Gearingen stemmer, lidt over 200 på toppen - formoder jeg, max HK ved 10100
omdr, (rødt felt v. 12000 omdr men der er der nok ikke mange HK tilbage)
altså skal den i runde tal løbe 200 v. 10000 ~ altså 20kmt v. 1000 omdr, det
gir' så de 4000 omdr v. 80kmt. Godt så.
Nyere MC konstruktioner der ikke er lagt ud efter mange HK/l, har bare så
meget bedre momentforløb end de 2-takt modeller, og 2 ventil 4-taktere der
var på markedet da jeg fik MC kørekort, ja det er længe siden ... geringerne
er stadig lagt ud efter max ræs og accelration, og gearene ligger tæt.
Alm. gade MC kunne fint være lagt ud med topfartsgearet som 5. og 6. som
"overdrive" for økonomiens og komfortens skyld.
/Andy
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:460e1fe8$0$91714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1dwvlmoapf7xr.1p41slubi3gzt$.dlg@40tude.net...
>> On Fri, 30 Mar 2007 21:32:16 +0200, Andy wrote:
>>
>>
>>> Jeg er dog lidt forbavset over at sådan en 6½ løber lige så mange
>>> omdrejninger som min GS500, der er trods alt et noget bedre træk.
>>> Ved 80 kmt løber den også omkring 4000 omdr/min, og efter første
>>> tankning
>>> havde den gået 18,6 km/l, og det med (meget) pæn kørsel .....
>>
>> Hvorfor dog forbavset? Stemplerne er mindre, slaglængden er mindre, alt i
>> alt en lettere "spindende" konstruktion.
>>
> Jeg læser det nu som "i brug" á samme omdrejninger ved samme fart, sat op
> mod den mindre 500'er!
> Modsat bilers gearing stemmer motorcyklers gearing nøje med at redline i
> højgear = topfart, og selvom 6½'eren sikkert løber nogen flere
> omdrejninger (á redline) end 500'eren, er den også i stand til at køre
> tilsvarende hurtigere, hvilket medfører en ensartet totalgearing
> (=omdrejninger/fart).
> Nu kender jeg ikke de faktiske tal, men hvis to fiktive motorcykler kører
> hhv 140 og 210 km/t ved hhv. 10.000 og 15.000 rpm så kører den langsomme:
> 140/10(tusinde) = 14 km/t ved 1.000rpm og den hurtige: 210/15(tusinde) =
> 14 km/t!
> Comprende?
>
>>> Er det det man skal regne med med sådan en 6½, er der nogen der har
>>> erfaringer f.eks. med at ændre gearforhold på den eller 600 modellen,
>>> når
>>> man nu alligevel skal have skiftet kæde og tandhjul engang?
>>
>> Hvordan føles 1. gear ? Ville det ikke blive urimeligt højt, á svært at
>> lægge fra land, ved en højere gearing ?
>> Mc-motorer skal have lov til at "spinde", de er designet til det.
>>
> Jup!
> Køb en tungt roterende toliters V-twin at kede dig på hvis det bliver for
> meget
>
> --
> Armand.
>