syn på vej
Fra : tp

Dato : 04-04-07 20:13

Den kære la cour har opdaget at mc'er ikke bliver periodisk synet

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4338458/

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 04-04-07 22:37

> Den kære la cour har opdaget at mc'er ikke bliver periodisk synet

Pokkers! Det giver jo ikke en dyt mere sikkerhed, jeg kender ikke nogle
mcister der kører rundt på rustent stel og med nedslidte bremser, det er
bare møg irriterende at man skal stoppe potterne til med ståluld hvert andet
år..

/Jimmi

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-04-07 07:54

Jimmi Nielsen wrote:

> Pokkers! Det giver jo ikke en dyt mere sikkerhed,

Det var da no'et af en påstand :) Der har der været nogle spørgsmål herinde
i tidens løb, hvor "dommen" blev at, bremseslanger var gamle/bløde, kæder
var klar til at knække ved næste acceleration, slidte lejer hist og her
osv. mon ikke der kører ligende "tilfælde" rundt derude, som ikke kommer
herind forbi..? (? -> det er ikke en påstand men et åbent spørgsmål)

> jeg kender ikke nogle
> mcister der kører rundt på rustent stel og med nedslidte bremser,

Nøh... det gør jeg egentligt heller ikke... men jeg kender heller ingen
billister der bevidst ville kører i en "defekt" bil... Jeg tror nu nok, at
MCister generelt er mere opmærksomme på deres køretøjs tilstand end
billister, da; I) Det er generelt lettere at se de vitale dele, II) MCen i
sig selv er en hobby og III) MCisten sidder mere udsat. Men derfra og så
til at påstå at der ikke kører tohjulede dødsfælder rundt... der er langt,
så jeg synes egentligt ikke det er urimeligt at overveje det (det er stadig
kun et forslag fra Færdselssikkerheds-kommissionen). At det så nok vil være
mere effektivt at indføre kontrollerende kører- og teoriprøver hvert 5.
eller 10. år, er en anden historie.

> det er
> bare møg irriterende at man skal stoppe potterne til med ståluld hvert
> andet år..

Det er jo nok det mange vil gøre - men så håber jeg at ham idioten på
V2'eren med fri udblæsning der vækkede mig i morges, har så travlt med at
pille ulden ud igen efter syn, at han brænder fingerene :)

Nå ja, der er jo også de miljømæssige aspekter...

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-04-07 08:09

Thomas Gulholm wrote:

> [...]
> som ikke kommer herind forbi..? (? -> det er ikke en påstand men et åbent

Så kom den lige i radioen; i Sverige kasseres 10% af MCerne første gang, mod
30% af bilerne - det er så stadigvæk et spørgsmål om det kan overføres
direkte til danske forhold, og hvor meget det vil betyde i praksis, men det
er nok ikke helt uden betydning...

Fra : MKS - 74

Dato : 05-04-07 11:52

On Thu, 05 Apr 2007 09:09:01 +0200, Thomas Gulholm
<t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote:

> [...]
>direkte til danske forhold, og hvor meget det vil betyde i praksis, men det

Og det ville nu være godt at se nogle tal på bordet, f.eks noget i
retning af, hvad er omkostningerne ved at udføre periodiske syn af
MC'er, holdt op imod nytteværdien, altså en egentlig cost-benefit
analyse - Uden en sådan, er det meget vanskeligt at se, hvordan man på
rationelt grundlag kan anbefale noget som helst, eller iøvrigt
forholde sig til en sådan anbefaling...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : tp

Dato : 07-04-07 21:27

> [...]
> analyse - Uden en sådan, er det meget vanskeligt at se, hvordan man på
> rationelt grundlag kan anbefale noget som helst, eller iøvrigt

æh.... PENGE !!! og vent bare til at de opdager at MCere betaler VÆGT
afgift og ikke GRØN afgift. De vejer jo en del mindre end biler, men kører
ca det samme pr liter brændsel, så en vægtafgift på 2-5.000 kr vil vel være
fair udfra en miljømæssig betragtning,,, ikk? :-/

Fra : flopper

Dato : 07-04-07 21:43

tp kom med denne ide:

> [...]
> samme pr liter brændsel, så en vægtafgift på 2-5.000 kr vil vel være fair
> udfra en miljømæssig betragtning,,, ikk? :-/

ssssssssshhhhhhhh ikke så højt

flopper

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-04-07 13:38

MKS - 74 wrote:
> Og det ville nu være godt at se nogle tal på bordet

> rationelt grundlag

Øhhh hvad fabler du om. Det er René la Cour Sell vi snakker om.
Kan du sige SIGNALVÆRDI?

/jim

Fra : MKS - 74

Dato : 10-04-07 13:47

On Tue, 10 Apr 2007 14:37:50 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

>Øhhh hvad fabler du om. Det er René la Cour Sell vi snakker om.

Næh - Det er det nu ikke (ikke jeg i hvert fald), anbefalingen der
angiveligt er på vej, er fra Færdselssikkerheds-kommissionens
handleplan og det undrer mig noget, hvad de baserer den på. Iøvrigt
synes der også at være seriøs diskrepans imellem hvad den gode Sell er
citeret for i pressen, og hvad han f.eks har svaret i en mail!

Fra : Hekto

Dato : 10-04-07 15:25

MKS - 74 formulated on tirsdag :
> [...]
> synes der også at være seriøs diskrepans imellem hvad den gode Sell er
> citeret for i pressen, og hvad han f.eks har svaret i en mail!

Ja, det kan vist roligt siges ... pressen er jo
utroværdig!

Nonbo har jo ellers trukket lidt i land igen.
Måske derfor?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : flopper

Dato : 05-04-07 12:50

> Nøh... det gør jeg egentligt heller ikke... men jeg kender heller ingen
> billister der bevidst ville kører i en "defekt" bil...

Det gør jeg vistnok heller ikke, men ordet bevidst er nok et kodeord
her. Min indstilling er nok stadigvæk, som den var for en måned eller
to siden , da emnet sidst var oppe. Et periodisk syn skal finde de fejl
vi ikke selv finder, kan finde, er bevidst om, har viden eller udstyr
til at finde.................o.s.v.. Overfor står min oplevelse af at
få synet min fj1100 i december, med gamle bremseslanger ( som efter min
mening var for bløde (er skiftet)), en af 2 pærer i baglygten uvirksom,
ingen af delene medførte bemærkninger, og det hele tog 5 min!
Ubrugeligt imho. Et periodisk syn skal have en kvalitet, så man finder
de fejl, vi ikke selv finder, ........som ovenfor........ ellers har
det ingen værdi

mvh
Flopper

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-04-07 20:55

flopper wrote:

> [...]
> to siden , da emnet sidst var oppe. Et periodisk syn skal finde de fejl
> vi ikke selv finder, kan finde, er bevidst om, har viden eller udstyr

Jeps... men netop i disse tider hvor der kommer mange nye MCister på vejene
(jvf. P4 udsendelsen, nævnt i tidligere tråd) kan jeg godt "frygte" at
grænsen for hvornår fejl er "usynlige for den gennemsnitlige MCist" rykker
nedad - det er jo ikke alle ny der begynder at læse med herinde :)

> [...]
> Ubrugeligt imho. Et periodisk syn skal have en kvalitet, så man finder
> de fejl, vi ikke selv finder, ........som ovenfor........ ellers har

Hmm... havde egentligt det indtryk at syns-folkene var begyndt at stramme
gevaldigt op i løbet af sidste år (noget med at det var røget for meget
gammelt skrammel igennem - og det derfor var blevet indskærpet at de skulle
gå noget hårdere til stålet), men beskrivelsen af dit syn tyder ikke just
på det - lyder nærmest som da jeg var til syn i efteråret 2005, bortset fra
at mine bremseslanger var ok, men til gengæld opdagede han manglende
fjernlys (som jeg fik besked på at orden, uden det blev anført nogle
steder). Er fuldstændig enig i, at periodiske syn af denne kvalitet ikke
hjælper en (ret stor) sk...

Fra : tp

Dato : 07-04-07 21:32

> [...]
> fjernlys (som jeg fik besked på at orden, uden det blev anført nogle
> steder). Er fuldstændig enig i, at periodiske syn af denne kvalitet ikke

må sige dette IKKE er tilfældet. jvf fritidsinteresse kommer jeg i en
synshal ca hver anden måned og den tjek de laver er (undskyld synsfolk) ikke
fem potter pis værd! De finder ofte rustproblemer på biler, de finder
bremserfejl... på biler, de finder lygtefejl men så ikke meget andet.

seneste synede jeg en bil hvor jeg bagefter opdager at et eller andet er
galt, så jeg kan rokke det ene hjul et par mm uden at den andet rokker...
afsted på værksted og mange kroner senere... men DET burde være opdaget.

Og mc syn... puha hvor det bare går hurtigt. 600kr for syn + toldsyn, der
klares på 15 min... og havde de ikke haft de der computere de ikke kunne
finde ud af, havde det taget max 5 min.

Fra : Underkoppen.

Dato : 10-04-07 20:49

Hvor stiv er han ????