Rengøring af kaleche
Fra : Søren B

Dato : 12-04-07 15:41

Hej

Vores 15 år gamle kaleche er lidt jordslået i kanten, men er ellers pæn og
skulle gerne holde et par år mere, vi har tænkt at rengøre den med rodalon
og derefter imprægnere den, men er der noget der er bedre en rodalon? og
hvad med imprægneringen?

Mvh
Søren

Fra : SørenH

Dato : 12-04-07 17:07

Søren B skrev:
> [...]
> og derefter imprægnere den, men er der noget der er bedre en rodalon? og

Rodalon (aktivt indhold Benzalkoniumclorid - ikke så godt for miljøet)
er effektivt til at fjerne alger og i et vist omfang jordslåethed.
Det har osse en vis forebyggende virkning.
Umiddelbart når det påføres (gennemvædes) er der ikke nogen virkning,
men efter en timestid er det grønne væk.

Acapella Cleaner er klassikeren (aktivt indhold NatriumMetasilikat som
ofte ses i grundrensemidler), men jeg synes nu at iblødsætning i biotex
eller anden standardvaskemiddel i ca 6 timer, før gennembearbejdning med
en ikke for hård børste (for at skåne dugen).

Mod jordslåethed anvendes klorholdige rensemidler som er ret hårde ved
dugen, som skal skylles helt, helt fri for midlet efter behandling.

"Bløde" ruder skal normalt kun ha vand med lidt opvaskemiddel i.
De blir iøvrigt mælkede ved iblødsætning, men det forsvinder igen.
Gamle ruder kan ofte reddes med en blid aftørring med lidt petroleum på
en klud.

Husk at kalecher og sprayhoods aldrig må højtrykreses.

Der er to slags imprægnering:

For tæthed bruges et silikoneimprægneringsmiddel. Påføres når kalechen
sidder på og er ren og helt tør.
Efter vask bør dugen tæthedsimprægneres.

Mod mug og skimmelsvamp findes osse en række produkter, men jeg selv
bruger en forebyggende rodalonbehandling før sammenlægning om efteråret.

Lys dug er(!) meget sart, og man blir hvert år lidt skuffet når man
efter knokleriet stadig kan se sorte aftegninger efter søgelænder/rør
mm, men når solen skinner og skumsprøjtet står om skivet så glemmer man
jo den slags.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Gunnar Holm

Dato : 12-04-07 21:49

Jeg har lige brugt et middel, som jeg købte hos vor sejlmager og jeg troede
ikke mine egne øjne.
Jeg sprøjtede det på det jordslåede med forstøverflasken og fordelte det
derefter let, med en grøn grydesvamp og lod det sidde. Det jordslåede
skiftede til farven brun, derefter grå og så forsvandt det sgu` helt. Helt
utroligt !

Jeg husker desværre ikke navnet, men jeg vender tilbage på mandag her i
tråden, med navnet.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Ivar Holm

Dato : 13-04-07 08:02

Ja, hukommelsen er nok ikke, hvad den har været

Ivar Holm

Fra : Gunnar Holm

Dato : 16-04-07 19:54

Nå - OK, ja vi havde en lumsk mistanke

Gunnar.

Fra : Gunnar Holm

Dato : 16-04-07 19:53

Hej med jer.

Nu kommer den længe ventede afsløring af vidundermidlet til kalecher.
Produktet hedder: "SCHIMMELEX" og på forstøverkanden står: "Dr. Keddo"
efterfulgt af "Anti Schimmel - Spray".

Se også http://www.alpin-chemie.de/schimmelex-chlorhaltig.htm
Det virker bare.

Fra : Søren B

Dato : 16-04-07 20:10

> Nu kommer den længe ventede afsløring af vidundermidlet til kalecher.
> Produktet hedder: "SCHIMMELEX" og på forstøverkanden står: "Dr. Keddo"
> [...]

Hej igen

Tak for linket, det eneste der bekymrer mig er at der står det er stærkt
blegende, hvilken farve har din kaleche? både før og efter behandling

Mvh
søren

Fra : Gunnar Holm

Dato : 16-04-07 20:06

Ellerher er samme dunk som jeg har:
http://www.dr.keddo.de/Produktgruppen/Daenisch/Zeltdk.html

Mvh.
Gunnar

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 16-04-07 22:25

Synes ikke at være en varekurv på de websider. Eller er det bare mig der er
kommet forkert ind på dem ??

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 16-04-07 20:19

Gunnar Holm skrev:
> Nu kommer den længe ventede afsløring af vidundermidlet til kalecher.
> Produktet hedder: "SCHIMMELEX" og på forstøverkanden står: "Dr. Keddo"
> [...]

Hej Gunnar
Det virker utvivlsomt, men der er nu ingen grund til at drage til
Tyskland for at købe klor, - som jeg var inde på tidligere i tråden.

Det aktive stof i "Schimmelflex" er s'mænd Natriumhypochlorit (NaClO)
som er een af de mest almindelige chlor-forbindelser som bruges i en hel
del almindeligt udbredte danske mug-, jordslåetheds-,
misfarvningsfjernings- og desinfektionsmidler, ofte i en 15% opløsning.

Det er ikke lige et stof miljømyndighederne er begejstrede for, men det
virker som du har konstateret.
Man skal altså omgås det med forsigtighed, og det er umanerlig hårdt ved
feks. kalechedug, og det tager stort set al farve.

Desuden kan det afgive chlor-gasser hvis man er uheldig, og der er
decideret eksplosionsfare hvis det blandes med en række andre
kemikalier, så hvis/når man køber en flaske af feks. Borups Kloressens
15% eller deres Klor-rengøring, så følg brugsanvisningen nøje!

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Gunnar Holm

Dato : 16-04-07 21:32

Hej Søren.

Jeg vil overhovedet ikke argumentere mod det du nævner for det er sikkert
korrekt det du skriver. Jeg har ikke sat mig nøjere ind i det, men jeg er
helt enig i din poiente, at klor er bestemt ikke noget man skal spøge med og
ved brug skal man sørge for god udluftning og evt. bruge maske, handsker og
briller, hvis man bruger det når kalchen er monteret på båden. Jeg har også
prøvet forskellige midler der også indeholdt klorforbindelser, men jeg har
altså ikke truffet på noget, der har tiltalt min dovne krop, så meget som
dette middel. ( Jeg har ingen personlige forbindelser til hverken forhandler
eller fabrikant).

Jeg er også helt på det rene med, at stoffet ikke er miljøvenligt, men
vejet op mod andre midler hvor du skal måske pensle med en slags og skylle
med en anden slags og imregnere med noget helt tredie, så kunne man jo godt
forestille sig, at "Mit" middel vandt på målstregen mht. miljøvenlighed.

Som jeg skrev til den "Forrige Søren" så kan jeg ikke konstatere nogen
afblegning af kalechen, men du har jo nok ret i, at hvis man bruger det
gentagne gange, så går det ud over selve stoffet.

Jeg ventede 2 dage med, at impregnere og det gjorde jeg så med en almindelig
silikonespray og det ser tilforladeligt ud, ja faktisk rigtigt pænt, at jeg
måske så senere kommer til at fortryde, det må så vise sig, men jeg har i al
fald lige nu, skånet min kaleche for skurebørstens slid.

Mvh.
Gunnar.