/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XJ900 motor i XJ700 Maxim?
Fra : Finn og Angela


Dato : 24-03-07 00:19

Så nåede min vinterrenovering foreløbig til vejs ende; forgafler og bremser
renoveret, nye, stålarmerede bremseslanger, kronrørslejer renset, smurt og
justerede, udstødning adskilt og samleboks svejset, afrenset og klar til
varmefast maling (beskrivelse og billeder her:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/nyt.htm ).

Ventilcheck overlod jeg til Holtug, for at han også kunne tage topstykket af
(utæt toppakning) og forhåbentlig konstatere at mit olieforbrug på 1l/1500km
skyldtes ventilstammetætningerne..

Men ak; stempel/cylindertolerance målt temmelig meget for stor og dommen er
4 nye stempler/ringe/boring og honing samt udskiftning af knastkædeskinner.
Min motor har ikke været behandlet pænt...

Problemerne med at skaffe stumper (overstørrelse stempler fås muligvis hos
cms i holland http://www.cmsnl.com/ , mens O/S ringe formentlig skal skaffes
i USA), leveringstid og pris for stumper + arbejde (res.dele=4-5000.-) gør,
at jeg er indstillet på at forsøge mig med en motorudskiftning.

En Seca 750 skulle passe med mindre justeringer (Min Maxim har gummiophængt
motor, det har Seca´en ikke, men det skulle være forholdsvis enkelt at
fabrikere passende afstandsløsninger), men jeg er jo mere lun på en XJ900
motor - en 4BB (-90-94) har 92 heste mod Maximens 77 og holder sig således
inden for skattens 20% effektregel, som jeg forstår det.

Problemer, jeg er bekendt med er:

Højere topstykke - hvilket muligvis medfører, at motoren skal ud af rammen
for at få ventildækslet af v. justering.

Modificering af luftfilterboks nødvendig (900´s luftfilterboks passer
formentlig ikke i Maximstellet og indsugningsstudserne fylder mere.).
Alternativt Pod-filtre.

Én har imidlertid påpeget, at 900-rammen er længere, hvilket skulle
nødvendiggøre at udskifte 900 motorens "udgangsgear" (som via en flange
forbinder sig med kardanleddet) med et fra 700 motoren - for at bibeholde
kardanleddets placering ift. bagsvingerlejet.

Kender nogen til denne konstruktion i kardantrukne XJ´er og véd, om dette
udgangsgear kan skiftes gennem lejehuset eller der kræves yderligere
adskillelse af motoren?


--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk




 
 
Finn og Angela (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 24-03-07 12:56



> Én har imidlertid påpeget, at 900-rammen er længere, hvilket skulle
> nødvendiggøre at udskifte 900 motorens "udgangsgear" (som via en flange
> forbinder sig med kardanleddet) med et fra 700 motoren - for at bibeholde
> kardanleddets placering ift. bagsvingerlejet.
>
> Kender nogen til denne konstruktion i kardantrukne XJ´er og véd, om dette
> udgangsgear kan skiftes gennem lejehuset eller der kræves yderligere
> adskillelse af motoren?

Tilføjelse: Vedkommende har nu ved at granske delediagrammer set, at
"udgangsgearet" på XJ900 og Maxim700 har samme delenumre - så problemet
skulle forhåbentlig ikke eksistere her - men muligvis ifm. brug af en Seac
750 motor..


Kommentarer til min "opgrading" stadig meget velkomne.

--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk





Ukendt (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-03-07 14:37

On Sat, 24 Mar 2007 00:18:38 +0100, Finn og Angela wrote:

<snip>

Hva' mæ' bare at ignorere olieforbruget ? Min gamle XS brugte også olie,
det gør luftkølede motorer stortset fra ny. Og trods forbruget kørte jeg
alligevel ca. 35.000 Km. mere ud af motoren, og den lever da stadig et sted
her i omegnen, omend den ikke køre så meget længere, (søndagskørselsejer).


--
mvh
Orla Pedersen, som også ignorerer et olieforbrug ihvertfald et år mere..
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Finn og Angela (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 26-03-07 22:27


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1hv35pciz2cx7.1756aqpap804t.dlg@40tude.net...
> On Sat, 24 Mar 2007 00:18:38 +0100, Finn og Angela wrote:
>
> <snip>
>
> Hva' mæ' bare at ignorere olieforbruget ? Min gamle XS brugte også olie,
> det gør luftkølede motorer stortset fra ny. Og trods forbruget kørte jeg
> alligevel ca. 35.000 Km. mere ud af motoren, og den lever da stadig et
> sted
> her i omegnen, omend den ikke køre så meget længere, (søndagskørselsejer).

Det bli´r nok også løsningen i første omgang; men samtidig har jeg, før jeg
blev bekendt med motorens tilstand, kigget på XJ900 brugtpriser i dyskland;
jeg savner lige det sidste, når vi er 2 mennesker og oppakning på.

Lykkedes mig i dag at få en snak med Holtug (han er en travl mand i
øjeblikket) og pga. deleproblemerne samler han den bare igen. Så nu må vi
se; hvis der lige er en 900 med 30.000 km og fuld servicebog til 1500 Eur.,
tager jeg nok springet - også fordi andre ting, som knastkæde og -skinner er
ved at være færdige. Men du har da ret; den starter og kører stadig fint,
eller gjorde ihvertfald før adskillelsen, bare den får sin kvarte liter olie
ind i mellem..


--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk



Ukendt (27-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-03-07 08:14

On Mon, 26 Mar 2007 23:26:56 +0200, Finn og Angela wrote:


> se; hvis der lige er en 900 med 30.000 km og fuld servicebog til 1500 Eur.,
> tager jeg nok springet

Huh? Og jeg blev sur da jeg ikke fik lov til at få eneste bud på en VTR
afhentningsmotor med 15.000 Km. til 200 Eur. :-|

Helt ærligt, så tror jeg ikke det er besværet værd at bygge XJ'en om for så
mange penge. Lad den være "en fisk i rækken", havet er fuldt af dem.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Finn og Angela (27-03-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 27-03-07 17:26


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1m48uf2r3udf7$.1dw2v46s4v7a3$.dlg@40tude.net...
> On Mon, 26 Mar 2007 23:26:56 +0200, Finn og Angela wrote:
>
>
>> se; hvis der lige er en 900 med 30.000 km og fuld servicebog til 1500
>> Eur.,
>> tager jeg nok springet
>
> Huh? Og jeg blev sur da jeg ikke fik lov til at få eneste bud på en VTR
> afhentningsmotor med 15.000 Km. til 200 Eur. :-|

Kan jeg da godt forstå
>
> Helt ærligt, så tror jeg ikke det er besværet værd at bygge XJ'en om for
> så
> mange penge. Lad den være "en fisk i rækken", havet er fuldt af dem.

Men jeg kan godt li´den fisk ! Tja, nu må vi se; får den forhåbentlig
hjem hen mod week-enden eller lige efter. Er blot ikke så lun på at tage på
3 ugers ferietur i gennem Europa med slidt motor (selv om jeg har Falck).
Regner da også med at jeg kan få lidt (ikke meget, men lidt) for de
overskydende dele.


--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste