"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4606f046$0$931$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Sharkss" <ken_s123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4606e1ed$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> jeg er ret sikker på at baghjulet sidder 100% fast. det er ligesom om at
>> bremseophænget kan bevæge sig lidt og at det er dens tab i bagsvingeren
>> der giver lyden.
>> Som jeg forstår så mener I at baghjulet ikke sidder ordentligt ?
>>
> Bremseankeret, som den stump der tales om hedder, støttes godtnok i den
> slids du omtaler; men det omslutter også bagakslen!
> Således skulle en stramt fastspændt bagaksel klemme ankeret så hårdt at
> det ikke burde kunne bevæge sig uden at man ligefrem slår på det.
> Hvis akslen er middelspændt kan jeg forestille mig at ankeret tvinges til
> at "lægge an" ved første opbremsning; men da der under kørsel ikke
> forekommer kræfter der kan trække den fri fra dét anlæg skulle den ikke
> kunne afgive lyd ved senere brug af bremsen - Ergo må akslen være spændt
> så let at ankeret kan flyttes op/ned i slidsen.
>
> Og så slår det mig lige:
> Mellem bremseankeret og hjulets nav sidder der en afstandsbøsning.
> Det skulle ikke hænde at dén er kegleformet og at du har vendt den største
> ende ind mod hjul-navet?
> Hjulet skal køre rundt sammen med lejernes yderringe mens lejernes
> inder-ringe skal stå stille sammen med akslen - Derfor skal pågældende
> bøsning ikke være større end hvad leje-inderringen fylder og hvis en given
> kegleformet bøsning er vendt forkert vil den istedet presse på lejets
> yderring og dermed blive trukket med rundt og igen trække ankeret med
> rundt i hjulets retning =
>
> --
> Armand.
Super - det lyder meget rigtig med dit første afsnit, dog troede jeg det var
spændt, men det lyder rigtigt nok - men det må jeg jo tjekke first thing i
morgen.
Jeg skiftede baghjul sidste år midt på sommeren og har kørt uden problemer
siden, indtil nu..... så mon ikke at akslen skal spændes!
TAK for svar
Ken