Spørgsmål til jer med fastgroede hjul ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-04-07 21:56

Hej gruppe,

Den er jo sikker hver gang vi når forår og efterår - så kommer der så
sikkert som amen i kirken et par indlæg fra folk som ikke kan få hjulene
af....
Hvilke slags fælge har i som giver problemer ? - er det alufælge, eller er
det også stålfælge ?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg i de 20 år jeg har haft bil, med
hyppige skift af hjul, aldrig nogen sinde har oplevet et hjul som ikke bare
falder af af sig selv når man løsner den sidste bolt.

Eneste forhold som jeg kan komme i tanker om er at jeg aldrig nogen sinde
har ejet et automobil som havde andet end de standardmonterede stålfælge -
og jeg har aldrig gjort noget med at smøre fælgene ind i noget som helst før
montering for at modvirke fastgroning - kun almindelig afmontering og
tilspænding med momentnøgle - hjulene er naturligvis også blevet monteret af
værksted og dækcenter ved service og dækskifte.
Bilerne har været et bredt spektrum af mærker - biler med en alder på 0 - 7
år -omfattende Ford, Toyota, Citroen, Nissan og lige nu en Skoda.

Min undren går derfor på om det kun er alufælge som gror fast, eller er det
bare mig som har været heldig ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Sidse

Dato : 07-04-07 22:17

> [...]
> år -omfattende Ford, Toyota, Citroen, Nissan og lige nu en Skoda.
>
> Min undren går derfor på om det kun er alufælge som gror fast, eller er

Så kommer du til at opleve det nu
Skoda er VW familie, og det er netop på vw at de originale stålfælge somme
tider sidder meget fast.
Alufælge har jeg ikke været ude for ikke kunne rokkes af uden de helt store
vanskeligheder.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-04-07 22:36

> Så kommer du til at opleve det nu
> Skoda er VW familie, og det er netop på vw at de originale stålfælge somme
> tider sidder meget fast.

Jeg har netop skiftet vinter/sommerhjul i dag - og de vippede pænt fra navet
da sidste bolt blev løsnet.
Sidste efterår havde jeg ondt i ryggen da skiftet til vinterhjul stod for,
så det fik Skodaværkstedet lov til at gøre - jeg stod dog og kiggede
opmærksomt på, bla. for at se om sådan en lærling også brugte momentnøgle
til at spænde hjulene med (det gjorde han) - og de faldt ligeledes af af sig
selv....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-07 22:22

> Grunden til at jeg spørger, er at jeg i de 20 år jeg har haft bil, med
> hyppige skift af hjul, aldrig nogen sinde har oplevet et hjul som ikke
> bare falder af af sig selv når man løsner den sidste bolt.

På alle mine biler, har jeg heller ikke oplevet det (vw, bmw, mitsu som jeg
har haft hjulene af på)... men min svigerfars 3år gamle for focus c-max havd
hjulene sat sig den anden dag jeg skulle skifte bremser.. og det var
alufælge, det må ha noget at gøre med anlægfladen på bilen..

Mvh
Morten

Fra : SB

Dato : 07-04-07 22:56

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> c-max havd hjulene sat sig den anden dag jeg skulle skifte bremser.. og
> det var alufælge, det må ha noget at gøre med anlægfladen på bilen..

tror det typisk er dem hvor hullet i midten er lige nøjagtig så stor som det
de skal passe ind over på skiven (er vel et dæksel over hjullejet)
i min tid som mekker, var det der de sad fast, har måttet ødelægge en enkelt
fælg før den ville af, er nu mange år siden, om det stadig er et problem ved
jeg ikke.
jeg sliber mine rene i centerhullet og giver den en snert guldfedt hver
efterår, og har derfor ikke problemer, om jeg ville have det ved at lade
være, ved jeg ikke, og vil heller ikke forsøge

Søren

Fra : Allan Kristensen

Dato : 08-04-07 13:51

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

Der er jo også alle dem som syns det er smart med sorte fælge om vinteren og
ikke sætter navkapsler på, det gør altså bare at det lille stykke af navet
der stikker ud, ruster meget lettere, og fælgene kan være håbløse at få af,
mens jeg arbejdede som mekaniker havde jeg en opel ascona inde der skulle ha
lavet bremser, på den måtte jeg ha' det hydrauliske opretter værktøj til at
trykke fra bagbroen i den ene side og ned på modsatte fælg, hvorefter jeg
måtte "lune" fælget rndt ved navet før det løsnede sig, jeg har også set
folk der har skåret et fælg i stykker med vinkelsliber, for at få det af.