Hvilken jolle er det jeg skal have...
Fra : Magnus

Dato : 02-04-07 20:43

Har som barn sejlet meget i en optimistjolle men stoppede med det da jeg
blev for stor til den og fik ikke begyndt at sejle andet.

Jeg bor tæt på en havn og har hele Roskilde fjord at sejle på og hver gang
vejret begynder og blive godt kommer tanken tilbage om at det kunne være
lækkert at kunne tage en sejltur på fjorden. Men jeg kender intet til de
mange bådtyper og hvad jolle der vil passe til mine behov og det er der
måske nogen der kan hjælpe mig med:

Jeg søger en sejljolle som:

- Let at sejle.
- Meget let at vedligeholde.
- En man kan hurtigt kan klargøre når man får lyst til en sejltur en lørdag
eftermiddag.
- En der ikke er så stor og tung at jeg ikke selv kan bakse den op og ned af
vandet og anden klargøring.
- Den må meget godt kunne være til to personer så man kan tage en
ven/veninde med på tur.
- En god lille jolle til hyggelige sejlture på fjorden.

Hvad jolle vil kunne passe så mange af mine behov som muligt?

/Magnus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-04-07 21:41

<snip>

Det er da også sjov at sejle jolle

> [...]
> - En god lille jolle til hyggelige sejlture på fjorden.
>
> Hvad jolle vil kunne passe så mange af mine behov som muligt?

Det lyder som en Laser-jolle, men hvis det var mig der boede ved evigt fladt
vand, så blev det nok til en HobieCat 16 eller 17.
HC16 er en lille 2-pesoners cat og en HC17 er en "stor" 1-person kat.
Det eneste problem der er med en Laser-jolle, er at den er blevet ret
populær, da den er blevet OL-klasse. Det er næsten umuligt at opdrive en
"olde-jolle" til en fornuftig pris.
Men man sejler fint 2 personer i en Laser.
Et andet bud ville være en Europa-jolle, der er dog en del mere teknik i
den. Men den kan fåes til fornuftige penge.

Men måske man skulle spørger hvor stor en del "hygge"-sejlads og og hvor
stor en del "mærke suset i kroppen"-sejlads, du ønsker.

Mvh
Leon

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-04-07 08:24

Jeg havde en gang en Flipper-jolle. Det er en dejlig stabil jolle, der kan
sejles af både 1 og 2 personer.
hilsen
Steffen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-07 09:05

Steffen Skov <XsskovY@webspeed.dk> wrote:

> Jeg havde en gang en Flipper-jolle. Det er en dejlig stabil jolle, der kan
> sejles af både 1 og 2 personer.

Uhh, 1 person i en Flipper vil jeg nok ikke anbefale i andet end meget
meget let vind ... 2 derimod er herresjovt.

Har sejlet både DM og andre stævner dengang der rent faktisk blev sejlet
konkurrencer i flipper .. det var tider.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-04-07 10:53

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har sejlet både DM og andre stævner dengang der rent faktisk blev sejlet
> konkurrencer i flipper .. det var tider.

Du har ret i, at den er herresjov at sejle i, når det blæser godt og man er
2. Dog har jeg ene mand sejlet fra Århus til Nordsamsø og retur uden
problemer (dog uden spiler). Jollen oplevede jeg meget stabil i de fleste
vindforhold, dog skal man være hurtig på skøderne.
For at kunne have sovepose og bomtelt med havde jeg lavet et vandtæt
mandehul ud til forpikken, her er der god plads til let bagage. Jeg havde
tilhvertifald en dejlig uges ferie på Samsø, så mon ikke jollen også vil
egne sig til et mere lukket farvand som Roskilde Fjord?
Nå - jeg må hellere tage ned og arbejde videre på kølbåden
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : fjern

Dato : 03-04-07 19:44

Du kan også prøve Mirror eller Miracle -
Kræver en gang maling /Lak hvert år, men er lette og sjove
Søg på nettet og tag et kig, har haft begge og har haft mange dejlige timer
mvh
Søren

Fra : Magnus

Dato : 03-04-07 20:59

De joller som jeg er mest tændt på og som der er mange til salg af er
umiddelbart:

Flipper jolle
En jolle med plads til to og virker nem at sejle uden for meget udstyr.

Europa jolle:
En lille jolle kun til en men tilgengæld må den så være lettere og kæmpe med
op og ned af vandet og den har kun et sejl som en optimistjolle som jeg
tidligere har sejlet.

Der det helt forkert tænkt eller hvad?

Der er så også lige det at begge både kan fåes for ca. de 5000,- det jeg er
villig til at kaste efter projektet så ikke jeg smidder for mange penge
efter noget hvis ikke det lige var det jeg troede.

/Magnus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-04-07 21:28

Hvor vil du søsætte båden? Fra stranden eller et slæbested. Og kan du
finde på at trække den op på stranden?

Magnus wrote:
> De joller som jeg er mest tændt på og som der er mange til salg af er
> umiddelbart:
>
> Flipper jolle
> En jolle med plads til to og virker nem at sejle uden for meget udstyr.

Kender ikke dens sejlegenskaber, men det er en udemærket strandjolle.
Den kan holde til lidt. Jeg tror dog det er mere en tomands end en
enmands jolle (baseret på sejlareal).

> [...]
> op og ned af vandet og den har kun et sejl som en optimistjolle som jeg

Europejollen egner sig bestemt ikke som strandjolle det er den for
skrøbelig til. Den tåler ikke så godt hvis man går på grund med den -
især ikke på stenbund. Tilgengæld synes jeg den sejler bedre end f.eks.
en laser. Den er også mere livlig og ustabil og kan give en del baden
til at starte med. Den har en skrogvægt ideelt set 45 kg. Laseren vejer
60 kg.
Det er en af de sjovere joller at sejle til en rimelig penge. Men som
sagt, hvis den skal ligge ved sommerhuset og søsættes fra stranden er
det et småskidt valg

> [...]
> villig til at kaste efter projektet så ikke jeg smidder for mange penge
> efter noget hvis ikke det lige var det jeg troede.

Jeg må indrømme, jeg ved ikke lige hvad man får for 5kkr idag. Men du
burde kunne få noget fornuftigt.

Har du overvejet en OK-jolle?

- Lars

Fra : Magnus

Dato : 04-04-07 14:47

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor vil du søsætte båden? Fra stranden eller et slæbested. Og kan du
> finde på at trække den op på stranden?

Jeg regner med at den skulle ligge i lystbådehavnen hvor der skulle være
rampe osv. til at rulle den ned i vandet da det sjo skal være nemt.
Den skal ikke slæbes op på en strand og igennem sten osv.

/Magnus