særregler for mc teori
Fra : Ib Tinning

Dato : 28-03-07 22:13

vi sad tidligere her til aften 3 kammerater med mc kort og talte om vores
teori kontra den vi har til bil vi mindes at have fået at vide at der er 5
særregler for mc men kunne dog ikke komme på flere end at vi skal side med
et ben på hver side af køretøjet .
er der nogle derude i det danske land der kan afklare vores uvidenhed eller
skal vi bare kører videre og lade som om vi ved alt

mvh Tinning 2765 som er på 11 sæson på mc

Fra : Niels Pein

Dato : 28-03-07 22:42

"Ib Tinning" skrev ...
> [...]
> eller
> skal vi bare kører videre og lade som om vi ved alt

Heh, godt spørgsmål. Jeg kom umiddelbart i tanke om noget med "må ikke føres
ved siden af andet køretøj", men det gælder vel også biler?!
Næh, jeg må melde pas. Venter spændt på svarene.

Uha, godt kørekortet er sikkert i hus. Jeg er jo samfundets bærme nr. 1
(eller er det fartsyndere?)
--
Mvh. Niels
TransAlp

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-03-07 22:44

"Ib Tinning" <ib@1.spambox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller
> skal vi bare kører videre og lade som om vi ved alt
>
> mvh Tinning 2765 som er på 11 sæson på mc

Holde gummiet nedad ?
Næh forresten - det gælder da vist osse det meste på 4 - eller flere - hjul

Noget med last, måske ? Altså at - er det 11 meters længde og 2½ meters
bredde en bil må fylde (altså incl. f.eks. en flagstang på taget) ?

Jeg må ellers være yngre end dig og ku huske bedre - jeg er kun på min 10.
sæson
--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Ib Tinning

Dato : 28-03-07 22:49

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> wrote in message

> [...]
> Jesper Hedegaard
>
>eller bare langsommere om at komme i gang jeg er 29 og ved nærmere tælling
er det vist 12

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-03-07 23:12

> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> wrote in message

> [...]
Hmm - så vinder jeg vist....jeg var endnu længere om at komme igang.
Jeg var da vist nærmest 37 da jeg kom igang - når jeg sådan fintæller

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-07 22:48

Ib Tinning wrote:
> [...]
> eller skal vi bare kører videre og lade som om vi ved alt
>
> mvh Tinning 2765 som er på 11 sæson på mc

Man skal holde føderne på hver sin dertil indrettede fodhviler ?

// Kim

Fra : Bongo

Dato : 28-03-07 22:49

> teori kontra den vi har til bil vi mindes at have fået at vide at der er 5
> særregler for mc men kunne dog ikke komme på flere end at vi skal side med
> et ben på hver side af køretøjet .

Færdelsloven Kapitel 9

Særlige regler for motorcykler

§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.

Stk. 2. Motorcyklist må kun anvende fortov eller gangsti i de tilfælde, der
er nævnt i § 27, stk. 2.

Stk. 3. En passager på en motorcykels bagsæde skal sidde med et ben på hver
side af motorcyklen.

Stk. 4. På motorcykel og i sidevogn hertil må ikke befordres flere personer,
end den er beregnet til. Dog må der derudover i sidevogn medbringes et barn
under 10 år.

Det var så 4, jeg mener faktisk også at det er 5. Den manglende kunne være
reglen om styrthjelm til børn mellem 7 og 14.

Vh Bongo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-03-07 23:18

"Bongo" <askfor@address.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det var så 4, jeg mener faktisk også at det er 5. Den manglende kunne være
> reglen om styrthjelm til børn mellem 7 og 14.

Jamen jeg ved godt at det står i loven - men;
ad §52: man må da heller ikke overhale i bil de samme steder ?

Ad stk.2: en bil må da heller ikke bruge cykel- og gangstier undtagen
(hvordan er det nu lige) ved ind- og udkørsel fra p-pladser osv.

Ad stk 3: Godkendt som særregel (i det mindste af mig )

Ad stk. 4: ens for biler - undtagen den med et barn under 10 år + sidevogn -
så den må være godkendt som særregel.

Og så er jeg sådan set enig med den om styrthjelm - dog er pligten til at
bære styrthjelm jo gældende for alle aldre. Er forskellen at mht børn er det
førerens ansvar at de bære hjelm ?
Ellers ku det med hjelm godt knibes igennem som hele 2 særregler

Og det var så forresten mange flere end jeg ku huske

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-07 00:24

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> writes:

> [...]
> førerens ansvar at de bære hjelm ?
> Ellers ku det med hjelm godt knibes igennem som hele 2 særregler

Faktisk er der ikke hjelmpåbud. Der er hjelm- eller sele-påbud, påstod
min teorilærer i 2005.

Men det er pænt dumt at satse på selen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-03-07 23:32

Bongo skrev

>Stk. 3. En passager på en motorcykels bagsæde skal sidde med et ben på hver
>side af motorcyklen

Betyder det, at hvis passageren sidder et andet sted end bagsædet, så
behøver der ikke at være et ben på hver side?
Står der noget om at passageren skal have ansigtet i kørselsretningen ,
eller må han/hun sidde "baglæns"?

Det sidste har jeg engang spurgt en MC-betjent i min omgangskreds om, Han
gloede vildt på mig, og sagde at naturligvis skal man sidde med næsen i
kørselsretningen. Da jeg spurgte hvor det stod, blev han sur, og nægtede at
fortsætte samtalen.

Forresten hvordan er forholdende omkring benamputerede? Må de hverken være
førere af, eller passagerer på MC?

Venlig hilsen

Michael Dahlberg
(BMW K75C)

Fra : BoA

Dato : 29-03-07 13:43

Michael Dahlberg skrev:
> Bongo skrev>

Klip, klip osv...

> Forresten hvordan er forholdende omkring benamputerede? Må de hverken være
> førere af, eller passagerer på MC?
> (BMW K75C)

Jo man kan godt få tilladelse til at
føre MC som benamputeret, men hvor
besværligt det er, kommer desværre an på
hvilken køreprøvekaneføresagukyndig
eller inspektør man kommer i kløerne på.
Jeg var selv heldig i andet forsøg.
Efter at være uforskammet behandlet i
Århus, fik jeg kontakt med en meget
fornuftig og stilfærdig mand i Ålborg,
og så kunne tingene godt lade sig gøre.

Har forresten lige for 10 min siden
været ude og køre årets første tur. Højt
solskin og et bredt grin, der næsten
ikke kunne være i den nye hjælm !

Med bedste hilsner
fra
Boa

På Yamaha XS 1.1 med sidevogn
(og kun 1 ben)

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 29-03-07 19:18

Sig sidevogn

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Erfaring er den ballast der gør en i stand til at genkende sine
fejltagelser næste gang man gør dem.' - Steen Gruby i d.f.m.

Fra : Ib Tinning

Dato : 29-03-07 07:50

"Bongo" <askfor@address.com> wrote in message

> [...]
>

> Vh Bongo
>

> takker for svaret der er vist en der har bdedre hukommelse end os 3

mvh Tinning 2765

Fra : Bongo

Dato : 29-03-07 11:22

> takker for svaret der er vist en der har bdedre hukommelse end os 3
>
> mvh Tinning 2765

Jeg skal lige rette mig selv mht. styrthjelmen: Reglen er at det er førerens
ansvar at børn mellem 8 og 15år bærer styrthjelm. Altså <8år kan "nøjes" med
en cykelhjelm eller ingenting . Bemærk der gælder andre regler i
udlandet!

Men egentlig er det jo noget vrøvl at tale om 5 særregler for mc, der er jo
langt flere. F.eks. regler om belæsning, reglen om at 25% af tjenestevægten
skal være på forhjulet, reglen om kørsel med påhængsvogn (mindst 125ccm2),
regler om slør i styreapparatet (gælder selvf. også for biler, de har bare
ikke et kronrør osv.). Reglen for styrets dimensioner og placering, mc-en
skal synes hvis der monteres sidevogn. Så kan jeg ikke komme på mere, og jeg
snød lidt, jeg sidder med konens mc teoribog i skødet. :)

Og så er der alle undtagelserne for veterancyklerne.

Vh Bongo

Fra : Ib Tinning

Dato : 29-03-07 13:37

jeg
> snød lidt, jeg sidder med konens mc teoribog i skødet. :)

sjovt vi 3 har kun vores teori bog fra vi tog til bil så jeg takker igen
selv om det ikke var bedre hukommelse men blot bedre bøger

mvh Tinning 2765

Fra : SB

Dato : 29-03-07 16:50

> jeg

> sjovt vi 3 har kun vores teori bog fra vi tog til bil så jeg takker igen
> selv om det ikke var bedre hukommelse men blot bedre bøger
>
> mvh Tinning 2765

er vist også noget med at såfremt vindskærmen dækker for udsynet, skal den
være forsynet med vindusvisker
og noget med at bremsepedalen ikke må kunne trædes ned under vandret
position
bagskærmen skal dække til center af baghjulet (ser ret fjoget ud på de
fleste)
sådan var der i 79 om de stadig er der, aner jeg ikke, har endnu ikke set en
GW med vindusvisker monteret

Søren

Fra : Bo Nielsen

Dato : 30-03-07 01:18

> bagskærmen skal dække til center af baghjulet (ser ret fjoget ud på de
> fleste)

- og det var vist den policen fik ørene i klemme med ved en Bakkeåbning for
et par år siden. Gammel regel - gælder ikke længere.

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 30-03-07 22:47

"Bo Nielsen" <bonielsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> - og det var vist den policen fik ørene i klemme med ved en Bakkeåbning
> for et par år siden. Gammel regel - gælder ikke længere.

Jup!
Og forøvrigt var det nærmere: 15 cm over bagakslen, med(!) fører i sædet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 08:21

On Thu, 29 Mar 2007 17:50:27 +0200, SB wrote:

> og noget med at bremsepedalen ikke må kunne trædes ned under vandret
> position

Ahemm, har Du set placeringen af bremsepedalen på moderne mc'er ? Nej, det
det handlede om var vinklerne mellem de forskellige mekaniske dele i
bremseforbindelsen. Og det gælder stadig, omend forbindelsen begrænser sig
til bremsepedalens forbindelse til hovedcylindern.

> bagskærmen skal dække til center af baghjulet (ser ret fjoget ud på de
> fleste)

Til 10, eller var det 15 cm.? over bagakslen ved normal belastning med
fører. Men igen dén regel er længe afskaffet.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Benjamin

Dato : 29-03-07 14:20

Der er også regler ang. lys. En (ny) bil skal ha to forlygter og tre
baglygter, dette er ikke tilfældet for MC. Og så skal man ikke ha
nummerplade foran...

Ved ikke om det tæller med, men man må ikke parkere en MC i en
parkeringsbås, disse er kun forbeholdt biler.

Er i gang med at tage MC kort og bil kort på samme tid. GAB det er
kedeligt når man får vist PRÆCIS de samme billeder. Men så håber jeg
da jeg består teoriprøven på tirsdag...

Rigtig god tur til alle de heldige der skal på Bakken!

Vh Benjamin