/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kubik/HK og topfart ?
Fra : Carsten


Dato : 23-03-07 11:54

Jeg har p.t. en MC scooter - en Speedfight 100cc - som går ca. 85 km/t på
lige vej (jvf. speedometeret - reel hastighed er vel en 78-80 km/t). Det er
lige præcis i underkanten til at kunne følge med trafikken. Egentlig lidt
underligt i og med at fartgrænsen på de veje jeg bevæger mig på er 80 km/t -
men nok om det.

Spørgsmål er hvor meget større en MC scooter jeg skal have for at kunne opnå
en "lige vej" hastighed på 100-110 km/t (speedometer km/t) ? Hvordan hænger
kubik/HK og topfart sammen i disse små klasser ?
Kan jeg nøjes med en nyere (speedfighten er efterhånden 7-10 år) 100cc ?
eller en 125cc ? eller skal jeg endnu højere op ?

Har i evt. personligt kendskab til en MC scooter som klarer 100-110 km/t på
lige vej ? hvilket mærke/model ?

Takker,

Carsten

P.S. Nej, jeg ønsker ikke at købe en rigtig MC !




 
 
Jim Andersen (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 23-03-07 12:37

Carsten wrote:
> Spørgsmål er hvor meget større en MC scooter jeg skal have for at
> kunne opnå en "lige vej" hastighed på 100-110 km/t (speedometer km/t)

22 hk, hvis du også ønsker at kunne bevare denne hastighed selv om det
blæser lidt.

/jim



Hekto (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-03-07 13:27

Carsten explained on 23-03-2007 :
> Jeg har p.t. en MC scooter - en Speedfight 100cc - som går ca. 85 km/t på
> lige vej (jvf. speedometeret - reel hastighed er vel en 78-80 km/t). Det er
> lige præcis i underkanten til at kunne følge med trafikken. Egentlig lidt
> underligt i og med at fartgrænsen på de veje jeg bevæger mig på er 80 km/t -
> men nok om det.
>
> Spørgsmål er hvor meget større en MC scooter jeg skal have for at kunne opnå
> en "lige vej" hastighed på 100-110 km/t (speedometer km/t) ? Hvordan hænger
> kubik/HK og topfart sammen i disse små klasser ?
> Kan jeg nøjes med en nyere (speedfighten er efterhånden 7-10 år) 100cc ?
> eller en 125cc ? eller skal jeg endnu højere op ?
>
> Har i evt. personligt kendskab til en MC scooter som klarer 100-110 km/t på
> lige vej ? hvilket mærke/model ?
>
> Takker,
>
> Carsten
>
> P.S. Nej, jeg ønsker ikke at købe en rigtig MC !

Scooterens skjold foran sætter kraftige
begrænsniger på topfarten p.gr.a. luftmodstanden.
(ret indviklet - noget med 'afløsning')
Derfor kan en traditionel scooter dåligt komme
meget over 110.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



S?ren H?yer Hansen (23-03-2007)
Kommentar
Fra : S?ren H?yer Hansen


Dato : 23-03-07 14:18

Hej
Er det nu også rigtig. Hvis skjoldet er bare nogenlunde samme størrelse som
personen burde det da kun være en fordel med skjoldet. Så vidt jeg ved er
mennesker noget af det mindst aerodynamiske der findes. Med arme og ben
strakt frem ligner man mest af alt en faldskærm. Hvorfor sætter man ellers
kåber på road-racingmaskiner?
Bare lidt undren herfra
Vh
Søren



Hekto (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-03-07 16:33

S?ren H?yer Hansen wrote on 23-03-2007 :
> Hej
> Er det nu også rigtig. Hvis skjoldet er bare nogenlunde samme størrelse som
> personen burde det da kun være en fordel med skjoldet. Så vidt jeg ved er
> mennesker noget af det mindst aerodynamiske der findes. Med arme og ben
> strakt frem ligner man mest af alt en faldskærm. Hvorfor sætter man ellers
> kåber på road-racingmaskiner?
> Bare lidt undren herfra
> Vh
> Søren

SUK! Frygtede spørgsmålet! Det kræver den lange
forklaring!!!

Alle kender turbulens. Det er hvirvler i luften
bag et emne der bevæger sig igennem samme luft.

Knap så kendt er afløsning. Afløsning er når
luften helt slipper emnet. Det kan være en fordel
og en ulempe, afhængig af hvornår det sker. På
mange skorstene er der en snoet et-eller-andet op
ad skorstenen. Det er for at give afløsning, så
skorstenen ikke vælter/knækker i stærk blæst.
Golfbolde har små 'huller' for at give afløsning.
Uden 'hullerne' ville de ikke flyve nær så langt.
Nogle flyvinger har endda små 'dimser' på
overfladen for at give korrekt afløsning ...
fjern dem IKKE!

Skjoldets store lodrette flade, langt fremme på
scooteren giver dårlige strømningsforhold. Hvis
'hullet' hvor man sidder med benene blev fyldt ud
(som på en kåbe) ville det sikkert være noget
anderledes.

Så frontareal alene siger ikke så meget om hvor
optimalt designet er.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



S?ren H?yer Hansen (23-03-2007)
Kommentar
Fra : S?ren H?yer Hansen


Dato : 23-03-07 19:09

Tak for forklaringen. Egentlig havde jeg vel nok forestillet mig at det var
sådan noget der var på spil, men godt lige at få det uddybet.

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.bbe07d73a89fccb6.41842@urxgb.qxROT13...
> S?ren H?yer Hansen wrote on 23-03-2007 :
>> Hej
>> Er det nu også rigtig. Hvis skjoldet er bare nogenlunde samme størrelse
>> som
>> personen burde det da kun være en fordel med skjoldet. Så vidt jeg ved er
>> mennesker noget af det mindst aerodynamiske der findes. Med arme og ben
>> strakt frem ligner man mest af alt en faldskærm. Hvorfor sætter man
>> ellers
>> kåber på road-racingmaskiner?
>> Bare lidt undren herfra
>> Vh
>> Søren
>
> SUK! Frygtede spørgsmålet! Det kræver den lange
> forklaring!!!
>
> Alle kender turbulens. Det er hvirvler i luften
> bag et emne der bevæger sig igennem samme luft.
>
> Knap så kendt er afløsning. Afløsning er når
> luften helt slipper emnet. Det kan være en fordel
> og en ulempe, afhængig af hvornår det sker. På
> mange skorstene er der en snoet et-eller-andet op
> ad skorstenen. Det er for at give afløsning, så
> skorstenen ikke vælter/knækker i stærk blæst.
> Golfbolde har små 'huller' for at give afløsning.
> Uden 'hullerne' ville de ikke flyve nær så langt.
> Nogle flyvinger har endda små 'dimser' på
> overfladen for at give korrekt afløsning ...
> fjern dem IKKE!
>
> Skjoldets store lodrette flade, langt fremme på
> scooteren giver dårlige strømningsforhold. Hvis
> 'hullet' hvor man sidder med benene blev fyldt ud
> (som på en kåbe) ville det sikkert være noget
> anderledes.
>
> Så frontareal alene siger ikke så meget om hvor
> optimalt designet er.
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
> Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
> Elefanter!
>
>



J. E. (25-03-2007)
Kommentar
Fra : J. E.


Dato : 25-03-07 01:03


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.bb277d73e6561702.41842@urxgb.qxROT13...
>
> Scooterens skjold foran sætter kraftige
> begrænsniger på topfarten p.gr.a. luftmodstanden.
> (ret indviklet - noget med 'afløsning')
> Derfor kan en traditionel scooter dåligt komme
> meget over 110.
>

Min Yamaha Majesty 125 kommer godt nok ikke meget over 110 km/t
men den holder da snildt de godt 90 km./t stort næsten uanset vind
og vejr med sine 12 HK.
Det stemmer vel dårligt med din teori som i øvrigt vel kun er et
spørgsmål om hvor man HK man tilfører som ved f.eks. en større
fuldkåbe MC.


Morten D (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Morten D


Dato : 23-03-07 16:39

Hej Carsten.

Min (lille) erfaring siger mig, at for at holde en hastighed på 100-110 km(t
skal du bruge ca. 14 hk. Det svarer til en Leonardo 150. Den holder ca. 130
km/t. på speedo, men i virkeligheden er det "kun" ca. 107 km/t ifølge GPSen.

Min egen Gilera Runner VXR 180 med 19 hk. render et sted mellem 130-140 km/t
på speedo - hvilket er lige omkring de 120 km/t +/- på GPSen.

Problemet med en MC-scooter er efter min mening at man bliver forvekslet med
en øvert. Dvs. at bilister rent instinktivt vil forsøge at komme uden om,
næsten uanset din hastighed. Holder man for rødt lys i inderbanen, er det
100% sikkert at bagfrakommende bilister vil trække i yderbanen.

Selvom man kører 70-80 km/t hvor man må køre 50 km/t er det næsten 100%
sikkert at bilister vil prøve at komme uden om...

Mit råd er derfor at købe en MC-scooter der er stærk nok til at kunne
accelerere fra bilisterne - det virker dæmpende på bilisterne, at man kan
accelerere fra dem i lyskrydsene og ret hurtigt finder de ud af at man ikke
er til gene for dem..(du kender det sikkert selv..?)

Nu ved jeg ikke hvor meget du vil ofre på den, men nogle bud kunne være:

Brugt Aprilia Leonardo 150 evt. 250 (har tidligere set Leonardo 250 i DBA
til kr. 20.000,-)

Ny Honda SES 125 Dylan kr. 33.000,- (nedsat med kr. 7.000,- iforhold til
sidste år)

Ny PGO G-Max 200 kr. 30.000,- (er lidt bange for at den måske er lidt for
svag med sine kun 12 hk...)

Venligst,
Morten

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10227&ipc=43026



Armand (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-03-07 17:29


"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
news:4603b1d5$0$46004$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har p.t. en MC scooter - en Speedfight 100cc - som går ca. 85 km/t på
> lige vej (jvf. speedometeret - reel hastighed er vel en 78-80 km/t). Det
> er lige præcis i underkanten til at kunne følge med trafikken. Spørgsmål
> er hvor meget større en MC scooter jeg skal have for at kunne opnå en
> "lige vej" hastighed på 100-110 km/t (speedometer km/t) ? Hvordan hænger
> kubik/HK og topfart sammen i disse små klasser ?

Generelt skal man have fire gange så mange HK's for at køre dobbelt så
stærkt!
Jeg vil tro at det du har brug for er mindst det dobbelte af hvad den har nu
:-/

> Kan jeg nøjes med en nyere (speedfighten er efterhånden 7-10 år) 100cc ?
> eller en 125cc ? eller skal jeg endnu højere op ?

Med mindst 15 Hk som udgangspunkt, skal du vel op på 150ccm's :-/
Gilera Runner med 180ccm og 19Hk opgives til 118km/t

Tilbage står så at når/hvis den akkurat kan køre 110, så vover du dig på
motorvejen med den og dér er den lige klein nok, hvorfor du vender tilbage
med samme spørgsmål om et års tid :-|

> P.S. Nej, jeg ønsker ikke at købe en rigtig MC !

Italjet Dragster 180
http://www.scooterzone.co.uk/images/Italjet/Dragster%20black%20rearside.jpg
!
Gilera DNA 180 http://www.maxmoto.co.uk/images/39%20Gilera%20DNA%2050.jpg !


--
Armand.



Michael Dahlberg (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 23-03-07 19:48

Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
news:4603b1d5$0$46004$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kan jeg nøjes med en nyere (speedfighten er efterhånden 7-10 år) 100cc ?
> eller en 125cc ? eller skal jeg endnu højere op ?

Jeg vil tro, at du må overgive dig, og gå en klasse op til mindst 200ccm/20
HK. Mine tidligere ture på Vespa'er fortæller mig, at en 200ccm netop klarer
det du beder om, men jeg vil nok anbefale dig en 250ccm, så kan den også i
(svag) modvind.
250'eren kan også sætte fra, så man ikke så nemt bliver klemt i bytrafik.

Michael Dahlberg
(BMW K75C)



Carsten (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 24-03-07 19:20

> Kan jeg nøjes med en nyere (speedfighten er efterhånden 7-10 år) 100cc ?
> eller en 125cc ? eller skal jeg endnu højere op ?
>
> Har i evt. personligt kendskab til en MC scooter som klarer 100-110 km/t
> på lige vej ? hvilket mærke/model ?

Tak skal i have for svarene. Det var lidt som jeg frygtede. Når man kommer
derop (>150cc) så bliver priserne derefter. Så kan jeg vist godt nøjes med
80-90 km/t

Carsten



Armand (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-07 20:18


"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
news:46056be2$0$52095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Kan jeg nøjes med en nyere (speedfighten er efterhånden 7-10 år) 100cc ?
>> eller en 125cc ? eller skal jeg endnu højere op ?
>>
>> Har i evt. personligt kendskab til en MC scooter som klarer 100-110 km/t
>> på lige vej ? hvilket mærke/model ?
>
> Tak skal i have for svarene. Det var lidt som jeg frygtede. Når man kommer
> derop (>150cc) så bliver priserne derefter. Så kan jeg vist godt nøjes med
> 80-90 km/t
>
Og når det ovenikøbet strander ved 15Hk (og i få tilfælde 20), så er det jo
fordi at en scooter i grunden er et bykøretøj og mer-effekten ikke er til
for topfartens skyld, men derimod for at gavne accelerationen samt borgre
for mindst at kunne holde trit med bytrafikken incl. op af bakke!

Har du et regulært behov for kørsel på landevej kræver det virkelig
kraftoverskud á en størrelse hinsides Speedfight'ens 9Hk; men dit behov er
tilsyneladende ikke så grelt at du til dato har været trængt særligt meget
af den øvrige trafik :-/

--
Armand.



Michael Dahlberg (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 25-03-07 08:53

Carsten skrev

>Tak skal i have for svarene. Det var lidt som jeg frygtede. Når man kommer
>derop (>150cc) så bliver priserne derefter. Så kan jeg vist godt nøjes med
>80-90 km/t

Ja, det er prisen for ikke at ville køre på "rigtig" MC ;-\

Michael Dahlberg
(BMW K75C)



Hekto (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-03-07 01:21

On Sun, 25 Mar 2007 01:03:23 +0100, J. E. wrote:

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> news:mn.bb277d73e6561702.41842@urxgb.qxROT13...
>>
>> Scooterens skjold foran sætter kraftige
>> begrænsniger på topfarten p.gr.a. luftmodstanden.
>> (ret indviklet - noget med 'afløsning')
>> Derfor kan en traditionel scooter dåligt komme
>> meget over 110.
>>
>
> Min Yamaha Majesty 125 kommer godt nok ikke meget over 110 km/t
> men den holder da snildt de godt 90 km./t stort næsten uanset vind
> og vejr med sine 12 HK.
> Det stemmer vel dårligt med din teori som i øvrigt vel kun er et
> spørgsmål om hvor man HK man tilfører som ved f.eks. en større
> fuldkåbe MC.

??? jeg er ikke helt sikker på hvad du mener ?

Du kommer sikkert ikke over de 110; men det passer da meget godt med at du
kan køre 90 i modvind???

Nu er det ikke lige min teori. Nogen regner på den slags ...
fluidmekanikkere!

Ja, sætter du en V8'er på scooteren vil jeg godt tro den kan runde de 120
.... og lidt til.
De fleste scootere har et slagvolumen på 125-150cc. Til alm. brug giver
det så en ydelse på 10-15 HK. Så der er ligesom en begrænsning for hvad en
gennemsnits-scooter-motor den yder, og med scooterens design - også for
hvor hurtigt den kan køre.

Scooterens design er bare ikke hensigtsmæssigt m.h.t. hastighed. Skjoldet
kan ikke umiddelbart 'bare' betragtes som en kåbe med en anden facon.

--
/Hekto

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste