<kapsel@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1176133380.842605.142080@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> Jeg er for nyligt blevet lykkelig ejer af en GS500F (2004) .........
> Jeg har et ret underligt problem med nogle vibrationer
> ved alt over 6.000 omdrejninger, vist nok uanset gear. Den anden dag
> strammede jeg alle skruer på kåben, nogle af skruerne kunne nærmest
> drejes flere gange rundt før de var strammet til - det løste dog ikke
> problemet, men det bekymrer mig lidt hvis alle skruer stille og roligt
> er ved at falde ud pga. vibrationer.
>
Primo:
Alle stempelmotorer vibrerer, nogle mere end andre men vibrationerne vil
altid være værst omkring et givent omdrejningstal!
Secundo:
Alle konstruktioner har en frekvens hvor de går i egensvingninger - Derfor
må der f.eks. ikke marcheres i takt på broer for det tilfælde at taktslaget
tilfældigt fanger bor-konstruktionens egensvingning og sætter dén igang med
at svaje ukontrollerbart!
En motors vibrationer vil påvirke resten af motorcyklens komponenter ved
deres individuelle egensvingningsfrekvens - På min CBR600 begynder
tankbunden at knurre højlydt med fra når tanken er ca. 1/3 fuld!
Det er ganske sikkert at der er en stump, og meget sandsynligt noget der har
med kåben at gøre, der sidder monteret anderledes eller løsere end
tidligere!
Derfor er selvransagelse det første skridt i jagten på synderen: Hvad har du
haft skilt ad siden sidste sæson??
Selv det mindste styrt kan hænde at trykke kåbestellet så kåben bliver skævt
belastet ved at spændes regelret på - Følgen kan dels være nyopståede
vibrationer og i den sidste ende trætheds-revner ved kåbeplastens svageste
øjer og monteringshuller!
En sammentapning af kåben á gaffer-tape hen over alle samlinger kan tænkes
at stoppe lyden, hvorefter det blot er at fjerne ét stykke tape af gangen
til vibrationerne genopstår.
Summa summarum:
Der er kun én vej: Sherlock Holmes metoden!
Så find bare luppen og merskumspiben frem
--
Armand.