Motorcykler slipper (ikke) for syn...
Fra : heecom - MCPilots.dk~

Dato : 04-04-07 22:34

Lånt fra JP.dk:

Torsdag mødes op mod 2000 motorcyklister fra hele landet til det
traditionelle påskeoptog i Esbjerg. Men der er overhængende risiko for, at
flere af motorcyklerne kan være fyldt med mekaniske fejl.

De kan sætte sikkerheden på spil, skriver JydskeVestkysten torsdag.
I modsætning til personbiler slipper motorcykler nemlig for at blive
indkaldt til periodiske syn, og det undrer Rådet for Større
Færdselssikkerhed.

"Da jeg først hørte om det, tænke jeg, at det må da være en fejl. Når det
går galt med motorcykler, går det rigtigt galt, og med de gamle motorcykler,
mange kører på, kan vi bestemt ikke udelukke, at nogle af dem har
sikkerhedsmæssige defekter, siger rådets direktør, René la Cour Sell, som
selv for nylig købte en motorcykel fra 1987.
Og han er ikke ene om at have en gammel kværn. Hele 51.202 af de i alt
118.752 indregistrerede motorcykler i Danmark er således over 20 år gamle.

En anbefaling om også at sende motorcyklerne til tjek i synshallerne,
ligesom man gør i blandt andet Sverige, Italien, England og Spanien, er nu
på vej i Færdselssikkerheds-kommissionens handleplan, som har en målsætning
om at komme ned på 200 dræbte i trafikken om fem år.

Kilde: JydskeVestkysten

/HE :)

...der hellere så en afgiftsregulering, så alle havde råd til en ordentlig
(læs: nyere) kværn!!

SV1000S

www.mcpilots.dk

Fra : Steen Johansen

Dato : 04-04-07 23:06

"heecom - MCPilots.dk " <xyz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> /HE :)
>
> ..der hellere så en afgiftsregulering, så alle havde råd til en ordentlig

Pladder det er ikke hos de gamle MCer der sker ulykker men ved de nye.Jeg
kender ikke de konkrete tal men----
MvH Steen

Fra : JBH

Dato : 05-04-07 06:28

> [...]
> på vej i Færdselssikkerheds-kommissionens handleplan, som har en
> målsætning om at komme ned på 200 dræbte i trafikken om fem år.

Igen et tåbeligt forslag, fremsat af inkompetente tåber. Før man begynder at
pålægge motorcyklister nye afgifter, skulle man lige tage og undersøge hvor
mange ulykker som skyldes defekter på motorcyklerne og ikke "defekter" i
hovederne på de biler og mc'ere som kører galt. Det her stinker langt væk af
misundelse afgiftskroner og misundelse.

Da man indførte periodesyn, var argumentet sikkerhed (et godt argument som
er svært at argumentere imod) og trods en norsk undersøgelse viste at det
ikke var bilernes stand/alder som var årsag til ulykker, fik vi periodesyn
som i bund og grund ikke er 5 potter pis værd, Jeg har f.eks lige set et
eksempel på en nysynet bil som dryppede olie da bundkarret var gennemtæret,
og har været det længe da der sad indtørret olieskorper under hele bunden.
Der er slør i et forhjul. En gummimancet på en stabilisatorarm er revnet.
Begge forbremser hænger i laser og kun ca 1/2 delen af skiven bruges, resten
af skiven er totalt rusten. Varmeapparatet er utæt, så ruden dugger til og
man er ved at blive forgiftet af kølevædskedampe hvis man skruer op for
varmen.
Hvis ikke i alt fald nogle af disse fejl på en 8 år gammel bil, kan fanges
i en synshal, hvordan fanden skulle synsfolkene så vurdere mere end om
hornet og lyset virker på en MC som er 20 år +.

mvh
JBH

Fra : Thomas

Dato : 05-04-07 10:35

> Igen et tåbeligt forslag, fremsat af inkompetente tåber.

Man kan så lede være med at stemme på René la Cour Sell, når han stiller op
for det Radikale Venstre til næste valg.

/Ths.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-04-07 06:49

heecom - MCPilots.dk skrev:
> [...]

> på vej i Færdselssikkerheds-kommissionens handleplan, som har en målsætning
> om at komme ned på 200 dræbte i trafikken om fem år.

Nu kan man gøre et af to ting

1) Man kan sidde og kagle løs her på NG, med sit vid og sine nyttesløse
forbandelser.

ELLER

2) Man kan tage et fast greb i tegnebogen og melde sig ind i DMC,
http://www.dmc-org.dk og hvis ikke ved uegennyttig indsats, så med
bidrag til medlemstallet og penge til kampagnematerialer støtte noget
der tidligere har gjort en forskel på den politiske scene til fordel for
MC-folket

Jeg *har* valgt!

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 09:17

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til medlemstallet og penge til kampagnematerialer støtte noget der
> tidligere har gjort en forskel på den politiske scene til fordel for

HØRT!!

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-04-07 20:46

On Thu, 5 Apr 2007 10:16:46 +0200, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:

Hej.

>HØRT!!

Jeg må med skam meddele at jeg har meldt mig ud af DMC.
Ikke at jeg ikke støtter sagen, men den siddende formand har ramt mig
hvor det gør ondt.

Jeg skrev for længe siden noget om EU2 norm her i gruppen, hvilket
formanden for DMC saksede og brugte i bladet uden at spørge om jeg
havde yderligere information til det.
Hvilket jeg faktisk havde idet jeg lige havde modtaget sidste mail fra
Færdselsstyrelsen, og som var ret interessant.
Formanden havde rigelig tid til at hudflette mine halve udgydelser i
bladet, men da jeg henvendte mig for at aflevere resten af
fortællingen kunne jeg på ingen måde kontakte formanden.
Alle forsøg mislykkedes.
Jeg besluttede mig derfor for at jeg ikke kunne leve med den attitude
og meldte mig ud.
Og pudsigt nok - Nu kom der adskillige rykkere på mit kontingent.
Underskrevet af formanden - Det var der altså tid til.
Jeg melder mig nok ind igen når der en gang har været formandsskifte,
for DMC og den sag der kæmpes for er såmænd god nok.
OZ9ZI Steen Gruby

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-07 09:33

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> for DMC og den sag der kæmpes for er såmænd god nok.

Jeg kender bestemt ikke Rolf fra den side og har kendt ham i mange år og
"arbejdet" sammen med ham om nogle DMC ting.
Det eneste jeg kan genkende, er at han tit er svær at få fat i og det er
bla. fordi han har fingrene i meget, måske for meget.
Men når nu ikke er andre der vil.

Men som du fremsætter det der, forstår jeg dig godt og kan kun beklage, for
DMC er ikke kun Rolf.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Sune

Dato : 05-04-07 12:22

HØRT

Fra : Anders Majland

Dato : 06-04-07 20:32

> HØRT

HØRT - HØRT

--
/Anders Majland, der dog pt ikke orker mere end at bidrage med mit
kontigent.

Fra : MKS - 74

Dato : 05-04-07 09:03

On Wed, 4 Apr 2007 23:34:11 +0200, "heecom - MCPilots.dk :-\)"
<xyz@mail.dk> wrote:

<Snip>

Lidt mere fra samme historie -

"Samtidig er Færdselsstyrelsen ifølge Jydske Vestkysten gået i gang
med at undersøge, hvor mange motorcykelulykker, der skyldes mekaniske
fejl.

I Sverige viser synsresultaterne fra 2006, at ti procent af
motorcyklerne dumpede og måtte op til fornyet syn, inden de blev
godkendt. For personbilerne gjaldt det hele 32 procent. "

Egentlig ret morsom beslutningsproces, såfremt det står til
troende....at man allerede har en anbefaling klar og tilsyneladende
først derefter undersøger hvilken relevans det har .

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : m0rt3n

Dato : 05-04-07 09:28

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Egentlig ret morsom beslutningsproces, såfremt det står til
> troende....at man allerede har en anbefaling klar og tilsyneladende
> først derefter undersøger hvilken relevans det har .

Ja! For staten er vi fjolserne, der betaler det dobbelte i afgift, for
Applus er vi en kommende indtægt, og for Rene Cour er vi ondskaben på jord.
Måske nogen her fra gruppen (Hekto) burde skrive et læserbrev, mens emnet er
oppe i medierne, hvor man foreslår, at der i stedet for afgift og kontrol,
blev brugt lidt $$ på at fortælle at nu kommer MCerne på vejene, og at det
ikke er alle tohjulede, der kører 45 km/h.
-m0rt3n zrx1100

Fra : JHR

Dato : 05-04-07 11:54

Måske skulle man også skrive til de radikale og fortælle dem at de er ved at
skyde sig selv i foden...

Fra : Poul Dürr Pedersen

Dato : 06-04-07 09:20

> [...]
>
> --
> -Michael
> Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Mht. hyppigere syn af biler, så faldt jeg over Ingeniørens artikel fra den
30. marts om EU-rapporten , her er nogle af citaterne:

Men som udgangspunkt er der ingen tiltro til dens konklusion, siger Svend
Krarup Nielsen, der er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker:

»Ved hyppigere syn undgår man bl.a. nedslidte dæk og ineffektive bremser og
styretøj. Men det er bare meget sjældent, at det er det, der udløser
trafikulykkerne,« siger han.

I mindre end ti procent af trafikulykkerne er årsagen køretøjets tilstand.
En fjerdedel har med veje og andre omgivelser at gøre. Resten skyldes
menneskelige fejl.

»De har vist sendt rapporten til samtlige folketingsmedlemmer. Lobbyarbejdet
er i fuld gang.«

--
Poul Dürr Pedersen
Yamaha Fazer FZS 600 S

Fra : Hekto

Dato : 05-04-07 15:10

On Thu, 05 Apr 2007 10:28:07 +0200, m0rt3n wrote:

> [...]
> kontrol, blev brugt lidt $$ på at fortælle at nu kommer MCerne på vejene,
> og at det ikke er alle tohjulede, der kører 45 km/h. -m0rt3n zrx1100

Hæ ... jeg er gal nok til at jeg kunne fare i blækhuset!

Hvor får de ideerne fra?

Uvidende journalister der ikke ved hvad de snakker om, og så
fanger Tågehornet ideen og begynder at råbe op, som om det vil redde 5.000
liv på et år!

Hvem kan påvirke sådanne beslutninger? Lobbyister!

De forsøgte sig med en udtalelse for nogle uger sidem om at motorcykler
burde til periodisk syn. Det var vist APLus der var ude med den. Den var
for direkte og dårligt masskeret. Nu bliver dan plantet i en lokal avis på
Vestkysten. Hviske-tiske ... Jyllandsposten ... GUUUUD NAAAARJ er det
rigtigt? Det må vi skrive om!!! Så læser Tågehornet den, får den lyse idé
at han gerne vil fortsætte som direktør og slå lidt på tromme for RFSF -
og så begynder han at råbe med i koret!

Det er et spørgsmål om at tilkæmpe sig omsætning og opmærksomhed!

Dermed ikke sagt at det er en dårlig idé; men ud over at det koster
den enkelte penge - fri fra arbejde o.s.v. - hvad vinder samfundet så?

Hvor mange liv vil der blive sparet?

De fleste omkommer fordi nogen kører ud foran dem, eller at de ikke
har styr på køreteknikken.

Hvis de penge der kom ind på periodisk syn af MC'ere blev øremærket
til kampagner der skulle få bilister til at se sig for, overholde
vigepligten og ikke køre over for rødt lys ... SÅ ville vi spare liv!!!
Eller ... hvis pengene blev brugt til indsamling af gamle sure sokker, der
kunne stoppes i munden på miljøforkæmperne, der hele tiden lægger
hindringer i vejem for kørsel på bane her i landet!

Har vi nogensinde hørt Tågehornet kræve at der blev oprettet flere
køretekniske anlæg?
Har vi nogensinde hørt Tågehornet være fortaler for
flere kørekurser på bane?
Har vi nogensinde hørt Tågehornet være fortaler for at flytte 'gaderace'
ind på lukkede baner?
Har vi nogensinde hørt Tågehornet være fortaler for speciel lygteføring på
MC'ere som f.eks. Vibralys?
Har vi nogensinde hørt Tågehornet være fortaler for en forårskampagne for
at gøre opmærksom på motorcykler?
Har vi nogensinde hørt Tågehornet oplyse om sikkerhedsudstyr på
motorcykler Har vi nogensinde hørt Tågehornet udtale sig om hvor mange liv
man sparede ved stort/lille kørekort ordningen?

Nej! - og hvorfor er det altid om begrænsninger, forbud og lignende
tiltag, frem for at gøre noget aktivt for at øge færdselssikkerheden for
motorcyklister???

Det ville være seriøse tiltag, som ville bringe respekten tilbage for
Rådet for Større Færdselssikkerhed - og dets direktør!

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 05-04-07 19:16

Hekto explained on 05-04-2007 :
- og på 'dansk':

Som sagt er ideen god nok ... grundlaget for
ideen er forkert!
Hvordan får 'Tågehornet' Fra Rådet for Større
Færdselssikkerhed nu lige den idé???

Fra journalister der ikke ved hvad de snakker om,
[...]

De fleste omlommer fordi nogen kører ud foran
[...]

Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-07 19:25

On 05 Apr 2007 14:09:35 GMT, "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> wrote:

Hej Hekto.

>Nej! - og hvorfor er det altid om begrænsninger, forbud og lignende
>tiltag, frem for at gøre noget aktivt for at øge færdselssikkerheden for
>motorcyklister???

Tågehornet har lige talt til os gennem TV avisen.
Han er rigtig ude med riven - Igen.
Fjolset glemmer at ØV scootere er med i MC statistikken Dem skal han
vist lige have ud af den først.
Ligeledes glemmer han at de fleste MC kører meget lidt i forhold til
biler.
Jeg vil tro at gennemsnittet over en season pr MC er så lavt som 5000
Km, eller mindre - Han skal huske at mange har mere end een MC,
hvilket trækker gennemsnittet ned.
Det lavede DMC jo en statistik over for få år siden, så det må være
til at opklare.

>Det ville være seriøse tiltag, som ville bringe respekten tilbage for
>Rådet for Større Færdselssikkerhed - og dets direktør!

Han skal lære at koble hjernen til før han taler, og huske at
befolkningen faktisk er klogere end han regner den for.
Som det er nu lyder det som en 1 watt hjerne der er tilkoblet en 20
watt højttaler.

Problemet løser nok sig selv.
Tågehornet forlader tilsyneladende sit job for at stille op for et
parti der ryger ud af tinget til næste valg - To fluer med et smæk

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 05-04-07 19:31

Steen Gruby skrev:

> Problemet løser nok sig selv.
> Tågehornet forlader tilsyneladende sit job for at stille op for et
> parti der ryger ud af tinget til næste valg - To fluer med et smæk

Så heldige kan vi ikke være

Så bliver han jo bare almindelig borger som alle os andre !!!!!!

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 19:51

> On 05 Apr 2007 14:09:35 GMT, "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> wrote:
>
> Det lavede DMC jo en statistik over for få år siden, så det må være
> til at opklare.

Jeg har talt med DMC's formand Rolf Skovløkke i dag, og han er klar med
statistikker der fortæller, at der ikke er belæg for at sige, at defekte
motorcykler er skyld i ulykker, så efter hvad Karsten Nonbo, Formanden for
Færdselssikkerhedskommissionen, senere i dag udtalte, så er og bliver dette
en and som La Cour har prøvet at få til at flyve.

Men ellers vil DMC og andre følge op, stol på det.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Hekto

Dato : 05-04-07 20:49

Flemming Disc explained on 05-04-2007 :
> [...]
> Færdselssikkerhedskommissionen, senere i dag udtalte, så er og bliver dette
> en and som La Cour har prøvet at få til at flyve.

Ja, lidt fornuft er der da til!

La Cour havde vist bare fået visket i øret, at
det var dét han skulle sige!

- alternativet er at han ikke er belemret med
intelligensens forbandelse ... man kan jo selv
gætte!

Hvilket parti stiller han op for - der ryger ud
ved næste valg - 'Hende med håndtasken' - eller
de Konservative????

Fra : Thomas

Dato : 05-04-07 21:43

> Hvilket parti stiller han op for - der ryger ud
> ved næste valg - 'Hende med håndtasken' - eller
> de Konservative????

Håndtasken. De konserves-stive har allerede et båthorn, der vil lyddæmpe
motorcykler.

/Ths

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-07 21:44

On Thu, 05 Apr 2007 21:49:09 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto

>Hvilket parti stiller han op for - der ryger ud
>ved næste valg - 'Hende med håndtasken' - eller
>de Konservative????

Jeg mente faktisk at det var for de "preservative", men en venlig sjæl
skrev at det er som "taskenspiller", hvilket var baggrunden for min
sarkastiske kommentar.
Det passer jo fint i forlængelse af det nuværende job

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-04-07 20:48

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Tågehornet forlader tilsyneladende sit job for at stille op for et
> parti der ryger ud af tinget til næste valg - To fluer med et smæk

Det er grænseløst naivt at tro.

De kausale sammenhænge er helt anderledes.
Jeg skal gerne læse teksten for den undrende læserskare her i NG

Hvis nu det kære råd (med det såkaldte Tågehorn) i spidsen (efter ham
kommer der en Båtnakke)ikke til stadighed barsler med ideer og
livstruende statistikker, ja så vil der ikke gå lang tid før nogen får
den glimrende ide at nedlægge rådet, med arbejdsløshed til følge for de
der nyder god tryg ansættelse.

Derfor vi der til stadighed vælte lort ud af dørene i Rådets kontor,
uden i øvrigt at have egentlig sammenhæng med den verden Rådet er
omgivet af - lev med det, og bekæmp det, for det får ikke nogen ende.

Det her handler om at sikre bevilginger til aflønning af
halvstuderet-bedreviden, intet andet!

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-07 20:58

On Thu, 05 Apr 2007 21:48:04 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej.

>Derfor vi der til stadighed vælte lort ud af dørene i Rådets kontor,
>uden i øvrigt at have egentlig sammenhæng med den verden Rådet er
>omgivet af - lev med det, og bekæmp det, for det får ikke nogen ende.

Det er netop det jeg har det så svært med.

Jeg har et liv at leve - Ikke en kamp at kæmpe.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Villy Andersen

Dato : 05-04-07 21:10

Hej NG

Det de her har gang i har jo ikke noget at gøre med virkeligheden at gøre,
jeg har selv en MC der er over 20 år gammel, der er fanme ikke noget
der hænger. Den bliver passet og plejet som en lille barn, og er 110%
i orden. Det gælder nok for de flestes vedkomende, der har ældre
motorcykler, vil jeg tro, nu da det er dem der står for skud.

Mvh Villy Andersen
Ølgod

Fra : Lars Nielsen

Dato : 05-04-07 21:12

heecom - MCPilots.dk wrote:
> Lånt fra JP.dk:

___ SNIP___ ( motorcykler skal synes fordi der er fejl der koster
ulykker... )
En forkert udtalelse fra et fjols.

MEN...

Ide'en om at motorcykler ( og dermed Kn45 ) skal periodesynes som biler og
lastbiler er sådan set god nok.
- Bare ikke pga. ulykkerne...

Tænk hvis man skulle købe en "ny" kværn, og man ku slå nummerpladen op, og
se de sidste synsrapporter med kilometertal og det der, så man vidste om
lortet havde kørt 27.000 eller 127.000 kilometer

Tænk hvis man ku få de værste råverør af vejen, så der kun er dem tilbage
der lige knebent kan klare typekravet - for de fleste af vores cykler rækker
det faktisk staig til en god tun-udstødning, som har en lidt friskere lyd.
Jeg har netop fået målt og testet mine BSM Vampire på CBR'1000F'eren, selvom
de er mærket med Race Use Only, så larmer de ikke mere end tilladt...

Tænk hvis vi ku få styr på de 16-18 - årige der triller rundt på KN45 i
rigtig, rigtig dårlig stand fordi de ikke har råd til andet end benzinen,
som de endda stjæler med et sugerør i ny og næ ( har oplevet det TO gange )

Tænk hvis de tog sig sammen og indførte periodesyn for nogen af de æld-gamle
traktorer som nogen bønder har plader på, som enten ikke ka bremse eller la'
være, intet lys og andre banaliteter.

Vi kan jo være ligeglade med de 250 kroner hvert andet år, det er jo bare og
køre forbi en ilfældig lørdag formiddag og få stemplet papirerne. De kære
Aplus har så lidt at lave, så de ved henvendelsae fraråder at bestille tid,
man ka bare komme forbi..

- Så ide'en med vores kære to-hjulere er rigtig, rigtig god, grundlaget er
bare knaldhamrende røvforkert.

Det vil jo osse pynte på vores ry som pæne anstændige og ansvarsbeviste
personer, at vi kun skal omsyne 1/4 af gangene i forhold til de
4-hjulede...!!

Lars / Viborg

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-07 21:27

On Thu, 5 Apr 2007 22:11:38 +0200, "Lars Nielsen"
<lars_concordia@hotmail.com> wrote:

Hej Lars.

>Tænk hvis man skulle købe en "ny" kværn, og man ku slå nummerpladen op, og
>se de sidste synsrapporter med kilometertal og det der, så man vidste om
>lortet havde kørt 27.000 eller 127.000 kilometer

Lige netop det punkt køber jeg.
Det ville dæmme op for Km tæller fusk.

> [...]
>de er mærket med Race Use Only, så larmer de ikke mere end tilladt...

Glem alt om at komme "råverørene" til livs på den konto.
De der ikke tør stille til syn monterer standardpotter til syn.
Vel hjemme sidder de gamle på igen.
Det når man ikke noget med.

> [...]
>som de endda stjæler med et sugerør i ny og næ ( har oplevet det TO gange )

Heller ikke her når du noget.
For at køre ØV'ert skal du have kørekort og være over 18.
Dermed ikke sagt at ØV scooterne er i god stand, men det er ikke de
16-18 årige du rammer - de kører KN30 uden nummerplader.

> [...]
>Aplus har så lidt at lave, så de ved henvendelsae fraråder at bestille tid,

Det er netop en af pointerne.
Synshallerne, specielt de forhenværende SBI, står gabende tomme.
En "tvangsudskrivning" af MC parken ville dryppe i kassen
Og det er faktisk den reelle baggrund for diskussionen.

>Det vil jo osse pynte på vores ry som pæne anstændige og ansvarsbeviste
>personer, at vi kun skal omsyne 1/4 af gangene i forhold til de
>4-hjulede...!!

Jeg har kun 4 MC på plader, og skal således stille 4 gange på 2 år.
Jeg kører højst 8000 Km / år.
Altså fordelt på 4 maskiner hvor det nok er den ene der slæver læsset.
De tre andre kører næsten ikke.
Giv mig bare een god grund til at de skal til syn.
Det ville de kunne klare til hver en tid

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-04-07 22:06

Steen Gruby skrev:
> On Thu, 5 Apr 2007 22:11:38 +0200, "Lars Nielsen"
> <lars_concordia@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Lars.
>>
> Lige netop det punkt køber jeg.
> Det ville dæmme op for Km tæller fusk.

Naaaaa, og dog
Jeg har lige gearet Sv'eren om - således passer speedometeret ikke
længere (viser alt alt for meget)
For at imødegå dette har jeg investeret i en Speedo Healer (fix og meget
virksom sag) -
Nu kunne jeg jo vælge at indstille den (på bekostning af evnen til at
kende min hastighed - hvilket kan afhjælpes via gps eller Sigma)med
henblik på videresalg a lavest mulig km-tal, og således elektronisk
korrigere triptælleren til stort set ikke at bevæge sig (der er mulighed
for korrektion á -99,9% til +99,9%)
Det ville ikke engang kunne ses efterfølgende (i modsætning til den
noget brugt udssende Yamaha TRX 850, med kun 48000 km på tælleren som
Køge MC havde med på show i Herning, og hvor tællerens tal stod som kong
volmers bare i blæsevejr.. :-/)

> Glem alt om at komme "råverørene" til livs på den konto.
> De der ikke tør stille til syn monterer standardpotter til syn.
> Vel hjemme sidder de gamle på igen.
> Det når man ikke noget med.

Nu er problemet måske i virkeligheden til at overse - der er en række
choppere der notorisk har fri udblæsning - de er slemme.

Så er der en lang række sportsmaskiner, med RåveRør - (mine for
eksempel). For at se "hvor galt det er", kontrol målte jeg rørene ved
forskellige omdrejninger, med "skærpede" afstandskrav (½ afstand), De
vil fint holde syn, no problem.

For nu at være helt sikker, har jeg alieret mig med en synsmand (der går
og keder sig), jeg kommer lige forbi synshallen en dag, så får han en
tur på SV'eren og så laver vi en autoriseret kontrolmåling.

Det er tilsyneladende med RåveRør blandt MC'ister som det er med
MC'ister blandt "Civile" - de må være kriminelle, det kan da ikke passe
andet

> Heller ikke her når du noget.
> For at køre ØV'ert skal du have kørekort og være over 18.
> Dermed ikke sagt at ØV scooterne er i god stand, men det er ikke de
> 16-18 årige du rammer - de kører KN30 uden nummerplader.

Og i en miserabel stand må man lige tilføje - mange af dem mangler lys,
bremser og store dele af kåber, sæder og andet udstyr - tilgengæld kan
de sat'me køre stærkt....

> Det er netop en af pointerne.
> Synshallerne, specielt de forhenværende SBI, står gabende tomme.
> En "tvangsudskrivning" af MC parken ville dryppe i kassen
> Og det er faktisk den reelle baggrund for diskussionen.

Ak ja, det ta'r kun 5 min at handle ved APlus, men de vil så gerne have
vi kommer noget oftere...

> [...]
> De tre andre kører næsten ikke.
> Giv mig bare een god grund til at de skal til syn.
> Det ville de kunne klare til hver en tid

Ikke hvert andet år - H V E R T år!... intet mindre jf. betænkningen

opsumering
Et periodisk syn á hvert 3. 4. år kunne måske ikke være helt hen i
vejret, men hver år, endsige hvert andet, det er.....
La' Cour agtigt - need I say more...
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-07 22:30

On Thu, 05 Apr 2007 23:06:14 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Dun@ant

> [...]
>noget brugt udssende Yamaha TRX 850, med kun 48000 km på tælleren som
>Køge MC havde med på show i Herning, og hvor tællerens tal stod som kong

OK, så er vi ude i en udspekuleret form for Km tæller fusk, og det vil
naturligvis gå godt når køretøjet er fremstillet til syn med det viste
Km tal.
Svindel på den måde er (næsten) umulig at afsløre,

> [...]
>eksempel). For at se "hvor galt det er", kontrol målte jeg rørene ved
>forskellige omdrejninger, med "skærpede" afstandskrav (½ afstand), De

Jeg har en kalibreret målemikrofon, så den form for målinger har jeg
lavet mange af.
Du har ret - Det er ikke så slemt som det normalt lyder når talen
falder på emnet.

>For nu at være helt sikker, har jeg alieret mig med en synsmand (der går
>og keder sig), jeg kommer lige forbi synshallen en dag, så får han en
>tur på SV'eren og så laver vi en autoriseret kontrolmåling.

Synsmanden kan ikke lave en sådan måling.
Den måling han kan foretage er kun vejledende.
For at få foretaget en gyldig måling skal man til et akrediteret
laboratorium a'la' DTI.

>Det er tilsyneladende med RåveRør blandt MC'ister som det er med
>MC'ister blandt "Civile" - de må være kriminelle, det kan da ikke passe
>andet

Naej - Ikke kriminelle
Men indrømmet - Visse MC med råverør er værre end andre.
Jo mere højfrekvent lyden er jo mere irriterende er den for øret.
Hvis man nu måler som foreskrevet efter målemetode IV er målingen
logaritmisk, dBa, altså korrigeret efter øret.
Det kommer de to cyl. V motorer med en dyb buldrende lyd til gode -
Rent målemæssigt.
Prøv at måle liniert, dBc, på dem - Så ryger nålen ovenud skalaen

> [...]
>Et periodisk syn á hvert 3. 4. år kunne måske ikke være helt hen i
>vejret, men hver år, endsige hvert andet, det er.....

Tjaeh, prøjserne har et godt udtryk for sligt:
Bitte ----
Bevor maulwerk ins betriebnahme Gehern einschalten.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 09:10

On Thu, 05 Apr 2007 23:29:34 +0200, Steen Gruby wrote:

> Synsmanden kan ikke lave en sådan måling.
> Den måling han kan foretage er kun vejledende.
> For at få foretaget en gyldig måling skal man til et akrediteret
> laboratorium a'la' DTI.

Næeh, lydmålinger er noget besværligt noget. Underlag, og reflekterende
omgivelser kan ødelægge alt.

Jeg var med til en håndfuld støjmålinger på et UL-fly for år tilbage.
Første forsøg på måling var i "byggerens" kæmpestore have, men niveauet i
målingen var så højt, at der faktisk efterfølgende var tvivl om hvorvidt
flyet nogensinde kunne godkendes. Der blev snakket gear, og propeller i
timevis.
Så blev det foreslået at lave støjmålingen på flyvepladsen, og her blev
resultatet om muligt endnu værre, og alle undrede sig indtil en ældre herre
med erfaring fra luftfarten mente, at vi nok lige skulle vente til frosten
var af jorden. :-|
Og sådan endte det, at Shadow'en faktisk var inden for kravene.

Skal der laves støjmålinger "on-site", så kan det kun være op mod en kendt
reference, som måles ved samme betingelser, á samme sted. Instrumentet som
absolut måling er værdiløst.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-04-07 09:56

Orla Pedersen skrev:

> Næeh, lydmålinger er noget besværligt noget. Underlag, og reflekterende
> omgivelser kan ødelægge alt.

[zip]

> Skal der laves støjmålinger "on-site", så kan det kun være op mod en kendt
> reference, som måles ved samme betingelser, á samme sted. Instrumentet som
> absolut måling er værdiløst.

Næ - men defakto er det hos synsmanden jeg bliver kontrolmålt hvis
SnupperJensen dømmer mig ude, og så er referencen i top, for så ved jeg
hvor jeg skal ehnvende mig (hvis det ellers går som forventet)
Alternativt har jeg et udgangspunkt for at iværksætte tiltag til
"lovliggørelse".

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-04-07 13:24

On Fri, 06 Apr 2007 10:55:46 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>hvor jeg skal ehnvende mig (hvis det ellers går som forventet)
>Alternativt har jeg et udgangspunkt for at iværksætte tiltag til

Jaeh, men jeg tvivler på at synsmanden har mod til at foretage en
måling der går Snupper-Jensen imod hvis du først er sendt til syn for
støj.
Sagen er nemlig at ingen af dem er i stand til at foretage en absolut
måling, hvilket de begge ved.
Hvad de begge frygter er at en eller anden betaler prisen for at få
foretaget en korrekt måling med efterfølgende gyldig attest, der kan
bevise at køretøjet overholder mindstekravene som beskrevet i
godkendelsen.
Hvis myndighederne bliver underkendt i en sådan sag vil det være ret
ubehageligt, idet ingen efterfølgende vil røre ved støjsager af frygt
for at blive anklaget for embedsmisbrug.
Det at støjmåling er en særdeles svær sag, er formentlig også årsagen
til at det kun er de "sikre sager" der ender med indkaldelse til syn
og en bøde.

Derfor vil diskussionen også fortsætte indtil der er een der skærer
igennem og fastslår at kun lydpotter med fabriksstempel til en given
model kan godkendes.
Hvad så hvis godkendte lydpotter ikke kan skaffes pga. alder?
Bad luck - Skrot skidtet - Godkendelse nægtet
At det så næppe vil ske, borger for at diskussionen omkring larmende
MC'er vil fortsætte i det uendelige )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Johansen

Dato : 06-04-07 00:10

> Lige netop det punkt køber jeg.
> Det ville dæmme op for Km tæller fusk.

Kan man kun fuske lige før salg?

> Glem alt om at komme "råverørene" til livs på den konto.
> De der ikke tør stille til syn monterer standardpotter til syn.
> Vel hjemme sidder de gamle på igen.
> Det når man ikke noget med.

Nej lad folk køre med hvad de har lyst til og når sognefogens drenge stanser
dem så 5000 kr i bøde og HI Hansen 2 gang
Foråret lider kraftigt når alle tosserne kommer på gaden og husene ryster
Hvem køber en raket til at køre 80. 110/130 Jeg spørger bare? Nu er det ikke
sådan at jeg er medlem af Jehovas Vidner, men jeg passer på ikke at kommer
over den grænse hvor man ikke kan betale sig fra sin synd

MvH Steen
Stenhøj CX500E 1985 (med defekt parkeringslys, siden 1986)

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-04-07 00:27

On Fri, 6 Apr 2007 01:10:26 +0200, "Steen Johansen"
<steenbelle@galnet.dk> wrote:

Hej Steen.

>Kan man kun fuske lige før salg?

Hvis du kigger i tråden vil du se at jeg kaster håndklædet mht. snyd,
idet en bevidst strategi ikke umiddelbart kan afsløres.
Det stiller blot foreslaget om periodisk syn endnu svagere

> [...]
>sådan at jeg er medlem af Jehovas Vidner, men jeg passer på ikke at kommer
>over den grænse hvor man ikke kan betale sig fra sin synd

Hvem køber et hus der ligger ud til en gade hvor "tosserne" kører
Jeg morer mig lidt over bødestørrelsen for at støje lidt, når prisen
for at lemlæste et andet menneske er en løftet finger.
Det ligner propertionsforvrængning, men stemmer helt med min
opfattelse af de lette løsningers tidsalder.

Jeg har det også som visse religiøse retninger: Tre vokslys
Det er sjældent jeg kommer op i der "røde felt", men indrømmet, det
sker, omend sjældent.

>Stenhøj CX500E 1985 (med defekt parkeringslys, siden 1986)

Den med parkeringslyset er nu "gratis".
Kravet til parkeringslys for solo MC faldt for et par år siden - Det
røg sammen med den lange bagskærm.
Parkeringslyset gælder kun for sidevognsmaskiner.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jan Bachman

Dato : 06-04-07 07:05

On Thu, 05 Apr 2007 22:27:06 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>De tre andre kører næsten ikke.
>Giv mig bare een god grund til at de skal til syn.

Så får du da kørt lidt på dem

/Jan

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-07 10:32

Jan Bachman skrev:

> Så får du da kørt lidt på dem

ROFL
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 06-04-07 08:12

Lars Nielsen skrev den 05 apr 2007 i

[snip en god argumentation]

> [...]
>
> Det vil jo osse pynte på vores ry som pæne anstændige og ansvarsbeviste
> personer, at vi kun skal omsyne 1/4 af gangene i forhold til de

Enig, no problemos med syn, det skulle da lige være skiverne, der får lov at
gå lidt over tiden, eller dækket der er under mål på kyllingestriben ;-/

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 00:28

On Thu, 05 Apr 2007 22:44:25 +0200, Steen Gruby wrote:

> [...]
> sarkastiske kommentar.
> Det passer jo fint i forlængelse af det nuværende job

Ja ... endnu en forringelse af dansk politik!

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 00:33

On Thu, 05 Apr 2007 21:48:04 +0200, J.C.Kløve wrote:

> [...]
> lev med det, og bekæmp det, for det får ikke nogen ende.
>
> Det her handler om at sikre bevilginger til aflønning af

112% enig!

Og derfor vræler tågehornet så snart andre giver ham en god idé at vræle
op over! Dennegang Vestkysten.

Af samme årdag hyler han med flokken, og tænker ikke selvstændige tanker.

Som skrevet står:

"Politisk set var jeg liberal -

højresindet - socialistisk - radikal.

Jeg stemte altid med den største flok

og de tanker, andre tænkte, var mig mer' end nok.

Da mine egne tanker var så små og få

så endte jeg med kors og bånd og stjerner på."

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 00:37

On Thu, 05 Apr 2007 21:57:52 +0200, Steen Gruby wrote:

> Jeg har et liv at leve - Ikke en kamp at kæmpe.

Ingen har lovet dig at det skulle være så let!

Politikkerne på Christiansborg vil jo så gerne 'leve dit liv for dig'.
Styre det fra vugge til grav - i mindste detalje!

Vi kan ikke have at du føler dig bange og forladt, eller skal kæmpe for
noget. Læn dig nu bare trygt tilbage, de vil dig jo kun det bedste!

- NIX!!!! jeg vil selv have lov til at bestemme om jeg vil være bange,
ovrset, overbeskattet, overbeskytet, levende begravet og skinddød!

--
/Hekto

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-04-07 09:34

heecom - MCPilots.dk wrote:
> Lånt fra JP.dk:

[KLIP]

Jeg skrev følgende til René:

___________________________________
Hej Rene

Jeg så dig netop med en udtalelse i JydskeVestkysten hvor du er citeret for,
at ville have indført periodisk syn på motorcykler, for at få minimeret
antallet af dødsfald i trafikken.

Fint nok med mig, at I prøver hvad I kan for at minimere dødstallet i
trafikken, det er alle tiders. MEN jeg synes forslaget om periodisk syn blot
virker som en ny ekstra indtægt for staten.
Før du/RFSF prøver at gå videre med det, bør i lige sætte jer ned og
undersøge hvor mange motorcykeldødsulykker som skyldes en motorcykel som
ikke er i forsvarlig stand - og hvor mange som skyldes menneskefejl!
Da jeg tog kørekort for snart en del år siden, fik vi af instruktøren på det
køretekniske anlæg (gammel politibetjent) af vide, at 9 ud af 10
motorcykeluheld på syd/midtfyn skyldtes en blanding af, at bilister ikke
overholdte deres vigepligt og kørte ud foran motorcyklister, som oftets også
kørte for stærkt.

Udover ovenstående, så har jeg lige siddet og prøvet at huske tilbage på
alle de motorcykeluheld som jeg har kendskab til.... og jeg har ikke kunne
finde et eneste(!) hvor en mekanisk fejl på motorcyklen har haft dødelig
udgang. Jeg har kendskab til 2 uheld hvor folks motorcykels mekaniske
tilstand har været årsag til ulykken. Det har begge været solouheld, og den
ene var pga. hans kæde knækkede og den anden fordi et stempel i hans Aprilia
rs125 2taktsmaskine brændte fast og derfor blokerede baghjulet. Begge
ulykker ville ikke have kunne været undgået på grund af et periodisk syn, da
mekaniske fejl som disse aldrig vil blive opdaget til syn.

Jeg håber at I lige vil sætte jer ned og undersøge disse ting, inden i bare
får gennemtrumfet sådan noget skidt.

.... Og ja, jeg kan sagtens feje for egen dør, jeg fik synet min nye
motorcykel i sidste uge. Synsmanden kontrollerede om bremserne virkede, om
lyset virkede, kørte en tur og godkendte den. Det tog 10 minutter alt i alt,
inklussiv alt papirarbejde... Det er ikke særlig grundigt og vil næppe være
med til at finde nogle af de påståede farlige motorcykler som åbenbart
skulle være derude..

Mvh, og ønske om god påske,
Anders Houmark
<adresse>
___________________________________

Fik netop følgende svar i dag:
___________________________________

Kære Anders Houmark,

Tak for din mail og dit engagement. Jeg er på mange måder enig med dig. Jeg
kører i øvrigt selv på en 20 år gammel mc.

Forslaget om syn af ældre mc'er er, som det fremgår af artiklen i Jyske
Vestkysten, noget vi er ved at undersøge om vil have betydning for
trafiksikkerheden. Jeg tror, som du, at det ikke vil betyde ret meget - det
er uhyre få mc-uheld der har materielle ulykkesårsager. Det er
Færdselsstyrelsen der er ved at undersøge området nærmere for at vurdere om
det skal med i den nye nationale handlingsplan. Jeg hører, at
Færdselsstyrelsen mener, at periodisk syn ville gøre mere mod støj end for
trafiksikkerhed, men nu må vi se hvad de finder ud af. I sidste ende er det
jo op til Færdselssikkerhedskommissionen og politikerne i Folketinget at
beslutte....

Også god påske til dig!

Mange venlige hilsener

René la Cour Sell
direktør
Rådet for Større Færdselssikkerhed
www.sikkertrafik.dk
_________________________________

Så det er åbenbart "bare" pga. støj de vil have det indført...
Jeg har lige synet en cykel med fuld akropovic udstødningssystem, og den
støjer sgu lidt efter min egen mening. Tror ikke det kan være lovligt.
Synsmanden mente bare, at det lød fedt og lod den gå i gennem uden
anmærkninger...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 06-04-07 20:50

> Jeg skrev følgende til René:

Godt skrevet - tak og send det da også som læserbrev til JyskeVestkysten

Og mhs til defekter... Jeg er mest kørende på nogle gamle dynger som
vedligeholdes lidt adhoc...

Det er faktisk kun på den nyeste jeg har haft episoder der kunne have givet
skrammer (lille encyndret fra 1998)

- En pakning omkring krumtapsakslen går og der pisser olie ud på baghjulet.
Det opdager jeg på vej ind i et sving
- Springe en rem, der kunne have medført blokeret baghjul (2 gange)
- Taber en bolt til den bagerste kaliber og der medfører den drejer rundt og
brækker af ved nedbremsnning ind i et sving.

Ingen af de ting ville være fundet ved et syn ...

På den ældste 1988 har jeg mest haft elproblemer. En løs forbindelse der kan
få den til at sætte ud ville de sikkert ikke finde til et syn og på
1993'eren

Periodisk syn af biler er mest til at checke at de ikke er så rustne at der
er fare for at de falder sammen ... Den risiko er der kun for de få
vintermotorcyklister. Generelt er motorcyklister også meget bevidste om hvem
der gør undt på hvis materiellet svigter ....

Så jeg tror heller ikke på at periodiske syn af motorcykler vil rede nogle
menneskeliv ... Men hvis statistikken siger noget andet er jeg villig til at
akceptere den merskat. Med 3 cykler bliver der da til en del penge og besvær
for at få dem synet...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998

Fra : m0rt3n

Dato : 07-04-07 13:46

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skrev følgende til René:

Godt skrevet! Spændende at det er på grund af støjen, at man vil syne MCer.
Og totalt nytteløst - alle har da de originale potter at ligge.

> [...]
> støjer sgu lidt efter min egen mening. Tror ikke det kan være lovligt.
> Synsmanden mente bare, at det lød fedt og lod den gå i gennem uden

Det er bare i orden! Synsmanden har ret. Det lyder fedt.
-m0rt3n zrx1100

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 19:46

On Fri, 06 Apr 2007 14:23:46 +0200, Steen Gruby wrote:

> [...]
> Skrot skidtet - Godkendelse nægtet At det så næppe vil ske, borger for
> at diskussionen omkring larmende MC'er vil fortsætte i det uendelige ))

Det probllem har tyskerne jo løst med ABE u.z.w..

Men ellers rigtigt ... de stikker ikke gerne hånden i en erkendt
hvepserede!

--
/Hekto

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-04-07 21:33

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:

> Tak - lige bortset fra at der er noget med dekosningen! - kan jeg se
> herfra hvor jeg sidder nu.

Det er det sædvanlige rod med OE, der ikke fortæller hvilket tegnsæt
den poster i. Det blev vist udløst af at du postede i UTF-8, hvilket
der jo ikke er noget galt i.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R