Så nåede min vinterrenovering foreløbig til vejs ende; forgafler og bremser
renoveret, nye, stålarmerede bremseslanger, kronrørslejer renset, smurt og
justerede, udstødning adskilt og samleboks svejset, afrenset og klar til
varmefast maling (beskrivelse og billeder her:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/nyt.htm ).
Ventilcheck overlod jeg til Holtug, for at han også kunne tage topstykket af
(utæt toppakning) og forhåbentlig konstatere at mit olieforbrug på 1l/1500km
skyldtes ventilstammetætningerne..
Men ak; stempel/cylindertolerance målt temmelig meget for stor og dommen er
4 nye stempler/ringe/boring og honing samt udskiftning af knastkædeskinner.
Min motor har ikke været behandlet pænt...
Problemerne med at skaffe stumper (overstørrelse stempler fås muligvis hos
cms i holland
http://www.cmsnl.com/ , mens O/S ringe formentlig skal skaffes
i USA), leveringstid og pris for stumper + arbejde (res.dele=4-5000.-) gør,
at jeg er indstillet på at forsøge mig med en motorudskiftning.
En Seca 750 skulle passe med mindre justeringer (Min Maxim har gummiophængt
motor, det har Seca´en ikke, men det skulle være forholdsvis enkelt at
fabrikere passende afstandsløsninger), men jeg er jo mere lun på en XJ900
motor - en 4BB (-90-94) har 92 heste mod Maximens 77 og holder sig således
inden for skattens 20% effektregel, som jeg forstår det.
Problemer, jeg er bekendt med er:
Højere topstykke - hvilket muligvis medfører, at motoren skal ud af rammen
for at få ventildækslet af v. justering.
Modificering af luftfilterboks nødvendig (900´s luftfilterboks passer
formentlig ikke i Maximstellet og indsugningsstudserne fylder mere.).
Alternativt Pod-filtre.
Én har imidlertid påpeget, at 900-rammen er længere, hvilket skulle
nødvendiggøre at udskifte 900 motorens "udgangsgear" (som via en flange
forbinder sig med kardanleddet) med et fra 700 motoren - for at bibeholde
kardanleddets placering ift. bagsvingerlejet.
Kender nogen til denne konstruktion i kardantrukne XJ´er og véd, om dette
udgangsgear kan skiftes gennem lejehuset eller der kræves yderligere
adskillelse af motoren?
--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk