|
| Så er der bestil Xenonkit :) Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 12-04-07 10:47 |
|
Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
automatisch niveauregulering :)
Ahhhhh, et weekend projekt :)
Mvh
Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)
| |
Folmer Rasmussen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 12-04-07 10:57 |
|
On Thu, 12 Apr 2007 11:46:30 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@rungwald_remove.dk> wrote:
>Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
>automatisch niveauregulering :)
>
>Ahhhhh, et weekend projekt :)
>
>Mvh
>Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)
>--
Misundelse er en grim ting. Jeg må finde noget at smøre mig med.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Uffe Bærentsen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 12-04-07 11:46 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse
news:461dffc2$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
> automatisch niveauregulering :)
>
> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>
> Mvh
> Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)
Så mangler vi jo bare at høre at _alt_ er koblet korrekt op,
så nieveaureguleringen rent faktisk også er aktiv.
Efter Folmers vise ord, så undlader jeg at sige mere.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Folmer Rasmussen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 12-04-07 11:54 |
|
On Thu, 12 Apr 2007 12:46:08 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:
>Efter Folmers vise ord, så undlader jeg at sige mere.
>
>
>
>
>--
Kloge ord, Uffe.
Under iagttagelse af min sædvanlige rettidige omhu, er der heller ikke
mere at tilføje. )
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Jacob Rungwald (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 12-04-07 12:51 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in message
news:461e0dde$0$52178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så mangler vi jo bare at høre at _alt_ er koblet korrekt op,
> så nieveaureguleringen rent faktisk også er aktiv.
Det er så simpel en konstruktion, så det tager max 30 minutter at montere
niveaureguleringen. Resten tager kodningen af lyskontakten sig af
Mvh
Jacob
| |
Kim Frederiksen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Kim Frederiksen |
Dato : 12-04-07 11:53 |
|
Jacob Rungwald wrote:
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler
> und automatisch niveauregulering :)
>
Lækkert ... det kommer der også i min E36 på et tidspunkt. Det er ikke
sikkert det bliver af den lovlige slags dog, men til gengæld skal jeg nok
love at justere det korrekt
mvh.
Kim Frederiksen
| |
Troels Plougmann-Ols~ (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~ |
Dato : 12-04-07 13:14 |
|
> Lækkert ... det kommer der også i min E36 på et tidspunkt. Det er ikke
> sikkert det bliver af den lovlige slags dog, men til gengæld skal jeg nok
> love at justere det korrekt
Du kan justere alt det du vil - det blænder stadig Ork i guder, jeg
havde den ulovlige udgave på min gamle Honda, uanset om så lygterne pegede
stortset lige ned i asfalten, blændede folk stadig af mig, fordi de mente
jeg blændede dem... Så efter 3 dage røg det ud, og et sæt Thunder GP pærer i
istedet. (alm. H4-pærer)
Troels
| |
John Sahl (12-04-2007)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 12-04-07 13:34 |
|
Troels Plougmann-Olsen wrote:
> Du kan justere alt det du vil - det blænder stadig Ork i guder,
> jeg havde den ulovlige udgave på min gamle Honda, uanset om så
> lygterne pegede stortset lige ned i asfalten, blændede folk stadig af
> mig, fordi de mente jeg blændede dem... Så efter 3 dage røg det ud,
> og et sæt Thunder GP pærer i istedet. (alm. H4-pærer)
Xenon har intet at gøre i H4 lygter, det er noget helt andet i
DE/ellipsoid-lygter!
--
John Sahl
| |
Jacob Rungwald (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 12-04-07 13:56 |
|
"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message
news:461e2265$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
Fandt du egentligt nogensinde ud af om du skulle købe mit bilstereo :)
Mvh
Jacob
| |
Hr. Jensen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 12-04-07 13:45 |
|
On Thu, 12 Apr 2007 11:46:30 +0200 "Jacob Rungwald"
<jacob@rungwald_remove.dk> sent the following smoke signals:
>Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
>automatisch niveauregulering :)
Xenon...er det dét som folk med dårlig reaktionsevne og syn er nødt til
at bruge for at kunne køre 80 km/t på en landevej?
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Kim S (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 12-04-07 13:46 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen
news:461dffc2$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
> automatisch niveauregulering :)
>
> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>
Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
er så eftertragtet ?
Mvh, Kim
| |
Jacob Rungwald (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 12-04-07 13:55 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
news:461e2a32$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen
> news:461dffc2$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
>> automatisch niveauregulering :)
>>
>> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>>
> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
> er så eftertragtet ?
Jeg syntes at det giver et langt bedre lys om natten, min kammis 330 har
det, og det er altså noget helt andet når det er mørkt, syntes jeg
ihvertifald. Desuden bliver bilen lidt mere "rå" at se på med det nye
lygtedesign. Jeg er især spændt på Bi-Xenon functionaliteten, det er nemlig
sådan, på BMW ihvertifald, at Bi-Xenon betyder at den bruger den samme
xenon-lygte til både nær og fjernlys, og ikke det "gamle" fjernlys længere,
det bruges kun til "overhalingsblink" når bilen kodes til Bi-Xenon.
Mvh
Jacob
| |
Henrik B. (13-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-04-07 06:51 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse
news:461e2be4$0$13977$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> lygtedesign. Jeg er især spændt på Bi-Xenon functionaliteten, det er
> nemlig sådan, på BMW ihvertifald, at Bi-Xenon betyder at den bruger den
> samme xenon-lygte til både nær og fjernlys, og ikke det "gamle" fjernlys
> længere, det bruges kun til "overhalingsblink" når bilen kodes til
> Bi-Xenon.
Tjah, vi andre har til langlyset BÅDE Bi-Xenon, samt den "gamle" H1 lygte.
Og det skyldes at Xenon ikke er så go' til at lyse langt.
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Jacob Rungwald (13-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 13-04-07 10:54 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
news:461f1a3e$0$8689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse
> news:461e2be4$0$13977$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> lygtedesign. Jeg er især spændt på Bi-Xenon functionaliteten, det er
>> nemlig sådan, på BMW ihvertifald, at Bi-Xenon betyder at den bruger den
>> samme xenon-lygte til både nær og fjernlys, og ikke det "gamle" fjernlys
>> længere, det bruges kun til "overhalingsblink" når bilen kodes til
>> Bi-Xenon.
>
> Tjah, vi andre har til langlyset BÅDE Bi-Xenon, samt den "gamle" H1 lygte.
> Og det skyldes at Xenon ikke er så go' til at lyse langt.
Det kan min også sagtens laves til :)
Mvh
Jacob
| |
Lars Knudsen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 12-04-07 13:53 |
|
On Thu, 12 Apr 2007 14:46:27 +0200, "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk>
wrote:
>> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
>> automatisch niveauregulering :)
>> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>er så eftertragtet ?
Det giver et fantastisk godt lys syntes mange....
** Lars
| |
Klaus D. Mikkelsen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 12-04-07 14:22 |
| | |
Brian (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 12-04-07 16:58 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Det gjorde gule pærer også for 15 år siden (sytes mange dengang).
Var det ikke kun de frankofile ?
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 12-04-07 16:59 |
|
Brian skriver:
>
> Var det ikke kun de frankofile ?
Nope.
Er du gal mand, dengang holdt pærene vidst i franskvognene. I dag
springer de for et godt ord. Prøv at kig lidt på bagenden af en
307'er.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 12-04-07 18:07 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:
>>
>> Var det ikke kun de frankofile ?
>
> Nope.
Jeg har (næsten) ikke set andet end de franske potter med det pisgule lys,
så jeg gik ud fra at det var noget de havde fundet på dernede.
> Er du gal mand, dengang holdt pærene vidst i franskvognene. I dag
> springer de for et godt ord. Prøv at kig lidt på bagenden af en
> 307'er.....
Det kan siges om mange moderne biler, IMO. Det gør det heller ikke bedre, at
det er blevet et mindre projekt at skifte en pære i en moderne bil.
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 12-04-07 18:38 |
|
Brian skriver:
>
> Jeg har (næsten) ikke set andet end de franske potter med det pisgule lys,
> så jeg gik ud fra at det var noget de havde fundet på dernede.
Det har jeg. I massevis, men for 15 år siden (eller sådan noget)
> Det kan siges om mange moderne biler,
Seriøst, prøv at kig på baglygter på 307'ere. Jeg møder _mange_ med den
skavank, _mange....
> IMO. Det gør det heller ikke bedre, at
> det er blevet et mindre projekt at skifte en pære i en moderne bil.
Nope...
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henning (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 12-04-07 14:22 |
|
>Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>er så eftertragtet ?
At det kun er for de få udvalgt
| |
Leo Jensen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 12-04-07 20:55 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:461e2a32$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen
> news:461dffc2$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
>> automatisch niveauregulering :)
>>
>> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>>
> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
> er så eftertragtet ?
Det er dyrt og oftest monteret i nye, dyre biler. Dermed signalerer dine
forlygter at du har penge nok...
MVh Leo
| |
Inkognito (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Inkognito |
Dato : 15-04-07 14:11 |
|
"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:461e8ecc$0$4167$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>> er så eftertragtet ?
>
> Det er dyrt og oftest monteret i nye, dyre biler. Dermed signalerer dine
> forlygter at du har penge nok...
Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
et grundlag for at udtale sig. Prøv det...
| |
Hr. Jensen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 15-04-07 15:11 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 13:11:06 GMT "Inkognito" <a@b.dk> sent the following
smoke signals:
>Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
>Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
>et grundlag for at udtale sig. Prøv det...
Og hvis éns syn og reaktionsevne er i orden, hvad er der så galt med
alm. halogen?
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Martin Johansen [600~ (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 15-04-07 15:27 |
|
> Og hvis éns syn og reaktionsevne er i orden, hvad er der så galt med
> alm. halogen?
Det samme som der er galt med ESP, ABS og gode sommerdæk... hvad skal man
med det hvis ens evner er gode nok?
| |
Hr. Jensen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 15-04-07 17:58 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 16:26:36 +0200 "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> sent the following smoke signals:
>> Og hvis éns syn og reaktionsevne er i orden, hvad er der så galt med
>> alm. halogen?
>
>Det samme som der er galt med ESP, ABS og gode sommerdæk... hvad skal man
>med det hvis ens evner er gode nok?
Nemlig.
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Martin Johansen [600~ (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 15-04-07 19:37 |
|
> Nemlig.
Jeg ser en sjov tendens i gruppen.. når vi snakker dæk og bremser så kan det
satme ikke blive godt nok.
Men lys...... uha da nej endelig ikke andet og bedre end Halogen..
| |
Tom (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 15-04-07 19:42 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message
news:462270bd$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>> Nemlig.
>
> Jeg ser en sjov tendens i gruppen.. når vi snakker dæk og bremser så kan
> det satme ikke blive godt nok.
>
> Men lys...... uha da nej endelig ikke andet og bedre end Halogen..
nok fordi det er vigtigere at kunne stå fast end at kunne se
--
Tom
| |
Hr. Jensen (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 16-04-07 07:40 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 20:36:43 +0200 "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> sent the following smoke signals:
>> Nemlig.
>
>Jeg ser en sjov tendens i gruppen.. når vi snakker dæk og bremser så kan det
>satme ikke blive godt nok.
>
>Men lys...... uha da nej endelig ikke andet og bedre end Halogen..
Jeg savner bare et ordentligt argument for xenon-lygter.
Den her med "Jamen, lyset når 1 km ud, så jeg kan bedre se vejens
forløb.", får mig til at tænke på om vedkommende overhovedet burde køre
bil.
1 km i standselængde, det må være en Bugatti Veyron for fuld skrue
kombineret med en chauffør med en dårlig reaktionsevne.
Og hvad nytter det at man kan se forhindringen, hvis man ikke kan nå at
standse, fordi at man brugte alle skillingerne på de trendy lygter, så
man kun havde råd til 4 'Viborg-dæk' og T.Svansen-bremser?
Desuden hvis halogen-pærer var så 'uduelige', så var de næppe blevet
godkendt herhjemme.
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Lars Knudsen (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 16-04-07 10:48 |
|
On Mon, 16 Apr 2007 08:39:40 +0200, Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> wrote:
>>Jeg ser en sjov tendens i gruppen.. når vi snakker dæk og bremser så kan det
>>satme ikke blive godt nok.
>>
>>Men lys...... uha da nej endelig ikke andet og bedre end Halogen..
>
>Jeg savner bare et ordentligt argument for xenon-lygter.
>Den her med "Jamen, lyset når 1 km ud, så jeg kan bedre se vejens
>forløb.", får mig til at tænke på om vedkommende overhovedet burde køre
>bil.
Men vejen tættere på bilen bliver så også bedre oplyst end med
almindelige halogenpærer. Det er bestemt min oplevelse, på landeveje
kan det gøre forskellen om man ser eksempelvis et dyr i rabatten.
De har også den fordel at de har en dejlig lang levetid, min tidligere
bil havde kørt 260.000 km da jeg solgte den - og kørte stadig på sit
første sæt pærer.
>Og hvad nytter det at man kan se forhindringen, hvis man ikke kan nå at
>standse, fordi at man brugte alle skillingerne på de trendy lygter, så
>man kun havde råd til 4 'Viborg-dæk' og T.Svansen-bremser?
Selvfølgelig skal det grundlæggende være på plads i bilen. Og klart,
der findes udstyr der nok er vigtigere end Xenonlygter...
>Desuden hvis halogen-pærer var så 'uduelige', så var de næppe blevet
>godkendt herhjemme.
Det er jo almindelig udvikling. Præcist som da de gammeldaws pærer som
blev erstattet af Halogen pærer - det var vel ikke ikke et skift så de
gamle blev ulovlige fra den ene dag til den anden.
** Lars
| |
Martin Johansen [600~ (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 16-04-07 15:52 |
|
> Desuden hvis halogen-pærer var så 'uduelige', så var de næppe blevet
> godkendt herhjemme.
Jeg har aldrig sagt, at Halogen er udueligt.. blot at Xenon er bedre ;)
| |
Benny (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 15-04-07 20:58 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4622361d$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Og hvis éns syn og reaktionsevne er i orden, hvad er der så galt med
>> alm. halogen?
>
> Det samme som der er galt med ESP, ABS og gode sommerdæk... hvad skal man
> med det hvis ens evner er gode nok?
De unge mænd der har fået eftermonteret Xenon her i byen har vist kun
monteret pærerne. Den automatiske niveau del ligger vist i bagagerummet. Såh
deres sikkerhed er måske øget men os stakler der møder dem kan ikke se en
pind. Resultatet trafikmæssig set er vist negativt.
Benny
| |
Finn Guldmann (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 15-04-07 15:32 |
|
Inkognito skrev:
>>> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>>> er så eftertragtet ?
>> Det er dyrt og oftest monteret i nye, dyre biler. Dermed signalerer dine
>> forlygter at du har penge nok...
> Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
> Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
> et grundlag for at udtale sig. Prøv det...
>
Og så er det en markant forringelse for dem man nøder på sin vej.
Kommer man ind i den asymetriske kegle fra sådann lygter bliver man
kraftigt blændet. F.eks. hvis man møder en med de lygter i et venstresving.
Er det så de der ulovligt eftermonterede kits, behøver man end ikke et
venstresving for at blive blændet.
Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at
der ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".
--
Mvh Finn
| |
Tom (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 15-04-07 16:08 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:evtd2r$2oap$1@newsbin.cybercity.dk...
> Inkognito skrev:
>>>> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>>>> er så eftertragtet ?
>>> Det er dyrt og oftest monteret i nye, dyre biler. Dermed signalerer dine
>>> forlygter at du har penge nok...
>> Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
>> Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
>> et grundlag for at udtale sig. Prøv det...
> Og så er det en markant forringelse for dem man nøder på sin vej.
>
> Kommer man ind i den asymetriske kegle fra sådann lygter bliver man
> kraftigt blændet. F.eks. hvis man møder en med de lygter i et
> venstresving.
>
> Er det så de der ulovligt eftermonterede kits, behøver man end ikke et
> venstresving for at blive blændet.
>
> Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at der
> ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".
Sikke da noget vås, lyset er 3 gange kraftigere fra HID end fra Halogen, du
må have glemt at vaske lygterne
--
Tom
| |
Finn Guldmann (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 15-04-07 16:51 |
|
Tom skrev:
>>>>> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>>>>> er så eftertragtet ?
>>>> Det er dyrt og oftest monteret i nye, dyre biler. Dermed signalerer dine
>>>> forlygter at du har penge nok...
>>> Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
>>> Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
>>> et grundlag for at udtale sig. Prøv det...
>> Og så er det en markant forringelse for dem man nøder på sin vej.
>> Kommer man ind i den asymetriske kegle fra sådann lygter bliver man
>> kraftigt blændet. F.eks. hvis man møder en med de lygter i et
>> venstresving.
>> Er det så de der ulovligt eftermonterede kits, behøver man end ikke et
>> venstresving for at blive blændet.
>> Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at der
>> ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".
> Sikke da noget vås, lyset er 3 gange kraftigere fra HID end fra Halogen, du
> må have glemt at vaske lygterne
>
For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor meget
kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon ikke de
ekstra penge værd.
Det kommer de samme steder hen, og lige langt fremad.
--
Mvh Finn
| |
Inkognito (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Inkognito |
Dato : 15-04-07 17:45 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:evthls$2q74$1@newsbin.cybercity.dk...
> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor meget
> kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon ikke de
> ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige langt fremad.
Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
| |
Finn Guldmann (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 19-04-07 16:40 |
|
Inkognito skrev
>> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor meget
>> kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon ikke de
>> ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige langt fremad.
> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
>
Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver
der ikke meget andet en farven der er forskellig.
--
Mvh Finn
| |
Inkognito (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Inkognito |
Dato : 19-04-07 17:11 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:f082h7$14un$2@newsbin.cybercity.dk...
> Inkognito skrev
> Men når lyset falder akkurat de samme steder uanset om det er den ene pære
> eller den anden, så bliver der ikke meget andet en farven der er
> forskellig.
Så det forøgede antal candela har ingen indflydelse på oplysning af
stedet - det kan du vist ikke mene. Og hvad skulle så være baggrunden
for, at dine kolleger ynder at køre med alverdens lys tændt på bilen...
| |
Finn Guldmann (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 19-04-07 21:13 |
|
Inkognito skrev:
>> Men når lyset falder akkurat de samme steder uanset om det er den ene pære
>> eller den anden, så bliver der ikke meget andet en farven der er
>> forskellig.
> Så det forøgede antal candela har ingen indflydelse på oplysning af
> stedet - det kan du vist ikke mene. Og hvad skulle så være baggrunden
> for, at dine kolleger ynder at køre med alverdens lys tændt på bilen...
>
Naturligvis har det indflydelse på lyset, men det kommer ikke længere
væk, eller andre steder end med halogenpærerne. Det er blot mere hvidt.
Og hvorfor jeg har kolleger der vil køre rundt i biler der ligner
juletræer må du spørge dem om.
--
Mvh Finn
| |
Inkognito (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Inkognito |
Dato : 19-04-07 21:26 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:f08ihv$1bvo$1@newsbin.cybercity.dk...
> Naturligvis har det indflydelse på lyset, men det kommer ikke længere væk,
> eller andre steder end med halogenpærerne. Det er blot mere hvidt.
Det oplyser dermed vejen bedre
> Og hvorfor jeg har kolleger der vil køre rundt i biler der ligner
> juletræer må du spørge dem om.
OK, men det kunne jo være, at du havde berørt emnet under en pause
på rastepladsen. Der tales vel om "dumheden"?
| |
Finn Guldmann (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 20-04-07 07:31 |
|
Inkognito skrev:
>> Naturligvis har det indflydelse på lyset, men det kommer ikke længere væk,
>> eller andre steder end med halogenpærerne. Det er blot mere hvidt.
> Det oplyser dermed vejen bedre
>
Så skal vi lige have defineret "bedre".
Det jeg kører med nu er en lygte der kan indeholde en xenon pære eller
en halogen pære. Det er samme lygte som da jeg kørte med xenon pærer.
Og der oplever jeg ikke den store forskel, andet end farven på lyset.
Det er muligt at jeg havde oplevet en størrere forskel hvis jeg også
havde haft xenon på det lange lys. Men det har jeg ikke prøvet.
>> Og hvorfor jeg har kolleger der vil køre rundt i biler der ligner
>> juletræer må du spørge dem om.
> OK, men det kunne jo være, at du havde berørt emnet under en pause
> på rastepladsen. Der tales vel om "dumheden"?
>
Nu er visse chaufførere lidt prikne med deres tendenser. Så det eneste
jeg kommenterer er overdreven brug af lyd.
--
Mvh Finn
| |
Inkognito (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Inkognito |
Dato : 20-04-07 16:45 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:f09mns$1uvv$1@newsbin.cybercity.dk...
> Så skal vi lige have defineret "bedre".
> Det jeg kører med nu er en lygte der kan indeholde en xenon pære eller en
> halogen pære. Det er samme lygte som da jeg kørte med xenon pærer.
> Og der oplever jeg ikke den store forskel, andet end farven på lyset.
> Det er muligt at jeg havde oplevet en størrere forskel hvis jeg også havde
> haft xenon på det lange lys. Men det har jeg ikke prøvet.
Jeg taler om xenonlys, produceret af originale xenonlygter, monteret på
fabrikken !
> Nu er visse chaufførere lidt prikne med deres tendenser. Så det eneste jeg
> kommenterer er overdreven brug af lyd.
Lyd?
| |
Finn Guldmann (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 20-04-07 18:05 |
|
Inkognito skrev:
>> Så skal vi lige have defineret "bedre".
>> Det jeg kører med nu er en lygte der kan indeholde en xenon pære eller en
>> halogen pære. Det er samme lygte som da jeg kørte med xenon pærer.
>> Og der oplever jeg ikke den store forskel, andet end farven på lyset.
>> Det er muligt at jeg havde oplevet en størrere forskel hvis jeg også havde
>> haft xenon på det lange lys. Men det har jeg ikke prøvet.
> Jeg taler om xenonlys, produceret af originale xenonlygter, monteret på
> fabrikken !
>
Det gør jeg også. Men den jeg kører i nu er det en original monteret
lygte. Den kan så blot bruges til både xenon og halogen.
>> Nu er visse chaufførere lidt prikne med deres tendenser. Så det eneste jeg
>> kommenterer er overdreven brug af lyd.
> Lyd?
>
Nogle af mine kolleger syntes det er smart at proppe et rør gennem
lydpotten så der er fri udblæsning. Det syntes jeg ikke.
--
Mvh Finn
| |
Inkognito (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Inkognito |
Dato : 20-04-07 18:23 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:f0arsp$2pq2$1@newsbin.cybercity.dk...
> Nogle af mine kolleger syntes det er smart at proppe et rør gennem
> lydpotten så der er fri udblæsning. Det syntes jeg ikke.
OK, tænkte det nok. Det lyder nu meget godt på en Scania V8
www.scania.dk/Images/R164_128kbs_tcm89-72913.zip
| |
Ukendt (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-07 21:15 |
|
"Inkognito" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:PF6Wh.39052$E02.15704@newsb.telia.net...
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
> news:f0arsp$2pq2$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> Nogle af mine kolleger syntes det er smart at proppe et rør gennem
>> lydpotten så der er fri udblæsning. Det syntes jeg ikke.
>
> OK, tænkte det nok. Det lyder nu meget godt på en Scania V8
> www.scania.dk/Images/R164_128kbs_tcm89-72913.zip
Nåh ja - det er en af dem hvor man siger FUCK jeg fik et chok, da jeg kørte
forbi med åben vindue, hvor lastbilen er ved at forsøge at komme i fart
/HB
| |
Tom (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 19-04-07 18:56 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:f082h7$14un$2@newsbin.cybercity.dk...
> Inkognito skrev
>>> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor meget
>>> kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon ikke de
>>> ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige langt fremad.
>> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
>> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
>> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
> Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
> samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver der
> ikke meget andet en farven der er forskellig.
Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel på
en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
--
Tom
| |
Lars Knudsen (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 19-04-07 20:00 |
|
On Thu, 19 Apr 2007 19:56:04 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:
>Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel på
>en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
Pjat, Tom - de er jo næsten ens.
** Lars
| |
Tom (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 19-04-07 20:09 |
|
"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message
news:d0ff23h0oeurs0ejnad10t93ouuu65rc6i@4ax.com...
> On Thu, 19 Apr 2007 19:56:04 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
> wrote:
>
>>Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel
>>på
>>en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>
> Pjat, Tom - de er jo næsten ens.
hwa, har du skruet ned for kontrasten på din skærm? )
--
Tom
| |
Lars Knudsen (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 19-04-07 20:27 |
|
On Thu, 19 Apr 2007 21:09:24 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:
>>>Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel
>>>på
>>>en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>> Pjat, Tom - de er jo næsten ens.
>hwa, har du skruet ned for kontrasten på din skærm? )
Nårh.. Ja.. Skulle lige tage solbrillerne af... Nu ser jeg det
tydeligt.
Er da aldrig et sekund i tvivl om at der er andet end farven til
forskel. Det er - næsten - som nat vs dag.
** Lars
| |
Hr. Jensen (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 19-04-07 20:40 |
|
On Thu, 19 Apr 2007 21:27:06 +0200 Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> sent the following smoke signals:
>Er da aldrig et sekund i tvivl om at der er andet end farven til
>forskel. Det er - næsten - som nat vs dag.
Hvordan er lyset så i tåget vejr?
Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Tom (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 19-04-07 20:45 |
|
"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in message
news:g5hf23pmmrg79k6c525asacc8r5cedsdn6@4ax.com...
> On Thu, 19 Apr 2007 21:27:06 +0200 Lars Knudsen
> <larsremove@landligtremove.dkaway> sent the following smoke signals:
>
>>Er da aldrig et sekund i tvivl om at der er andet end farven til
>>forskel. Det er - næsten - som nat vs dag.
>
> Hvordan er lyset så i tåget vejr?
> Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?
Jo det gør den faktisk. Men så har man jo TÅGELYGTERNE man kan tænde. Ak ja
disse kære lygter har givet mange gode diskussioner
--
Tom
| |
Lars Knudsen (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 19-04-07 21:13 |
|
On Thu, 19 Apr 2007 21:39:32 +0200, Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> wrote:
>>Er da aldrig et sekund i tvivl om at der er andet end farven til
>>forskel. Det er - næsten - som nat vs dag.
>Hvordan er lyset så i tåget vejr?
>Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?
Jo.. Men så kan man da bare slukke dem..
** Lars
| |
Hr. Jensen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 20-04-07 07:44 |
|
On Thu, 19 Apr 2007 22:12:47 +0200 Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> sent the following smoke signals:
>>Hvordan er lyset så i tåget vejr?
>>Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?
>
>Jo.. Men så kan man da bare slukke dem..
Vil det så sige at man benytter halogen-pærer sammen med bi-xenon?
Hvis ikke, så ser man jo absolut intet om natten i tåget vejr, hvis man
slukker xenon'erne.
Og jeg ved sgu snart ikke hvad jeg ville foretrække af 'kridhvid
tågemur' eller 'kulsort tågemur'...
Eller er det underforstået at man 'selvfølgelig' har tågeforlygter
monteret?
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Lars Knudsen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 20-04-07 08:41 |
|
On Fri, 20 Apr 2007 08:44:11 +0200, Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> wrote:
>>>Hvordan er lyset så i tåget vejr?
>>>Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?
>>
>>Jo.. Men så kan man da bare slukke dem..
>
>Vil det så sige at man benytter halogen-pærer sammen med bi-xenon?
>Hvis ikke, så ser man jo absolut intet om natten i tåget vejr, hvis man
>slukker xenon'erne.
>
>Og jeg ved sgu snart ikke hvad jeg ville foretrække af 'kridhvid
>tågemur' eller 'kulsort tågemur'...
>
>Eller er det underforstået at man 'selvfølgelig' har tågeforlygter
>monteret?
Ja til det sidste.
Ellers ville det nok IKKE være smart at slukke for nærlyset, deri er
jeg aldeles enig.
** Lars
| |
Finn Guldmann (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 19-04-07 21:16 |
|
Tom skrev:
>>>> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor meget
>>>> kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon ikke de
>>>> ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige langt fremad.
>>> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
>>> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
>>> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
>> Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
>> samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver der
>> ikke meget andet en farven der er forskellig.
> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel på
> en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>
Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
forskellige pærere.
--
Mvh Finn
| |
Tom (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 19-04-07 21:35 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:f08imj$1bvo$2@newsbin.cybercity.dk...
> Tom skrev:
>>>>> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor
>>>>> meget kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon
>>>>> ikke de ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige
>>>>> langt fremad.
>>>> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
>>>> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
>>>> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
>>> Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
>>> samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver
>>> der ikke meget andet en farven der er forskellig.
>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel
>> på en hallogen og en HID
>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>
> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
> forskellige pærere.
men det er sådan det er
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
--
Tom
| |
Finn Guldmann (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 20-04-07 07:32 |
|
Tom skrev:
>>>>>> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor
>>>>>> meget kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon
>>>>>> ikke de ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige
>>>>>> langt fremad.
>>>>> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
>>>>> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
>>>>> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
>>>> Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
>>>> samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver
>>>> der ikke meget andet en farven der er forskellig.
>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel
>>> på en hallogen og en HID
>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>> forskellige pærere.
> men det er sådan det er
> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>
Kan de sættes i samme lygte?
--
Mvh Finn
| |
Lars Knudsen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 20-04-07 08:43 |
|
On Fri, 20 Apr 2007 08:32:10 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel
>>>> på en hallogen og en HID
>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>>> forskellige pærere.
>> men det er sådan det er
>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>Kan de sættes i samme lygte?
Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.
** Lars
| |
Finn Guldmann (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 20-04-07 09:20 |
|
Lars Knudsen skrev:
>>>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel
>>>>> på en hallogen og en HID
>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>>>> forskellige pærere.
>>> men det er sådan det er
>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>> Kan de sættes i samme lygte?
> Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.
>
Nu tænkte jeg mere på om det lader sig gøre at bruge en xenon og en
halogen påre hvor alt andet end pæreren er det samme. sådan for
sammenligningens skyld.
Er der forskel på parabol og/eller glas ryger jo en hel del af
sammenligningsgrundlaget.
Det jeg har prøvet er netop de forskellige pære i samme lygte.
Og når jeg kan se tydeligt knap 100 m frem med halogen kan det ikke
blive meget bedre med xenon. Den vil stadig kun lyde de samme knap 100 m
frem.
--
Mvh Finn
| |
Tom (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 20-04-07 15:51 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:f09t3o$26qp$1@newsbin.cybercity.dk...
> Lars Knudsen skrev:
>>>>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste
>>>>>> forskel på en hallogen og en HID
>>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>>>>> forskellige pærere.
>>>> men det er sådan det er
>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>>> Kan de sættes i samme lygte?
>> Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.
> Nu tænkte jeg mere på om det lader sig gøre at bruge en xenon og en
> halogen påre hvor alt andet end pæreren er det samme. sådan for
> sammenligningens skyld.
>
> Er der forskel på parabol og/eller glas ryger jo en hel del af
> sammenligningsgrundlaget.
>
> Det jeg har prøvet er netop de forskellige pære i samme lygte.
>
> Og når jeg kan se tydeligt knap 100 m frem med halogen kan det ikke blive
> meget bedre med xenon. Den vil stadig kun lyde de samme knap 100 m frem.
Det har du helt RET i. Selvfølgelig lyser nærlyset ikke længere frem fordi
man kører med HID, det ville netop være med til at blænde modkørende.
Men når det så er sagt, så oplever man især forskellen og behovet når man
kører på våd vejbane. Tror vi alle kender det med at de hvide vejstriber
nærmest bliver sorte når de bliver våde, man kan næsten ikke se en sk*d. Her
er det virkelig at HID gør en forskel....og vi har netop våd vejbare i
temmelig lang tid af året i danmark, hvor næsten hele vinteren bare et et
lang regnvejr.
--
Tom
| |
Finn Guldmann (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 20-04-07 16:29 |
|
Tom skrev:
>>>>>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste
>>>>>>> forskel på en hallogen og en HID
>>>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>>>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>>>>>> forskellige pærere.
>>>>> men det er sådan det er
>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>>>> Kan de sættes i samme lygte?
>>> Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.
>> Nu tænkte jeg mere på om det lader sig gøre at bruge en xenon og en
>> halogen påre hvor alt andet end pæreren er det samme. sådan for
>> sammenligningens skyld.
>> Er der forskel på parabol og/eller glas ryger jo en hel del af
>> sammenligningsgrundlaget.
>> Det jeg har prøvet er netop de forskellige pære i samme lygte.
>> Og når jeg kan se tydeligt knap 100 m frem med halogen kan det ikke blive
>> meget bedre med xenon. Den vil stadig kun lyde de samme knap 100 m frem.
> Det har du helt RET i. Selvfølgelig lyser nærlyset ikke længere frem fordi
> man kører med HID, det ville netop være med til at blænde modkørende.
> Men når det så er sagt, så oplever man især forskellen og behovet når man
> kører på våd vejbane. Tror vi alle kender det med at de hvide vejstriber
> nærmest bliver sorte når de bliver våde, man kan næsten ikke se en sk*d. Her
> er det virkelig at HID gør en forskel....og vi har netop våd vejbare i
> temmelig lang tid af året i danmark, hvor næsten hele vinteren bare et et
> lang regnvejr.
>
Hvordan forskellen er i regnvejr har jeg ikke den store erfaring med.
Xenon lygterne kørte jeg med sidste sommer, og der var det jo begrænset
hvor meget det regnede.
Hvorimod vinteren blev klaret med halogener.
Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
--
Mvh Finn
| |
Tom (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 20-04-07 16:38 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:f0am8n$2nm0$1@newsbin.cybercity.dk...
> Tom skrev:
>>>>>>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste
>>>>>>>> forskel på en hallogen og en HID
>>>>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>>>>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>>>>>>> forskellige pærere.
>>>>>> men det er sådan det er
>>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>>>>> Kan de sættes i samme lygte?
>>>> Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.
>>> Nu tænkte jeg mere på om det lader sig gøre at bruge en xenon og en
>>> halogen påre hvor alt andet end pæreren er det samme. sådan for
>>> sammenligningens skyld.
>>> Er der forskel på parabol og/eller glas ryger jo en hel del af
>>> sammenligningsgrundlaget.
>>> Det jeg har prøvet er netop de forskellige pære i samme lygte.
>>> Og når jeg kan se tydeligt knap 100 m frem med halogen kan det ikke
>>> blive meget bedre med xenon. Den vil stadig kun lyde de samme knap 100 m
>>> frem.
>> Det har du helt RET i. Selvfølgelig lyser nærlyset ikke længere frem
>> fordi man kører med HID, det ville netop være med til at blænde
>> modkørende.
>> Men når det så er sagt, så oplever man især forskellen og behovet når man
>> kører på våd vejbane. Tror vi alle kender det med at de hvide vejstriber
>> nærmest bliver sorte når de bliver våde, man kan næsten ikke se en sk*d.
>> Her er det virkelig at HID gør en forskel....og vi har netop våd vejbare
>> i temmelig lang tid af året i danmark, hvor næsten hele vinteren bare et
>> et lang regnvejr.
>>
> Hvordan forskellen er i regnvejr har jeg ikke den store erfaring med.
> Xenon lygterne kørte jeg med sidste sommer, og der var det jo begrænset
> hvor meget det regnede.
>
> Hvorimod vinteren blev klaret med halogener.
>
> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
ganske givet.
--
Tom
| |
Ukendt (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-07 19:08 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
news:4628ddd1$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> news:f0am8n$2nm0$1@newsbin.cybercity.dk...
> > Tom skrev:
> >>>>>>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste
> >>>>>>>> forskel på en hallogen og en HID
> >>>>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
> >>>>>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
> >>>>>>> forskellige pærere.
> >>>>>> men det er sådan det er
> >>>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
> >>>>> Kan de sættes i samme lygte?
> >>>> Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.
> >>> Nu tænkte jeg mere på om det lader sig gøre at bruge en xenon og en
> >>> halogen påre hvor alt andet end pæreren er det samme. sådan for
> >>> sammenligningens skyld.
> >>> Er der forskel på parabol og/eller glas ryger jo en hel del af
> >>> sammenligningsgrundlaget.
> >>> Det jeg har prøvet er netop de forskellige pære i samme lygte.
> >>> Og når jeg kan se tydeligt knap 100 m frem med halogen kan det ikke
> >>> blive meget bedre med xenon. Den vil stadig kun lyde de samme knap 100
m
> >>> frem.
> >> Det har du helt RET i. Selvfølgelig lyser nærlyset ikke længere frem
> >> fordi man kører med HID, det ville netop være med til at blænde
> >> modkørende.
> >> Men når det så er sagt, så oplever man især forskellen og behovet når
man
> >> kører på våd vejbane. Tror vi alle kender det med at de hvide
vejstriber
> >> nærmest bliver sorte når de bliver våde, man kan næsten ikke se en
sk*d.
> >> Her er det virkelig at HID gør en forskel....og vi har netop våd
vejbare
> >> i temmelig lang tid af året i danmark, hvor næsten hele vinteren bare
et
> >> et lang regnvejr.
> >>
> > Hvordan forskellen er i regnvejr har jeg ikke den store erfaring med.
> > Xenon lygterne kørte jeg med sidste sommer, og der var det jo begrænset
> > hvor meget det regnede.
> >
> > Hvorimod vinteren blev klaret med halogener.
> >
> > Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har indsigt
Møller
| |
Finn Guldmann (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 20-04-07 22:22 |
|
Møller skrev:
>>> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
> Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har indsigt
>
Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.
--
Mvh Finn
| |
Ukendt (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-04-07 09:03 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:f0bav1$2vrl$1@newsbin.cybercity.dk...
> Møller skrev:
> >>> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
> > Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har indsigt
> >
> Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.
og udsigten for i dag: klart vejr med frost
Møller
| |
Finn Guldmann (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 21-04-07 09:42 |
|
Møller skrev:
>>>>> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
>>> Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har indsigt
>
>> Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.
> og udsigten for i dag: klart vejr med frost
>
Så er det da godt at biler er hule så man kan sidde indendøres.
--
Mvh Finn
| |
Ukendt (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-04-07 10:10 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:f0cipd$i85$1@newsbin.cybercity.dk...
> Møller skrev:
> >>>>> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
> >>> Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har
indsigt
> >
> >> Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.
> > og udsigten for i dag: klart vejr med frost
> >
> Så er det da godt at biler er hule så man kan sidde indendøres.
Jeg tænkte det nok: Finn er huleboer
Møller
| |
Finn Guldmann (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 21-04-07 10:59 |
|
Møller skrev:
>>>>>>> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
>>>>> Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har
> indsigt
>>>
>>>> Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.
>>> og udsigten for i dag: klart vejr med frost
>> Så er det da godt at biler er hule så man kan sidde indendøres.
> Jeg tænkte det nok: Finn er huleboer
>
Måske derfor jeg render rundt i T-shirt hele året, når jeg kommer ud.
(Kommenteres ofte af folk der stadig render rundt i vinterudstyret i
april.)
--
Mvh Finn
| |
Folmer Rasmussen (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 21-04-07 12:05 |
|
On Sat, 21 Apr 2007 11:58:41 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>Møller skrev:
>>>>>>>> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.
>>>>>> Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har
>> indsigt
>>>>
>>>>> Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.
>>>> og udsigten for i dag: klart vejr med frost
>>> Så er det da godt at biler er hule så man kan sidde indendøres.
>> Jeg tænkte det nok: Finn er huleboer
>>
>Måske derfor jeg render rundt i T-shirt hele året, når jeg kommer ud.
>
>(Kommenteres ofte af folk der stadig render rundt i vinterudstyret i
>april.)
>--
Hvilket kunne skyldes at nogen er udstyret med mere naturlig isolering
end andre?
Det var vel ikke dig der blev beskrevet som ham med det runde tøj,
forleden dag?
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Brian (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 21-04-07 19:54 |
|
Folmer Rasmussen wrote:
> Det var vel ikke dig der blev beskrevet som ham med det runde tøj,
> forleden dag?
ROFL - den er noteret og lagt på lager til førstkommende lejlighed
/Brian
| |
Folmer Rasmussen (21-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 21-04-07 22:08 |
|
On Sat, 21 Apr 2007 20:53:37 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Folmer Rasmussen wrote:
>
>> Det var vel ikke dig der blev beskrevet som ham med det runde tøj,
>> forleden dag?
>
>ROFL - den er noteret og lagt på lager til førstkommende lejlighed
>--
Det skal ikke koste dig noget.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Finn Guldmann (22-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 22-04-07 14:44 |
|
Folmer Rasmussen skrev:
>> Måske derfor jeg render rundt i T-shirt hele året, når jeg kommer ud.
>> (Kommenteres ofte af folk der stadig render rundt i vinterudstyret i
>> april.)
> Hvilket kunne skyldes at nogen er udstyret med mere naturlig isolering
> end andre?
>
Der skal jo være noget til at give det mening når jeg siger at jeg ikke
slår på folk, men sætte mig på dem i stedet.
> Det var vel ikke dig der blev beskrevet som ham med det runde tøj,
> forleden dag?
>
Ikke det jeg ved af. Hvor og af hvem?
| |
Uffe Bærentsen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 20-04-07 09:27 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4627d1ed$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> news:f08imj$1bvo$2@newsbin.cybercity.dk...
>> Tom skrev:
>>>>>> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor
>>>>>> meget kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon
>>>>>> ikke de ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige
>>>>>> langt fremad.
>>>>> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
>>>>> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
>>>>> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
>>>> Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
>>>> samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver
>>>> der ikke meget andet en farven der er forskellig.
>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel
>>> på en hallogen og en HID
>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>>
>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>> forskellige pærere.
>
> men det er sådan det er
> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
Lad nu være Tom.
Finn 'Jeg-ved-alting-og-vil-have-det-sidste-ord' Guldmann har en mening,
og du kan ikke få ham til at ændre den.
Andre har forsøgt, jeg har givet op.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Folmer Rasmussen (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 20-04-07 10:00 |
|
On Fri, 20 Apr 2007 10:26:49 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:
>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>>> forskellige pærere.
>>
>> men det er sådan det er
>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>
>Lad nu være Tom.
>Finn 'Jeg-ved-alting-og-vil-have-det-sidste-ord' Guldmann har en mening,
>og du kan ikke få ham til at ændre den.
>Andre har forsøgt, jeg har givet op.
>
>
>
>
>--
ROFL.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Tom (20-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 20-04-07 15:53 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in message
news:4628792f$0$52161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4627d1ed$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
>> news:f08imj$1bvo$2@newsbin.cybercity.dk...
>>> Tom skrev:
>>>>>>> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor
>>>>>>> meget kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon
>>>>>>> ikke de ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige
>>>>>>> langt fremad.
>>>>>> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
>>>>>> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
>>>>>> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.
>>>>> Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
>>>>> samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver
>>>>> der ikke meget andet en farven der er forskellig.
>>>> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste
>>>> forskel på en hallogen og en HID
>>>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg
>>>>
>>> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
>>> forskellige pærere.
>>
>> men det er sådan det er
>> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg
>
> Lad nu være Tom.
> Finn 'Jeg-ved-alting-og-vil-have-det-sidste-ord' Guldmann har en mening,
> og du kan ikke få ham til at ændre den.
> Andre har forsøgt, jeg har givet op.
>
>
>
>
hehe, troede at billeder kunne overbevise selv de mest hårdnakkede meninger
--
Tom
| |
Lars Knudsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 15-04-07 16:58 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 16:32:27 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>> Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
>> Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
>> et grundlag for at udtale sig. Prøv det...
>Og så er det en markant forringelse for dem man nøder på sin vej.
>Kommer man ind i den asymetriske kegle fra sådann lygter bliver man
>kraftigt blændet. F.eks. hvis man møder en med de lygter i et venstresving.
Jeg syntes bestemt ikke problemet er særlig stort. Jeg bliver da
mindst lige så ofte blændet af fejljusterede halogenlygter, eller
fordi den modkørende har "glemt" at fjernlyset er tændt. Og præcist i
venstresvings situationen, man kan jo eksempelvis bare lade være med
at se ind i forlygterne på den der kommer på tværs, så bliver man da
ikke blændet.
>Er det så de der ulovligt eftermonterede kits, behøver man end ikke et
>venstresving for at blive blændet.
Enig... De bør bestemt sidde i lygter der er beregnet til det.
>Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at
>der ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".
Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
lyset. Det lyser kraftigere og længere.
** Lars
| |
ShutEye (15-04-2007)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 15-04-07 20:12 |
|
> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
> lyset. Det lyser kraftigere og længere.
Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?
| |
Lars Knudsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 15-04-07 20:34 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 21:12:21 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:
>> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
>> lyset. Det lyser kraftigere og længere.
>Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
>Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?
Givetvis i teorien. Men i praksis blænder det nu altså ikke med mindre
man er modkørende i en go-cart....
** Lars
| |
Finn Guldmann (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 19-04-07 16:42 |
|
Lars Knudsen skrev:
>>> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
>>> lyset. Det lyser kraftigere og længere.
>> Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
>> Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?
> Givetvis i teorien. Men i praksis blænder det nu altså ikke med mindre
> man er modkørende i en go-cart....
>
Fordi det er mere hvidt (læs; Skarpt) blænder det mere hvis man kommer
ind i lyskeglen.
--
Mvh Finn
| |
Lars Knudsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 15-04-07 20:56 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 21:12:21 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:
>> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
>> lyset. Det lyser kraftigere og længere.
>Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
>Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?
Tænkte lidt over denne....
Det er nok egentlig sådan at lyset ikke når længere. Men at lyset blot
er kraftigere i store dele af det område der lyses op
Som f.eks. vist her
http://www.xenon-light.at/Images/BELLOF_HID_vs_Halogen_table_sm10.jpg
Det passer nok meget godt, de erstatter jo eksempelvis ikke fjernlys.
Men ved kørsel på eksempelvis motorvej - eller landevej - om natten
hvor man pga modkørende slukker fjernlyset syntes jeg bestemt man får
et meget bedre lys med HID nærlys i forhold til halogen.
Og jeg oplever samtidig generelt ikke noget problem med modkørende med
HID lygter - hvis jeg endelig skal sammenligne syntes jeg bestemt at
to sæt forlygter (nærlys+tåge forlygter) blænder mere. Basalt set
handler det vel om at have korrekt justerede forlygter og at man som
modkørende ser i sin egen vognbane og ikke over i lygterne på den
modkørende.
** Lars
| |
Jacob Rungwald (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 16-04-07 09:59 |
| | |
Lars Knudsen (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 16-04-07 10:48 |
|
On Mon, 16 Apr 2007 10:59:13 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@rungwald_remove.dk> wrote:
>> http://www.xenon-light.at/Images/BELLOF_HID_vs_Halogen_table_sm10.jpg
>>
>>
>> Det passer nok meget godt, de erstatter jo eksempelvis ikke fjernlys.
>
>Det gør Bi-Xenon lygter så, derfor er jeg meget spændt på at se fjernlyset
>om natten :)
Yes... Det bliver spændende at høre om!
** Lars
| |
Finn Guldmann (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 19-04-07 16:46 |
|
Lars Knudsen skrev:
>>> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
>>> lyset. Det lyser kraftigere og længere.
>> Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
>> Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?
> Tænkte lidt over denne....
> Det er nok egentlig sådan at lyset ikke når længere. Men at lyset blot
> er kraftigere i store dele af det område der lyses op
> Som f.eks. vist her
> http://www.xenon-light.at/Images/BELLOF_HID_vs_Halogen_table_sm10.jpg
>
Den sammenligning er jo mellem en almindelig lygte og en xenon lygte.
Ikke en halogen pære og en xenon pære i samme lygte. Det er den
sammenligning jeg har prøvet.
--
Mvh Finn
| |
Finn Guldmann (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 19-04-07 16:41 |
|
ShutEye skrev:
>> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
>> lyset. Det lyser kraftigere og længere.
> Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
> Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?
>
Det er det jo nok også ved de eftermonterede.
--
Mvh Finn
| |
Finn Guldmann (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 19-04-07 16:38 |
|
Lars Knudsen skrev:
>>> Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
>>> Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
>>> et grundlag for at udtale sig. Prøv det...
>> Og så er det en markant forringelse for dem man nøder på sin vej.
>> Kommer man ind i den asymetriske kegle fra sådann lygter bliver man
>> kraftigt blændet. F.eks. hvis man møder en med de lygter i et venstresving.
> Jeg syntes bestemt ikke problemet er særlig stort. Jeg bliver da
> mindst lige så ofte blændet af fejljusterede halogenlygter, eller
> fordi den modkørende har "glemt" at fjernlyset er tændt. Og præcist i
> venstresvings situationen, man kan jo eksempelvis bare lade være med
> at se ind i forlygterne på den der kommer på tværs, så bliver man da
> ikke blændet.
>
Nu er det jo lidt svært at se et andet sted hen når det der blænder
befinder sig mere eller mindre lige i den retning man skal kigge for at
se hvad man selv laver. Og heldigvis er det endnu ikke os alle der er
belæmret med tunnelsyn.
>> Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at
>> der ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".
> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
> lyset. Det lyser kraftigere og længere.
>
På den jeg kører i nu, med halogen, og den jeg kørte før, med xenon, er
det samme lygte. Så lyset ender de samme steder. Det er blot ikke så
hvidt som det var før.
--
Mvh Finn
| |
Dennis Pedersen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 12-04-07 21:38 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:461e2a32$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen
> news:461dffc2$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
>> automatisch niveauregulering :)
>>
>> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>>
> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
> er så eftertragtet ?
Det er ikke så meget selve "lysvinduet" (kunne ikke lige finde et bedre
ord) - men det at vejstriber,skilte m.v. bliver oplyst langt foran
lysvinduet. Det gør du noget bedre kan se vejens forløb :)
/Dennis
| |
Hr. Jensen (13-04-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 13-04-07 07:27 |
|
On Thu, 12 Apr 2007 22:38:02 +0200 "Dennis Pedersen"
<usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> sent the following smoke signals:
>Det er ikke så meget selve "lysvinduet" (kunne ikke lige finde et bedre
>ord) - men det at vejstriber,skilte m.v. bliver oplyst langt foran
>lysvinduet. Det gør du noget bedre kan se vejens forløb :)
Med andre ord: Hvis man har nedsat syns- og reaktionsevne, så er det
fremragende...
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Uffe Bærentsen (13-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 13-04-07 08:59 |
|
"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
news:7j8u13p5u0ku7el0d3f5gir7ubqcup14gv@4ax.com...
>>Det er ikke så meget selve "lysvinduet" (kunne ikke lige finde et bedre
>>ord) - men det at vejstriber,skilte m.v. bliver oplyst langt foran
>>lysvinduet. Det gør du noget bedre kan se vejens forløb :)
>
> Med andre ord: Hvis man har nedsat syns- og reaktionsevne, så er det
> fremragende...
Tidligere kælenavn:
Brianlys.
Nuværende kælenavn:
Mimrelys.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Brian S Jensen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 12-04-07 14:03 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse
news:461dffc2$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
> automatisch niveauregulering :)
>
> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>
> Mvh
> Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)
>
Jamen, det kan jo ikke undgå at blive en god weekend
Vi glæder os til at høre (se) resultatet
Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i
| |
Anders Houmark (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 12-04-07 15:20 |
|
Jacob Rungwald wrote:
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler
> und automatisch niveauregulering :)
>
> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>
> Mvh
> Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)
Hvad koster sådan en sæt originalt? Med niveauregulering osv? Det må jo
koste en del mere end de uoriginale, siden nogle gerne vil køre med dét.
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
| |
Brian S Jensen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 12-04-07 15:44 |
|
"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse
news:461e3fbf$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Jacob Rungwald wrote:
>> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler
>> und automatisch niveauregulering :)
>>
>> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>>
>> Mvh
>> Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)
>
> Hvad koster sådan en sæt originalt? Med niveauregulering osv? Det må jo
> koste en del mere end de uoriginale, siden nogle gerne vil køre med dét.
>
>
> --
> Anders Houmark
> www.AndersH.dk
> www.chipsguiden.dk
>
>
>
Hej
Til en E39 (5-serie) er det ikke fordi det er så voldsomt - jeg gav lige i
underkanten
af 10.000 for Xenon Faceliftlygter, Faclift (celis) baglygter, nyt lysmodul
samt facelift-nyre
(og et par andre småting jeg ikke lige husker)
Og så er alt originalt og i super kvalitet
Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i
| |
Jacob Rungwald (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 12-04-07 19:47 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
news:461e459d$0$48428$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Til en E39 (5-serie) er det ikke fordi det er så voldsomt - jeg gav lige i
> underkanten
> af 10.000 for Xenon Faceliftlygter, Faclift (celis) baglygter, nyt
> lysmodul samt facelift-nyre
> (og et par andre småting jeg ikke lige husker)
Jeg kom lige til at tænke på om der egentligt følger xenonpærer med i en ny
xenonlygte, var der pære med da du købte dine lygter ? De er nemlig ikke med
i listen over dele i retrofit kittet.
Mvh
Jacob
| |
Brian S Jensen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 12-04-07 19:56 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse
news:461e7f3a$0$13976$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
> news:461e459d$0$48428$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Hej
>>
>> Til en E39 (5-serie) er det ikke fordi det er så voldsomt - jeg gav lige
>> i underkanten
>> af 10.000 for Xenon Faceliftlygter, Faclift (celis) baglygter, nyt
>> lysmodul samt facelift-nyre
>> (og et par andre småting jeg ikke lige husker)
>
> Jeg kom lige til at tænke på om der egentligt følger xenonpærer med i en
> ny xenonlygte, var der pære med da du købte dine lygter ? De er nemlig
> ikke med i listen over dele i retrofit kittet.
>
>
> Mvh
> Jacob
>
Hej Jacob
Ja, både Xenon, blinkpære ovs. - alle pærer var monteret.
Blinklyspærerne er dog de gule modeller (altså, hvide blink, men med
gul pære), hvis man ønsker det kan de jo skiftes ud med de "blanke", så
blinklyset er HELT hvidt
Jeg har dog ikke gjort det i min
Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4.i
| |
Jacob Rungwald (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 12-04-07 20:23 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
news:461e8121$0$48432$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Jacob
>
> Ja, både Xenon, blinkpære ovs. - alle pærer var monteret.
>
> Blinklyspærerne er dog de gule modeller (altså, hvide blink, men med
> gul pære), hvis man ønsker det kan de jo skiftes ud med de "blanke", så
> blinklyset er HELT hvidt
Ok, men er der ikke noget om til E39 der sidder blinklysdelen sammen med
lygten, på E46 er det 2 dele, så jeg har nok ikke blinkpærer med, men bare
der er xenonpæren med er det jo fint fint :)
> Jeg har dog ikke gjort det i min
Det har jeg, det giver et helt andet look :)
Mvh
Jacob
| |
Brian S Jensen (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 12-04-07 20:46 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse
news:461e86d1$0$13990$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
> news:461e8121$0$48432$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej Jacob
>>
>> Ja, både Xenon, blinkpære ovs. - alle pærer var monteret.
>>
>> Blinklyspærerne er dog de gule modeller (altså, hvide blink, men med
>> gul pære), hvis man ønsker det kan de jo skiftes ud med de "blanke", så
>> blinklyset er HELT hvidt
>
> Ok, men er der ikke noget om til E39 der sidder blinklysdelen sammen med
> lygten, på E46 er det 2 dele, så jeg har nok ikke blinkpærer med, men bare
> der er xenonpæren med er det jo fint fint :)
>
Jo, det er korrekt - på E39 er forlygte og blinklygte samme enhed
>> Jeg har dog ikke gjort det i min
>
> Det har jeg, det giver et helt andet look :)
>
Nå, ja,ja - så må jeg da hellere få det gjort - men de koster jo kassen
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Jacob Rungwald (12-04-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 12-04-07 17:39 |
|
"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in message
news:461e3fbf$0$90262
>
> Hvad koster sådan en sæt originalt? Med niveauregulering osv? Det må jo
> koste en del mere end de uoriginale, siden nogle gerne vil køre med dét.
Jeg kommer til at give ca 11-12k men det er jo så også fordi jeg skal have
lygtespul med i samme omgang, ellers kunne jeg have sparet ca 2k
Jeg var igang med at finde dele på eBay, men jeg kunne ikke spare mere end
ca 3-3,5k når jeg havde fundet alle dele, i forhold til nyt, samt alt det
besvær/bøvl for så "lidt" penge.
Mvh
Jacob
| |
|
|