Gravid på motorcykel?
Fra : Karina Damsgård

Dato : 08-04-07 17:11

Hej

Der må være nogen i gruppen, der ved noget om ovenstående emne. Jeg har
også tænkt mig at snakke med min læge, men ville lige høre her først, om
der er nogen, der har nogen erfaringer med ovenstående.

Min mand og jeg er nået dertil, hvor vi gerne vil have børn. Vi kører på
motorcykel som vores eneste køretøj. En Honda ST 1100, Pan European fra
91´(Jeg sidder bag på). Til hverdag er det kun min mand der kører på
den, men vi kører ofte en aftentur eller tager væk i flere dage.

Nu er vi umiddelbart kommet i tvivl om hvordan vi skal forholde os, når
jeg bliver gravid! Der vil selvfølgelig komme en naturlig grænse, når
der ikke er plads til mig på cyklen....

- Må man godt køre på motorcykel, når man er gravid? Hvis nej - hvorfor
ikke? Og hvad er foreskellen i forhold til at køre i bil?

- Hvad gjorde I selv da konen/kæresten var gravid?

Jeg har hørt, at man ikke må køre på motorcykel de første 3 mdr. af
graviditeten. Det er noget med at fostret skal sætte sig fast....

Mvh. Karina

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 17:35

"Karina Damsgård" <xxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse

> Der må være nogen i gruppen, der ved noget om ovenstående emne....

Tjaeh, med en så tung model som ST1100''eren ville jeg nok ikke tage nogen
chancer og sørge for at støttebenet var fornødent fæstnet til underlaget
under seancen

>Jeg har også tænkt mig at snakke med min læge, men ville lige høre her
>først, om der er nogen, der har nogen erfaringer med ovenstående.

Lige så snart du er registreret som gravid, skal du nok blive bombarderet
med to-do's og dont's fra læge og jordemoder, og dit spørgsmål har de nok
hørt mange gange før!

> [...]
> Nu er vi umiddelbart kommet i tvivl om hvordan vi skal forholde os, når
> jeg bliver gravid! Der vil selvfølgelig komme en naturlig grænse, når der

Tjaeh :-/
Jeg kan bedst svare ved at citere Johnny: "215, det er da meget godt, når nu
man tager i betragtning at vi egentlig var tre på Yamaha'en"

> - Må man godt køre på motorcykel, når man er gravid? Hvis nej - hvorfor
> ikke? Og hvad er foreskellen i forhold til at køre i bil?

Jeg tror at grænsen går samme sted som for sex: Hvor man selv finder det
komfortabelt :-/

> - Hvad gjorde I selv da konen/kæresten var gravid?

Det er et spørgsmål hvortil du vil få alt for mange "solgte
motorcyklen" -svar, hvorfor dét ikke vil hjælpe dig

--
Armand.
(der fanden gale mig ikke kan huske subj. omkring tøsens tilkomst. Det er

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 08-04-07 18:10

Armand skrev:

>(der fanden gale mig ikke kan huske subj. omkring tøsens tilkomst. Det
>er selvfølgelig over 19 år siden; men mon ikke at hendes hysteriske
mor >ret tidligt forbeholdt sig at slippe for tohjulet transport :-/ )

Du er sgu´ ikke nogen kartoffelhelt

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-07 17:46

"Karina Damsgård" <xxx@xxx.dk> wrote in message
> [...]
>

> Jeg har hørt, at man ikke må køre på motorcykel de første 3 mdr. af
> graviditeten. Det er noget med at fostret skal sætte sig fast....

Hej Karina.

Blastocysten sætter sig fast allerede i 3.- 4. uge, så den med de tre
måneder kan du godt stoppe i lydpotten.
Kvinder har arbejdet, redet, cyklet, kørt mc og knallert og dyrket
forskellige former for sport under graviditet indtil maven kom i vejen, mon
så ikke også du sagtens kan det samme?
Så vidt jeg husker spillede Ethel Kennedy (gift med Robert) tennis helt frem
til sidste måned under en graviditet - men okay, de Kennedy'er er sgu heller
ikke skruet helt normalt sammen oven i knolden. Hun fik i øvrigt 11 børn -
vistnok uden at køre på motorcykel, men jeg er sgu ikke sikker!
Som Armand skriver, så skal læger og sundhedsplejersker nok komme med rå
mængder råd, så mit bud er, at sund fornuft og omtanke er vejen frem.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - fafler...

Fra : Jan A Jensen

Dato : 08-04-07 17:48

> [...]
>

> Jeg har hørt, at man ikke må køre på motorcykel de første 3 mdr. af
> graviditeten. Det er noget med at fostret skal sætte sig fast....

Kør du bare...
Så længe du ikke føler dig generet af at sidde på mc. Så bare kør...

Det gjorde vi og havde ingen problemer ( vores læge sagde osse god for det )

--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk

Fra : Karina Damsgård

Dato : 08-04-07 18:15

Jan A Jensen skrev:

> Kør du bare...
> Så længe du ikke føler dig generet af at sidde på mc. Så bare kør...
>
> Det gjorde vi og havde ingen problemer ( vores læge sagde osse god for det )

Tak for jeres svar....

1 ting er 100% sikkert - motorcyklen bliver ikke solgt! Det er vi for
glade for den til!

Jeg spørger lægen, når den tid kommer....men vil da gerne høre flere
kommentarer, hvis der er andre der har nogle erfaringer.

Hilsen Karina

Fra : Dr. Enduro

Dato : 08-04-07 18:24

Tror måske ikke, at barnet tager synderligt skade af selve kørslen
(medmindre man kører et eller andet, der vibrerer helt vildt), men et
styrt ville være katastrofalt. Min kone er gravid nu og jeg vil ikke
have hun kører med, for selv ved ganske lav hastighed ville barnet være
i fare for at tage skade, hvis bare hun rullede lidt rundt eller landede
på maven. Så derfor: no go herfra...

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 19:09

"Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tror måske ikke, at barnet tager synderligt skade af selve kørslen
> (medmindre man kører et eller andet, der vibrerer helt vildt)....

Og dér bunder megen rådgivning måske: Ved tidligere motorcyklers vibrerende
motorer og dårlige affjedring, samt vejenes daværende beskaffenhed :-/

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 09-04-07 09:27

Armand skrev:
> "Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og dér bunder megen rådgivning måske: Ved tidligere motorcyklers vibrerende
> motorer og dårlige affjedring, samt vejenes daværende beskaffenhed :-/

Arh, Kim, nu strammer du den jo. Jeg siger netop, at den væsentligste
risikofaktor for mig at se ikke er selve kørslen, men derimod styrt, som
under normale omstændigheder er fuldstændig harmløse, men som nemt kan
resultere i misdannelser, spontan abort osv. for et ufødt barn. Med
andre ord altså lige det modsatte af, hvad du får mig til at pointere i
ovenstående.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Armand

Dato : 09-04-07 14:56

> Arh, Kim, nu strammer du den jo. Jeg siger netop, at ....... Med andre ord
> altså lige det modsatte af, hvad du får mig til at pointere i ovenstående.

Du misforstår mig!
Med "Megen rådgivning" sigter jeg ikke på indlæg i tråden, men derimod på
mange af ammestue-historierne blandt ældre familiemedlemmer; kolleger og
deslige!

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 11-04-07 21:03

"Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Min søn på nu 8 år blev først transporteret (både før + efter fødslen) på en
Puch 2 gear anno 1962.
Deerefter avancerede vi til en Puch 3-gear '79 med børneanhænger..
Så blev jeg kørt ned på min gamle Puch af en Taxa self, kunne ikke skaffe
stumper til min gamle Puch.
Ny knallert.
Og med den ulmende Off-Roader i maven kunne det dengang kun blive RMX50.
Med kørekortet i hånd blev den siden skiftet ud med Honda's enduro racer
CRM125R, også til og fra børnehaven!
Nu henter jeg knejten i hvad jeg lige står og bruger, DneprMT16, Jawa 350
eller Hondaen??
Barnet tager ikke skade af hvad du kører på/i -
Spørgsmålet er hvordan du kører..........?

Dorte

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-04-07 08:06

dots wrote:

> Min søn på nu 8 år blev først transporteret (både før + efter fødslen) på en
> Puch 2 gear anno 1962.
> Deerefter avancerede vi til en Puch 3-gear '79 med børneanhænger..

Man ser det for sig - en Winther Dolphin med barnestol og purk i en blå
røgsky. Måske er jeg sart - med det ville jeg ikke udsætte ungerne for
som daglig transport.

Fortæl mig at jeg har misforstået scenariet, please

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 13-04-07 14:09

> [...]
> daglig transport.
>
> Fortæl mig at jeg har misforstået scenariet, please

Det er statisk farligere at cykle end at køre mc/knallert - Og røgen går
mere bagud end i hovedet på den lille.
Og hvor mange børn er det lige der overlever at blive transporteret på cykel

(At det så ikke er lovligt på knallert er noget andet - På en moderne
knallert med ordenlige bremser der i det sydlige eu er godkendt til 2
personer kan jeg ikke se det store problem i at transportere et barn på)

Ja jeg ved godt at det er ved at være politisk ukorrekt at transportere de
små guldkumper i noget der er mindre sikkert end en bil der har fået 5
stjerner i en euro ncap crashtest.

Det har jeg diskuret med en del forældre og pædagoger efterhånden ...

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-04-07 07:48

Anders Majland wrote:

> Det er statisk farligere at cykle end at køre mc/knallert - Og røgen går
> mere bagud end i hovedet på den lille.

Jeg læser det som "barn i anhænger bagved knallert". Netop der hvor
røgen ender.

At du bringer den type statistik til torvs der indregner BMX-drenge, MTB
lumberjacks, hjemtransport fra værtshus osv. ligner dig ikke.
Selvfølgelig er det mere sikkert at køre med børn på cykel end at drøne
ned ad Geels bakke af en smal skovsti.

> Og hvor mange børn er det lige der overlever at blive transporteret på cykel

I don't know - det er dig der har statistikken

> (At det så ikke er lovligt på knallert er noget andet - På en moderne
> knallert med ordenlige bremser der i det sydlige eu er godkendt til 2
> personer kan jeg ikke se det store problem i at transportere et barn på)

Heller ikke her.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 18-04-07 07:55

> Jeg læser det som "barn i anhænger bagved knallert". Netop der hvor røgen
> ender.

Det er så heller ikke tilladt - Cykelanhængere må kun bruges efter cykler..
Et eller andet sted i arkivet har jeg et bødeforlæg fra 80'erne med
paragrafferne.

> Selvfølgelig er det mere sikkert at køre med børn på cykel end at drøne
> ned ad Geels bakke af en smal skovsti.

Det farlige er ikke så meget eneuheld som når biler og cyklister krydser
hinanden. Desværre bidrager cykelstier ikke alverden til sikkerheden i
byerne hvor der er mange kryds.

/A

Fra : Henrik Mahler

Dato : 08-04-07 19:10

Det er nok et spørgsmål om "stil og holdning" ,.. som
gravid er der altid faren for at tabe barnet ved hård
fysisk påvirkning,.. de fleste indretter sig vel lidt
efter dette, min svigerinde valgte f.eks. at begrænse
kørsel i bilen, og en MC er jo mere risikobehæftet,
jeg ville nok begrænse kørslen til et minimum, eller
helt undlade, kørsel i regn/glat føre burde være en
dum chance man f.eks. ikke tog,..... bare min mening

Du er nødt til at sætte dine egne grænser her, hvad
du ville være villig til at leve med efter evt uheld

held og lykke med den lille

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 19:47

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du er nødt til at sætte dine egne grænser her, hvad
> du ville være villig til at leve med efter evt uheld

Jeg ved ikke om det er fordi jeg er mand, eller om jeg er specielt kynisk;
men hvad er det der gør at lige så snart der er børn med i billedet må man
næsten ikke træde ud af sengen om morgenen?
Man oplever det tit omkring forældre (fædre) der bliver bebrejdet at køre
deres håbefulde til børnehaven på motorcykel. Og folk der ellers lader deres
hund løbe i en 6-meters flex-line, tør næsten ikke lade deres poder gå ved
siden af klapvognen uden at deres ene hånd er stripset fast til stellet.
Og i et andet indlæg plæderes det at man som gravid ikke må tage de chancer
(á køre motorcykel, eller som hér: Ikke i vådt føre) som man ellers udsætter
sig selv for uden betænkninger!

Eftersom det er generelt uholdbart at holde sengen under hele graviditeten
så udsætter man sig i praksis for daglig skadesrisiko fra det øjeblik man
rejser sig fra sengen og det ER nær umuligt at forsøge at skelne mellem
hvilke daglige situationer man skal undgå og hvilke der er "sikre nok". I
den forbindelse fik (var det?) Majland sat nogle forældre og pædagoger til
vægs ved at påpege at motorcykler ihvertfald ikke var statistisk farligere
end de cykler som størstedelen af børnehavebørnene blev transporteret på!

Og uanset hvad, så vil man med sikkerhed sidde med en dum fornemmelse af at
skulle have taget motorcyklen alligevel, den dag at et tabt hjul fra en DC9
lander midt i linie 3 som man brugte p.g.a. graviditet

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-07 20:25

Hej Armand.

>Man oplever det tit omkring forældre (fædre) der bliver bebrejdet at køre
>deres håbefulde til børnehaven på motorcykel.

Jeg har den ultimative oplevelse tilbage fra midt 60'erne.
En af mine bekendte havde poden på maven under jakken, så kun det
lille hoved stak ud, og moderen på bagsædet.
Ikke fordi jeg vil anbefale samme fremgangsmåde, men det så sørme
spøjst ud.
Der var ingen der tog skade af behandlingen
Det skal lige siges at bil dengang var uden for de flestes rækkevidde,
så motorcyklen var det eneste transportmiddel, og hvis man ikke ville
rådne op i en lejlighed i byen var det med at finde ud af det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Henrik Mahler

Dato : 08-04-07 20:47

Sådan ville jeg ikke stille det op

Med børn er der naturligvis nogle instinktive
handle-mønstre der træder i funktion,.. eller
burde, ren yngel-pleje, i de fleste tilfælde
tilsat passende mængde fornuft, jeg har selv
valgt at leve med en risiko, jeg ved ikke om
jeg ville udsætte mit ufødte barn for samme,
thats it, den søde dame spurgte, jeg svarede,

Hun må selv tage sin endelige vurdering

(tror ikke spørgsmålet kom af ren "pylder")

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-04-07 21:10

Armand skrev:
> [...]

> (á køre motorcykel, eller som hér: Ikke i vådt føre) som man ellers udsætter

Langt hovedparten af de danskere der afgår ved døden, befinder sig i en
seng - som sådan må det være det farligste sted at opholde sig overhovedet!

Med de restriktioner der pålægges og ikke mindst påduttes "moderne
vestlige kvinder" under graviditet, undrer det, at det er i afrika der
er overbefolkning :-/

K. Armand---> H Ø R T

Til Karina
Gør hvad _du_ og din mand finder rigtigt, stol på jer selv og jeres egen
dømmekraft, således kommer i længst såvel under graviditeten, som når i
skal sætte præg på poden efterfølgende. -

--
Dun@nt - der blev *far* (igen) 22/10-2007
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Fra : MortenP

Dato : 10-04-07 19:52

Armand skrev:

> [...]
> siden af klapvognen uden at deres ene hånd er stripset fast til stellet.

HAHA.. og jeg ser MANGE af disse typer hver eneste dag. Dog har jeg ikke
set stripsen i brug.. men det kommer nok
Børn er jo ikke dumme.. men det er der vist mange pylrede forældre der
synes. (og her kommer det så ind at der opstår en del pylren når mine
unger står i toppen af rutsjebanen og hopper ud.)

Karina.. jeg vil også sige.. Lyt til din krop.. Jeg tror du er den
eneste der kan sige om du bryder dig om det..
Jo .. i kan vælte og du kan lande på maven.. MEN du kan ligeså godt
skvatte ned af trappen, køre galt i bilen osv.. Man kører ikke MC med
hovedet under armen, og 250km/t turene lyder det jo til i have afløst af
hyggeture istedet. Så jeg vil også sige.. hyg løs

MortenP

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-04-07 11:31

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> Jeg ved ikke om det er fordi jeg er mand, eller om jeg er specielt kynisk;
> men hvad er det der gør at lige så snart der er børn med i billedet må man
> næsten ikke træde ud af sengen om morgenen?

Hørt.

(og hvor var lige den der "alle over 30 burde være døde" emailfiti når
man skal bruge den?)

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 08-04-07 18:17

Karina Damsgård skrev:

> - Må man godt køre på motorcykel, når man er gravid? Hvis nej - hvorfor
> ikke? Og hvad er foreskellen i forhold til at køre i bil?
>
> - Hvad gjorde I selv da konen/kæresten var gravid?

Min mor kørte motorcykel (Norton + BMW) i hele den periode hun var
gravid med mig. Og jeg kom da til verden uden de helt store skavanker
. Så kør du bare mc, så længe du følger dig tryk ved det og husk at
klæde dig varmt på .

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-07 20:14

On Sun, 08 Apr 2007 19:16:35 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.

>Min mor kørte motorcykel (Norton + BMW) i hele den periode hun var
>gravid med mig.

Nå DER kom forklaringen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 17:17

news:4619231c$0> . Og jeg kom da til verden uden de helt store skavanker

Jaja................

/HKL, ZX10R

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-04-07 19:19

> [...]
> gravid med mig. Og jeg kom da til verden uden de helt store skavanker
> . Så kør du bare mc, så længe du følger dig tryk ved det og husk at

Er det ikke en lidt subjektiv vurdering

Mange hilsner
Allan Bojesen

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 11-04-07 07:00

Dan "748" Dethlefsen skrev:
> Min mor kørte motorcykel (Norton + BMW) i hele den periode hun var
> gravid med mig. Og jeg kom da til verden uden de helt store skavanker
> .

Steen, Henrik og Allan.
I er godt nok flinke ved mig
Jeg ligger på lur for et modangreb.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Allan Bojesen

Dato : 11-04-07 20:58

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse
> Steen, Henrik og Allan.
> I er godt nok flinke ved mig
> Jeg ligger på lur for et modangreb.

Hvis du er med i Assen i år, giver jeg en Heineken - hvis du lader være med
at slå

Mange hilsner
Allan Bojesen

Fra : flopper

Dato : 08-04-07 18:55

Karina Damsgård frembragte:
> [...]
>

> Jeg har hørt, at man ikke må køre på motorcykel de første 3 mdr. af
> graviditeten. Det er noget med at fostret skal sætte sig fast....

hmmm så længe i ikke overskrider mc ens totalvægt tror jeg ikke der
sker noget

(undskyld ku ik la vær)
Flopper
og held og lykke

Fra : tp

Dato : 08-04-07 19:47

> - Må man godt køre på motorcykel, når man er gravid? Hvis nej - hvorfor
> ikke? Og hvad er foreskellen i forhold til at køre i bil?
>
> - Hvad gjorde I selv da konen/kæresten var gravid?

Vi kørte indtil samme dag som hun fødte (dog var det en bil vi tog om natten
da det så gik løs :)
Fødslen gik uden probs, og indtil videre har vi ikke fundet skavanker ved
ungerne (udover temperament

Fra : Kenneth

Dato : 08-04-07 20:17

Hej

Vi kørte selv ST 1100 til omkring oktober, hvor konen nedkom i december, og
det har vist ikke givet nogle problemer. Måske at datteren allerede kan være
møg irrrterende en gang imellem.

--
Kenneth
Baby & ST1100

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-04-07 10:32

Hmmm. Min kæreste kørte lige indtil hun ikke kunne være der for tanken. Det
var ca. i 7. mdr hun måtte opgive ....

Det har vores barn ikke taget skade af.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-04-07 14:07

Karina Damsgård wrote:

> - Hvad gjorde I selv da konen/kæresten var gravid?

Kørte til Ungarn da "vi" var i fjerde måned efter lægens råd : "er
barnet sundt bliver det siddende". Barnet _blev_ siddende og er nu 10 og
var med far ude på en hyggetur i dag. De sidste par måneder fraråde
lægen det pga. rystelserne evt. kunne sætte fødslen i gang. Anne Mette
stoppede da lædertøjet strammede for meget.

--
vh
Torben