste jeg kan komme en
> forklaring.....

*LOL*

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Tom

Dato : 14-04-07 08:19

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
> konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?

Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende ved
styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så langt. Jeg
tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan køre
så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca. 4
L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren til
at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.

Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75 Km/t
på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse en
eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 14-04-07 16:19

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Km/t på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse
> en eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L

Hmm - vores tidligere Scénic 1.6 16V (110hk) gik nu 15 km/l i snit - og
kunne på landevejsture holde snit over 16km/l uden at man tænkte over det,
så trods stor luftmodstand er det da muligt at komme (lidt) højere op. 26
km/l lyder dog voldsomt - men som skrevet i andet indlæg - målemetoden er
heller ikke voldsomt præcis....

Fra : Tom

Dato : 14-04-07 18:22

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> km/l lyder dog voldsomt - men som skrevet i andet indlæg - målemetoden er

Min 1.8 går 14 i snit og med aller støste omhu, kan den nå 16, så at nogen
toyota skulle kunne nå 26, jeg nægter pure at tro på det

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 18:29

On Sat, 14 Apr 2007 19:21:58 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

<...>

>Min 1.8 går 14 i snit og med aller støste omhu, kan den nå 16, så at nogen
>toyota skulle kunne nå 26, jeg nægter pure at tro på det

Jeg vil ikke sige, jeg ikke tror på det - bare at omstændighederne har
været særdeles gunstige for god benzinøkonomi. Lidt ned ad bakke,
medvind og konstant 80 kan gøre meget )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Rasmus

Dato : 14-04-07 18:50

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> Km/t på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse
> en eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L

......min tidligere Golf II GTI kunne køre 17 km/L på en lige strækning ved
ca. 80 km/t.
Ved motorvejskørsel lå den på ca. 14-15

......men nogle gange kørte den kun omkring 10 km/L

/Rasmus

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 14-04-07 22:10

Tom skrev:

> [...]
> på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse en
> eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L

Jeg har haft en Escort med en 1.8'er zetec motor, og den lå i gennemsnit
på 12 km/l. Det vr jo sådan set fint nok i mine øjne, men der var ikke
den store forskel på hvordan jeg kørte, når det "bare" var blandet
kørsel. En enkelt gang prøvede jeg at køre en tank af KUN med bykørsel,
og her blev resultatet altså også kun 8 km/l.

Min erfaring med Ford's motorer er, at de såmænd er stærke nok til
dagligdagens behov, men de dog langt fra er særligt økonomiske. Jeg har
i øjeblikket en Fiat Marea 1,8, og den kører da lystigt 16 km/l, når jeg
kører motorvej ved 120-130 km/t. Det skal så lige samtidig siges, at
motoren er tæt på at runde de 300kkm, så det er altså ikke fordi den er ny.

Jesper

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 16-04-07 14:46

> [...]
> på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse en
> eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L

Det skal nu nok passe med en vis usikkerhed (10-15% er nok ikke
usandsynligt). Jeg så engang en meget videnskabelig undersøgelse hvor en
Volvo-sponsoreret Volvo V70 2.4 170 Hk med en erfaren øko-freak bag rattet
kørte Göteborg-Stockholm retur. Det er naturligvis landevejskørsel det meste
men resultatet var 24,5 km/L. Uanset om han har kørt 70 kmt hele vejen er
det imponerende.

Hvis jeg kører helt uden at tænke på økonomi i min egen bil går den med mit
kørselsmønster 10 km/L. Kører jeg meget pænt hvilket egentlig bare vil sige
forudseende kørsel og maks 10 km/t over hastighedsgrænserne med fartpilot
når det er muligt kører jeg 13 km/L. Ved 25000 km om året og en benzinpris
på 9,5 kr/L bliver det en besparelse på 5500 DKK om året eller 458 DKK pr.
måned. Bilen er en Volvo S60T5 med automatgear.

VH Esben

Fra : Tom

Dato : 16-04-07 16:55

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote in message

> [...]
> meste
> men resultatet var 24,5 km/L. Uanset om han har kørt 70 kmt hele vejen er

Ja jeg tror ikke på det.
Hvis jeg kører i min mondeo og holder øje med tripcomputeren, så kan jeg på
intet tidspunkt få den til at vise 4 L/100Km med mindre det går ned ad bakke
eller under opbremsning. Det er sådan set underordnet om det er 1. 2. eller
5. gear og hvilken hastighed jeg kører med når vejen er lige.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 16-04-07 17:01

Tom wrote:

> [...]
> går ned ad bakke eller under opbremsning. Det er sådan set
> underordnet om det er 1. 2. eller 5. gear og hvilken hastighed jeg kører

Den lille motor er vel også spændt relativt hårdt for i en Mondeo ?

Mine forældre har en Escort af sidste aftapning med samme motor, og der har
jeg holdt 13,9km/l på en tur fra Horsens til Padborg grænsen og retur. Bilen
blev tanket begge gange ved samme stander, og blev holdt på 130km/t (på
speedometeret) konstant på motorvejen.

Det skal siges at det var en dejlig vindstille dag med meget lidt trafik på
motorvejen, men jeg var sgu alligevel imponeret over spanden.

At min far så ikke kan drive bilen til at køre mere end 11km/l er en helt
anden historie

/Brian

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 16-04-07 21:49

> [...]

eller
> 5. gear og hvilken hastighed jeg kører med når vejen er lige.

Nu har din tripcomputer jo ikke en snabel nede i tanken. Den har kæmpe
usikkerheder specielt ved lav belastning da det bare er en form for simpel
estimering.

Sammenlign f.eks. flere forskellige kørecomputere i forskellige
bilfabrikater og se forskellen i respons. Så kan man endvidere få et indtryk
af hvor filtreret signalet er. Det du ser i tripcomputeren er ikke nogen
sandhed. Jeg ved at man i visse bilmodeller eks. har fuel cut-off så snart
du har lettet speederen. Kigger man samtidig på tripcomputeren viser den
først 0 L / 100 km efter 5-10 sekunder.

VH Esben

Fra : Tom

Dato : 16-04-07 22:10

> [...]
>
> Nu har din tripcomputer jo ikke en snabel nede i tanken. Den har kæmpe
> usikkerheder specielt ved lav belastning da det bare er en form for simpel

Den måler direkte på på PWM signalet til magnetventilerne ved
indsprøjtningsdyserne. Når benzintrykket altid er konstant og det samme pga.
trykregulatoren, så ved den hvor meget benzin der bliver sprøjtet ind i
motoren.

> [...]
> du har lettet speederen. Kigger man samtidig på tripcomputeren viser den

Min siger 0 L/100Km efter ca. 2 sek. når jeg slipper speederen. Men det jeg
taler om er IKKE ved acceleration. Det er ved konstante hastigheder og så er
det ligemeget om det er 50 Kmt i 5. gear eller 100 Km/t i 4. gear.......jeg
kan ikke få mit forbrug ned på 4 L/100 Km eller bare det der ligner ved
konstant ligeud kørsel.....og så giver rådne æg under foden ingen forskel
når det er ved samme speederposition.

At computen ikke skulle kunne måle ved lave omdrejninger tror jeg ikke på.
Min skifter over til L/time visning når jeg kører under 10 Km/t og her viser
den gladeligt 0,8 L/time i tomgang og bare jeg rører speederen en anelse så
kan jeg se det på tripcomputeren.

Men OK jeg har ikke en målerapport for dens linearitet i hele måleområdet,
men det virker nu ikke som den er sønderlig unøjagtig

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-04-07 18:11

Tom wrote:

> Men OK jeg har ikke en målerapport for dens linearitet i hele
> måleområdet, men det virker nu ikke som den er sønderlig unøjagtig

Min viser ca. 0,5 liter for lidt ved kørsel uden campingvogn og 1 liter ved
kørsel med campingvogn - ca. 10%.

Motoren er chippet - det tager måleværket nok ikke højde for. Jeg har hørt
den er rimelig nøjagtig hvis man kører med standard "tun" :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 15-04-07 14:56

Preben Riis Sørensen frembragte:
> [...]
> normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
> konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?

Nu får jeg nok tæv, men det KAN lade sig gøre.
For mange år siden kørte jeg et par økorallyer i Politiets Idræts
Forenings regi.
Min kammerat var betjent og havde en Peugeot 405 SRI.
Den gik lige omkring 26 km/l.
Vi fik hver gang tæv af en Nissan Bluebird, han kørte 28+ km/l.
Løbene strakte sig over ca. 285 km, og ved start satte men en klods
under baghjulet, og tankede helt op.
Ved "Hjemkomsten", kom samme klods under, og man tankede igen.
Nøglen til mange km/l er:
Rulle farten af, uden at bremse, køre "højkomprimeret" (sejtræk) så
meget som muligt, og tage svingene med størst mulige fart, samt
begrænse topfarten

Som det nok kan ses, og som det også er nævnt i tråden, er det ikke
praktisk kørsel kl 06:55 på vej ind af Køgemotorvejen mandag morgen
.

For anekdotens skyld skal det nævnes at den uundgåelige taber til alle
løb, kørte en Zastava 1100 (Yugo 55 - Fiat 128 klon med 5 døre).
Han kørte som han plejer til hverdag, og holdt ca. 12,8 km/l i snit.
Mvh
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-04-07 15:14

Niels Kallehauge wrote :
> Løbene strakte sig over ca. 285 km, og ved start satte men en klods under
> baghjulet, og tankede helt op.

Hva funktion havde klodsen?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-04-07 15:48

Henrik Stidsen wrote:

> Hva funktion havde klodsen?

Når jeg holder med snuden nedad - mærkes især når jeg tanker på Shell i
Brenner, Italien - kan jeg ikke tilnærmelsesvis få tanken fyldt. Det gælder
både på Golf´en og i Mondeo´en, da jeg kørte i den.

Hvorfor kan jeg ikke overskue - andre biler kan have problemer den anden
vej.

Når man tanker til økorally tanker man op til randen - dette kan tage lidt
tid - når man ikke kan tanke ekstra på i 2 minutter, så er tanken fyldt.

Når jeg bruger ovenstående tankningsmetode på min Golf, derefter kører 20 km
(som bruger mindre en een liter) kan jeg tanke lidt over 3 liter.

Det er desuden min erfaring ved tørkørsel, at jeg kan køre tanken mere tør
hvis jeg kører stille og roligt på motorvejen, end hvis jeg ligger og
skrumler rundt på de små veje.

--
Per, Esbjerg