Spændingsregulering CX500E
Fra : Perminator

Dato : 22-03-07 20:10

Hej!
Jeg har lige startet CXen op mhp. forårsklargøring. Den går stadig som en
drøm, som da den blev stillet ind i november.
Batteriet er i topform, og har været vedligeholdelsesladet med
spændingsreguleret lader i vinter. Så det er fuldt opladet.

Når motoren kører med ca. 2500rpm. måles spændingen med multimeter på
batteripolerne til 14,85V. Det er jo fint nok. Tomgang ved ca. 1100 rpm
giver ikke nævneværdigt fald.

Hvis jeg tænder nærlyset sættes spændingen på batteripolerne straks op til
15,40V. Også hvis varmehåndtag eller bremselys aktiveres.

Hvorfor denne høje spænding ned på batteriet, når systemet belastes med ca.
5A (55W).
Er det for høj spænding, så batteriet koger under kørsel, eller kan jeg
ignorere det?

Batteriet er et Iuasa 14 Ah.
I min Haynes er generatoren opgivet til 252W/5000rpm (18A min /14,0V)

Spændingsregulatoren er opgivet til "Elektronic integrated circuit, non
adjustable" Regulated voltage 14-15V.
Jeg spekulerer på om spændingsreguleringen er stået af, eller om det kan
betragtes indenfor "normalområdet"?
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Lars Nielsen

Dato : 22-03-07 20:53

Perminator wrote:
> [...]
> med ca. 5A (55W).
> Er det for høj spænding, så batteriet koger under kørsel, eller kan

- Din tændingskontakt's hovedplus kontakt er slidt.
Pil alle ledningerne af sekundærsiden, og erstat med 2 stk. 30-A Bosch
relæ'er, som du gemmer i en lille sokkel et sted i tørvejr. Du skal nu kun
bruge hoved-plus kontakten til at trække relæ'et med.
Problemet er, at laderegulatoren ( i gamle dage laderelæ'et ) sidder _efter_
hoved-plus-kontakten på tændingslåsen's bundstykke, så når den er slidt, og
spændingen falder på sekundærsiden, tror laderegulatoren at du trækker
spændingen ned, og skruer op for magnetiseringen af den indre vikling i
klo-pol-generatoren.

Du _kan_ selvfølgelig osse bare sætte et nyt bundstykke / en ny
tændings-kontakt på cyklen - den holder jo åbenbart ca. 25-30 år...

Lars / Viborg

Fra : Perminator

Dato : 22-03-07 22:15

Hej Lars!

> [...]
>
> Du _kan_ selvfølgelig osse bare sætte et nyt bundstykke / en ny
> tændings-kontakt på cyklen - den holder jo åbenbart ca. 25-30 år...

Tak for dit rigtig gode svar!
Dit hovedudsagn: > - Din tændingskontakt's hovedplus kontakt er slidt<
rammer det helt centrale, så jeg nu kan se årsagssammenhængen.
Jeg kan starte et helt andet sted: Sidste oktober kørte jeg 130 km/t i 3.
spor på en Hollandsk motorvej, og oplevede et totalt strøm- og
tændings-Blackout i ca 5 sekunder. Det er et mareridt i tæt motorvejstrafik.
Fejlen blev lokaliseret til en udslidt tændingslås, som efterfølgende skulle
"lirkes", for at virke. Min kammarat på sin nye SV650 forstod ikke min
efterfølgende afholdenhed for at køre i 2. og 3. positition, eller overhale
i tæt trafik. Men jeg stolede ikke på at fejlen ikke ville vise sig igen.
Da jeg kom hjem, så jeg at nogen havde prøvet at holde tændingslåsen sammen
med en strip. Jeg kunne ikke komme længere tilbage end den forrige ejer,
som jeg har tillid til, så fuskeriet er af ældre dato. Siden har cyklen
stået i stald vinteren over.
Din pointe med spændingsreguleringen, begrundet i den udslidte tændingslås
er fanget 100%.
Jeg havde i forgårs, begrundet i ovenstående oplevelse, bestilt en ny
tændingslås i Tyskland, hos en CX-entushiast, men det viser sig at, den er
ret sjælden til Eurosport modellen, så jeg afventer at den kan leveres.
Under alle omstændigheder har jeg syntes, at det var uhensigtsmæssigt, at
al strøm går gennem een kontakt, så jeg havde allerede planlagt at trække
nye ledninger i stort kvadrat til watt-forbrugerne, og montere
relæstyringer, således at den nye startkontakt kun gennemløbes af
pilotstrømme. Jeg har en kæmpe Picheler-kåbe, så et antal relæer kan
sagtens monteres, det er lige før der er plads til en tavle

Når jeg har renoveret tændinglås og ledninger, og indført relæstyringer, er
der basis for at efterkontrollere ladespændingen på batteriet, og så vil det
vise sig (som forventet) at dit løsningsforslag holder vand. Det vil du
blive konfronteret med )
Tak!
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-03-07 00:52

On Thu, 22 Mar 2007 22:15:19 +0100, "Perminator"
<per.misserfjern@mail.dk> wrote:

Hej Per.

> [...]
>vise sig (som forventet) at dit løsningsforslag holder vand. Det vil du

Læs lige denne: http://www.ducati.dk/teknik/ducelsystem.htm

Det er den samme historie.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 26-03-07 20:33

Hej Steen (og Lars)

> Læs lige denne: http://www.ducati.dk/teknik/ducelsystem.htm

Tak for linket og diagrammer. Jeg har ikke været i tvivl om, at der skulle
iværksættes en operation renovering af udslidt ledningsnet og relæstyring /
aflastning omkring den kritiske tændingslås. Alene vågeblusset i forlygten
betinger dette.
Det er Lars´s kredit, at jeg blev opmærksom på, at den besynderlige
laderegulering også havde sit ophav i spændingsfaldet efter den kritiske
tændingslås.
At få kombineret relæerfaringerne og ladeproblemet har sparet megen unødig
fejlsøgning, og sikkert nytteløse/unødvendige/dyre komponentudskiftninger.
For min egen fanes skyld tror jeg selvfølgelig på, at præcise beskrivelser
af symptomer, samt målinger fra de rigtige steder, bidrager til at belyse
fejlkomplekset.

Jeg drømmer stadig om en løsning med elektroniske relæer i stedet for de
velkendte, fugtfølsomme 30A mekaniske autorelæer.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-07 20:42

On Mon, 26 Mar 2007 21:32:31 +0200, "Perminator"
> [...]

>aflastning omkring den kritiske tændingslås. Alene vågeblusset i forlygten

MC elektro er generelt noget bras

>Det er Lars´s kredit, at jeg blev opmærksom på, at den besynderlige
>laderegulering også havde sit ophav i spændingsfaldet efter den kritiske
>tændingslås.

Lars beskrivelse var kort og meget precis - Flot.

> [...]
>af symptomer, samt målinger fra de rigtige steder, bidrager til at belyse

Jeg har faktisk skrevet en del om ladesystemer.
Der er en generel en her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
Og en til om tænding: http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf
Det er krydret med en del konkrete målinger.

>Jeg drømmer stadig om en løsning med elektroniske relæer i stedet for de
>velkendte, fugtfølsomme 30A mekaniske autorelæer.

De "relæer" findes, men de er ikke billige.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 26-03-07 21:47

Hej Steen

> [...]

> Og en til om tænding: http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf
> Det er krydret med en del konkrete målinger.

Jeg vil læse disse skrifter med interesse

> De "relæer" findes, men de er ikke billige.

Ahrr Steen! Du må da snart erkende, at jeg ikke ser på prisen, hvis det er
en elegant og holdbar løsning. MC-elektro må også kunne løftes op over
"bras-niveauet"

Biler er "kørejern". Den gamle slæbebåd og motorcyklen (måske flere kommer
til) -og
meget andet hører til det sjove, med opgaver og udfordringer i

vh Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-07 22:06

On Mon, 26 Mar 2007 22:46:55 +0200, "Perminator"
> [...]

>Ahrr Steen! Du må da snart erkende, at jeg ikke ser på prisen, hvis det er
>en elegant og holdbar løsning. MC-elektro må også kunne løftes op over

Når vi først har nået det stadie er al rationel argumentation nytteløs

Selvfølgelig kan delv den mest håbeløse konstruktion bringes fra
"Goggomobil til Rolls Royce" stadiet ----
Man begynder blot forfra )
Jeg havde for nogle uger siden en maildiskussion med nogle af mine
hårdt ramte skruevenner.
Luften var tyk af flyvende relæer - Ledninger var unødvendige -
Transportvejen udgjordes af relæer og sikringer.
Hvis nogen ufrivilligt fulgde den mail korspondance har de garanteret
stadig mavekramper ))
Kunsten er at lave de indgreb der løfter konstruktionen fra håbeløs
til brugbar uden at begynde forfra.

>Biler er "kørejern". Den gamle slæbebåd og motorcyklen (måske flere kommer
>til) -og
>meget andet hører til det sjove, med opgaver og udfordringer i

Du har nu ret.
Min "slæbebåd" er spækket med relæer og sensorer - Det er
overvældende.
Det er lavet efter bogen - Til gengæld knækker ledningerne.
De er for stive og af en dårlig kvalitet.
Motorcyklen får alt det bedste - Tænk dig - Hele vinteren bliver alt
det dårlige udskiftet og det der ikke dur bliver forbedret.
Det er netop pointen - "Slæbebåden" skal F..... G... M.. køre hver
dag.
Sommer og vinter - Ingen medlidenhed.
Motorcyklen er hobby, står stille hele vinteren så der er tid til at
udtænke snedighederne - Hvilket der også er brug for

Jeg kigger lige i mine tykke bøger efter solid state relæer uden tab.
Du hører nærmere.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 26-03-07 22:35

Hej Steen
> Når vi først har nået det stadie er al rationel argumentation nytteløs

du har helt ret

> Kunsten er at lave de indgreb der løfter konstruktionen fra håbeløs
> til brugbar uden at begynde forfra.

Hvilket jeg vist må prøve at lære

> Jeg kigger lige i mine tykke bøger efter solid state relæer uden tab.
> Du hører nærmere.

Tak, - jeg ser frem til det, -er nok ikke mere på i aften.
vh Per

Fra : Hekto

Dato : 27-03-07 17:42

Steen Gruby has brought this to us :
> [...]
> stadig mavekramper )
> Kunsten er at lave de indgreb der løfter konstruktionen fra håbeløs

Fulgte frivilligt med ... og HAR stadig
mavekramper!!!!

80/20 reglen: ét relæ løser 80% af problemerne,
med en 20% indsats.
De næste relæser løser de sidste 20% med en 80%
indsats.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-07 06:18

> [...]
>
> Du _kan_ selvfølgelig osse bare sætte et nyt bundstykke / en ny
> tændings-kontakt på cyklen - den holder jo åbenbart ca. 25-30 år...

Rigtig god svar, er 100% enig.
Hygge PD CBR1100t Bosch Odense

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-03-07 08:10

Lars Nielsen wrote:

> - Din tændingskontakt's hovedplus kontakt er slidt.
*snip*

Jeg sidder her på sidelinien og fordøjer guldkornene - det er fedt at
nogen gider forklare den slags. Tak!

--
vh
Torben

Fra : Lars Nielsen

Dato : 25-03-07 00:10

Torben Scheel wrote:

> *snip*
>
> Jeg sidder her på sidelinien og fordøjer guldkornene - det er fedt at
> nogen gider forklare den slags. Tak!

- Takker mange gange for roserne!!

Jer er radio-mekaniker, og har lavet den laaaaange fejlsøgning på precis
smme problem for 10 år siden, da jeg kørte CB750K7 fra 77' ...
Som fagmand udi diverse EL ved jeg hvad man kan ha' af problemer, specielt
når man ikke er EL-mand, såeh, derfor. Jeg var i sin tid omkring at skifte
laderelæ ( det var et gammelt mekanisk ), rotor-viklinger i generator blev
målt, Stator-viklinger i genrator blev målt - for til sidst at lede efter
lade-relæ'ets reference / måle-ledning, og konstatere et tab på 4 volt på
hovedplus'en efter tændingslåsen...

- Så selvf. hjælp herfra!!

Lars / Viborg

PS en operation med 2 relæ'er til aflastning på CB750K7 tog ca. 1/2 time, og
virker stadig, ny ejer har kørt næsten 50K km på den siden ( den har nu
rundet over 300K km på 1. motor uen renovering.. - Honda Ka...!