Bagsvingeraksel Honda cbr600
Fra : Allan Knudsen

Dato : 26-03-07 21:10

Hej folkens.

Er der nogen der ved hvor jeg får en billig bagsvingeraksel til min Honda
cbr600 (PC23) fra 1990?
Jeg tror nemlig nok at jeg bliver nødt til at udøve vold mod den aksel jeg
har siddende på maskinen lige nu, for at få bagsvingeren af.

Nu har jeg to aftner i træk prøvet på et tvinge den ud så jeg kan få mit
nye kædekit monteret, men skidet sidder uhjælpeligt fast

Så sidste udvej er at save den over og så få fat i en ny aksel, måske ikke
lige det jeg havde regnet med da jeg startede men jeg vil altså snart ud og
køre nu.....

Så hvis der er nogen der ligger inde med en, eller ved hvor jeg kan få en
til en fornuftig pris, så sig bare til.

Allan

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-07 21:14

On 26 Mar 2007 20:09:37 GMT, Allan Knudsen
<allanknudsenDETTE@gmail.com> wrote:

Hej Allan.

>Nu har jeg to aftner i træk prøvet på et tvinge den ud så jeg kan få mit
>nye kædekit monteret, men skidet sidder uhjælpeligt fast

Hvad med at sprænge kæden og få et nitteled på den.
Så kan du komme ud at køre og i ro og mag søge reservedele?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Allan Knudsen

Dato : 26-03-07 21:30

Steen Gruby wrote

> Hvad med at sprænge kæden og få et nitteled på den.
> Så kan du komme ud at køre og i ro og mag søge reservedele?

Ja jeg har også overvejet det, men nu hart jeg jo købt en kæde uden
samleled for at være sikker på et den ikke lige sprang op. Det gør en
samlet kæde jo nok heller ikke bare lige, men jeg ville være lidt ked af at
skulle "ødelægge" den.

Allan

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-07 21:33

On 26 Mar 2007 20:29:34 GMT, Allan Knudsen
> [...]

>samleled for at være sikker på et den ikke lige sprang op. Det gør en
>samlet kæde jo nok heller ikke bare lige, men jeg ville være lidt ked af at

Risikoen for at et nitteled giver op er minimal
Jeg havde valgt den løsning til jeg havde stumper til at reparere med.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 26-03-07 22:56

"Allan Knudsen" <allanknudsenDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej folkens.
>
> Er der nogen der ved hvor jeg får en billig bagsvingeraksel til min Honda
> cbr600 (PC23) fra 1990?

Nu skal jeg lige redde Michael for at komme til at reklamere for sig selv:
Kig på http://cbr600.dyndns.dk/ - Dér er der en aksel blandt en komplet
F3-bagsvinger.
Michael skulle, om nogen, være den der kan finde ud af hvorvidt det er samme
aksel eller ej!
Hæng på!

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 26-03-07 23:19

On Mon, 26 Mar 2007 23:56:06 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Nu skal jeg lige redde Michael for at komme til at reklamere for sig selv:

Den slags gør jeg naturligvis ikke.....

>Kig på http://cbr600.dyndns.dk/ - Dér er der en aksel blandt en komplet
>F3-bagsvinger.

Beklager, men det er en baghjulsaksel og ikke en bagsvingeraksel .

>Michael skulle, om nogen, være den der kan finde ud af hvorvidt det er samme
>aksel eller ej!

Og det er det forøvrigt ikke...Der er en fætter på dba, der
tilsyneladende har en masse PC23-dele, og det eller en hugger er nok
bedste bud - Bør koste ca. 50-100 kr brugt.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 26-03-07 23:49

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den slags gør jeg naturligvis ikke.....

> Beklager, men det er en baghjulsaksel og ikke en bagsvingeraksel .

Fuck - Nu kan jeg ikke engang læse dansk længere

Svingerakslen er faktisk endnu værre at volde af - Jeg mindes Jes' problemer
med off-roaderen godt supleret af Rittigs tunge erfaringer (søg på emnet og
Jes samt Rittig på Google Grupper!) =
Lad den sidde og spræng+saml kæden!!!!!
Sørg i den kommende tid for at få smurt på rette vis (hvis overhovedet
muligt) eller giv akselenderne samt overgangen mellem stel/svinger masser af
WD40 dagligt i længere tid og forsøg så at skille sagerne ad om en måneds
tid. hvis ikke at dét har hjulpet ville jég ignorere det (evt. kun til næste
vinter) hvilket man også kan beslutte at gøre allerede nu :-|

--
Armand.

Fra : Allan Knudsen

Dato : 27-03-07 17:14

Armand wrote:

> [...]
> om en måneds tid. hvis ikke at dét har hjulpet ville jég ignorere det
> (evt. kun til næste vinter) hvilket man også kan beslutte at gøre

Ja det bliver jo nok enden af det. jeg prøver at skille kæden ad. Det er
sårn' en her jeg skal have fat i ik'?

http://www.shortlink.dk/a53818df

Så er spørgsmålet: Har det nogen betydning at det er en x-ring kæde.
Mærket er D.I.D?
Hvordan bruges værktøjet, jeg har aldrig prøvet det før.
Skal jeg have et "ekstra" kædeled til at samle kæden med bagefter, eller
ødelægger man ikke det led som man "springer"?

Allan

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 17:54

> Ja det bliver jo nok enden af det. jeg prøver at skille kæden ad. Det er
> sårn' en her jeg skal have fat i ik'?
> http://www.shortlink.dk/a53818df

Jup!
Hvor det kán lade sig gøre at skille den ad v.h.a. en vinkelsliber og
hammer+kørner, er det et nærmest uundværligt værktøj ved samling af
kædeleddet!

> Så er spørgsmålet: Har det nogen betydning at det er en x-ring kæde.
> Mærket er D.I.D?

Lige dét værktøj er kun til DID-kæder, og forøvrigt egalt om det drejer sig
om O, eller X -ring kæder!

> Hvordan bruges værktøjet, jeg har aldrig prøvet det før.

Der følger en ganske udførlig brugsanvisning med værktøjet!
Den ligger endvidere tilgængelig ved Louis.de på
http://www.louis.de/shop/zusatz/anl/10003136.pdf !

> Skal jeg have et "ekstra" kædeled til at samle kæden med bagefter, eller
> ødelægger man ikke det led som man "springer"?

Jo!
Du skal lige have anskaffet dig et nitte(!)samleled - Husk at det skal være
til DID!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-03-07 17:58

On 27 Mar 2007 16:13:57 GMT, Allan Knudsen
<allanknudsenDETTE@gmail.com> wrote:

Hej Allan.

>Ja det bliver jo nok enden af det. jeg prøver at skille kæden ad. Det er
>sårn' en her jeg skal have fat i ik'?

Det er ikke nødvendigt med specialværktøj for at åbne kæden.
Du lægger den blot på gulvet, vælger det led du vil fjerne og starter
vinkelsliberen.
..Slib "knupperne" af leddet på den ene side.
Læg kæden på et par klodser, så tæt på det slebne led som muligt, og
giv naglerne et dask med en tynd dorn og en hammer.
Leddet åbner sig relativt let.

> [...]
>Skal jeg have et "ekstra" kædeled til at samle kæden med bagefter, eller
>ødelægger man ikke det led som man "springer"?

Det led man fjerner er lige til "spanden".
Du skal købe et nyt nitteled og samle kæden med det.
Hvis du ikke har prøvet at samle et nitteled selv vil jeg anbefale at
du får hjælp af en der ved hvordan det skal gøres.
Jeg plejer at sætte leddet på over bageste tandhjul . Det er lettest
at samle når tandhjulet bruges som "lære".
Selve nitningen plejer jeg at foretage med en stor hammer som modhold
og så en hammer og en skarp mejsel til at nitte leddet ud.
Det kræver nogen øvelse at lave det på den måde, så hvis du kan låne
et værktøj til formålet.
Det mest problematiske med en "O"-ringskæde er at få nitningen
foretaget således at selve ringene ikke bliver trykket for meget.
Og heller ikke for lidt
Jeg mener at huske at Orla har en beskrivelse på sin hjemmeside.
Jeg prøver lige at finde linket

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 18:17

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det mest problematiske med en "O"-ringskæde er at få nitningen
> foretaget således at selve ringene ikke bliver trykket for meget.

- - - Kan ikke lade sig gøre!
Lasken trykkes i bund mod en svag reces, som giver akkurat det luft de to (á
på hver side) O-ringe har brug for!

--
Armand.

Fra : Allan Knudsen

Dato : 27-03-07 20:28

Så er værktøjet og to ekstra led bestelt ved louis.dk 53,80EUR at
betale.Det syntes jeg da ikke er så galt. Jeg fandt også en original D.I.D.
kæde splitter/nitter på motomike.eu til 1016 kr.

Jeg tror så jeg prøver at spraye med WD40 med jævne mellemrum hen over
sommeren og så ser om ikke akslen måske vil ud til vinter...ellers får den
sku lov at blive siddende.

Tak for de mange råd og forslag. Her er der altid hjælp at hente.

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 18:02

On 27 Mar 2007 16:13:57 GMT, Allan Knudsen wrote:

> Ja det bliver jo nok enden af det. jeg prøver at skille kæden ad. Det er
> sårn' en her jeg skal have fat i ik'?

Tjae, jeg ville løse problemet, men sådan er vi jo så forskellige, og
dermed også rådene.

> http://www.shortlink.dk/a53818df
>
> Så er spørgsmålet: Har det nogen betydning at det er en x-ring kæde.
> Mærket er D.I.D?

Du skal faktisk kun bruge værktøjet til nitningen, og ja, jeg tror at det
er mærke specifikt værktøj.

> Hvordan bruges værktøjet, jeg har aldrig prøvet det før.
> Skal jeg have et "ekstra" kædeled til at samle kæden med bagefter, eller
> ødelægger man ikke det led som man "springer"?

Du skal bruge et "nitteled" af nøjagtigt samme type som kæden. Er kæden en
VM, så skal Du bruge et VM nitteled. Er kæden en ZVM, så skal Du bruge et
ZVM nitteled.

Når at Du "sprænger" kæden, så slib først nittehovederne væk fra det led
som Du vil "sprænge", dvs begge nittehoveder på en yderlaske. Læg to
møtrikker under modsatte side af leddet, og slå/pres "pindene" ud med en
dorn. Det er ikke nødvendigt at slå/presse mere end at "pindene" nøjagtigt
slipper den laske der vender mod dornen.

Nitteleddet smøres med det medfølgende fedt, x-ringe monteres, og den løse
yderlaske presses på plads. Dette kan gøres i en skruestik ved hjælp af
møtrikkerne, som nu bruges på den løse laske. (I dit tilfælde vil Du så få
brug for at afmontere skruestikken fra arbejdsbordet inden ) PAS PÅ
X-RINGENE, de kan komme i klemme ved de rørender på inderleddene, som de
skal omslutte. Forsigtighed er påkrævet. Pres leddet sammen forsigtigt, og
lidt ad gangen, mål efter med skydelære hele tiden. Samlet skal nitteleddet
være nøjagtig samme bredde som et hvilket som helst andet yderled på kæden.
Dette er vigtigt af hensyn til "presset" på x-ringene, og dermed såvel
tæthed som levetid.

Herefter kører Du til nærmeste forhandler, og "låner" nitteværktøjet til at
udvide enderne i pindene. Nitningen er kun den ekstra sikkerhed mod at
yderlasken arbejder sig af. Når at Du har mærket hvor megen kraft der skal
til for at presse yderlasken på plads, så vil Du også roligt køre til
forhandleren for den sidste lille detalje á nitning.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 18:27

meddelelse news:1cw2qssfqpyvd$.osb314j17ua4$.dlg@40tude.net...
> [...]
> møtrikkerne, som nu bruges på den løse laske. (I dit tilfælde vil Du så få
> brug for at afmontere skruestikken fra arbejdsbordet inden )

Louis' DID-værktøj ér egentlig en mobil skruestik!
Jeg har ikke særligt gode erfaringer med at klemme (polygrip-tang) hhv. slå
lasken på: Det er stramme mål of den kommer hurtigt til at sidde skævt og
derved klemme. Værktøjet (hhv. skruestikken) borgrer for at trykke
ensartet/parallelt!

> [...]
> til for at presse yderlasken på plads, så vil Du også roligt køre til
> forhandleren for den sidste lille detalje á nitning.

DID-værktøjet er beregnet til såvel adskillelse; sammenpresning og
slutnitning, og til de 300,-kr ind ad døren som det koster, vælter det ikke
budgettet, især ikke hvis man anskuer den besparelse man har ved selv at
lave arbejdet: Den første kædemontage mere end betaler for værktøjet!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-03-07 21:39

Armand skrev:
> [...]
> budgettet, især ikke hvis man anskuer den besparelse man har ved selv at
> lave arbejdet: Den første kædemontage mere end betaler for værktøjet!

Neml'i!
Godt du har købt værktøjet, det er mere end det halve arbejde at have
det rette værktøj.

Jeg har selv lige købt bemeldte værktøj, og det fungerer skide godt.
Tidligere har jeg brugt vinkelsliber og dorn, poligriptang og hammer
metoden - det er besværligt, det er upræcist, og grundlæggende noget
fusk (syssshhhh sig det ikke til de andre skribenter)

Så er der nogen der anbefaler at slibe nittehovederne af, ved
vinkelslibermetoden... med mindre kæden skal bruges igen, er dette det
spild af tid, skær hele lortet over nu du har startet maskinen

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold