"Esben" <ebo@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:1176748324.282432.84170@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> min plan er at jeg prøver at låne forgaffel med hjul og det hele fra
> min kærestes cykel som er magen til og så se om den stadig trækker til
> højre. så håber jeg på den ikke gør det. så er problemer da sådan
> nogenlunde
> lokaliseret.
>
Dejligt enkelt med en tvillinge-donor
Ellers kunne du flugte hjulene af med en ret-skinne (som ikke behøver at
være andet end et høvlet brædt): læg retskinnen an mod baghjulet så den også
befinder sig på siden af forhjulet. Baghjulet er ca. 40 mm. bredere end
forhjulet og med forhjulet parallel med skinnen skal der være ca. 20 mm luft
mellem hjul og skinne - men mere vigtigt: der skal være eksakt samme afstand
når seancen gennemføres på den anden side af baghjulet!
Lås forhjule i denne parallelle position (spænd f.eks. en snor/skraldestrop
mellem hjulene) og kontrollér atter at forhjulet vitterligt ér parallel med
skinnen/flugtningen, og mål derefter loddet på baghjulet med et digitalt
waterpas - På samme side af forhjulet skal digital-angivelsen være ens -
ellers vrider hjulene i forhold til hinanden.
Man kan også skelne grov skævhed i begge ovennævnte plan gennem en visuel
vurdering: Kør med tilpas fart (á så høj at man ikke slingerer under
kørslen) stik imod en kammerat der sidder på hug og vurderer det bredere
baghjuls placering i forhold til begge sider af forhjulet: Hvis baghjulet er
spændt skævt op vil man tydeligt kunne se at det kun er synlig på den ene
side af forhjulet og hvis begge hjuls lod ikke stemmer vil man kunne
fornemme at hjulenes lodrette konturer ikke er parallelle
--
Armand.