"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4606cea3$0$836$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>
http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15352&m=full viser en knastaksel,
>> men fra hvilken motor-serie?
>
Det ser ud til at min tekniske interesse er omend sværere at matche end min
80'er
mc-fortid: Denne uges besvarelser bestod af beskedne 7stk.
Orlas sejrsrække er brudt, derved at han er én af de fire der mistede
overblikket og bød ind med noget 6-cylindret. Derved gav han Disc lejlighed
til at rykke ind på ham og nasse med på førstepladsen á hidtil fire
træffere. Derudover er der en god flok follow-up'ere med hidtil tre
træffere, som ligger på spring til det samme!
Når nogle kunne blande 6-cylindrede motorer ind i sagen er det utvivlsomt
fordi man kan tælle seks knaster på akslen og at der tilsyneladende er endnu
en
knastaksel liggende ved siden af på billedet hvorved det kunne være 6 stk
indsugnings eller udstødnings -knaster!
Men hvis man kigger lidt mere nøgternt på billedet ligger ihvertfald de tre
forreste tydeligt på rad og række ) hvorved at dét også må være tilfældet
for de fjerne tre styk. Ud fra forekomsten af en makker-aksel kan man derfor
konkludere at denne inds. eller udst. -aksel betjener to cylindres hver tre
ventiler.
Ergo: En twin med tre ventiler "på den ene side" i hver cylinder (eller
hvis billedet er helt fordækt: En V-4 (á to sæt twin-cylindre i V) med samme
konstruktion)! Sidstnævnte forekommer ikke, så det er twin'en!
Hele billedet kan ses på:
<
http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15417&m=full>
--
Armand.