/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Gas orientering.
Fra : Hanne og Hans


Dato : 05-04-07 16:00

Jeg har sejlet på de Tyske, Hollandske og Franske kanaler i et par år. De
blå Camping Gaz fås allevegne.
De er det mest udbredte i EU.
I Sverige er der ikke mange steder de har dem. Jeg har dog fået i Visby og
Stokholm. Så deromad tager jeg 3 styk 3 kilos med, Så har jeg til 9 uger og
vi bager rugbrød!
Hans.




 
 
SørenH (05-04-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 05-04-07 16:14

Hanne og Hans skrev:
> Jeg har sejlet på de Tyske, Hollandske og Franske kanaler i et par år. De
> blå Camping Gaz fås allevegne.
> De er det mest udbredte i EU.
> I Sverige er der ikke mange steder de har dem. Jeg har dog fået i Visby og
> Stokholm. Så deromad tager jeg 3 styk 3 kilos med, Så har jeg til 9 uger og
> vi bager rugbrød!
> Hans.
>
Tak for info.
Vi skal Sverige rundt i år, og næste år starter en længere tur på de
(syd)europæiske vandveje.
Hjarsø beskriver at det var umuligt at få gas som passede i Tyskland, så
de måtte vente til Holland før de fik varm mad igen, men måske har det
ændret sig siden dengang.
Det er ihverttilfælde osse de blå vi sætter vores lid til.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

PS har i nogle gode links til liv og udfordringer på vandvejene sydpå ?

Ukendt (05-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-07 21:53

Ikke for at være skolemester, men af hensyn til f.eks. forsikringen kan
det være klogt at sætte sig ind i "gasreglementet" for lystbåde, idet
man (ifølge loven forstås (!)) ikke må medbringe mere end 6 kg ... jf.
f.eks. http://www.kjoeller.com/gasflasker_og_regulatorer.htm

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:46151230$0$4166$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hanne og Hans skrev:
>> Jeg har sejlet på de Tyske, Hollandske og Franske kanaler i et par
>> år. De blå Camping Gaz fås allevegne.
>> De er det mest udbredte i EU.
>> I Sverige er der ikke mange steder de har dem. Jeg har dog fået i
>> Visby og Stokholm. Så deromad tager jeg 3 styk 3 kilos med, Så har
>> jeg til 9 uger og vi bager rugbrød!
>> Hans.
> Tak for info.
> Vi skal Sverige rundt i år, og næste år starter en længere tur på de
> (syd)europæiske vandveje.
> Hjarsø beskriver at det var umuligt at få gas som passede i Tyskland,
> så de måtte vente til Holland før de fik varm mad igen, men måske har
> det ændret sig siden dengang.
> Det er ihverttilfælde osse de blå vi sætter vores lid til.
>
> Mvh
> Søren H
> Marie af Næstved
>
> PS har i nogle gode links til liv og udfordringer på vandvejene sydpå
> ?



SørenH (06-04-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 06-04-07 20:39

Flemming Torp skrev:
> Ikke for at være skolemester, men af hensyn til f.eks. forsikringen kan
> det være klogt at sætte sig ind i "gasreglementet" for lystbåde, idet
> man (ifølge loven forstås (!)) ikke må medbringe mere end 6 kg ... jf.
> f.eks. http://www.kjoeller.com/gasflasker_og_regulatorer.htm
>
Hej Skolemester
Jeg har osse hørt den dér med 6 kg før, men iflg. Masnedø hedder reglen
p.t. 2 x 11kg,
- og det passer mig strålende da jeg bruger 6kg's alu med smokingkrave,
og har een reserve om bord.
Må nok se at få nærlæst det med småt hos Pantaenius, - fra hvem man vist
nok kan vente sig hvadsomhelst.
Mvh
Søren

PS Jeg valgte P. fordi deres dækning i sydeuropa, og efter 15/11 var
bedre end andres. Men måske sku jeg revurdere ?!

Ukendt (07-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-07 09:33

Hej Søren,

Ja, man skal nok være varsom med sine kilder! ...

Jeg ledte med lys og lygte efter de præcise krav til lystfartøjer via
nettet, men fandt ikke den rigtige paragraf i gasregelementet fra
Sikkerhedsstyrelsen ... der henviser til Søfartsstyrelsen, for gas i
skibe ... og sådan blev jeg "kastet rundt" ... imellem "oceaner af
paragraffer".

Til sidst "Googlede" jeg istedet og faldt over Kjøllers side, som jeg -
nok lidt ukritisk" citerede ... Jeg så ikke dens datering ...

Er der (mindst) én i gruppen, der kan pege på den korrekte paragraf i
det relevante dokument, der klart og tydeligt indeholder de krav, vi som
lystsejlere er underlagt, hvad gasinstallation og gasbeholdning om bord
på vores båd angår? ...

Jeg er med på, at det har været oppe her i gruppen før, men kan desværre
ikke finde den tråd, men husker også noget med 11 kg ... og to eller tre
beholdere, og noget med over og under vandlinien ... Men desværre ikke
den præcise formulering ... Nogen, der kan hjælpe?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4616a1db$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Flemming Torp skrev:
>> Ikke for at være skolemester, men af hensyn til f.eks. forsikringen
>> kan det være klogt at sætte sig ind i "gasreglementet" for lystbåde,
>> idet man (ifølge loven forstås (!)) ikke må medbringe mere end 6 kg
>> ... jf. f.eks. http://www.kjoeller.com/gasflasker_og_regulatorer.htm
>>
> Hej Skolemester
> Jeg har osse hørt den dér med 6 kg før, men iflg. Masnedø hedder
> reglen p.t. 2 x 11kg,
> - og det passer mig strålende da jeg bruger 6kg's alu med
> smokingkrave, og har een reserve om bord.
> Må nok se at få nærlæst det med småt hos Pantaenius, - fra hvem man
> vist nok kan vente sig hvadsomhelst.
> Mvh
> Søren
>
> PS Jeg valgte P. fordi deres dækning i sydeuropa, og efter 15/11 var
> bedre end andres. Men måske sku jeg revurdere ?!



Bjarke M. Christense~ (07-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 07-04-07 13:38

Ja, det er ikke helt nemt. Hvis man nu kun holder sig til folketingets
lovgivning (=> kan ses på retsinformation.dk), så kan man finde:

http://147.29.40.91/_LINK_0/0&ACCN/B20030919105 hvor der står: ".1
Gasflasker i skibe med en længde under 24 m må maksimalt indeholde 11 kg
gas, og der må højst være to flasker af denne størrelse om bord (en i brug
og en i reserve). Efter indhentet tilladelse hos Søfartsstyrelsen kan skibe
med en længde på 24 m og derover anvende gasflasker med en større fyldning.
". Denne er gældende og dateret april 2003.

Den tidligere regel fra1993 (link:
http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/b19931000520-REGL) var mere striks og
sagde: "§ 4. Gasflasker skal være af standard type (der kan fyldes i
Danmark) og må ikke indeholde mere end 6 kg gas samlet om bord. Der må højst
være 2 flasker om bord. Gasflasker med tilhørende ventiler m.v. skal være
beskyttet mod mekanisk overlast. "

Så mon ikke det er deraf forvirringen opstår ?

Bemærk at der så er øgede krav til udluftning fra gaskassen. 19 mm mod
tidligeer 12,7 mm. Noget for noget.

Bjarke




"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:461756ff$0$849$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Søren,
>
> Ja, man skal nok være varsom med sine kilder! ...
>
> Jeg ledte med lys og lygte efter de præcise krav til lystfartøjer via
> nettet, men fandt ikke den rigtige paragraf i gasregelementet fra
> Sikkerhedsstyrelsen ... der henviser til Søfartsstyrelsen, for gas i skibe
> ... og sådan blev jeg "kastet rundt" ... imellem "oceaner af paragraffer".
>
> Til sidst "Googlede" jeg istedet og faldt over Kjøllers side, som jeg -
> nok lidt ukritisk" citerede ... Jeg så ikke dens datering ...
>
> Er der (mindst) én i gruppen, der kan pege på den korrekte paragraf i det
> relevante dokument, der klart og tydeligt indeholder de krav, vi som
> lystsejlere er underlagt, hvad gasinstallation og gasbeholdning om bord på
> vores båd angår? ...
>
> Jeg er med på, at det har været oppe her i gruppen før, men kan desværre
> ikke finde den tråd, men husker også noget med 11 kg ... og to eller tre
> beholdere, og noget med over og under vandlinien ... Men desværre ikke den
> præcise formulering ... Nogen, der kan hjælpe?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> news:4616a1db$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Flemming Torp skrev:
>>> Ikke for at være skolemester, men af hensyn til f.eks. forsikringen kan
>>> det være klogt at sætte sig ind i "gasreglementet" for lystbåde, idet
>>> man (ifølge loven forstås (!)) ikke må medbringe mere end 6 kg ... jf.
>>> f.eks. http://www.kjoeller.com/gasflasker_og_regulatorer.htm
>>>
>> Hej Skolemester
>> Jeg har osse hørt den dér med 6 kg før, men iflg. Masnedø hedder reglen
>> p.t. 2 x 11kg,
>> - og det passer mig strålende da jeg bruger 6kg's alu med smokingkrave,
>> og har een reserve om bord.
>> Må nok se at få nærlæst det med småt hos Pantaenius, - fra hvem man vist
>> nok kan vente sig hvadsomhelst.
>> Mvh
>> Søren
>>
>> PS Jeg valgte P. fordi deres dækning i sydeuropa, og efter 15/11 var
>> bedre end andres. Men måske sku jeg revurdere ?!
>
>



Ukendt (07-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-07 17:25

Hej Bjarke,

Tak for hjælpen. Det var lige det dokument, jeg ikke kunne finde ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:46179339$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, det er ikke helt nemt. Hvis man nu kun holder sig til folketingets
> lovgivning (=> kan ses på retsinformation.dk), så kan man finde:
>
> http://147.29.40.91/_LINK_0/0&ACCN/B20030919105 hvor der står: ".1
> Gasflasker i skibe med en længde under 24 m må maksimalt indeholde 11
> kg gas, og der må højst være to flasker af denne størrelse om bord (en
> i brug og en i reserve). Efter indhentet tilladelse hos
> Søfartsstyrelsen kan skibe med en længde på 24 m og derover anvende
> gasflasker med en større fyldning. ". Denne er gældende og dateret
> april 2003.
>
> Den tidligere regel fra1993 (link:
> http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/b19931000520-REGL) var mere striks
> og sagde: "§ 4. Gasflasker skal være af standard type (der kan fyldes
> i Danmark) og må ikke indeholde mere end 6 kg gas samlet om bord. Der
> må højst være 2 flasker om bord. Gasflasker med tilhørende ventiler
> m.v. skal være beskyttet mod mekanisk overlast. "
>
> Så mon ikke det er deraf forvirringen opstår ?
>
> Bemærk at der så er øgede krav til udluftning fra gaskassen. 19 mm mod
> tidligeer 12,7 mm. Noget for noget.
>
> Bjarke
>
>
>
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:461756ff$0$849$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej Søren,
>>
>> Ja, man skal nok være varsom med sine kilder! ...
>>
>> Jeg ledte med lys og lygte efter de præcise krav til lystfartøjer via
>> nettet, men fandt ikke den rigtige paragraf i gasregelementet fra
>> Sikkerhedsstyrelsen ... der henviser til Søfartsstyrelsen, for gas i
>> skibe ... og sådan blev jeg "kastet rundt" ... imellem "oceaner af
>> paragraffer".
>>
>> Til sidst "Googlede" jeg istedet og faldt over Kjøllers side, som
>> jeg - nok lidt ukritisk" citerede ... Jeg så ikke dens datering ...
>>
>> Er der (mindst) én i gruppen, der kan pege på den korrekte paragraf i
>> det relevante dokument, der klart og tydeligt indeholder de krav, vi
>> som lystsejlere er underlagt, hvad gasinstallation og gasbeholdning
>> om bord på vores båd angår? ...
>>
>> Jeg er med på, at det har været oppe her i gruppen før, men kan
>> desværre ikke finde den tråd, men husker også noget med 11 kg ... og
>> to eller tre beholdere, og noget med over og under vandlinien ... Men
>> desværre ikke den præcise formulering ... Nogen, der kan hjælpe?
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4616a1db$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>> Flemming Torp skrev:
>>>> Ikke for at være skolemester, men af hensyn til f.eks. forsikringen
>>>> kan det være klogt at sætte sig ind i "gasreglementet" for
>>>> lystbåde, idet man (ifølge loven forstås (!)) ikke må medbringe
>>>> mere end 6 kg ... jf. f.eks.
>>>> http://www.kjoeller.com/gasflasker_og_regulatorer.htm
>>>>
>>> Hej Skolemester
>>> Jeg har osse hørt den dér med 6 kg før, men iflg. Masnedø hedder
>>> reglen p.t. 2 x 11kg,
>>> - og det passer mig strålende da jeg bruger 6kg's alu med
>>> smokingkrave, og har een reserve om bord.
>>> Må nok se at få nærlæst det med småt hos Pantaenius, - fra hvem man
>>> vist nok kan vente sig hvadsomhelst.
>>> Mvh
>>> Søren
>>>
>>> PS Jeg valgte P. fordi deres dækning i sydeuropa, og efter 15/11 var
>>> bedre end andres. Men måske sku jeg revurdere ?!
>>
>>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste