At momentspænde hjulbolte på Skoda-alusutt~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-07 19:05

Kan man på nogen måde finde ud af hvormange
Kg/Nm jeg skal spænde mine orginale Skoda
alufælge på min Octavia, uden at skulle vente
på at snakke med Skodaværkstedet.

Andersen [ 3650 ]
Smid brugere af SPAMFIGHTER i søen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-07 19:36

"Andersen [3650]" skriver:

> Kan man på nogen måde finde ud af hvormange
> Kg/Nm jeg skal spænde mine orginale Skoda
> alufælge på min Octavia, uden at skulle vente
> på at snakke med Skodaværkstedet.

Står det ikke i instruktionsbogen ?

Ellers er budet 120nM.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 19:37

gør som alle andre, spænd godt til, ogcheck efter en uge, bare lig nogle
krafter i..

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-07 19:42

Morten Juel skriver:

> gør som alle andre, spænd godt til, ogcheck efter en uge, bare lig nogle
> krafter i..

Hvorfor i alverden skal man ligge kræfter i ?

Det eneste man opnår ved det (hvis man har overarme som mig eller
større) er at ødelægge fælgene.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-07 19:49

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse
> gør som alle andre, spænd godt til, ogcheck efter en uge, bare lig nogle
> krafter i..

Medmindre man har vatarme er det nok den sikreste
måde at ødelægge fælgen på lige bortset fra kantsten.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 20:03

> Medmindre man har vatarme er det nok den sikreste
> måde at ødelægge fælgen på lige bortset fra kantsten.

har i set nogle ødelægge en fælg på den måde?? jeg har gjort det med alle
mine, og der er sq aldrig sket noget..

Mvh
Morten

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-07 20:43

> har i set nogle ødelægge en fælg på den måde?? jeg har gjort det med alle
> mine, og der er sq aldrig sket noget..

Har du måske nogen beviser for at din arme ikke er af vat *GGG*

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 22:05

> Har du måske nogen beviser for at din arme ikke er af vat *GGG*

haha true, men jeg kan da bryst presse en del, så helt af vat er de sq ikke

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-07 22:28

Morten Juel skriver:

> har i set nogle ødelægge en fælg på den måde?? jeg har gjort det med alle
> mine, og der er sq aldrig sket noget..

Vatarm.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-07 19:51

> Står det ikke i instruktionsbogen ?

Ja så havde jeg jo sparet indlægget her.

> Ellers er budet 120nM.

Og andetsteds er det 100 nm
Med en dif på 20 nm (ca 2kg) så afventer jeg
et præcist svar. Ellers må jeg jo fortsætte på
vintergummiet indtil Skoda åbner.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-04-07 20:01

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og andetsteds er det 100 nm
> Med en dif på 20 nm (ca 2kg) så afventer jeg
> et præcist svar. Ellers må jeg jo fortsætte på

Spørgsmålet er hvad har du at spænde med?
En nøgle fra Thansen eller de noget bahco nøgle eller lignende? :)
Fordi så er det noget hurlumhej kan de sidste 20nm vist gå op i ren
fejlvisning.

Mine aludrenge fik 100nm med en kvali momentnøgle og de sidder der stadigt.

/Dennis

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-07 20:12

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:461698d0$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> fejlvisning.
>
> Mine aludrenge fik 100nm med en kvali momentnøgle og de sidder der

Jeg har en god kvalinøgle. Det kan godt være at du mener 20 nm er ingenting,
men jeg har set hvad 4 kg kan udrette. Godt nok er det også det dobbelte,
men alligevel. Jeg havde forspændt to topstykker på min V6'er med 6 kg og
efterfølgende glemt at efterspænde med 10 kg. Resultatet var røg ligesom når
toppakningen er smuttet. Kunne dog redde det hele med at efterspænde, skylle
motoren og komme ny olie på. Men oplevelsen var langtfra sjov.

Bortset fra det så kunne det være rart at kunne kalibrere sin nøgle, således
at man vidste hvor stor fejlvisningen er. Nogen der har fif??

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 06-04-07 20:36

On Fri, 6 Apr 2007 21:11:35 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

>Bortset fra det så kunne det være rart at kunne kalibrere sin nøgle, således
>at man vidste hvor stor fejlvisningen er. Nogen der har fif??

Hvad med at spænde den op i en skruestik, sætte et 1 meter langt rør
ind over, med en spand bundet til enden. Så er det bare at hælde vand
i indtil den klikker og bagefter måle vandet af.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-07 22:29

"Andersen [3650]" skriver:

> [...]
> toppakningen er smuttet. Kunne dog redde det hele med at efterspænde, skylle
> motoren og komme ny olie på. Men oplevelsen var langtfra sjov.

Det kan du slet ikke sammenligne.

> Bortset fra det så kunne det være rart at kunne kalibrere sin nøgle, således
> at man vidste hvor stor fejlvisningen er. Nogen der har fif??

arepa.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-04-07 19:44

> Kan man på nogen måde finde ud af hvormange
> Kg/Nm jeg skal spænde mine orginale Skoda
> alufælge på min Octavia, uden at skulle vente
> på at snakke med Skodaværkstedet.

Sidst jeg googlede efter selvsamme blev konklusionen 100nm
Så skal du huske at efterspænde efter en 100km eller noget i den dur.

/Dennis

Fra : Hans

Dato : 06-04-07 20:04

Superdæk siger 10kg/100nm

Mvh
Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-04-07 20:19

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> wrote in message
> Kan man på nogen måde finde ud af hvormange
> Kg/Nm jeg skal spænde mine orginale Skoda
> alufælge på min Octavia, uden at skulle vente
> på at snakke med Skodaværkstedet.

Instruktionsbogen til min Octavia II siger 120 Nm

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-07 20:45

> Instruktionsbogen til min Octavia II siger 120 Nm

Now we're talking.
Hvilken side har jeg overset det på ????

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-07 20:58

> Now we're talking.
> Hvilken side har jeg overset det på ????
Og jeg svarer lige selv
Side 269 og det er underordnet om det er stål eller alu.
Men tak for indsparket. I morgen kommer der atter
sommergummi på dytten.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 11-04-07 18:15

Andersen [3650] wrote:
> Kan man på nogen måde finde ud af hvormange
> Kg/Nm jeg skal spænde mine orginale Skoda
> alufælge på min Octavia, uden at skulle vente
> på at snakke med Skodaværkstedet.

kig evt i en værkstedsmanual..
De kan ofte lånes på biblioteket..

Thore