VHF rækkevidde
Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 18:08

Tidligere i forbindelse med et spørgsmål om vhf rækkevidde, blev en
illustration med diverse symboler.. skibe, landmaster o.s.v. omtalt.

Dén tegning havde jeg også set på et tidspunkt.. men kunne dælme ikke finde
ud af hvor

Og så faldt jeg over den i dag - og ville gerne uploade et screebshot til
dk.binaer... men det kan jeg ikke lige få til at fungere..øv.

hvis andre skulle have lyst til rent billedligt at få en ca. ide om
rækkevidder på vhf radioer, så gå ind på www.mmc.dk download deres katalog
(ca. 33 Mb)... slå op på side 238... og dér.. nederst på siden findes
tegningen.

venlig hilsen

JN

Fra : Thomsen

Dato : 09-04-07 18:58

.... som også ses her: http://www.perthomsen.dk/raekkevidde.jpg
--
) Hilsen Per
(

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-04-07 19:14

2 sjæle, 1 tanke ....

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-04-07 19:45

Bjarke M. Christensen kom med følgende:
> 2 sjæle, 1 tanke ....

Ja, næsten. - For jeg synes at det er godt at Thomsen også har med at
det er ca. rækkevidder.
Det var i øvrigt den tegning som jeg hentydede til i den anden tråd.

En anden detalje, som måske kunne have interesse, er at en mobiltelefon
aldrig vil kunne række mere end ca. 32 km (~17 SM), uanset hvor højt og
frit antennerne er placeret.
Dette skyldes ikke hverken de høje frekvenser eller sendestyrke, men er
en følge af det digitale "Time Division Multiplex" system der anvendes.
der ikke er tid tilbage i de meget korte tid 'slots' som enhver
mobilsamtale er opdelt i.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Thomsen

Dato : 10-04-07 05:47

"Ole Pagh" skrev:
> Bjarke M. Christensen kom med følgende:
Ja, og sikkert flere sjæle
Nu bør tegningen være til at finde frem, næste gang spørgsmålet dukker op.

> Ja, næsten. - For jeg synes at det er godt at Thomsen også har med at det
> er ca. rækkevidder.
Tja, det er jo teksten fra kataloget.
I øvrigt ligger jeg ikke søvnløs pga. spørgsmålet om copyright - der kan
vist højst blive tale om en henstilling til at fjerne tegningen eller
henvise til indehaveren af rettighederne.

--
) Hilsen Per
( som mener at det er meget tidligt at stå op før 9

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-04-07 19:01

Herligt. jeg har fisket den ud af kataloget og lagt den på:

http://www.maximalt.dk/faerdigheder/vhf-km.jpg

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 09-04-07 20:32

Jeg havde osse set den i Masnedø, men I andre havde allerede haft gang i
scanneren.

Nu melder spørgsmålet sig så:
Passer disse mål og tal, eller er det noget Masnedø gætter på ??
Er der nogen som kan sige god for alle angivelserne ?

Og iøvrigt:
Nu går der forhåbentligvis ikke ophavsret i detteher ?!
Ja, man skal passe på! Microsoft har været efter min søn som postede et
par uskyldige fjantede tegninger på sit MSN-space som han havde hentet
på nettet.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-04-07 22:49

Jeg mener den stammer fra en gammel "VHF ombord" folder som søfartsstyrelsen
lavede ....

Men jeg kan huske forkert ...

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-04-07 04:23

SørenH frembragte:
> [...]
> Passer disse mål og tal, eller er det noget Masnedø gætter på ??
> Er der nogen som kan sige god for alle angivelserne ?

Det er som jeg ser tallene, teoretiske maximum rækkevidder.
Som jeg skrev i den anden tråd om emnet, så er der mange andre forhold
der spiller ind, herunder:
Sendeeffekt, modtagerfølsomhed, antennens egnethed, elektriske
forstyrrelser og atmosfæriske forhold.

Fra en fjern fortid som både aktiv radioamatør og professionel inden
for bilradio (i den analoge tid), husker jeg at der næsten altid blev
klaget over for kort rækkevidde i forhold til det sælgerne lovede.

> [...]
> uskyldige fjantede tegninger på sit MSN-space som han havde hentet på nettet.

Det ville da være snotdumt af Masnedø, for nu er deres (iøvrigt
udemærkede) katalog blevet nævnt indtil flere gange her i tråden, og
det er da gratis reklame der vil noget.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)