Afstemning: bedste gamle bil?
Fra : mfn

Dato : 29-03-07 10:26

Jeg har i min 6 årige karriere som billist haft fgl biler i nævnt
rækkefølge:

Skoda favorit 91 - fik den i 99 for 15000 med blot 30000 km på bagen.
Kedelig men set i bakspejlet skulle jeg nok have beholdt den nogle år da den
nærmest var som ny.

Ford Escort 1988, fik indbrud i den 3 gange på 3 mdr og et stks
selvantændelse i kabinen. Så var den død.

Knallert et års tid ;)

Fiat Uno 87. Meget underlig i gearkassen efter 3 mdrs ejerskab. Solgt!

Peugeot 205 90´, Gearkasse underlig man skulle have gear stangen halvt ind i
sædet for at komme i 1. gear.

Volvo 240. Kæmpe skrummel af en benzinsluger, ud med den.

Toyota camry 85, ok bil egenligt, men denne var FOR mishandlet og måtte dø.

Ford Fiesta 87. Hyggelig lille bil og den eneste jeg har fået blowjob i ;)
.... døde af rust da syn nærmede sig

Suzuki Swift 92. Manglede servostyring, men ellers den jeg fik kørt længst
i. Døde også af rust.

VW Passat 85. Det måtte være kram tænkte jeg. Men det var det ikke. Den
smadrede af en eller anden grund startere hver 14. dag. Ud med den.

Fiat Tempra: Startede med at miste tandremmen 10 dage efter købet. Den ene
elruder er defekt, og jeg savner træk. Ellers er jeg rimeligt tilfreds med
den.

Kan man ikke få en bil der selvom den er gammel og i prisklassen 10-25000 kr
bare ´VIRKER overalt? Alle mine biler har haft deres særheder eller defekter
man ikke gad lave. Lige bortset fra favoritten som den 1.

Skal man over i Carina E som snart kan fås i den prisklasse?

Og er i andre også "uheldige" med lidt ældre biler? Hvilken bil er den
bedste til at virke 100% - også når den fylder 12 og 15 år?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-03-07 10:33

mfn skrev:

> Skal man over i Carina E som snart kan fås i den prisklasse?

Carinaen er et udmærket bud - min kone er ved at slide nr. 2 op.

Bare kig efter typiske fejl (bl.a. dørbunde).
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Frederik C

Dato : 29-03-07 10:47

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og er i andre også "uheldige" med lidt ældre biler? Hvilken bil er den
> bedste til at virke 100% - også når den fylder 12 og 15 år?

Over de sidste 6-7 år har jeg haft følgende:

Bilkarriere:

Ford Focus 1,8TD købt ny som firmabil, alt virkede... ;)
Ford Escort 1,3 CL 1987 købt i 2004, den kører stadig hos en vens forældre
indkøbspris 7000 vedligehold 5-6000 kr over de tre år.
Mitsubishi Galant GTI 1991 købt i 2005 for 7000 kr lige stået af.
Forfærdelig dyr i reservedele og meget rust.
Subaru Legacy 1,8 dl 1993 Købt i 2006 for 12.000 kr. solgt et lille år
senere for 10k, da jeg ikke ville reparere koblingen. Bilen led meget af
vindstøj
Mitsubishi Galant GTI 1991 købt i 2006 for 17.000, ja jeg er i den grad
begyndt at flotte mig :). Kører so far uden nogen problemer.
Audi 100 2,3 1989. Meget lækker bil købt for 14.000, der desværre viste sig
for reparationskrævende, bilen indeholder lidt for meget avanceret mekanik
til at jeg selv kunne klare det. Solgt fornylig.
Mercedes-Benz W123 230E 1984. købt for 20.000 kr. for en uge siden. Nu hvor
jeg har krydset de 20.000 kr i indkøbspris, må jeg sige, at det virkelig er
det værd sådan at rive sig... :) Alt virker i bilen, og den kører som en
drøm, i forhold til hvad jeg ellers har haft. Bilen har jeg kun haft en uges
tid, så om den holder, ved jeg jo ikke. Min mekaniker kunne dog ikke finde
noget galt med den, så alt i alt tegner det lyst.

Kan du finde en ordentlig W123 med fem gear (hvis brændstoføkonomien er
vigtig) ville det virkelig friste mig. Jeg er dog klar over, at vægtafgift,
forsikring og brændstoføkonomi kan gøres meget bedre. Samtidig er så gamle
biler selvfølgelig altid et sats.

Mvh.

Frederi

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 29-03-07 10:46

> Ford Fiesta 87. Hyggelig lille bil og den eneste jeg har fået blowjob i ;)
> ... døde af rust da syn nærmede sig

Hva sattan, kan man også det i en Fiesta? Tror endnu ikke jeg har haft en
bil der ikke er blevet indviet

> Suzuki Swift 92. Manglede servostyring, men ellers den jeg fik kørt længst
> i. Døde også af rust.

En af mine kammerater har lige skrottet sådan en. Stod pissepæn i lakken,
ikke rigtig noget overfladerust, men bunden... Uha...

> VW Passat 85. Det måtte være kram tænkte jeg. Men det var det ikke. Den
> smadrede af en eller anden grund startere hver 14. dag. Ud med den.

VW'er i de årgange duer altså ikke længere

> Fiat Tempra: Startede med at miste tandremmen 10 dage efter købet. Den ene
> elruder er defekt, og jeg savner træk. Ellers er jeg rimeligt tilfreds med
> den.

Det er ellers en stor skude

> [...]
> defekter
> man ikke gad lave. Lige bortset fra favoritten som den 1.

Hvis du er modig kan du da tage at give BMW E30 en chance... Hvis du tager
dig god tid og kigger en del eksemplarer - gerne 325'ere da de ikke har
været på brianmarkedet så længe endnu (vel at mærke dem der er FØDT 325),
kan du godt finde et eksemplar der er godt vedligeholdt. Bare sørg for at
høre efter om bøsningerne i undervognen giver et KLONK hver gang du sætter i
gang / skifter gear lidt friskt... Dét er en dødsdom for sådan en bil, for
de bøsninger er smådyre og noget lort at skifte.

Troels

Fra : mfn

Dato : 29-03-07 12:17

> Hva sattan, kan man også det i en Fiesta? Tror endnu ikke jeg har haft en
> bil der ikke er blevet indviet

Jaja.... intet problem i det ;)

> En af mine kammerater har lige skrottet sådan en. Stod pissepæn i lakken,
> ikke rigtig noget overfladerust, men bunden... Uha...

Var faktisk også det min døde af. Pæn og nydelig men bunden... argh.

> VW'er i de årgange duer altså ikke længere

Nårhh... havde den da et halvt års tid inden jeg blev så træt af den at den
fik sparket ;)

> Det er ellers en stor skude

Det lærer du når du får børn Troels. Konen vil absolut havde at bagagerummet
skal kunne sluge en barnevogn, men hun får mig altså ikke over i en
stc/berlingo eller det der ligner. Det kan lade sig gøre på tempra og kadett
sedan... om der er flere ved jeg ikke. Og så er der digital instumentering,
dejligt drenget/80´er-agtigt. Og servoen til konen har den også hehe.

> [...]
> dig god tid og kigger en del eksemplarer - gerne 325'ere da de ikke har
> været på brianmarkedet så længe endnu (vel at mærke dem der er FØDT 325),

Undskyld men jeg troede nu du havde indgående kendskab til mine erfaringer
med BMW... (hint: du fik en af mig for nogle år siden mod en anden møgspand,
som jeg heller ikke ku holde liv i) ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-07 16:13

mfn skriver:

> Det lærer du når du får børn Troels. Konen vil absolut havde at bagagerummet
> skal kunne sluge en barnevogn

Hvis hun sluger, behøvs i ikke barnevognsplads

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 29-03-07 21:41

> Var faktisk også det min døde af. Pæn og nydelig men bunden... argh.

Den tror jeg da ihøvrigt du har vist mig billeder af?!

> Nårhh... havde den da et halvt års tid inden jeg blev så træt af den at
> den
> fik sparket ;)

VW er aldrig godt i ældre årgange længere. Det er fandme svært at finde en
stabil Golf2'er...

> [...]
> instumentering,
> dejligt drenget/80´er-agtigt. Og servoen til konen har den også hehe.

Mon ikke det er konen der skal skiftes ud :D Er den bette ikke også snart
over barnevognsstadiet, eller er der kommet ny til?

> Undskyld men jeg troede nu du havde indgående kendskab til mine erfaringer
> med BMW... (hint: du fik en af mig for nogle år siden mod en anden
> møgspand,
> som jeg heller ikke ku holde liv i) ;)

Den kører ellers rundt i Randers nu (BMWen), helt nysynet og hvad har vi
Hondaen er under ombygning.. Den er blevet et DFB projekt

Troels

Fra : mfn

Dato : 30-03-07 09:47

> Mon ikke det er konen der skal skiftes ud :D Er den bette ikke også snart
> over barnevognsstadiet, eller er der kommet ny til?

Tjohhh.... måske... men de fås ikke i brugsen ;) Jo ungen er da netop fyldt
3, men søsteren har fået 1 i efteråret, så nu er det praktisk med sotrt
bagagerum til hendes barnevogn og vores klapvogn når der er dømt
fælles-udflugter ;(. Løses med et cykelstativ. Søster har nemli hverken
kørekort eller bil. Det smarte for mig er så at når der IKKE er
fælles-udflugt kan jeg fylde bagagerummet med en masse højtalere ;) + jeg
bruger bilen i mit arbejde hvor jeg har en del grej med rundt.

> Den kører ellers rundt i Randers nu (BMWen), helt nysynet og hvad har vi

> Hondaen er under ombygning.. Den er blevet et DFB projekt

Nådada jeg troed ellers du havde opgivet den helt... men det var da fint.
Hvad er et DFB projekt?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 30-03-07 22:00

> Nådada jeg troed ellers du havde opgivet den helt... men det var da fint.
> Hvad er et DFB projekt?

Danmarks Flotteste Bil Jow jow, jeg stiler højt..

Troels

Fra : claus b. p.

Dato : 29-03-07 11:21

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Og er i andre også "uheldige" med lidt ældre biler? Hvilken bil er den
> bedste til at virke 100% - også når den fylder 12 og 15 år?
Der er ingen gamle biler der ikke har særheder. Enten skal man leve med dem,
eller man skal reparere dem. Hver gang man reparerer et eller andet, er det
bare helt sikkert at noget andet går i stykker.
Vi har lige nu en P205 fra -88 som bil #2. Har kørt i den i ca. 10 år og
smidt de nødvendige penge efter reservedele, som jo heldigvis er billige.
Tror nok den kommer igennem syn i år, men rusten melder sig forskellige
steder. Købt for ca. 30000, brugt ca. 2000 kr. om året i service og
reservedele, så 5000 kr pr år + vægtafgift, forsikring og benzin. Det er da
fint, synes jeg.
Ville måske gå efter en 405'er næste gang, men problemet er at 88 var sidste
udkald inden katalysator, indsprøjtning, computer og alt det andet, som
kræver elektriske kundskaber, og det har Peugeot det jo desværre noget svært
med.
Har iøvrigt haft mindst 20 andre gamle biler, og sjældent haft så mange
problemer som du antyder, men det er måske et holdningsspørgsmål. Man skal
regne med at der er ting der skal laves hen ad vejen på gamle biler.

Renault 10, Ford Escort 1600GT, Alfa Romeo GTV 1750, Ford Escort 1100 van,
Buick Skylark, 3 x Opel Kadett , Toyota Corolla, Chevrolet Chevy Van,
Mercedes 220D/8, Mercedes 300D/123, VW Transporter D, Mitsubishi Starion,
Citroën Xantia, Mercedes E250TD, Ford Galaxy, Mercedes E220CDI, Peugeot 205
+ nogle motorcykler - hvis jeg ikke husker galt

Af disse ville jeg stemme på Mercedes E250TD/124 som bedst, dog gerne
opgraderet til 300/24V diesel. Mest komfortabel, godt nok meget slidt, men
lavet af solide dele, modsat de nye Mercere.

/Claus

Fra : Mr J..

Dato : 29-03-07 11:51

find dig en polo 3, eller en golf2.. de er nemme at skrue på, og de holder..

Mvh
Morten

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 29-03-07 21:42

> find dig en polo 3, eller en golf2.. de er nemme at skrue på, og de
> holder..

Golf 2, der holder? Sig det igen, og du vil se mig smide et smøret grin i
..binaer

Troels

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 29-03-07 12:09

mfn wrote:
> Jeg har i min 6 årige karriere som billist haft fgl biler i nævnt
> rækkefølge:

[sniip]
> [...]
> 10-25000 kr bare ´VIRKER overalt? Alle mine biler har haft deres
> særheder eller defekter man ikke gad lave. Lige bortset fra

Heh, jeg har haft et par stykker i den prisklasse også, lad os hurtigt
gennemgå (inkl priser for dem jeg kan huske). Historien starter i 2001
'85 Mazda 323 1.1 - 8k
- Den var egentlig okay uden nævneværdige særheder. Den døde så 4 dage
efter på motorvejen, fordi en pløjede ind i den.

'89 Opel Vectra 2.0i - 25k
- Fejlede intet. Kørte godt. Blev skiftet ud da jeg begyndte at kede mig

'83 Citroen BX 19GT - 4k
- Kørte i den 3-4mdr uden en fejl. Eneste udgift var et hjulleje og en
gang bremseklodser. Solgte den til en kammerat som vist måtte bekoste en
udstødningspakning og et udstødningsophæng.

'83 BMW 320i - 11k
- Tjaeh. Been there, done that. Fejlkøb :)

'89 Peugeot 309 XR - 10k
- Fin bil, ikke de store fejl. Dog lidt rust og trætte bøsninger og
sådan, så jeg var ikke lige tændt på at syne den. Blev vist solgt da jeg
begyndte at kede mig

'85 Nissan Bluebird 1.8 turbo - 10k
- Dejlig bil, omend den havde lidt fejl i motorstyringen og efter en tur
i hænderne på en mekanikerlærling også trængte til udrykkerleje og
knokkelled :/

'85 Toyota Corolla 1.3DK - 3k
- Fin lille bil. Dog en autochokerfejl. Solgt efter nogen måneder for 4k
fordi jeg kedede mig.

'83 Ford Sierra 2.0 V6 - 4k
- Hehe. Been there. Damn en møgfærge. Den fejlede intet overhovedet, men
den var noget af det mest dødsyge jeg nogensinde har kørt :)

'85 Mazda 626 2.0LX - 3k
- Købt med et halvt år til syn for 3k. Kørte 15k km på det halve år uden
at skulle ofre en krone på reperationer. Startede problemfrit hver
morgen og kørte udmærket.

'85 Saab 9000 Turbo - 15k
- Rustne dørbunde, trætte skærmkanter. Planen var at hente en søsterbil
i Tyskland og stjæle stumper fra, men imidlertid havde jeg ikke fået
prisen fra mit forsikringsselskab på skrift, så præmien steg fra 8 til
18k. Ud af vagten med hende igen.

'86 Toyota Corolla 1.3DX - 8k
- Købt spritnysynet. Knaldede toppakningen på hjemvejen og efter et
stykke tid blev elnettet mærkeligt. Blev solgt efter jeg dummede mig og
overså et rødt lys (eller hvad der nu skete) og forkortede den lidt.

'87 Mazda 626 2.0i GT - 5k
- Havde noget bøvl med en centrallås og en fejl et sted i tændingen,
ellers dejlig bil. Kørte rigtig godt (når man ellers fik den startet,
kva fejlen i tændingen) lige indtil den da den løb tør og jeg ved samme
lejlighed fik kværket benzinpumpem.

'88 Opel Klamdett 1.4i FUN
- Skodbil. Eller, nej, trofast bil, den startede hver morgen og fik mig
fra A til B bortset fra den dag kileremmen røg, men var mindst lige så
uinspirerende at køre i som Sierra'en.

'90 Nissan Primera 2.0i SLX - 10k
- Købte den sidste forår, har vel kørt 30k km i den uden så meget som et
olieskift (bortset fra en gennemtæret køler der måtte skiftes, og
vandpumpen med). Elnettet kunne dog lige så godt være fransk, er du gal
noget møg at lege med på de tidlige modeller. Den står hernede nu og
venter på at jeg får tømt den for ting så den kan ryge til skrot.

'00 Nissan Primera 1.8i - 110k
- Hentede den for præcis 3 uger siden, og sidste onsdag blev den så
smadret af en buschauffør der ikke var så stærk i det med at orientere
sig. Venter på at få den tilbage fra værkstedet. Men ellers en dejlig
bil ;)

'07 Hyundai Getz - 150kr/dag
- Lånebil, spritneues, kører meget godt, mig bekendt ingen fejl ;)

> Skal man over i Carina E som snart kan fås i den prisklasse?
> Og er i andre også "uheldige" med lidt ældre biler? Hvilken bil er den
> bedste til at virke 100% - også når den fylder 12 og 15 år?

I halv-prioriteret rækkefølge (efter mine prioriteter)
Nissan Primera, Pug405, Mazda 626, Toyota Carina.

Baseret på at Primera har masser af driftssikkerhed og godt med
kørelgæde. Det har Pug405 også.
Mazda 626 og Toyota Carina er nok mere driftssikre, til gengæld er de
ret kønsløse at sidde bag rattet i.

-Selvfølgelig i de nyeste årgange du nu kan få for beløbet du har til
rådighed. Vær også opmærksom på første årgang af en model / efter et
facelift, de er tit værd at gå uden om.
Men generelt skal du bare være temmelig konsekvent med biler i laveste
prisklasse. Man kan sagtens finde en dejlig bil til de penge, som man
kan køre langt i, men omvendt er der også masser af hærgede, sminkede
lig. Så gælder det bare om at skille sig af med lortet så snart man har
en fornemmelse af at den kan give problemer.
Better safe than sorry ;)

/Tommy

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 29-03-07 18:26

> Baseret på at Primera har masser af driftssikkerhed og godt med
> kørelgæde. Det har Pug405 også.
> Mazda 626 og Toyota Carina er nok mere driftssikre, til gengæld er de ret
> kønsløse at sidde bag rattet i.

Kan jeg godt tilslutte mig, find en Nissan Primera stc (feks min til 15k)
eller 5d Mazda 626.. Pug405 kender jeg ikke kun 205GTI
Nissan køre uden probs 300000+km den har kæde drevet knast (SR20x motor),
Mazda er en ok bil, lidt anonym, men typisk meget vel kørende. Nissan er
lidt dyr i stumper og Mazda overlever fint på Thansen stumper.

-Leon

Fra : mfn

Dato : 29-03-07 15:28

Kom lige i tanker om at jeg mangler et par stykker:

Pungen var tæt på flad men et stk "noget" med 4 hjul skulle skaffes her og
nu. Hvad køber man så?

Lada Samara fra 94, 3000 kr med 1½ år til syn. Den fik en bagpotte og det
var ALT i det år jeg havde den. Jeg var sågar i polen med campingvogn i den.
Jo den var tudegrim men den gjorde sgu sit arbejde.

Fik en Primera "i hånden" uden syn eller plader. Så rimelig ud. Men da jeg
fik sæderne og måtterne ud af den for nærmere inspektion var den hullet som
en si = ud.

Og så havde jeg en kortere periode BMW320I med en vist nok 325 i fra vist
nok 87. Den åd en toppakning, efter skift og 3000 kr fattigere solgte jeg
den til svigerfar da den igen fik problemer. Han smed en anden kværn i og
kørte indtil omtrent synstid hvor den røg nordpå... og vidst nok stadig ikke
er på gaden (Troels??)

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 29-03-07 21:45

> [...]
> den til svigerfar da den igen fik problemer. Han smed en anden kværn i og
> kørte indtil omtrent synstid hvor den røg nordpå... og vidst nok stadig

Den ræser rundt på gaden i Randers

Troels

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-03-07 20:50

> [...]
>
> Og er i andre også "uheldige" med lidt ældre biler? Hvilken bil er den
> bedste til at virke 100% - også når den fylder 12 og 15 år?

Hold da kæft hvor køber I mange biler ? Den gang jeg købte halvgamle biler
og arbejdede på at få dem til at køre nogenlunde stabilt synes jeg man
postede en masse penge i dem det første halve år, og så virkede de uden
omkostninger i 3-5 år, hvorefter de igen trængte til en kærlig hånd. Så
solgte jeg dem. I andre når da vist ikke længere end til at poste penge i
dem og så sælge dem igen...
Min Pug 405 var i øvrigt en undtagelse, den blev ved med at kræve nye dele.
Og masser af benzin.
I øvrigt kører jeg pt. i en Jaguar XJ6 fra 1992, og der har ikke været noget
nævneværdigt at reparere de første 16 mdr/37000 km, men den falder nok lidt
oven ud af prisrammen for denne sammenligning...

MVH Leo