/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suzuki Bandit 650
Fra : Andy


Dato : 30-03-07 20:32

Hej, så blev GS500'en byttet ud. Den har gjort det rigtig godt for mig, nu
har den sidste go'e gamle, men fabriksnye, GSF 6½ model med karburator og
ABS fået pladsen. Godt for det.

Her til aften viste loggen 410 kørte km. Så ja, den er selvfølgeligt kørt
pænt og helt efter forskrifterne, dvs. under de foreskrevne 6000 omdr/min
osv.
Jeg er dog lidt forbavset over at sådan en 6½ løber lige så mange
omdrejninger som min GS500, der er trods alt et noget bedre træk.
Ved 80 kmt løber den også omkring 4000 omdr/min, og efter første tankning
havde den gået 18,6 km/l, og det med (meget) pæn kørsel .....

Er det det man skal regne med med sådan en 6½, er der nogen der har
erfaringer f.eks. med at ændre gearforhold på den eller 600 modellen, når
man nu alligevel skal have skiftet kæde og tandhjul engang?

/Andy



 
 
Ukendt (31-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-03-07 08:18

On Fri, 30 Mar 2007 21:32:16 +0200, Andy wrote:


> Jeg er dog lidt forbavset over at sådan en 6½ løber lige så mange
> omdrejninger som min GS500, der er trods alt et noget bedre træk.
> Ved 80 kmt løber den også omkring 4000 omdr/min, og efter første tankning
> havde den gået 18,6 km/l, og det med (meget) pæn kørsel .....

Hvorfor dog forbavset? Stemplerne er mindre, slaglængden er mindre, alt i
alt en lettere "spindende" konstruktion.

> Er det det man skal regne med med sådan en 6½, er der nogen der har
> erfaringer f.eks. med at ændre gearforhold på den eller 600 modellen, når
> man nu alligevel skal have skiftet kæde og tandhjul engang?

Hvordan føles 1. gear ? Ville det ikke blive urimeligt højt, á svært at
lægge fra land, ved en højere gearing ?

Mc-motorer skal have lov til at "spinde", de er designet til det.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (31-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-07 09:51


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1dwvlmoapf7xr.1p41slubi3gzt$.dlg@40tude.net...
> On Fri, 30 Mar 2007 21:32:16 +0200, Andy wrote:
>
>
>> Jeg er dog lidt forbavset over at sådan en 6½ løber lige så mange
>> omdrejninger som min GS500, der er trods alt et noget bedre træk.
>> Ved 80 kmt løber den også omkring 4000 omdr/min, og efter første tankning
>> havde den gået 18,6 km/l, og det med (meget) pæn kørsel .....
>
> Hvorfor dog forbavset? Stemplerne er mindre, slaglængden er mindre, alt i
> alt en lettere "spindende" konstruktion.
>
Jeg læser det nu som "i brug" á samme omdrejninger ved samme fart, sat op
mod den mindre 500'er!
Modsat bilers gearing stemmer motorcyklers gearing nøje med at redline i
højgear = topfart, og selvom 6½'eren sikkert løber nogen flere omdrejninger
(á redline) end 500'eren, er den også i stand til at køre tilsvarende
hurtigere, hvilket medfører en ensartet totalgearing (=omdrejninger/fart).
Nu kender jeg ikke de faktiske tal, men hvis to fiktive motorcykler kører
hhv 140 og 210 km/t ved hhv. 10.000 og 15.000 rpm så kører den langsomme:
140/10(tusinde) = 14 km/t ved 1.000rpm og den hurtige: 210/15(tusinde) = 14
km/t!
Comprende?

>> Er det det man skal regne med med sådan en 6½, er der nogen der har
>> erfaringer f.eks. med at ændre gearforhold på den eller 600 modellen, når
>> man nu alligevel skal have skiftet kæde og tandhjul engang?
>
> Hvordan føles 1. gear ? Ville det ikke blive urimeligt højt, á svært at
> lægge fra land, ved en højere gearing ?
> Mc-motorer skal have lov til at "spinde", de er designet til det.
>
Jup!
Køb en tungt roterende toliters V-twin at kede dig på hvis det bliver for
meget

--
Armand.



"J.C.Kløve" (31-03-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 31-03-07 10:02

Armand skrev:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1dwvlmoapf7xr.1p41slubi3gzt$.dlg@40tude.net...
>> On Fri, 30 Mar 2007 21:32:16 +0200, Andy wrote:
>>
>>
>>> Jeg er dog lidt forbavset over at sådan en 6½ løber lige så mange
>>> omdrejninger som min GS500, der er trods alt et noget bedre træk.
>>> Ved 80 kmt løber den også omkring 4000 omdr/min, og efter første tankning
>>> havde den gået 18,6 km/l, og det med (meget) pæn kørsel .....
>> Hvorfor dog forbavset? Stemplerne er mindre, slaglængden er mindre, alt i
>> alt en lettere "spindende" konstruktion.
>>
> Jeg læser det nu som "i brug" á samme omdrejninger ved samme fart, sat op
> mod den mindre 500'er!
> Modsat bilers gearing stemmer motorcyklers gearing nøje med at redline i
> højgear = topfart, og selvom 6½'eren sikkert løber nogen flere omdrejninger
> (á redline) end 500'eren, er den også i stand til at køre tilsvarende
> hurtigere, hvilket medfører en ensartet totalgearing (=omdrejninger/fart).
> Nu kender jeg ikke de faktiske tal, men hvis to fiktive motorcykler kører
> hhv 140 og 210 km/t ved hhv. 10.000 og 15.000 rpm så kører den langsomme:
> 140/10(tusinde) = 14 km/t ved 1.000rpm og den hurtige: 210/15(tusinde) = 14
> km/t!
> Comprende?
>
>>> Er det det man skal regne med med sådan en 6½, er der nogen der har
>>> erfaringer f.eks. med at ændre gearforhold på den eller 600 modellen, når
>>> man nu alligevel skal have skiftet kæde og tandhjul engang?
>> Hvordan føles 1. gear ? Ville det ikke blive urimeligt højt, á svært at
>> lægge fra land, ved en højere gearing ?
>> Mc-motorer skal have lov til at "spinde", de er designet til det.
>>
> Jup!
> Køb en tungt roterende toliters V-twin at kede dig på hvis det bliver for
> meget
>
hov hov!
De spinner nu også gadeligt nu omstunder, med mindre det er en sofacykel

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold - der løber i begrænseren ved 11300

Armand (31-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-07 10:23


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:460e237e$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand skrev:
>>
>> Køb en tungt roterende toliters V-twin at kede dig på hvis det bliver
>> for meget
>>
> hov hov!
> De spinner nu også gadeligt nu omstunder, med mindre det er en sofacykel
>
Kender du til to-liters sports V-twins??

--
Armand.



"J.C.Kløve" (31-03-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 31-03-07 10:21

Armand skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:460e237e$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>> Armand skrev:
>>> Køb en tungt roterende toliters V-twin at kede dig på hvis det bliver
>>> for meget
>>>
>> hov hov!
>> De spinner nu også gadeligt nu omstunder, med mindre det er en sofacykel
>>
> Kender du til to-liters sports V-twins??
>
ahem soooooooooooooooory jeg fik ikke lige fat i det der toliters
to-liters hmmm t o l i t e r s

*klask*

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Andy (31-03-2007)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 31-03-07 18:20

Gearingen stemmer, lidt over 200 på toppen - formoder jeg, max HK ved 10100
omdr, (rødt felt v. 12000 omdr men der er der nok ikke mange HK tilbage)
altså skal den i runde tal løbe 200 v. 10000 ~ altså 20kmt v. 1000 omdr, det
gir' så de 4000 omdr v. 80kmt. Godt så.

Nyere MC konstruktioner der ikke er lagt ud efter mange HK/l, har bare så
meget bedre momentforløb end de 2-takt modeller, og 2 ventil 4-taktere der
var på markedet da jeg fik MC kørekort, ja det er længe siden ... geringerne
er stadig lagt ud efter max ræs og accelration, og gearene ligger tæt.

Alm. gade MC kunne fint være lagt ud med topfartsgearet som 5. og 6. som
"overdrive" for økonomiens og komfortens skyld.

/Andy


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:460e1fe8$0$91714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1dwvlmoapf7xr.1p41slubi3gzt$.dlg@40tude.net...
>> On Fri, 30 Mar 2007 21:32:16 +0200, Andy wrote:
>>
>>
>>> Jeg er dog lidt forbavset over at sådan en 6½ løber lige så mange
>>> omdrejninger som min GS500, der er trods alt et noget bedre træk.
>>> Ved 80 kmt løber den også omkring 4000 omdr/min, og efter første
>>> tankning
>>> havde den gået 18,6 km/l, og det med (meget) pæn kørsel .....
>>
>> Hvorfor dog forbavset? Stemplerne er mindre, slaglængden er mindre, alt i
>> alt en lettere "spindende" konstruktion.
>>
> Jeg læser det nu som "i brug" á samme omdrejninger ved samme fart, sat op
> mod den mindre 500'er!
> Modsat bilers gearing stemmer motorcyklers gearing nøje med at redline i
> højgear = topfart, og selvom 6½'eren sikkert løber nogen flere
> omdrejninger (á redline) end 500'eren, er den også i stand til at køre
> tilsvarende hurtigere, hvilket medfører en ensartet totalgearing
> (=omdrejninger/fart).
> Nu kender jeg ikke de faktiske tal, men hvis to fiktive motorcykler kører
> hhv 140 og 210 km/t ved hhv. 10.000 og 15.000 rpm så kører den langsomme:
> 140/10(tusinde) = 14 km/t ved 1.000rpm og den hurtige: 210/15(tusinde) =
> 14 km/t!
> Comprende?
>
>>> Er det det man skal regne med med sådan en 6½, er der nogen der har
>>> erfaringer f.eks. med at ændre gearforhold på den eller 600 modellen,
>>> når
>>> man nu alligevel skal have skiftet kæde og tandhjul engang?
>>
>> Hvordan føles 1. gear ? Ville det ikke blive urimeligt højt, á svært at
>> lægge fra land, ved en højere gearing ?
>> Mc-motorer skal have lov til at "spinde", de er designet til det.
>>
> Jup!
> Køb en tungt roterende toliters V-twin at kede dig på hvis det bliver for
> meget
>
> --
> Armand.
>



Jens Meldgaard (01-04-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 01-04-07 20:26


"Andy" <themcdriver@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:460e97d7$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Gearingen stemmer, lidt over 200 på toppen - formoder jeg, max HK ved
> 10100 omdr, (rødt felt v. 12000 omdr men der er der nok ikke mange HK
> tilbage) altså skal den i runde tal løbe 200 v. 10000 ~ altså 20kmt v.
> 1000 omdr, det gir' så de 4000 omdr v. 80kmt. Godt så.
>
> Nyere MC konstruktioner der ikke er lagt ud efter mange HK/l, har bare så
> meget bedre momentforløb end de 2-takt modeller, og 2 ventil 4-taktere der
> var på markedet da jeg fik MC kørekort, ja det er længe siden ...
> geringerne er stadig lagt ud efter max ræs og accelration, og gearene
> ligger tæt.
>
> Alm. gade MC kunne fint være lagt ud med topfartsgearet som 5. og 6. som
> "overdrive" for økonomiens og komfortens skyld.
>
> /Andy

Hej Andy

Den nye Bandit 1250 er, mig bekendt, med et højt 6. gear. Så du ku´ jo
"opgradere" din 650ér.

mvh Jens
Sydals



Ukendt (31-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-03-07 20:37

On Sat, 31 Mar 2007 10:50:37 +0200, Armand wrote:


> Modsat bilers gearing stemmer motorcyklers gearing nøje med at redline i
> højgear = topfart,

Det gav mig lige anledning til at opdatere
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/accel
og det er ikke altid at gearingen er udlagt så nøjagtigt :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste