Billig/god A/C service "Region Hovedstaden~
Fra : KASO

Dato : 10-04-07 08:16

Jeg har en Renault Mégane Coupé (1.6 16V) fra 1999 med A/C anlæg fra en
Mégane Stc. af samme årgang (det fandtes ikke fabriksmonteret på Coupéen, da
jeg fik den, så forhandleren fik (lang historie) overflyttet anlægget fra en
stc. med samme motor.

"De kloge" siger, at man skal skifte tørfilter på sådan et anlæg fra tid til
anden - og efter 8 år tænkte jeg, at det nok var tid - og samtidig få den
efterfyldt. Hvem klarer den slags godt og billigt omkring
hovedstaden/Nordsjælland?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 10-04-07 14:51

KASO formulerede spørgsmålet:
> [...]
> anden - og efter 8 år tænkte jeg, at det nok var tid - og samtidig få den
> efterfyldt. Hvem klarer den slags godt og billigt omkring

Prebens auto i Herlev, de har fast pris for opfyldningen.
Ham der kalder sig Ena, her i gruppen, tilbød også engang noget a/c
service.
Kai

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 10-04-07 17:24

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prebens auto i Herlev, de har fast pris for opfyldningen.
> Ham der kalder sig Ena, her i gruppen, tilbød også engang noget a/c

Der skal ikke serviceres noget på sådant et anlæg, det er samme princip som
dit køleskab derhjemme, og det skal jo ikke serviceres...

/Carsten

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 10-04-07 17:28

Carsten Hjorth formulerede spørgsmålet:
> [...]
>>

> Der skal ikke serviceres noget på sådant et anlæg, det er samme princip som
> dit køleskab derhjemme, og det skal jo ikke serviceres...

Ahh, så det hele er fup
Kai

Fra : ena

Dato : 10-04-07 17:33

Du skal ikke skifte tørrefilter medmindre der har været en lækage på
systemet - men det kan med tiden blive nødvendigt med efterfyldning da et
system taber op til 50 gram om året.

Hvis det fungerer upåklagligt ville jeg ikke gøre noget - hvis det ikke
fungerer kan jeg godt genfylde det - og hvis du vil være på den sikre side
kan vi aftappe den resterende vædske og påfylde det antal gram dit system
skal have fra nyt af.

Men som sagt tørrefiltre skiftes kun hvis systemet har været utæt og der er
kommet fugtighed ind i anlægget - ellers ikke

Fra : KASO

Dato : 10-04-07 20:54

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men som sagt tørrefiltre skiftes kun hvis systemet har været utæt og der
> er kommet fugtighed ind i anlægget - ellers ikke

Der har været en mindre utæthed, der krævede en årlig genopfyldning (der
manglede typisk 2-300g). Utætheden burde være væk efter skift af en O-ring.
Er det nok til at den er i "risikozonen"?

Jeg har hørt skrækhistorier om tørrefiltre, der gik mere eller mindre i
opløsning og krævede udskiftning/rensning af hele anlægget. Rådet var derfor
at skifte filteret jævnligt for at undgå problemer - er der hold i den slags
historier?

Jeg har indenfor de seneste 2-3år (i forbindelse med udskiftning af
O-ringen) fået tappet og genopfyldt, men der mangler nok lidt igen (det
opdager jeg nok, når det bliver lidt varmere).

På forhånd tak for svarene....

Fra : Søren

Dato : 11-04-07 07:15

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men som sagt tørrefiltre skiftes kun hvis systemet har været utæt og der
> er kommet fugtighed ind i anlægget - ellers ikke

Hmm.. "De kloge"
Personligt ville jeg ikke gøre noget hvis det virker optimalt.
Men
"Alle køretøjer med klimaanlæg bør mindst een gang
årligt til service på et klimaværksted.
Om ikke andet så for at kontrollere den vigtigste
sliddel, tørfilteret.
Det udtrækker snavns og fugt fra det cirkulerende kølemiddel.
Dets levetid er begrænset ligesom mototroliefilterets."

http://www.buheltauto.dk/waeco.php