Simon Viftrup wrote:
> Hej
>
> Jeg tror mit batteri ikke rigtigt kunne klare denne vinter. Hvis cyklen står
> to uger er der ikke strøm nok til at starte. Da jeg har den parkeret på
> toppen af en bakke er den dog let at få igang, men det er da en smugle
> irriterende. Hvis jeg har kørt på den indenfor de sidste dage starter den
> uden problemer, så der bliver altså ladet men det er som om batteriet taber
> ladningen.
>
> Betyder det mit batteri er ved at dø?
Det lyder sådan...
> Skal det skiftes og hvis det skal er der så nogle bestemte mærker man skal
> gå efter?
Det er der så delte meninger om:
a: Køb et mærkevarebatteri, og hold det godt ved lige, så holder det
sikkert længe.
eller
b: Køb det billigste du kan finde, kontroller syreniveauet "nu og da" og
hold det nogenlunde rent, det holder nok ikke så længe som "a"
Selv foretrækker jeg "b" - kører pt med et Delo batteri der kostede
omkring 12-13€ (minus syre) købt på tilbud hos Louis, mens det der sad i
cyklen stadig virkede. Det blev sat på i efteråret, og skulle det dø i
løbet af næste vinter, ja, så tvivler jeg på at et "dyrt" batteri kan
slå det mht kr/km (eller kr/sæson).
Det er selvfølgelig bare et spørgsmål om prisfoskellen kan betale de
fordele der er ved et dyrt batteri... svært at sige... afhænger fx af om
man for alt i verden vil undgå at cyklen ikke kan starte, og man må løbe
den i gang - så kan det nok godt være at en "relativ høj" merpris er en
god invistering.
> Hos THansen kan man få få et til 300,- "Batteri 12V-8AMP, YTX9-BS,
> vedl.frit" er det noget værd?
Forekommer mig lidt dyrt.
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->
http://www.scoutriders.dk