Gennemføring for lille - hvad gør man
Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 02-04-07 06:56

Hej

Jeg står foran at skulle skifte min log - hullet fra den gamle er 47
mm - den nye skal kun have et hul 42 mm - det betyder at der er et
slip på 2,5 mm hele vejen rundt om gennemføringen.

Min første indskydelse er at lime gennemføringen fast mod skroget med
sikaflex, derefter fylde op med epoxy spartel hele vejen rundt indefra
for at sikre sig at genneføringen ikke kan rykke sig. Tilsidst vil jeg
tætne med marinesilikone, som beskrevet i manualen til loggen.

Er metoden god nok eller der andre forslag ?

m.v.h.

Jimmi Aakjær

Fra : Steen Andreasen

Dato : 02-04-07 15:55

Hvis kraven på loggen er stor nok til at dække hullet (ø55?), tror jeg bare
at jeg ville montere loggen i sikaflex. En spalte på 2,5 mm tror jeg ikke er
et problem, og når først sikaflexen er hærdet sidder loggen urokkeligt fast.

mvh Steen

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-04-07 16:07

Den 2007-04-02, skrev Steen Andreasen:
> [...]
> et problem, og når først sikaflexen er hærdet sidder loggen urokkeligt fast.

Det er jeg enig i, for siste år havde jeg samme problematik med en ny
log, og det sidder helt fast, samt er tæt og fint.

Hvis der er mere end de nævnte 2,5 mm, kunne der laves en ring af
vandfast krydsfiner, som limes helt tæt med epoxy så alt træet er
dækket.
Derefter monteres gennemføringen med Sikaflex.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 02-04-07 17:34

Jimmi Aakjær (8310) skrev:
> [...]
> tætne med marinesilikone, som beskrevet i manualen til loggen.
>
> Er metoden god nok eller der andre forslag ?

Jeg skulle montere en Garmin 152 GPS i et alt for stort hul (efter et
gammelt vædskekompas) i glasfiberkarmen i cockpittet.
Jeg fik den lokale smed til at lave 2 stk tynde plader i rustfrit stål
med de korrekte GPS-instrument-udskæringsdiametre, som kunne dække
hullet både udenfor og inde i toiletrummet som det stak ind i.
Nu kunne de to plader spændes sammen om hullet med instrumentets
gennemgående skruer, og den synlige stålkant på ca 2 cm ser egentlig
ganske diskret og pæn ud.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved