/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XJ600 vil ikke tage omdrejninger
Fra : Allan


Dato : 03-04-07 13:43

Hej med Jer,

Min ellers klippe-stabile XJ600 ( årgang 2002 ) vil ikke helt som jeg vil:

Maskinen har stået vinteren over i et opvarmet lokale med fyldt tank, tilsat
en sjat kaburator-sprit. Den er efterfølgende blevet tanket 3 gange.

Der er jo ikke benzin-måler på XJ'eren, så plejer jeg at slå over på reserve
når den begynder at gå "ustabilt" - det har virket upåklageligt, bare ikke
nu.

Da jeg forleden skiftede til reserve, skete der ikke rigtig noget - den gik
meget ustabilt når den overhovedet ville starte. Ustabilt forstået på den
måde at den lige kan holde tomgang, men så snart den får gas eller skal
trække, så går den prompte ud.

Tanken er nu fyldt helt op - igen med en smule kaburator-sprit - den starter
fint, men går ud når man i frigear gasser op til 3000rpm.

Jeg har fået det råd at rense karburatorene, da der kan være løbet
skidt/vand i dem ifbm at jeg kørte den tør - fint nok, jeg ved godt hvad en
karburator er og hvor de sidder ( under tanken.... ) men hvordan renser man
sådanne fætre? Trykluft? Er der noget i den proces jeg skal være opmærksom
på?

På forhånd tak for input

mvh
Allan

ps. jeg ville hellere end gerne køre modellen på værksted, men den lokale
MC-Pusher har ikke tid før 15. maj - DOH!!!



 
 
Thomas Gulholm (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 03-04-07 14:05

Allan wrote:

> Jeg har fået det råd at rense karburatorene, da der kan være løbet
> skidt/vand i dem ifbm at jeg kørte den tør - fint nok, jeg ved godt hvad
> en karburator er og hvor de sidder ( under tanken.... ) men hvordan renser
> man sådanne fætre? Trykluft? Er der noget i den proces jeg skal være
> opmærksom på?

Prøv - til at begynde med - at tømme karburatorerne, ved at løsne den lille
skrue der sidder i bunden af hver af dem, hvis det er vand der er løbet i
da du skiftede til "res", er det væk nu (teoretisk kan der stadig være vand
i bunden af tanken, hvis den "sjat"/"smule" sprit du har brugt, ikke har
været stor nok).

Det er ok at bruge trykluft MEN... først når du har skilt dem helt ad, det
kan ligeledes tænkes at der er kommet "slam" i benzinhanen/slangen, så gå
hele systemet efter nu du er i gang (så ved du også at dét er i orden)

> ps. jeg ville hellere end gerne køre modellen på værksted, men den lokale
> MC-Pusher har ikke tid før 15. maj - DOH!!!

Nej du vil ej :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Torben Scheel (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 03-04-07 14:07

Allan wrote:
>
> På forhånd tak for input
>
Det er sikkert bare lidt vand i svømmerhusene - tøm dem ved at løsne
skruen i bunden af de "alukar" der er undersiden af karburatorerne. Pas
godt på skruekærven. Spænd forsigtigt igen, og start op. Det kan gå lidt
trægt fordi svømmerhusene skal genfyldes, de kan fyldes ved at sætte
benzinhanen på PRI - men så får du bare nyt vand/skidt derned.

Giv den et ordentligt skvæt sprit derefter.

--
vh
Torben


Arne Lorenzen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 03-04-07 14:32

Torben Scheel skrev den 03 apr 2007 i
news:46125188$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:

> Giv den et ordentligt skvæt sprit derefter.

For at være rigtig effektiv hælder jeg gerne spritten på *før* tankning, ved
ikke om det har nogen særlig effekt, men ufortyndet sprit ned til noget vand
må da være bedre....

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Allan (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 03-04-07 17:58

> Det er sikkert bare lidt vand i svømmerhusene - tøm dem ved at løsne
> skruen i bunden af de "alukar" der er undersiden af karburatorerne. Pas
> godt på skruekærven. Spænd forsigtigt igen, og start op. Det kan gå lidt
> trægt fordi svømmerhusene skal genfyldes, de kan fyldes ved at sætte
> benzinhanen på PRI - men så får du bare nyt vand/skidt derned.

Uha - jeg har taget tank og luftfilter af, i forventning om at man skal den
vej ind. Men ok, så har jeg lært det.....

Har kikket på dem og hvis det er dem som jeg tror det er så er de ikke til
at få løse - slet ikke når de er lavet af så blødt materiale !?

Hvis der er en i nærheden af Hillerød, som mod passende betaling, vil give
en hjælpende hånd - så hører jeg gerne fra vedkommende

mvh
Allan
Kontakt: mit fornavn efterfulgt af poulsen@gmail.com


Torben Scheel (04-04-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 04-04-07 07:18

Allan wrote:
>> Det er sikkert bare lidt vand i svømmerhusene - tøm dem ved at løsne
>> skruen i bunden af de "alukar" der er undersiden af karburatorerne.
>> Pas godt på skruekærven. Spænd forsigtigt igen, og start op. Det kan
>> gå lidt trægt fordi svømmerhusene skal genfyldes, de kan fyldes ved at
>> sætte benzinhanen på PRI - men så får du bare nyt vand/skidt derned.
>
> Uha - jeg har taget tank og luftfilter af, i forventning om at man skal
> den vej ind. Men ok, så har jeg lært det.....
>
> Har kikket på dem og hvis det er dem som jeg tror det er så er de ikke
> til at få løse - slet ikke når de er lavet af så blødt materiale !?
>
> Hvis der er en i nærheden af Hillerød, som mod passende betaling, vil
> give en hjælpende hånd - så hører jeg gerne fra vedkommende
>
Høp!

Mail adressen hvis du kan vente til fredag - jeg har ikke tid før.

--
vh
Torben - Hillerød

Allan (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 08-04-07 16:00

> Mail adressen hvis du kan vente til fredag - jeg har ikke tid før.

Tak for tilbudet - der er gået lidt påske i problemstillingen

Jeg har selv fået løst problemet ved at fjerne en bag-plade på hver
kaburator - den omtalte skrue kunne jeg ikke løse, i hvert fald ikke uden at
ødelægge kærven.

Der var masser af vand i kaburatorene og i tanken - det er fjernet nu og den
spinder som en mis

Mange tak for Jeres forslag

mvh
Allan



Torben Scheel (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-04-07 16:49

Allan wrote:

> Der var masser af vand i kaburatorene og i tanken - det er fjernet nu og den
> spinder som en mis
>
> Mange tak for Jeres forslag
>

...og tak for tilbagemeldingen. Altid rart med en happy ending.

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste