Spørgsmål om tyveri
Fra : Claus Martin

Dato : 15-04-07 15:57

Så fik jeg endelig købt min første mc. Hurra! Men nu er jeg i tvivl om jeg
skal kasko-forsikre den? Den er brugt - fra 1992 og har ikke kostet mere
end 35.000. Er der nogen der kender statistikken for mc-tyverier i
København? Jeg har ingen gård at sætte den ind i, men sætter en stor
kædelås på. Man kan selvfølgelig stadig tage den med i en lastbil, men er
der nogen, der gider gøre sig så umage for at stjæle en 15 år gammel mc?

Tak for gode råd!

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 15-04-07 18:21

Claus Martin skrev den 15 apr 2007 i news:evtefk$9im$1@abbeden.bunk.cc:

> Så fik jeg endelig købt min første mc. Hurra! Men nu er jeg i tvivl om jeg
> skal kasko-forsikre den? Den er brugt - fra 1992 og har ikke kostet mere
> end 35.000.

Nixen, nøjs du med ansvar, SVJH ligger den alment anerkendte kaskogrænse ved
40k. Den kasko du betaler i løbet af et par år vil du kunne købe en
tilsvarende MC for.

Fra : OK

Dato : 15-04-07 19:42

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved
> 40k. Den kasko du betaler i løbet af et par år vil du kunne købe en

Husk også på at selv om man hr kasko er der ofte 20% i selvrisiko ved tyveri
(erfaringer hos Tryg).

mvh OK

Fra : Anders Majland

Dato : 16-04-07 10:52

> Nixen, nøjs du med ansvar, SVJH ligger den alment anerkendte kaskogrænse
> ved
> 40k.

Det er imho meget individuelt - Både hvad man har råd til at miste og ikke
mindst afhængigt af hvad det vil koste at kaskoforsikre den ...

Men bla tilbyder Fair også en kombineret ansvar og brand/tyveridækning. Den
kan være et godt kompromis, men for mig var den for dyr i forhold til en
fuld kasko.

/Anders Majland

Fra : Jajen711@gmail.com

Dato : 15-04-07 20:24

> [...]
er
> der nogen, der gider gøre sig så umage for at stjæle en 15 år gammel mc?

Lur lige denne her fra youtube: http://www.youtube.com/watch?v=VC3hFr8p2ck

Mvh Jan

Fra : KV

Dato : 15-04-07 20:37

> Lur lige denne her fra youtube: http://www.youtube.com/watch?v=VC3hFr8p2ck

Hvordan klare skivebremser låse sig fremfor kædelåse?

Jeg var dog alligevel lige imponeret over, at der skulle SÅ stor en A-nøgle
til. Jeg havde forventet, at de kunne gøre det med en mindre, men jeg tror
de ville have svært ved at gøre det med en mindre, så det har faktisk
styrket lidt min tiltro til kædelåse

Fra : Anders Majland

Dato : 16-04-07 11:35

> Hvordan klare skivebremser låse sig fremfor kædelåse?

Oftest ringere - og de forhindre jo ikke at nogen tøffer af med den på et
skateboard eller løfte den ind i en lastbil....

Skal der være effektivt skal den låses til noget solidt gadeinventar med en
ekstrem solid kæde (Og kæden skal tages med, da "nogen" kan finde på at
hælde lim i en efterladt kæde. Når man så kommer hjem kan man ikke låse
mc'en fast og det er en ren gavebod ....)

Fra : KV

Dato : 16-04-07 17:13

> Oftest ringere - og de forhindre jo ikke at nogen tøffer af med den på et
> skateboard eller løfte den ind i en lastbil....

Nej, men med en alarm indbygget, kan man jo skabe lidt opmærksomhed omkring
den. Jeg ved dog bare ikke hvor kraftig sådan en alarm kan være, når den kan
være i sådan en lille lås?

> [...]
> hælde lim i en efterladt kæde. Når man så kommer hjem kan man ikke låse
> mc'en fast og det er en ren gavebod ....)

Men hvad er en "ekstrem solid kæde"? Dem vi så i klippet kunne jo klippes
over - ganske vist med en ganske kraftig saks, men dog alligevel.

Fra : Anders Christensen

Dato : 17-04-07 10:46

KV skrev:

> Men hvad er en "ekstrem solid kæde"? Dem vi så i klippet kunne jo klippes
> over - ganske vist med en ganske kraftig saks, men dog alligevel.

Alarmer og låse er ikke en sikring imod tyveri, det er en måde at vinde
tid på.
Hvis tidsforbruget for at rende med cyklen er for stort kan man med lidt
held forvente at tyven dropper sit forehavende, eller lader det gå ud
over den super lækre cykel lidt længere henne af gaden han ikke lige
havde set første gang, selvom den står ulåst med andet end styrlåsen.

Men hvis nogen vil løbe med din cykel skal de nok komme afsted med den.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 17-04-07 13:27

> Nej, men med en alarm indbygget, kan man jo skabe lidt opmærksomhed
> omkring den. Jeg ved dog bare ikke hvor kraftig sådan en alarm kan være,
> når den kan være i sådan en lille lås?

Største fordel er at du ikke selv glemmer den - Regn ikke med at en eneste
af dine naboer så meget som løfter et øjenbryn hvis nogle skumle typer roder
med din mc. Hvis du er rigtig heldig bander de dig istedet langt væk og
skærer dækkene op på den næste gang de kommer forbi ...

Hvis du ikke selv bliver vækket af alarmen og er parat til at løbe på gaden
i bar røv og et baseball bat så har den stort ingen effekt. Men Xena's
skivelåse er i den solide ende så hvis du vil have en skive-lås som
supplement så er den ikke helt dum..

Fra : KV

Dato : 17-04-07 18:26

> Største fordel er at du ikke selv glemmer den

Ikke selv glemmer den? Jeg tror nu ikke, at jeg kunne glemme, at der sidder
skivelås på - det er jo lige så meget rutine som at huske nøglen

> [...]
> øjenbryn hvis nogle skumle typer roder med din mc. Hvis du er rigtig
> heldig bander de dig istedet langt væk og skærer dækkene op på den næste

Ahhh, så slemt er det vel ikke. Vi har ikke for vane med alarmer her hvor
jeg bor, så jeg tror, at det ville skabe lidt opmærksomhed. Jeg ved at jég i
hvert fald ville gå ud på altanen, hvis jeg pludselig kunne høre en alarm så
nær ved.

> Hvis du ikke selv bliver vækket af alarmen og er parat til at løbe på
> gaden i bar røv og et baseball bat så har den stort ingen effekt.

Det er jeg skam klar på!

> Men Xena's skivelåse er i den solide ende så hvis du vil have en skive-lås
> som supplement så er den ikke helt dum..

Google mener ellers at den ikke er ret holdbar. Den tager vand ind og går
nemt i stykker og da min skal holde udenfor (sikkert også i regn), så går
den nok ikke.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-04-07 23:29

> Ikke selv glemmer den? Jeg tror nu ikke, at jeg kunne glemme, at der
> sidder skivelås på - det er jo lige så meget rutine som at huske nøglen

Og du har ikke prøvet at du bliver forstyret i rutinen ...

> [...]
> jeg bor, så jeg tror, at det ville skabe lidt opmærksomhed. Jeg ved at jég
> i hvert fald ville gå ud på altanen, hvis jeg pludselig kunne høre en

Jeg har prøvet i valby at liste hjem en nat med et knækket forrør - Og selv
i tomgang var den så ikke lydløs. Næste morgen var mit fordæk skåret op ...
Måske et tilfælde at det lige var den nat at "en" valgte at skære det mellem
klokken ca 3 og 9 hvor jeg skulle have været aftsted igen ....

> Google mener ellers at den ikke er ret holdbar. Den tager vand ind og går
> nemt i stykker og da min skal holde udenfor (sikkert også i regn), så går
> den nok ikke.

Så prøv at google efter abus buffo - Bager knækkede en ved at tabe den på
jorden og jeg har også haft den tvivlsomme fornøjsel at komme ned til mc'en
hvor buffo'en lå delt i to og kædelåsen hang i de sidste laser, men havde
holdt (Var forsøgt tævet op med en 10kg beton-sten - og det lige ud til ring
3 i valby)

Udover at jeg lige har kasseret en xena xn14 på at den ikke gik ordenligt
mekanisk i låsen mere er den imho ok til prisen (på tilbud - mener jeg gav
400kr) Det skal idag bare helst ikke være med en rund nøgle der de kan låses
op med en universalnøgle. Jeg kan ikke huske hvor gammel min xena xn14 er
men jeg har købt en xena igen...

Hvis der ikke er mere reklamationsret på den gamle (tror jeg ikke) kan vi da
godt arrangere en happening hvor gruppen læsere&skribenter skal have lov til
at tæve den op ... Den kan stadig låse, men har en tendens til at låse
halvvejs så nøgen ikke kan komme ud. Det er btw af den gamle model med runde
nøgler. Jeg kan nok også finde en gammel skæv bremseskive at gøre den fast i

Alarmen er følseom over skidt. Den baserer på at noget infrarødt lys skal
reflekteres af et spejl i den rigtige afstand. Gror det til i skidt kan man
ikke slå alarmen fra, men det er nemt at rense med en vatpind.

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-04-07 07:49

KV wrote:
> [...]
> hvor jeg bor, så jeg tror, at det ville skabe lidt opmærksomhed. Jeg
> ved at jég i hvert fald ville gå ud på altanen, hvis jeg pludselig

Jada. Og dine naboer kommer nok også lige ud på deres altaner. De vil jo
gerne se dig i bar røv og bat i slagsmål med en tyv !

/jim

Fra : Tommy Fer

Dato : 16-04-07 05:41

Claus Martin skrev:
> [...]
> er der nogen, der gider gøre sig så umage for at stjæle en 15 år gammel mc?

Kommer meget an på merprisen af kaskoen. Jeg har fået stjålet min VFR400
i rødovre. Der var jeg sq glad for min kasko.

Det er helt afhængigt af din premie. Jeg mener min premie på VFRen var
1000kr dyrer for kasko om året end ansvar.. så er alt andet tåbeligt.

Gå uden om forsikringer med 20% selvrisiko!

mvh Tommy Fer
Kwak Z750