Tak for forklaringen. Egentlig havde jeg vel nok forestillet mig at det var
sådan noget der var på spil, men godt lige at få det uddybet.
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.bbe07d73a89fccb6.41842@urxgb.qxROT13...
> S?ren H?yer Hansen wrote on 23-03-2007 :
>> Hej
>> Er det nu også rigtig. Hvis skjoldet er bare nogenlunde samme størrelse
>> som
>> personen burde det da kun være en fordel med skjoldet. Så vidt jeg ved er
>> mennesker noget af det mindst aerodynamiske der findes. Med arme og ben
>> strakt frem ligner man mest af alt en faldskærm. Hvorfor sætter man
>> ellers
>> kåber på road-racingmaskiner?
>> Bare lidt undren herfra
>> Vh
>> Søren
>
> SUK! Frygtede spørgsmålet! Det kræver den lange
> forklaring!!!
>
> Alle kender turbulens. Det er hvirvler i luften
> bag et emne der bevæger sig igennem samme luft.
>
> Knap så kendt er afløsning. Afløsning er når
> luften helt slipper emnet. Det kan være en fordel
> og en ulempe, afhængig af hvornår det sker. På
> mange skorstene er der en snoet et-eller-andet op
> ad skorstenen. Det er for at give afløsning, så
> skorstenen ikke vælter/knækker i stærk blæst.
> Golfbolde har små 'huller' for at give afløsning.
> Uden 'hullerne' ville de ikke flyve nær så langt.
> Nogle flyvinger har endda små 'dimser' på
> overfladen for at give korrekt afløsning ...
> fjern dem IKKE!
>
> Skjoldets store lodrette flade, langt fremme på
> scooteren giver dårlige strømningsforhold. Hvis
> 'hullet' hvor man sidder med benene blev fyldt ud
> (som på en kåbe) ville det sikkert være noget
> anderledes.
>
> Så frontareal alene siger ikke så meget om hvor
> optimalt designet er.
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
> Verein'
>
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
> Elefanter!
>
>