2 Raymarin log/lod monteringsspørgsmål ...~
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 08-04-07 21:25

Nu har jeg de fineste runde huller. - men opdager så at mit skrog er meget
"skævt" i tykkelsen lige der hvor jeg har boret. Faktisk næsten 5 mm over 50
mm hullet. Det bliver jo noget kløjs at spænde føleren fast. Hvad gør 'en
klog' så ?

Den ene af følerne (lod'et) havde en ekstra "spacer" med. Der henvises til
monteringsvejledningen der overhovedet intet beskriver om denne spacer.
Materialet er ikke massivt, men har en "u-form" så den er massiv på den ene
anlægsflade, men hvor den anden har et "hul" ind i materialet (så den har 2
concentiske anlægsflader adskildt af luft) Er det forståeligt ??

Den lille ekstravejledning (se: http://www.maximalt.dk/temp/ray_log.jpg)
siger intet on hvilken vej denne spacer skal vende. Jeg ville gætte på med
u'et opad, da omløberen er ligeglad med om anlægsfladen har revnen med luft,
hvorimod "washeren" (gummiring) jo helst vil have den massive anlægsflade.
Eller er jeg helt galt på den ??

Jeg tænkte på om jeg kunne slibe denne spacer ned så den er skæv som bunden
af skibet. Men så skal jeg jo slibe af "toppen" af u'et (den anlægsflade der
har hullet. Sliber jeg af den anden ende går de to halvdele jo fra
hindanden)

Kringlet historie.

Hjælp ... ER der nogen af jer der har monteret sådan et st60 lod. - eller
bare har erfaringer med et andet lod der har samme slags giver (airmar)

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 21:50

Hej Bjarke,

I den tidligere nævnte lille pjece fra Wests System (Epoxy), er der på
side 19 under afsnittet: Støbning af bund vist et eksempel på, hvordan
man med (fortykket) epoxy kan opbygge/støbe en bund under transduceren
(indefra forstås), "når beslaget skal monteres på en buet eller ujævn
overfalde, eller når beslaget skal monteres vinkelret på underlaget" ...
som der står i vejledningen. Eksemplet i pjecen er godt nok ikke med en
transducer, men jeg kunne forestille mig, at det var en farbar vej.

Kunne det være en løsning på dit problem ... eller har jeg ikke forstået
spørgsmålet?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:46194f9c$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 08-04-07 22:03

Ja, jeg tror du har forstået det korrekt. Det var muligt. Alternativt kunne
jeg jo støbe "spaceren" fast....

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 09-04-07 08:47

Hej Bjarke

Jeg monterede en ST30-transducer på min langkølede Bandholm 26 for små
20 år siden, og havde lignende problem, - dels forskellig skrogtykkelse
henover hullet, dels en placering hvor forskibet havde hældning.

Jeg borede så lodret et hul jeg kunne, for at sikre at signalet gik lige
ned, og forede hullet med epoxy ved monteringen.
Tilspændingsringen indvendigt tjente kun til at fastholde mens epoxyen
hærdede.
Derved kom forskellene frem på ydersiden (ca 1,5 cm!), men da jeg nu
vidste at gennemføringen var tæt, kunne jeg "fuge" på ydersiden så der
blev dannet en blød overgang mellem transducer og skrog, hvorefter det
hele fik primer og bundmaling.

Trancduceren har virket perfekt siden (gør det endnu iflg den nye ejer)
og den bløde pukkel jeg fik lavet på skroget genererer ikke turbulens
som kan snyde loddet.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

PS Temperaturføleren virkede kun i ½ år, men indrømmet, det var lidt
svært at afmontere og garantibytte, så jeg nøjedes derefter med
storetåen som temperaturføler.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-07 10:03

Hej Søren,

Til dit lille PS:
Man kan købe en modstand med samme karaktestik som den defekte.
Placere den tæt op ad en metalgennemføring og isolere
efterfølgende mod luften i båden.
Ledningerne kan så sættes til det eksisterende system efter
fraklipning af ledningerne til den gamle temperaturføler.

Er man ikke til de større indgreb eller kan skaffe den rigtige
temperaturmodstand. kan man købe en bil Ude/Inde temperaturføler
med indikator og tilslutte føleren til en gennemføring og då
placere indikatoren et passende sted.

Den der med tåen i koldt vand uha tænk på hajerne, det kunne
være fodringstid.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 09-04-07 10:20

Harding E. Larsen (slet CDVU5) skrev:
> Den der med tåen i koldt vand uha tænk på hajerne, det kunne
> være fodringstid.
>
> Mvh/Harding

Hehe - det er selvfølgelig konens storetå jeg bruger som føler!
Smart replacement-trick iøvrigt, - og logisk nok når man først tænker efter!
Søren

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-04-07 18:53

OK. Tak for denne konkrete erfaring.

Udvendigt har jeg ingen problemer. Maxi 999'eren er stort se fladbundet lige
foran kølen (under 10 grader, måske snarere 5 grader), så jeg får ikke behov
for at rette den på ydersiden. Der kan den ligge plant mod bunden. Det er
indersiden af skroget der er "skævt". Jeg havde mærket det var lidt ujævnt,
men regnede det ikke for noget. Men jeg blev jo klogere da jeg havde lavet
hullet. At dømme efter strukturen i glasfiberen skyldes skævheden, at det
grundige maxi værft har glasset overgangen til kistebænken meget langt ud og
helt korrekt så det øverste lag går længst ud og i mit tilfælde næsten 20
cm.Dette giver anledning til at der er 5 mm forskel på materialetykkelsen,
tættest på kistbænken og længst væk.

Ville I være tryg ved at slibe den omtalte "spacer" til og glasse den fast i
bunden med noget fortykket epoxy (west, det klart ...). Og derefter montere
transduceren "løst" i hullet på normal vis ?? Det betyder jo at gummiskiven
(washer) kommer til at sidde oven på "spaceren", men nu kan spaceren jo
opfattes som en del af bunden ?? Eller er det noget klamp ?

Bjarke

Ps: Man kan undre sig over at en kistebænk glasses med 10 mm glasfiber, men
det er jo ok at have et stift skrov når vi skal gå lidt højde.

Fra : SørenH

Dato : 09-04-07 20:45

Bjarke M. Christensen skrev:
> [...]
> (washer) kommer til at sidde oven på "spaceren", men nu kan spaceren jo
> opfattes som en del af bunden ?? Eller er det noget klamp ?

Jeg tyggede lidt på den "spacers" facon, men må lande på samme
konklusion som dig, - at den måske netop er beregnet til at udligne.
Måske ville jeg nok for en sikkerheds skyld kontakte Aage Hempel i
Tåstrup, som er den nærmeste af de 5 autoriserede i DK, for at få
præciseret.

Jeg ville personligt kun gøre som du beskriver hvis jeg havde sikret mig
at der var helt tæt fra neden, - dvs. at undersiden var pakket i epoxy
eller Sika, og måske osse Sika i selve skroggennemføringen.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-04-07 21:51

> [...]
> gummiskiven (washer) kommer til at sidde oven på "spaceren", men nu kan
> spaceren jo opfattes som en del af bunden ?? Eller er det noget klamp ?

Nej det er ikke klamp, min gammel onkel som var gammeldaws skibsbygger.
Satte transducer på mine forældres første båd.
Det var en lille båd ala Avi, med meget skråt skrog. Han tegnede, fortalte
og konstrukerede en strømligende-spacer som sad udvendigt og den var
udformet så transduceren sad lodret. Ligeledes blev der lavet en (et rør
skåret i smig) til motorrummet, så skive og møtrik sad lige. Den yderste
blev skruet fast til skroget med 3 selvskærende skruer og har sikkert fået
sikaflex.
Den sidder der stadig næsten 15 år efter og har fået skiftet transducer
et par gange.

Jeg kan ikke huske hvilket materiale den blev lavet i, kun at spaceren var
sort !! så det var sikkert noget plast

Mvh
Leon

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-04-07 22:47

YES, min spacer er også sort plastik.... Super reference. Jeg ringer lige
til Aage Hempel i morgen (som Søfren forslog) og checker en sidste gang. -
og så blander jeg epoxyen ....

Super mange tak til jer begge....

Bjarke