Hej Per Lading og Orla
>>> Fænomenet har i mine øjne meget sammenhæng med stabilitet i stellet,og
>>> forværres ved meget bagvægt.
>>
>> Der ér noget andet galt, for sådan opfører CX'ere sig ikke generelt. Det
>> er
>> klart at en hvilkensomhelst ændring af stivhed, og last påvirker
>> frekvensen
>> af den "fejl" der er.
>
> Her er jeg meget enig
> Specielt ift. topbox er CX'eren meget følsom, - og naturligvis lasten i
> denne.
>
>>
>> Og ud over dæk, så ville jeg stadig koncentrere mig om bagsvinger, og
>> baghjulslejer/stikaksel.
>
> Her er jeg så - stadig - ikke enig med Orla... Igennem mine lange
> erfaringer med specielt CX, kan jeg råde dig til at søge i forenden.
> Kronrørslejerne bør være koniske. Som tidligere nævnt, kan du ikke
> nødvendigvis mærke slør, uanset muskelmandens størrelse, men bæreevnen i
> kuglelejer er ikke stor, og jeg er stadig overbevist på at dit problem er
> løst når de er skiftet. Ingen skade er det dog at tjekke bagenden, men var
> det mig, så startede jeg foran. - Og jeg glæder mig til at høre resultatet
>
>>
>> Og at kigge "modsat" efter problemet var vi nogle der så flot fik
>> demonstreret af Torben's sejlende FJ
Jeg takker for Jeres svar, og erkender, at det ikke er nok at lave en
(grundig) udvendig undersøgelse. På den måde finder man nok kun grove fejl.
Hvis jeg skal vælge rækkefølgen af de resterende undersøgelser, vil jeg
ikke nedgøre den ene mening frem for den anden. Begge udsagn er værd at
forfølge til bunds.
Da jeg jo ikke har kunnet få troværdige informationer fra forrige ejere, må
jeg selv vælge.
Så første afklaring må nødvendigvis blive, om der er de originale kuglelejer
i kronrøret, eller om de er udskftet til de anbefalede koniske rullelejer,
og i givet fald, at spænde disse rigtigt sammen.
Næste step bliver så at gennemgå bagsvingerens lejring, ved i første omgang
at spænde lejerne sammen med det foreskrevne moment, eller skride til
adskillelse, hvilket jeg dog godt kunne tænke mig at vente med indtil mit
værksted og MC-lift er blevet færdigt.
Nogen har også peget på fordækket. Dette er et Metzler ME33 Laser. Det har
kørt 6500 km, idet det blev monteret af sælger i forbindelse med handelen i
efterår 2005.
I denne anledning har jeg undersøgt det i aftes, og til min forbavselse
fundet krakeleringer på siderne!
Det var heller ikke det dæk, der ville falde mig først ind at sætte på.
Bagdækket er et Continental Conti Tour, som er ældre, men uden skavanker.
Hvis jeg nu skrider til at skifte dækkene, hvad skal jeg så vælge?
Kriterierne er, at jeg vil have det bedste bid der fås i svingene. Jeg kan
ikke garantere at dækkene altid bliver kørt helt varme, idet min kørsel til
og fra arbejde samt ferierne må betegnes som touring. Jeg går efter en
levetid på enten 1 år (=7500 km.), eller 2 år (=15000km), og dækkenes pris
er ikke en betydene parameter.
Påskehilsen fra Perminatoren