Hjælp! Min bil lader ikke
Fra : Rune S. Larsen

Dato : 09-04-07 20:07

På vej hjem fra påskeferie i dag begynder ladelampen at lyse. Først
periodisk, men sidenhen konstant. Over 5.000 omdrejninger går ladelampen
ud og bilen lader, hvilket også kan ses på lyset i instrumenterne, der
bliver mere kraftigt. Efterhånden skal den over 6.000 omdrejninger.

Jeg har målt batterispændingen til ca. 12v med slukket motor og ca. 10v
med tændt motor.
Generatorremmen er stram og generatoren drejer med rundt.
Den tykke ledning, der leverer strøm fra generator til batteri-plus
sidder godt.
Stikket på generatoren er bøvlet at komme til men jeg har haft det af,
og vrikket det på igen uden at det ændrede noget.

Hvad kan der være galt?

Mvh Rune
Honda Civic 1998, 344.000 km, MB3 D15Z8 115hk, Bosch generator

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 20:16

On Mon, 09 Apr 2007 21:07:03 +0200, "Rune S. Larsen"
<not@working.email> wrote:

> [...]
>ud og bilen lader, hvilket også kan ses på lyset i instrumenterne, der
>bliver mere kraftigt. Efterhånden skal den over 6.000 omdrejninger.

Godt sådan en Honda kan tåle nogle snoninger

> [...]
>Stikket på generatoren er bøvlet at komme til men jeg har haft det af,
>og vrikket det på igen uden at det ændrede noget.

Check stelforbindelsen fra generatoren. Hvis den er OK, er din
generator syg - efterhånden meget syg ud fra din beskrivelse, så
forsigtig med at køre ud.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 09-04-07 20:30

Tak for svaret Ivan!

> Check stelforbindelsen fra generatoren.

Synes ikke jeg kan finde stelforbindelsen. Mon den er en del af det
runde plastic-stik bag på?

Kan jeg tjekke stelforbindelsen ved at forbinde generatorkassen og
bilens stel med en ledning?

> Hvis den er OK, er din generator syg

Det frygter jeg også. Havde håbet, det kun var kullene eller en løs
forbindelse.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 20:38

On Mon, 09 Apr 2007 21:30:12 +0200, "Rune S. Larsen"
<not@working.email> wrote:

>Tak for svaret Ivan!

>Synes ikke jeg kan finde stelforbindelsen. Mon den er en del af det
>runde plastic-stik bag på?

Kender ikke Hondaen. Men formodentlig skal du finde en ret kraftig
ledning fra generatoren, der gerne skulle være boltet på karossen et
eller andet sted.

>Kan jeg tjekke stelforbindelsen ved at forbinde generatorkassen og
>bilens stel med en ledning?

>Det frygter jeg også. Havde håbet, det kun var kullene eller en løs
>forbindelse.

Det kan vel stadig være kullene, men et eller andet er der galt.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 09-04-07 20:51

Jeg googlede den her side frem: http://www.f1-rocketboy.com/alternator.htm

Nederst er der et billede, som er magen til min generator. Jeg går ud
fra, at stelforbindelsen skal sidde i "F"-terminalen, som bare ligner et
hul i generatorkassen, Altså ved siden af plastikstikket med "IG"- "S"-
og "L"-terminalerne.

Går ud og roder lidt med stelforbindelsen og måler på den. Piller
generatoren af i morgen og tjekker kul, som sidste mulighed inden jeg
nok køber en ny (øv).

Tak for hjælpen indtil videre, Ivan og HB

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 09-04-07 22:18

Rune S. Larsen skrev:
> Jeg googlede den her side frem: http://www.f1-rocketboy.com/alternator.htm
>
> Nederst er der et billede, som er magen til min generator.

Så forkert. min generator er en BOSCH 0123315020:
http://www.japanautoteile.de/parts/catalog/Lichtmaschine-p-136411.html#REFE1

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 20:39

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i meddelelsen
> [...]
> bilens stel med en ledning?

> Det frygter jeg også. Havde håbet, det kun var kullene eller en løs

Tror du skal se dig om efter en ny generator.

/HB

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 09-04-07 23:39

> [...]
> ud og bilen lader, hvilket også kan ses på lyset i instrumenterne, der
> bliver mere kraftigt. Efterhånden skal den over 6.000 omdrejninger.

Skift kullene Hvis du er heldig er det gammeldags type kul som f.eks.
ældre VW / Opel, men hvis du er uheldig er det enten en elektronikmekaniker,
eller en hugger. :o/

Min gamle Honda gjorde præcis det samme, der fik jeg fusket nye kul i, og så
kørte det bare igen.

Troels

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 10-04-07 00:08

Troels Plougmann-Olsen skrev:
> Skift kullene Hvis du er heldig er det gammeldags type kul som
> f.eks. ældre VW / Opel, men hvis du er uheldig er det enten en
> elektronikmekaniker, eller en hugger. :o/

Ifølge Haynes, så kan man selv skifte kul i Bosch og Denso generatorer,
men ikke i Mitsubishi. Min er en Bosch, så jeg prøver i morgen.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 10-04-07 00:54

> Ifølge Haynes, så kan man selv skifte kul i Bosch og Denso generatorer,
> men ikke i Mitsubishi. Min er en Bosch, så jeg prøver i morgen.

Giv det et forsøg. er det en Bosch generator kan du være så heldig at
Høyer har kullene (KH 02 svjh til Bosch), så har du snart en dejlig
ladestrøm for omkring en hundredemand!

Den skal lægge på 14.2-14.4 volt med motoren i gang for din bils
vedkommende.

Og du skal ikke køre længere med så lidt strøm på batteriet - din bil er med
elektrisk benzinpumpe, og kommer du for langt ned i volt (8-9 volt med
kørende motor), sætter din benzinpumpe simpelthen ud, og så kører du ikke
længere.

Troels

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 10-04-07 11:45

> Giv det et forsøg. er det en Bosch generator kan du være så heldig
> at Høyer har kullene (KH 02 svjh til Bosch), så har du snart en dejlig
> ladestrøm for omkring en hundredemand!

Hverken Høyer eller Mekonomen sælger løse kul til generatorere mere. Hmm.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-04-07 11:58

Rune S. Larsen skrev:

> Hverken Høyer eller Mekonomen sælger løse kul til generatorere mere.
> Hmm.

Jeg købte kul hos http://www.ketner.dk/ da jeg havde behov for det for år
tilbage.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 10-04-07 12:07

Hans Paulin (6310) skrev:
> Jeg købte kul hos http://www.ketner.dk/ da jeg havde behov for det for år
> tilbage.

Jeg var faktisk i erhvervspraktik hos Ketner for 100 år siden, hvor jeg
sandblæste og renoverede generatorer ;) Har lige ringet til dem - de
ringer tilbage.

Bosch's kundeservice og online reservedelskatalog var iøvrigt ikke noget
værd i min søgen efter dem her:

http://www.elstock.dk/visvare.php?nr=BX213&type=reservedele&menu=res

Fra : Mads Stetter

Dato : 10-04-07 12:16

Rune S. Larsen wrote:

> [...]
> de ringer tilbage.
>
> Bosch's kundeservice og online reservedelskatalog var iøvrigt ikke

Eller kan du også prøve www.krogslund.dk

De sælger i hvert fald løse kul... Købte til min Bosch hos dem!

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 10-04-07 12:25

Mads Stetter skrev:

> Eller kan du også prøve www.krogslund.dk
>
> De sælger i hvert fald løse kul... Købte til min Bosch hos dem!

Der er ingen Krogslund i Århus, så jeg bestilte kullene hos Ketner, som
har dem i morgen kl. 9.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-04-07 12:25

Rune S. Larsen skrev:

> Jeg var faktisk i erhvervspraktik hos Ketner for 100 år siden, hvor
> jeg sandblæste og renoverede generatorer ;) Har lige ringet til dem -
> de ringer tilbage.

Jeg trykker tommelfingre!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 10-04-07 13:16

> Hverken Høyer eller Mekonomen sælger løse kul til generatorere mere. Hmm.

Så er det hos Høyer noget der er sket for et par uger siden, er lige stoppet
i koncernen.

De har varenr. hhv. KH 01 og KH 02!

Ring selv ind og spør, 70 10 10 56 mener jeg nummeret er

Så kan du have dem i dag.

Troels

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 10-04-07 14:04

Du havde fuldstændig ret! Det var kullene, som det kan ses på det her
billede: http://img246.imageshack.us/my.php?image=img0148je5.jpg

Dvs. ingen ny generator :D

Generatoren var en bitch at få afmonteret. Jeg måtte skrue hjul,
indersklærm og generatorophæng af for at få den måslet ud under bilen.
Og skruernes placering krævede arme med 3-4 albuer på.

Her er kulholderen: http://img156.imageshack.us/my.php?image=img0149ep9.jpg

Troels Plougmann-Olsen skrev:
> De har varenr. hhv. KH 01 og KH 02!

Jeg ringede igen til THansen/Hoyer og brugte endnu 14 minutter og 41
sekunder på at høre dårlig popmusik, men de have sørme varenumre hjemme.
Før sagde de at de ikke havde dem.

Tak for hjælpen igen Troels!

Vh Rune

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 10-04-07 15:34

Har lige hentet kulholderen fra Høyer. Den passer ikke til trods for
ekspedientens løfter om, at den passede til alle. Det "var helt 100"
sagde han. Og kullene er iøvrigt i skodkvalitet - meget blødere end de
stumper der sidder på den gamle. Husk mig på aldrig, aldrig at købe
reservedele hos T.Hansen/Hoyer!

Godt jeg ikke fik afbestilt hos Ketner.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 21:07

> [...]
> sagde han. Og kullene er iøvrigt i skodkvalitet - meget blødere end de
> stumper der sidder på den gamle. Husk mig på aldrig, aldrig at købe

Det er da bøvlet! Har også selv brugt tid og energi på at finde kul til
generator der har kørt over 250000km. Diodebroen i generatoren kan også være
kaput, derfor er det en god ide at få den tjekket ved en autoelektriker,
måske tager han ingen ting for diagnosen....
Køb evt. en anden generator ved en hugger, nogle giver 3 mdr garanti. så
kører potten da så længe

/HB

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 21:09

"HB" <hbsnabela.dk> skrev i meddelelsen

.. så kører potten da så længe

> /HB

Måske )

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 10-04-07 21:23

> Diodebroen i generatoren kan også være kaput, derfor er det en god ide at
> få den tjekket ved en autoelektriker, måske tager han ingen ting for
> diagnosen....

Tjah, sammen med kullene sidder diodebroen, så det er vidst ikke det vilde
problem (de skiftes sammen med)

Troels

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 11-04-07 00:48

HB skrev:
> Diodebroen i generatoren kan også være kaput,

Ville det ikke være underligt, hvis to så forskellige ting som kul og
dioder gik i stykker præcis samtidig?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 11-04-07 01:09

> Ville det ikke være underligt, hvis to så forskellige ting som kul og
> dioder gik i stykker præcis samtidig?

Jeg tror bare han prøver at være pessimist, og fortælle dig at din diodebro
garanteret brænder om 5 km

Troels

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 11-04-07 20:56

Troels Plougmann-Olsen skrev:
> Jeg tror bare han prøver at være pessimist, og fortælle dig at din
> diodebro garanteret brænder om 5 km

Så fik jeg samlet skidtet og er kørende igen :)
Total reservedelspris: 32,50 inkl. moms.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 10-04-07 18:27

> Du havde fuldstændig ret! Det var kullene, som det kan ses på det her
> billede: http://img246.imageshack.us/my.php?image=img0148je5.jpg
>
> Dvs. ingen ny generator :D

Det var jo det jeg sagde ;) Kullene er en svaghed hos Honda - det er
generatorlejer desværre også. (de er åbenbart ikke rated til at kunne
udholde omdrejninger lige så godt som motoren selv)

> Generatoren var en bitch at få afmonteret. Jeg måtte skrue hjul,
> indersklærm og generatorophæng af for at få den måslet ud under bilen.
> Og skruernes placering krævede arme med 3-4 albuer på.

Ja, det er rigtigt. På min gamle 1.4 Dual Carb skulle man ha hele
luftfilterkassen af for at få generatoren ud, det var eneste vej ud for
dén... :-/

> Her er kulholderen:
> http://img156.imageshack.us/my.php?image=img0149ep9.jpg

De kul er ihvertfald intet bevendt...

> Jeg ringede igen til THansen/Hoyer og brugte endnu 14 minutter og 41
> sekunder på at høre dårlig popmusik, men de have sørme varenumre hjemme.
> Før sagde de at de ikke havde dem.

Ja, havde jeg nu set billedet inden du kørte til Høyer kunne jeg godt ha'
sagt at de ikke passede :-/ Men var ikke lige tilstede, beklager meget jeg
har fået dig til at køre forgæves.

> Tak for hjælpen igen Troels!

Tjah, Honda is my best hehe

Troels