|
| tankmåler på bmw Fra : tp |
Dato : 13-04-07 21:57 |
|
Hejsa. Har en R1100RS. Det er sådan en fætter uden benziznmåler og uden
benzinhane, dvs man er afhængig af en lampe i inst.panelet der skal lyse op
Ja, jeg kan så berette at en sådan tank kan indeholde 23,26l hvis den er
kørt HELT tør .... vel at mærke efter at være gået ca 3km til nærmeste tank
med 250kg på slæb :-/
Altså : Er der nogen der ved hvordan sådan en lampe virker ? da det jo ikke
er en måler men bare en lampe der _BURDE_ lyse ved et eller andet niveau, er
det vel bare en kontakt, eller?
| |
Niels Pein (13-04-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 13-04-07 22:26 |
|
"tp" skrev ...
> Hejsa. Har en R1100RS. Det er sådan en fætter uden benziznmåler og uden
> benzinhane, dvs man er afhængig af en lampe i inst.panelet der skal lyse
> op
>
> Ja, jeg kan så berette at en sådan tank kan indeholde 23,26l hvis den er
> kørt HELT tør .... vel at mærke efter at være gået ca 3km til nærmeste
> tank med 250kg på slæb :-/
>
Lampens funktion kan jeg ikke hjælpe med, men et generelt trick, som nok
virker på andre end min TransAlp er, at tippe cyklen over til den side hvor
benzinhanen sidder, og se om ikke der kan skvulpe en deciliter eller to mere
hen det rigtige sted på den måde.
På TransAlp'en kan jeg køre et stykke hvor den går dårligt, og så rigtigt
skidt, og så helt i stå. Derefter stige af og tippe den lidt til venstre, og
så køre ca. 12 km. længere.
Alternativt; når den begynder at "misfire" på grund af benzinmangel, så kan
jeg lave et par kraftige "svingninger", og vupti, så går det fint igen nogle
kilometer, inden den begynder hakkeriet igen.
--
Hilsen Niels
TransAlp
| |
Aragorn Elessar (13-04-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 13-04-07 22:42 |
|
"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
news:461fee98$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hejsa. Har en R1100RS. Det er sådan en fætter uden benziznmåler og uden
> benzinhane, dvs man er afhængig af en lampe i inst.panelet der skal lyse
op
>
> Ja, jeg kan så berette at en sådan tank kan indeholde 23,26l hvis den er
> kørt HELT tør .... vel at mærke efter at være gået ca 3km til nærmeste
tank
> med 250kg på slæb :-/
>
> Altså : Er der nogen der ved hvordan sådan en lampe virker ? da det jo
ikke
> er en måler men bare en lampe der _BURDE_ lyse ved et eller andet niveau,
er
> det vel bare en kontakt, eller?
Hej der.
Der sidder en sensor i tanken, der måler benzinniveauet.
Men det er da nemmere at låse cyklen af og gå turen uden den - så kan man
købe en liter benzin på flaske, og så vade retur, fylde på, og humpe afsted
til tanken og få fyldt helt op.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - arrrhh...det *er* jo godt vejr, så man sidder da
ikke inde og fedter med en hjemmeside?
==================
| |
Steen Gruby (13-04-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 13-04-07 22:54 |
|
On Fri, 13 Apr 2007 22:57:10 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:
Hej.
>
>Altså : Er der nogen der ved hvordan sådan en lampe virker ? da det jo ikke
>er en måler men bare en lampe der _BURDE_ lyse ved et eller andet niveau, er
>det vel bare en kontakt, eller?
>
Jeg har ingen konkret viden om hvorledes BMW's sensor fungerer.
Der findes flere forskellige systemer afhængigt af om det er med
instrument, "low fuel" indikator eller en kombination.
Da din er en "low fuel" indikator tillader jeg mig at formode at der
er tale om en flyder og en kontakt.
Flyderen kan være udført som en arm der derjer om et punkt hvor der er
placeret en kontakt - Det er den klassiske konstruktion.
Nyere MC er udstyret med en flyder med en magnet i der kører omkring
en hul messingstav i hvilken der er anbragt en Reed kontakt.
Samme konstruktion findes også med et Hall element.
Det er sjældent at selve indikatoren fejler, så sandsynligheden taler
for en pære i instrumentbordet der er afgået ved døden eller en
kontaktfejl under vejs mellem pæren og indikatoren.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
tp (13-04-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 13-04-07 22:57 |
|
> Det er sjældent at selve indikatoren fejler, så sandsynligheden taler
> for en pære i instrumentbordet der er afgået ved døden eller en
> kontaktfejl under vejs mellem pæren og indikatoren.
>
takker for input. Så hvis jeg forstår der ret, så er det en kontakt eller
noget der trikkes, og dermed må man kunne måle om den virker eller ej?
pæren. klart - det tjekker jeg med det samme
| |
Bjarne (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 14-04-07 08:01 |
|
tp wrote:
>> Det er sjældent at selve indikatoren fejler, så sandsynligheden taler
>> for en pære i instrumentbordet der er afgået ved døden eller en
>> kontaktfejl under vejs mellem pæren og indikatoren.
>>
>
>
> takker for input. Så hvis jeg forstår der ret, så er det en kontakt eller
> noget der trikkes, og dermed må man kunne måle om den virker eller ej?
>
> pæren. klart - det tjekker jeg med det samme
Sådan lige for nysgerrighedens skyld, på min bil lyser alle den slags
kontrol lamper når jeg drejer nøglen til tænding, inden jeg starter. Så kan
jeg løbende følge med i om pærene virker.
Er der ikke tilsvarende på en BMW ?
mvh,
Bjarne (der har luret lidt på sådan en BMW)
| |
Ukendt (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-04-07 08:19 |
|
On Fri, 13 Apr 2007 23:54:26 +0200, Steen Gruby wrote:
> Der findes flere forskellige systemer afhængigt af om det er med
> instrument, "low fuel" indikator eller en kombination.
> Da din er en "low fuel" indikator tillader jeg mig at formode at der
> er tale om en flyder og en kontakt.
Og sådan troede jeg også at "fie" var indrettet, men nej. Lampen/lysdioden
drives af en smule elektronik, der leger comperator på signalet fra den
variable modstand i flyderen. På flyderenheden hænger i øvrigt en ekstra
ledning, måske fra en "low-level" kontakt Mit gæt er, at den standard
flyder Honda valgte, havde et "kontaktpunkt", der var helt hen i vejret, og
så valgte de "elektronik" løsningen.
> Det er sjældent at selve indikatoren fejler, så sandsynligheden taler
> for en pære i instrumentbordet der er afgået ved døden eller en
> kontaktfejl under vejs mellem pæren og indikatoren.
Nemlig, pære, stik, ledninger, flyder. Det må være rækkefølgen
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Steen Gruby (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-07 10:43 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 09:19:23 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Og sådan troede jeg også at "fie" var indrettet, men nej. Lampen/lysdioden
>drives af en smule elektronik, der leger comperator på signalet fra den
>variable modstand i flyderen. På flyderenheden hænger i øvrigt en ekstra
>ledning, måske fra en "low-level" kontakt Mit gæt er, at den standard
>flyder Honda valgte, havde et "kontaktpunkt", der var helt hen i vejret, og
>så valgte de "elektronik" løsningen.
>
Der findes en moderne variant hvor der er en "magnetisk påvirkelig"
variabel modstand i sensoren, hvor flyderen er af kapok med en
indbygget magnet.
Jeg har en formodning om at "modstanden" er et Hall element, hvor
modstanden varierer ca 1000 ohm.
Man har så elektronik i instrumentet der styrer både nål og "RES"
indikator lampe.
Jeg har netop en sådan på bordet hvor Hall elementet er kotrsluttet,
og hvor jeg fusker med at indbygge en Reed kontakt, idet den kun skal
styre en "RES" LED.
Mine Reed kontakter er desværre lidt for tykke til det originale rør,
så jeg leder efter et tyndvægget messingrør 3,5 udv, 3,0 indv. og 100
mm langt
Testopstillingen virker.
Jeg tror at den ekstra ledning er til pumpen
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-04-07 13:16 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 11:43:21 +0200, Steen Gruby wrote:
> så jeg leder efter et tyndvægget messingrør 3,5 udv, 3,0 indv. og 100
> mm langt
O.Mortensen i Klarup En modelbygger-forretning. Kan ikke lige huske
adressen
Vi køber en del messingrør der, måske har jeg noget på teglværket, jeg ser
efter på mandag.
> Jeg tror at den ekstra ledning er til pumpen
Ja, det er godt med dig "fie" klarer brændstoftilførslen vha.
tyngdekraften
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Veset (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Veset |
Dato : 14-04-07 13:55 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 14:16:28 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>On Sat, 14 Apr 2007 11:43:21 +0200, Steen Gruby wrote:
>
>
>> så jeg leder efter et tyndvægget messingrør 3,5 udv, 3,0 indv. og 100
>> mm langt
>
>O.Mortensen i Klarup En modelbygger-forretning. Kan ikke lige huske
>adressen
Den her: http://www.leif-o-hobby.dk ?
--
Veset
Honda XRV 750 AT
http://www.dfmc.dk/?id=362
http://www.modelboatracing.dk/
| |
Ukendt (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-04-07 14:58 |
| | |
Steen Gruby (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-07 21:52 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 14:54:51 +0200, Veset <vesetdks@hotREMOVEmail.com>
wrote:
Hej.
>>
>>O.Mortensen i Klarup En modelbygger-forretning. Kan ikke lige huske
>>adressen
>
>Den her: http://www.leif-o-hobby.dk ?
Orv mand - Det er en go' butik den
Mange tak.
De har røret i 4,0 x 3,1 mm.
Det vil kunne anvendes med en mindre ombygning.
Jeg prøver lige at skaffe 3,5 x 3,0 lokalt på mandag.
Hvis det glipper bestiller jeg "2. overstørrelse" hos Leif O.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-04-07 22:41 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:idf22398hsnudkuf8c8dq8k84vg3di2vsp@4ax.com...
>>
>> ..så jeg leder efter et tyndvægget messingrør 3,5 udv, 3,0 indv....
>>
> Orv mand - Det er en go' butik den
> De har røret i 4,0 x 3,1 mm.
> Det vil kunne anvendes med en mindre ombygning.
> Jeg prøver lige at skaffe 3,5 x 3,0 lokalt på mandag.
>
Nu kan jeg godt se at det står skrevet på dén måde ved Leifo; men skulle det
ikke have været defineret á: 4,0mm/3,1mm?
Som skrevet siger mine reflekser mig at sidstnævnte tal er godstykkelse :-/
--
Armand.
| |
Steen Gruby (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-07 22:42 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 23:41:17 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Nu kan jeg godt se at det står skrevet på dén måde ved Leifo; men skulle det
>ikke have været defineret á: 4,0mm/3,1mm?
>Som skrevet siger mine reflekser mig at sidstnævnte tal er godstykkelse :-/
Pindehugger
Jeg forstod den da godt, og hvordan vil du få et 4 mm rør, med hul i,
til at have en godstykkelse på 3,1 mm?
Den ville jeg godt se i praksis )
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-04-07 08:42 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 23:41:34 +0200, Steen Gruby wrote:
> Pindehugger
> Jeg forstod den da godt, og hvordan vil du få et 4 mm rør, med hul i,
> til at have en godstykkelse på 3,1 mm?
> Den ville jeg godt se i praksis )
GRILL
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Arne Lorenzen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 15-04-07 10:00 |
|
Orla Pedersen skrev den 15 apr 2007 i
news:8akfmrcc3mhv.3avevyxax6d3.dlg@40tude.net:
> On Sat, 14 Apr 2007 23:41:34 +0200, Steen Gruby wrote:
>
>> Pindehugger
>> Jeg forstod den da godt, og hvordan vil du få et 4 mm rør, med hul i,
>> til at have en godstykkelse på 3,1 mm?
>> Den ville jeg godt se i praksis )
>
> GRILL
>
Nemlig, og hvordan ser et rør uden hul i ud
--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
| |
Armand (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-04-07 10:24 |
|
"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99136FEAEDBC2alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Orla Pedersen skrev den 15 apr 2007 i
> news:8akfmrcc3mhv.3avevyxax6d3.dlg@40tude.net:
>
>> On Sat, 14 Apr 2007 23:41:34 +0200, Steen Gruby wrote:
>>
>>> Pindehugger
>>> Jeg forstod den da godt, og hvordan vil du få et 4 mm rør, med hul i,
>>> til at have en godstykkelse på 3,1 mm?
>>> Den ville jeg godt se i praksis )
>>>
Jamen - Det var jo dér jeg ville hen!
> Nemlig, og hvordan ser et rør uden hul i ud
>
Det ser jeg ofte på arbejde, hvor de yngste lærlinge jævnligt kommer til at
definere á "rør uden hul i"
--
Armand.
| |
Ukendt (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-04-07 15:40 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 11:24:17 +0200, Armand wrote:
> Det ser jeg ofte på arbejde, hvor de yngste lærlinge jævnligt kommer til at
> definere á "rør uden hul i"
Jeg tror bestemt ikke at Leif, og nu hans efterfølgere, har den fjerneste
indsigt i den slags, men hans butik, á stumper i balsa, messing, alu, mm.
er simpelthen enestående.
På "teglværket" bruger vi messingrør til at lave umulige "crimpøjer" af.
Har undret mig over hvor at han skaffer stumperne til den pris
--
mvh
Orla Pedersen, som vil vide hvad det er på dét billede i quiss'en :-|
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Steen Gruby (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-07 21:57 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 14:16:28 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Ja, det er godt med dig "fie" klarer brændstoftilførslen vha.
>tyngdekraften
Bare det er det eneste Fie klarer med tyngdekraften
Jeg er skam helt seriøs - Den unit jeg roder med har en ledning ud
gennem siden til at forsyne en brændstofpumpe til indsprøjtning.
Det ku' jo tænkes, sådan helt hypotetisk, at den sensor der sidder i
Fie også benyttes til en knallert der har brug for et ordentligt skud
for at makke ret
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-04-07 08:42 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 22:57:29 +0200, Steen Gruby wrote:
> Det ku' jo tænkes, sådan helt hypotetisk, at den sensor der sidder i
> Fie også benyttes til en knallert der har brug for et ordentligt skud
> for at makke ret
Ohh-ja, det skal jeg ikke kunne sige. Jeg mener at kunne huske, at SP'en
har noget kombineret tankmåler/pumpe. Men i så fald mangler der et rør. :-|
Ledningen er der, og gør ingen skade så det vil jeg ikke bekymre mig om
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
flopper (14-04-2007)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 14-04-07 16:05 |
|
> Jeg har en formodning om at "modstanden" er et Hall element, hvor
> modstanden varierer ca 1000 ohm.
> Jeg har netop en sådan på bordet hvor Hall elementet er kotrsluttet,
> og hvor jeg fusker med at indbygge en Reed kontakt,
Hej steen
undskyld et par "dumme" spørgsmål, men kan du ikke forklare : Hall
element og Reed kontakt for en uforstående
mvh
Flopper
| |
Steen Gruby (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-07 17:26 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 17:04:47 +0200, flopper <odalhan@hotmail.com>
wrote:
Hej.
>
>undskyld et par "dumme" spørgsmål, men kan du ikke forklare : Hall
>element og Reed kontakt for en uforstående
>
Der findes ingen dumme spørgsmål - Kun dåelige svar.
Jeg håber at dette svar er "over middel"
Fælles for begge typer "kontakter" er at de er magnetisk påvirkelige.
Reed kontakten er en mekanisk kontakt der "bor" i et glasrør med en
inaktiv beskyttelses gas der forhindrer gnistdannelse og dermed
følgende brændte kontakter.
Det lokkede rum kontakterne befinder sig i har desuden den sidegevinst
at Reed kontakter kan anvendes i gasfyldte rum uden at være til
eksplotionsfare.
For at påvirke Reed kontakten kan man nærme den et en magnet, og
kontakterne vil slutte - Tidlige tastaturer var fremstillet således.
Man kan også putte Reed kontakten ind i en simpel spole og sætte strøm
på den - Det vil også få kontakten til at slutte.
Der er så tale om et Reed relæ.
Hall elementet er en elektronisk "udgave" af Reed kontakten.
Den bygger på Hall effekten, der beskriver den påvirkning et
magnetfelt har på en elektrisk strøm der gennemløber f.eks. en
siliciumskive - Det er det materiale alle halvledere er bygget af..
Alle halvledere er faktisk påvirkelige af et magnetfelt - Bare det er
stort nok.
Hall effekten er opkaldt efter den gut der opdagede den omkring
forrige århundredeskifte
Det der sker er at hvis en magnet nærmes til en Hall sensor vil
strømmen i sensoren ændre sig som funktion af magnetfeltets størrelse.
Man kan på den måde enten føre en magnet forbi sensoren og få en
ændring i strømmen eller sætte en magnet i sensoren og føre en
metalgenstand forbi, idet den vil påvirke magnetfeltet og give en
ændring i strømmen - Det anvendes i stor stil i maskinindustrien.
Det tætteste jeg kan komme på noget der ligner, dog uden at være helt
det samme, er en pick-up til tændingen.
Det er en spole med en jernkærne der er sammenkoblet med en magnet.
Når et stykke metal føres forbi jernkærnen ændrer magnetfeltet sig og
der induceres en strøm i spolen - Længe leve Hans Christian Ørsted
Den puls der skabes benyttes til at trigge tændsystemet med.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
flopper (14-04-2007)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 14-04-07 18:26 |
|
Steen Gruby sendte dette med sin computer:
> On Sat, 14 Apr 2007 17:04:47 +0200, flopper <odalhan@hotmail.com>
> wrote:
>
> Hej.
>>
>> undskyld et par "dumme" spørgsmål, men kan du ikke forklare : Hall
>> element og Reed kontakt for en uforstående
>>
> Der findes ingen dumme spørgsmål - Kun dåelige svar.
> Jeg håber at dette svar er "over middel"
>
> Fælles for begge typer "kontakter" er at de er magnetisk påvirkelige.
>
> Reed kontakten er en mekanisk kontakt der "bor" i et glasrør med en
> inaktiv beskyttelses gas der forhindrer gnistdannelse og dermed
> følgende brændte kontakter.
> Det lokkede rum kontakterne befinder sig i har desuden den sidegevinst
> at Reed kontakter kan anvendes i gasfyldte rum uden at være til
> eksplotionsfare.
> For at påvirke Reed kontakten kan man nærme den et en magnet, og
> kontakterne vil slutte - Tidlige tastaturer var fremstillet således.
> Man kan også putte Reed kontakten ind i en simpel spole og sætte strøm
> på den - Det vil også få kontakten til at slutte.
> Der er så tale om et Reed relæ.
>
> Hall elementet er en elektronisk "udgave" af Reed kontakten.
> Den bygger på Hall effekten, der beskriver den påvirkning et
> magnetfelt har på en elektrisk strøm der gennemløber f.eks. en
> siliciumskive - Det er det materiale alle halvledere er bygget af..
> Alle halvledere er faktisk påvirkelige af et magnetfelt - Bare det er
> stort nok.
> Hall effekten er opkaldt efter den gut der opdagede den omkring
> forrige århundredeskifte
> Det der sker er at hvis en magnet nærmes til en Hall sensor vil
> strømmen i sensoren ændre sig som funktion af magnetfeltets størrelse.
> Man kan på den måde enten føre en magnet forbi sensoren og få en
> ændring i strømmen eller sætte en magnet i sensoren og føre en
> metalgenstand forbi, idet den vil påvirke magnetfeltet og give en
> ændring i strømmen - Det anvendes i stor stil i maskinindustrien.
>
> Det tætteste jeg kan komme på noget der ligner, dog uden at være helt
> det samme, er en pick-up til tændingen.
> Det er en spole med en jernkærne der er sammenkoblet med en magnet.
> Når et stykke metal føres forbi jernkærnen ændrer magnetfeltet sig og
> der induceres en strøm i spolen - Længe leve Hans Christian Ørsted
> Den puls der skabes benyttes til at trigge tændsystemet med.
Hvorefter en magnet på et stk kork kan ændre magnetfeltet og det kan
udnyttes til enten en tankmåler, eller en "pas på du er løbet tør"
lampe
Tak for svaret
verdensklasse
Flopper
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 14-04-07 20:59 |
|
Steen Gruby wrote:
> Hall elementet er en elektronisk "udgave" af Reed kontakten.
> Den bygger på Hall effekten, der beskriver den påvirkning et
> magnetfelt har på en elektrisk strøm der gennemløber f.eks. en
> siliciumskive - Det er det materiale alle halvledere er bygget af..
> Alle halvledere er faktisk påvirkelige af et magnetfelt - Bare det er
> stort nok.
> Hall effekten er opkaldt efter den gut der opdagede den omkring
> forrige århundredeskifte
> Det der sker er at hvis en magnet nærmes til en Hall sensor vil
> strømmen i sensoren ændre sig som funktion af magnetfeltets størrelse.
> Man kan på den måde enten føre en magnet forbi sensoren og få en
> ændring i strømmen eller sætte en magnet i sensoren og føre en
> metalgenstand forbi, idet den vil påvirke magnetfeltet og give en
> ændring i strømmen - Det anvendes i stor stil i maskinindustrien.
OK, så behøver jeg ikke spørge privat
Steen jeg kan ikke maile dig privat er din server nede ?
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
Steen Gruby (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-07 22:15 |
|
On Sat, 14 Apr 2007 19:58:59 +0000 (UTC), virker@ikke.dk (Dan \"748\"
Dethlefsen) wrote:
Hej Dan
>
>Steen jeg kan ikke maile dig privat er din server nede ?
Jeg har skiftet mailadresse.
Jeg fik noget med 500 spam mail om ugen.
Jeg sender lige en mail så har du adressen.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hans Posselt (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Hans Posselt |
Dato : 14-04-07 09:51 |
|
På de første K100 var der to pærer i instrumenthuset for lav benzinstand.
Den første lyste, når der var 7 l i tanken, og begge lyste, når der var 4 l
i tanken.
Folk blev trætte af at se på dette lysshow, så på de sidste modeller af k
100 (vistnok fra '85), var der kun en pære, der lyste ved 4 l. Jeg gætter
på, at det er det samme for k 1100. For adgang til tanken skal denne
afmonteres, og herefter er der adgang gennem et dæksel i bunden af tanken -
ikke nogen stor operation.
Pas på hvis du skiller instrumenthuset ad - alt er elektronisk og tager nemt
skade (men det kan sagtens lade sig gøre).
Der kan eftermonteres en benzinmåler(original), der har plads i kåben
omkring tanken. Glem pæren og monter en sådan - det er den bedste og
nemmeste måde.
Hans
"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:461fee98$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hejsa. Har en R1100RS. Det er sådan en fætter uden benziznmåler og uden
> benzinhane, dvs man er afhængig af en lampe i inst.panelet der skal lyse
> op
>
> Ja, jeg kan så berette at en sådan tank kan indeholde 23,26l hvis den er
> kørt HELT tør .... vel at mærke efter at være gået ca 3km til nærmeste
> tank med 250kg på slæb :-/
>
> Altså : Er der nogen der ved hvordan sådan en lampe virker ? da det jo
> ikke er en måler men bare en lampe der _BURDE_ lyse ved et eller andet
> niveau, er det vel bare en kontakt, eller?
>
>
| |
Ib Jakobsen (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-04-07 18:51 |
|
Hans Posselt skrev:
> på, at det er det samme for k 1100. For adgang til tanken skal denne
> afmonteres, og herefter er der adgang gennem et dæksel i bunden af tanken -
> ikke nogen stor operation.
Man kan også pille tankdækslet af. Så kan man stikke hovedet ned i
tanken og se sig til rette på tingene.
> Pas på hvis du skiller instrumenthuset ad - alt er elektronisk og tager nemt
> skade (men det kan sagtens lade sig gøre).
Det kan man lige så godt gøre en gang i mellem. For så kan man rense de
tre tapper der forbinder speedometret. Kendt at de har det med dårlig
forbindelse. Lige som det både skal dugge til før og efter man har skilt
det ad.
> Der kan eftermonteres en benzinmåler(original), der har plads i kåben
> omkring tanken. Glem pæren og monter en sådan - det er den bedste og
> nemmeste måde.
Ingen grund til at glemme den. Dem kan da lyse når man er ved at være i
bund. Men i praksis synes jeg det er nemmest bruge triptælleren.
Tankmåleren falder hurtigt på det sidste grundet tankens udformning.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
tp (14-04-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 14-04-07 20:25 |
|
> på, at det er det samme for k 1100. For adgang til tanken skal denne
> afmonteres, og herefter er der adgang gennem et dæksel i bunden af
> tanken - ikke nogen stor operation.
Man kan også pille tankdækslet af. Så kan man stikke hovedet ned i
tanken og se sig til rette på tingene.
neeeej ikke helt, for på mange nyere maskiner er tanken blot en "lad det se
ud som det altid har gjort". (ja uha, man skulle da nødigt prøve noget nyt
Tanken kan ligge under sædet, eller som på R1100'eren - i to opdelte
tanke på hver side. man kan intet se når man kigger ned, end ikke når den er
helt fyldt... :-/
| |
Ib Jakobsen (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-04-07 22:34 |
|
tp skrev:
>> på, at det er det samme for k 1100. For adgang til tanken skal denne
>> afmonteres, og herefter er der adgang gennem et dæksel i bunden af
>> tanken - ikke nogen stor operation.
>
> Man kan også pille tankdækslet af. Så kan man stikke hovedet ned i
> tanken og se sig til rette på tingene.
>
>
>
> neeeej ikke helt, for på mange nyere maskiner er tanken blot en "lad det se
> ud som det altid har gjort". (ja uha, man skulle da nødigt prøve noget nyt
> Tanken kan ligge under sædet, eller som på R1100'eren - i to opdelte
> tanke på hver side. man kan intet se når man kigger ned, end ikke når den er
> helt fyldt... :-/
Ok. Nok fordi jeg læste det som en K1100.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Kim Svensson (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Kim Svensson |
Dato : 14-04-07 10:52 |
|
En enkelt og let løsning på benzinmåler, er at skyde et T stykke ind
på benzinslangen, sætte et stykke klart slange på det ene ben, og så
føre det op langs tanken, kåben eller hvad har vi, der sakl så laves
en "vandlås" i toppen, så kan du løbende følge med i hvor meget
benzin der er på tanken ved at se på slangen hvor højt det står.
Kim
BMW R 100 RS
MZ ETZ 251 Saxon - Velorex
On Fri, 13 Apr 2007 22:57:10 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:
>Hejsa. Har en R1100RS. Det er sådan en fætter uden benziznmåler og uden
>benzinhane, dvs man er afhængig af en lampe i inst.panelet der skal lyse op
>
>Ja, jeg kan så berette at en sådan tank kan indeholde 23,26l hvis den er
>kørt HELT tør .... vel at mærke efter at være gået ca 3km til nærmeste tank
>med 250kg på slæb :-/
>
>Altså : Er der nogen der ved hvordan sådan en lampe virker ? da det jo ikke
>er en måler men bare en lampe der _BURDE_ lyse ved et eller andet niveau, er
>det vel bare en kontakt, eller?
>
| |
Armand (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-04-07 11:23 |
|
"Kim Svensson" <kim.svensson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:tq8123lmqt8vbk8vqfnog5ak8lvt94k69i@4ax.com...
> En enkelt og let løsning på benzinmåler, er at skyde et T stykke ind
> på benzinslangen, sætte et stykke klart slange på det ene ben, og så
> føre det op langs tanken, kåben eller hvad har vi, der sakl så laves
> en "vandlås" i toppen, så kan du løbende følge med i hvor meget
> benzin der er på tanken ved at se på slangen hvor højt det står.
>
Et primitivt men velfungerende gammelt trick, som desværre er blevet
outdated af at dagens bensin er en ganske vandklar vædske og ikke det
gulligbrune fluidum de fleste erindrer det som
Også det lignende trick til at vurdere svømmerhøjden á bensinstanden i
svømmerhuset er besværliggjort af at man virkelig skal have øjnene med sig
for at kunne skelne overflladen i slangen!
Mit erfaringsgrundlag er fra da jeg i starten af 90'erne kørte race og målte
tankindholdet v.h.a. dipstick-metoden, men fik fingrene i en pipette af
rør-typen der lukkes for oven med en finger, hvilket ikke var nogen succes -
selv med olieblandet bensin: Bensinen var så klar og tyndtflydende at det
var umådeligt svært at skelne vædskehøjden i pipetten
Løsningen for mig kunne være at begynde at bruge totaggerolie der var
massivt farvet, men dipstick'en var egentlig pålidelig nok og overtrumfede
at skulle til at købe olie andetsteds end jeg plejede (á på samme
tankstation på vej ud af byen)!
--
Armand.
| |
BoA (14-04-2007)
| Kommentar Fra : BoA |
Dato : 14-04-07 11:25 |
|
Kim Svensson skrev:
> En enkelt og let løsning på benzinmåler, er at skyde et T stykke ind
> på benzinslangen, sætte et stykke klart slange på det ene ben, og så
> føre det op langs tanken, kåben eller hvad har vi, der sakl så laves
> en "vandlås" i toppen, så kan du løbende følge med i hvor meget
> benzin der er på tanken ved at se på slangen hvor højt det står.
>
> Kim
UHA! - det lyder som en brandfarlig ide.
Lidt på linie med det som en af mine
venner engang lavede på sin gamle Land
Rover : benzinpumpen døde, så han lagde
en 20 l plastdunk på tagbagagebæreren
med en plastslange ned over forruden til
karburatoren. Vupti : en kørende
molotov-cocktail.
BoA
| |
Armand (14-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-04-07 11:59 |
|
"BoA" <boaFJERNESboa@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:2_1Uh.16$aP5.9@news.get2net.dk...
>
> Lidt på linie med det som en af mine venner engang lavede på sin gamle
> Land Rover : benzinpumpen døde, så han lagde en 20 l plastdunk på
> tagbagagebæreren med en plastslange ned over forruden til karburatoren.
> Vupti : en kørende molotov-cocktail.
>
Tjaeh :-/
Utraditionelt men fandeme rar at kunne finde på når man står næsten derude
hvor peberet gror, og havde han brugt en forsvarligt fastmonteret jerrycan
er der ikke særligt langt til en motorcykels tank-slange-karbunade!
--
Armand.
| |
p.jarnbak (14-04-2007)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 14-04-07 11:55 |
|
"Kim Svensson" <kim.svensson@tdcadsl.dk> wrote in message
news:tq8123lmqt8vbk8vqfnog5ak8lvt94k69i@4ax.com...
> En enkelt og let løsning på benzinmåler, er at skyde et T stykke ind
> på benzinslangen, sætte et stykke klart slange på det ene ben, og så
> føre det op langs tanken, kåben eller hvad har vi, der sakl så laves
> en "vandlås" i toppen, så kan du løbende følge med i hvor meget
> benzin der er på tanken ved at se på slangen hvor højt det står.
Nok lidt farligt da der er ca 36 psi tryk på benzinslangen og
returslangen fra trykregulatoren du'er heller ikke.
Hej Palle.
| |
Jes Vestervang (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 16-04-07 22:23 |
|
BoA <boaFJERNESboa@tiscali.dk> writes:
> Lidt på linie med det som en af mine venner engang lavede på sin gamle
> Land Rover : benzinpumpen døde, så han lagde en 20 l plastdunk på
> tagbagagebæreren med en plastslange ned over forruden til
> karburatoren. Vupti : en kørende molotov-cocktail.
Der har vi vel alle været:
< http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_alternativ_tank.jpg>
Folk glor i øvrigt meget på tankstationerne
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Jes Vestervang (17-04-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 17-04-07 08:32 |
|
"CL" <ddd@ddd.dd> writes:
> Jes Vestervang wrote:
>> Der har vi vel alle været:
>> < http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_alternativ_tank.jpg>
>>
>> Folk glor i øvrigt meget på tankstationerne
>>
> Ja jeg ville også glo hvis der kom en MC med så rusten en kæde,
Det er skam ikke rust, men bare DIDs std. kobberfarve.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Jes Vestervang (17-04-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 17-04-07 08:49 |
|
"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:
> Jes Vestervang wrote:
>> Der har vi vel alle været:
>> < http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_alternativ_tank.jpg>
>
> Hvor længe kan du holde kaffen varm i den dunk?
Æhh, kaffe? Anyway, historien var jo at der var rustet hul i bunden af
tanken, og at jeg pga. snarlig påske blev nødt til selv at hente
epoxytætningsgrejet 100 km fra hvor jeg befandt mig. Yamahaens
benzinpumpe havde i øvrigt ganske let ved at suge deromme fra.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
|
|