Ja, det er ikke simpelt, men det det bunder, som du skriver, i definitionen
af "sand". For mig er "sand" ift vandoverfladen for det er den jeg sejler i
og det er den der afgører hvornår det er optimalt for mig at vende. At
fastlandet så har besluttet sig til at "flyde" i modsat retning af hvad
landkrabber kalder "strøm" det er ikke interessant før jeg skal ramme en
havn ( -det kan dog være ganske irriterende, hvis havnen flyde væk fra
mig...).
<smile>
Mht "Et hypotetisk eksempel kan være at du kommer tonsende ned igennem
Isefjorden for en lænser ... ind i mellem kommer du op at ride på en bølge
og farten øges kraftigt, mens vinden er uforandret ... Den hurtige
opdatering af logdata, vil så give en lavere sand vind ... hvilket ikke er
"sandt" ... det vil GPS'en også, men næppe med så store udsving ... "
- fra dit forrige indlæg, så er jeg uenig. Hvis man nu siger man er på en
halvvind, så er det nemmere at forklare.Problemet når du tonser ned af en
bølge, er jo at den relative vind ikke er uforandret, men spidser. Så ser
det ud på vindinstrumentet som om vinden spidser, men det gør den jo ikke.
Trækker du loghastigheden fra, så vil den "sande" vind stå klippe stabilt
når du skøjter nedad. Bruger du en GPS' SOG, så vil den "sande" vind først
spidse (gps'en har endnu ikke opdaget fartforøgelsen), så vil den
stabilisere sig (GPS'en har opdaget farten) og til sidst vil den kortvarigt
blive mere agten (GPS'en tror stadig vi sejler stærkt) indtil den har
stabiliseret sig. - fordi GPS'en er lidt tid om at registrere fart
forøgelsen.
Bjarke
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:461bc14d$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
>
> Jeg havde ikke set dit svar, da jeg skrev min replik til Ole. Men jeg er
> heller ikke sikker på, at jeg forstår dit argument ...
... Jeg sagde
> også, at det ville blive svært!
>
> Men måske, vi bruger ordene forskelligt? For mig er der ikke forskel på at
> være landkrabbe eller sejler, når man taler om den sande vind ... Den
> måles efter min opfattelse af et instrument, der står fast forankret et
> eller andet observationssted ...
>
> Sejler du i stærk strøm, har du vel i realiteten mere brug for at kende
> VMG - og det kan GPS'en gøre for dig ... ikke loggen, som lader sig
> "narre" af strømforhold ... For at holde et bestemt mærke op, har du vel
> også mest glæde af at kende VMG/COG ... ikke? (forudsat at du mener du
> sejler optimalt ift. vinden). Mærkerne følger jo ikke strømmen, men har en
> fast position ...
>
> Noget helt andet er, at jeg som sejl-sejler har mere nytte af at kende den
> relative vind, for det er typisk den, jeg i praksis sejler efter ... Men
> som kontrol af krydsben, vindspring og sejlføring og til almindelig
> orientering for mig selv og besætningen er det da meget sjovt at få
> information om den sande vind ...
>
> Dine afsluttende kommentarer kan jeg i øvrigt helt tilslutte mig, selv om
> vi jo helst vil optræde som "rational man" - også på vandet ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:461bb97c$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ja, jeg tror Ole har fat i 1 af de rigtige grunde. GPS'en udvisning er
>> langsom (typisk kun 1-2 beregninger i sekundet) og kan give lidt falske
>> signaler som følge at den max præcission der er på en GPS. Til tursejlads
>> er det ligegyldigt, men hvis man tilfører vindinstrumenterne et signal
>> som i gennemsnit er rigtigt men som springer lidt fra visning til
>> visning, så vil det få den effekt at viseren i vindinstrumentet vil give
>> nogle misvisende udslag. Problem ?? Tjahh det er vel en "skønhedsfejl"
>>
>> Den anden grund til at bruge loggen og ikke gps'en er at din båd jo ikke
>> en en bil der kører på grunden. Den sejler i vandet og derfor er den
>> "sande vind" vinden ift vandoverfladen. At tilføre GPS SOG/COG vil give
>> den sande vind ift jorden og det er jo mest interessant for landkrabber.
>>
>> Så hvis du vil have en sand vind ift vandoverfladen og derved kunne vende
>> optimalt ift mærker (kapsejladsmærker eller waypoints) så skal man bruge
>> log informationen.
>>
>> Om det så er *vigtigt*... ja, det afhænger jo af den enkeltes temperament
>> og lyst til isenkram. Men jeg vil hævde, at i en verden, hvor man lærer
>> stakkels duelighedsbevis elever at rette for deviation og misvisning og
>> derefter sender dem ud på en skolebåd hvor man skal være en alm. præcis
>> for at styre inden for +-5 grader og strømmen tilfører yderligere 5
>> grader, ja ... så er loginformationer til vindinstrumenterne af større
>> betydning.
>>
>> Men jeg havde så'mænt' nok klaret livet uden.- bare med lavere
>> tilfredsstillelse af mit udstyrsgen ...
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>>
>> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
>> news:mn.54197d7444a45f33.67063@xjyllingesydx.xdk...
>>> Følgende er skrevet af Leif Langgaard:
>>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>>> news:461b6c63$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>
>>>>>
>>>>> Jeg kan stadig ikke se logikken i, at man absolut skal kende bådens
>>>>> fart *igennem vandet* ... GPS'en kan beregne bådens fart og kurs *over
>>>>> grunden*, som jeg mener vil give et helt relevant (og faktisk mere
>>>>> korrekt) input til vindmålerens observation af vindens relative
>>>>> retning og hastighed (ift. bådens kurs og fart) for at kunne beregne
>>>>> den sande vinds retning og hastighed.
>>>>>
>>>>
>>>> Hej
>>>>
>>>> Du har helt ret, at sætte vindmåler og GPS til at "snakke" sammen, må
>>>> give den mest korekte vindhastighedsmåling, helt uafhængig af
>>>> strømforhold, modsat en log. Nogle vindmålere har da også NMEA indgang.
>>>>
>>>> Kan det være "religion" at "man" ikke vil forlade sin log
>>>
>>> Jeg tror at årsagen til at instrumentet benytter logsignalet er at dette
>>> er langt hurtigere opdateret end GPS hastigheden, der ofte er midlet
>>> over 5-10 sekunder.
>>> Især ved sejlads langs med bølger, kan loghastigheden variere fra få
>>> knob til måske 8-10 knob på et par sekunder. Det registrerer loggen, men
>>> ikke GPS'en.
>>>
>>> --
>>> hilsen Ole
>>> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>>>
>>>
>>
>>
>
>