Identifikation af gear
Fra : KV

Dato : 06-04-07 12:28

Det sker ofte, at jeg køre i 6. gear men hvor jeg tror, at jeg køre i 5.
gear og så prøver jeg jo at skifte op. Det lyder jo ikke så smart! Nogen
ville måske mene, at man kan se det på kmt/RPM men jeg synes der er for lidt
forskel på det.

Derfor... findes der en mulighed for, at sætte evt. en lysdiode på, så man
kan se, at man er i 6. gear? Det ville også være rigtigt godt, hvis den
kunne vise, at man er i 2. gear, så man ikke behøver skifte ned i første før
man skifte til neutral?

Det er til en 1996 Honda CB500.

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-04-07 12:37

"KV" <gt@gmail.xyz.com> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> kunne vise, at man er i 2. gear, så man ikke behøver skifte ned i

Nu skal du ikke misforstå mig, men hvor længe har du kørt MC ?
Det er en af de ting der kommer med rutinen, ikke dermed sagt at det
aldrig sker for mig, eller andre for den sags skyld.....
Det er lidt ligesom at køre bil med manuelt gear, du tænker ikke over
hvor 2.gear ligger, men sætter bare gearstangen i det rigtige hak......
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : KV

Dato : 06-04-07 13:05

> Nu skal du ikke misforstå mig, men hvor længe har du kørt MC ?

Sammenlagt nogle år, men det er ikke så lang tid siden, at jeg fik en "ny"
MC efter at have holdt pause i mange år.

> Det er en af de ting der kommer med rutinen, ikke dermed sagt at det
> aldrig sker for mig, eller andre for den sags skyld.....

Og derfor ville jeg gerne have en identifikation. Hvis det nu gør mig glad?

> Det er lidt ligesom at køre bil med manuelt gear, du tænker ikke over
> hvor 2.gear ligger, men sætter bare gearstangen i det rigtige hak......

Jeg kan ikke høre hvilket gear jeg køre i en bil, men jeg ved hvilket gear
den er i, da den har forskellige positioner.

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-04-07 13:36

> Jeg kan ikke høre hvilket gear jeg køre i en bil, men jeg ved hvilket
gear
> den er i, da den har forskellige positioner.

Okay - der findes noget på eftermarkedet, prøv at søge på google

Her er een :
http://www.paddocknetwork.com/details/4107_starlane_engear.htm
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Armand

Dato : 06-04-07 15:13

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gear
>
> Okay - der findes noget på eftermarkedet, prøv at søge på google

- - - - Som er en gearindikator der, ganske smart, fungere v.h.a.
sammenligning af motoromdrejninger og hjulomdrejninger, men umiddelbart kun
passer på modeller hvor speedometeret fungere v.h.a. elektronisk føler på
forreste tandhjul hhv. gearkassen og ikke som traditionelt med kabel til
forhjulet.
Jeg ved ikke hvorledes det fungerer på CB500'eren!

Jeg bifalder dem der giver udtryk for at det er et spørgsmål om tilvænning.
Springet til højgear på såvel 5, som 6 -gearede gearkasser ér så fint at
selv for garvede motorcyklister kan der gå et stykke tid om foråret førend
at overblikket er genetableret!
Men KV har da ret til ikke at lade sit ønske overtrumfe!

Netop fordi det kan være et irritationsmoment lige efter nykøb eller om
foråret har jeg tidligere leget med tanken, og hvis man har mod på at rode
med det
selv kommer her et oplæg til at modificere frigearslampen til også at lyse i
næsthøjeste(*) gear:
På: http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15447&m=full kan en
frigearskontakts udseende ses:
Det drejer sig om skiven med det sorte spor, som sidder monteret for enden
af gearskiftetromlen.
Sporet består af en rille med plast og kontakten består af en fjederbelastet
stift der sidder monteret ud for sporet. Når gearskiftetromlen er i
frigearsposition berører kontaktstiften det smalle metalliske areal der er
mellem sporets ender hvorved at der dannes gennemgang til stel!
Ved at skille sagerne så man kommer ind til denne rondel kan man dels ved at
placere gearkassen i frigear konstantere hvor kontaktstiften befinder sig,
og ved efterfølgende at sætte i næsthøjeste gear kan man markere punktet
hvor den isolerende bane er ud for kontaktstiften!
Rondellen sidder monteret med den kærvskrue der ses i midten og kan således
afmonteres for videre bearbejdning:
Til en start kan man, ved opmærkningen, således bore et lille hul midt i
sporet og helt igennem rondellen. Sidenhen kan man bore/skære et gevindhul
der er ligeså, eller tilnærmelsesvis lige så stort som bredden af det
isolerende spor og efterfølgende iskrue en bolt der låses med Cyano-lim
(cyano-lim skulle være elektrisk ledende og bruges derfor blandt andet i
elektronik-branchen). Med bolten iskruet og limet så den ikke stikker
igennem bagsiden kan den på ydersiden slibes forsigtigt (slibning medfører
opvarmning der skader den omkringværende plast i sporet) ned i niveau
således at der opstår endnu et punkt hvor kontaktstiften vil danne stel og
tænde frigearslampen!
Den der måtte have tilgang til det kan evt. få fremstillet en ny skive med
to spor der efterfølgende kan fyldes med plast og nedslibes til en samlet
jævn overflade!!

(*): Næsthøjeste derved at en konstant lysende lampe ved højgearskørsel vil
være til irritation ved natkørsel!

Mine tidligste Yamaha XS'ere (360; 500; 1100) havde forøvrigt den behagelige
feature at gearskifte pedalen føltes "blød" hvis man forsøgsvis belastede
den under kørsel i højgear, hvilket ikke var tilfældet i de underliggende
gear

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-04-07 20:54

> [...]
> selv for garvede motorcyklister kan der gå et stykke tid om foråret førend

På min gamle suzuki K50 (knallert) modificerede jeg den lidt som du
beskriver, men lavede et kontaktpunkt per gear og så en række lysdioder på
styret... På xtz'en forsøger jeg også tit at fange det manglende 6 gear men
har dog ikke nok til at jeg er gået igang med snedkerriet

Fra : Armand

Dato : 07-04-07 00:52

> På min gamle suzuki K50 (knallert) modificerede jeg den lidt som du
> beskriver, men lavede et kontaktpunkt per gear og så en række lysdioder på
> styret...
En gearviser var også en fast Suzuki-gimmick selv indtil de første GSX'ere,
så det var en velvalgt knallert at du rodede med dét på

> På xtz'en forsøger jeg også tit at fange det manglende 6 gear men har dog
> ikke nok til at jeg er gået igang med snedkerriet
Og dén har heller ikke den af mig omtalte "bløde" gearpedal i højgear??

--
Armand.

Fra : KV

Dato : 06-04-07 23:38

> Netop fordi det kan være et irritationsmoment lige efter nykøb eller om
> foråret har jeg tidligere leget med tanken, og hvis man har mod på at rode
> med det
[CUT]

Det har jeg så ikke, men tak alligevel Jeg er ikke den store skrue-Kaj
og ville helst have enten en mekaniker løsning (for en rimelig pris = cirka
en tusse?) eller en Gør-det-selv pakke som man véd fungere.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-04-07 14:25

KV skrev:
> [...]
> kunne vise, at man er i 2. gear, så man ikke behøver skifte ned i første før

Jeg har købt SpeedoHealer ved dette tyske firma, hurtig forsendelse god
handel.

De har også gearindikatorer

http://www.speedohealer.de/8901.html

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-04-07 14:27

J.C.Kløve skrev:
> KV skrev:

> Jeg har købt SpeedoHealer ved dette tyske firma, hurtig forsendelse god
> handel.
>
> De har også gearindikatorer
>
> http://www.speedohealer.de/8901.html

TaDa - det var så ikke lige til hånda, men til kava og zuki :-/

Fra : bøv

Dato : 07-04-07 07:20

> [...]
> kan se, at man er i 6. gear? Det ville også være rigtigt godt, hvis den
> kunne vise, at man er i 2. gear, så man ikke behøver skifte ned i første

Denne kan måske bruges:
http://www.jml.dk/jml/nyheder.asp

Jan

Fra : KV

Dato : 07-04-07 22:25

> Denne kan måske bruges:
> http://www.jml.dk/jml/nyheder.asp

Jeg har søgt på Google og finder ingen direkte link til, at det kan bruges
på en Honda. Endvidere ser siden noget... amatøragtig ud men er der andre
der har erfaringer med forhandleren?