Kawasaki ER-5, fløjtelyd
Fra : Momo

Dato : 09-04-07 21:57

Jeg kan se at emnet har været oppe at vende for 1½ års tid siden, men der
kom aldrig noget svar dengang, så jeg starter en ny tråd.

Sagen er at min ER-5'er '99 (som jeg har købt brugt) kommer med en fløjtende
lyd fra udstødningen. Lyden er både at finde i tomgang og når der gives gas,
men bortset fra fløjtelyden / pivelyden lyder det hele rigtigt nok. Hermed
mener jeg at MC'en ikke larmer unaturligt meget og at motoren går fint.
Hvis man eks. blokerer halvdelen af udstødningspiben (eks med en træklods)
stopper lyden, så det virker som om det har noget med luftens udstrømning at
gøre. Men løsningen med at presse piben sammen sådan at udstødningsrørets
størrelse bliver halveret er næppe anbefalelsesværdigt - så hellere fløjte
lyden.

Har i nogen forslag til hvad symptomet kan skyldes samt hvordan jeg kommer
lyden til livs? Ikke at det er super kritisk, det er bare en generende lyd.
(Og jo, en ny potte er garanteret en løsning der virker men det bliver den
sidste udvej).

Mvh Momo

Fra : Carl Astrup

Dato : 10-04-07 10:42

"Momo" <jakobovertryk.dk> wrote in message
> Jeg kan se at emnet har været oppe at vende for 1½ års tid siden, men der
> kom aldrig noget svar dengang, så jeg starter en ny tråd.

Hej Jakob

Det er højst sandsynligt mig der har bragt emnet på bane tidligere, jeg
syntes også den havde en "sjov" lyd..Der er et lille hul i enden af
udstødningen, Jeg ved ikke om det skal være der eller ej, Men det er
placeret der med vilje.. Den ændrer lyd hvis man dækker dette til.. Men jeg
ved som sagt ikke om der er en grund til det skal være der.

Håber ellers den kører godt.. :)

//eCarlos

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 10:53

Hej Carl

Jo, din gamle maskine kører forsat godt, så ingen problemer der. :)

Men ang. lyden og det lille hul, så skal hullet være der så kondensvandet
har en mulighed for at komme ud. (Der er faktisk to huller, et i hver ende
af potten). Omend lyden bliver ændret en smule når de små huller dækkes
forsvinder fløjtelyden ikke. Det gør den kun hvis man dækker selve
udstødningspiben halvt til eller på anden vis ændrer luftstømmen drastisk.

/Momo

Fra : Carl Astrup

Dato : 10-04-07 12:39

"Jepsen" <jakob[-ad-]overtryk.dk> wrote in message
> [...]
> forsvinder fløjtelyden ikke. Det gør den kun hvis man dækker selve
> udstødningspiben halvt til eller på anden vis ændrer luftstømmen drastisk.

Så blev jeg så meget klogere :), Fandt desværre heller ikke nogen mirakel
kur da jeg søgte sidste gang, udover en ny udstødning.

Men glad for at høre den ellers har det godt :)

//eCarlos