fnis
Fra : 3140 Jim Bob

Dato : 26-03-07 22:08

På vej hjem fra arbejde på Helsingørmotorvejen, tullede stille og roligt
afsted med 160km/t da en bil trækker ud to lysår fra en lastbil - overhaler
naturligvis indenom med et sandt festfyrværkeri af blinkende lygter,
vinkende viskere og diverse fagter som hilsen - passerer et par lastbiler
hvorefter den bagerste lastbil trækker ud lige foran snotten på den ivrigt
gestikulerende bilist, som jeg lige havde passeret indenom. En mindre mand
end mig ville sikkert have fundet det overordentligt fornøjeligt, men sådan
er jeg heldigvis ikke! Jeg havde rent faktisk rigtigt ondt af den stakkels
ordenssmølf som desværre blev ufrivillig deltager i et elefantvædeløb over
en12km strækning - hvis man skal gætte ud fra hans reaktion på min lille
indenomsoverhaling så har han nok blæst en sikring.

//JB

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-07 22:18

3140 Jim Bob skriver:

> På vej hjem fra arbejde på Helsingørmotorvejen, tullede stille og roligt
> afsted med 160km/t

FY fy (nå whatever)

> [...]
> en12km strækning - hvis man skal gætte ud fra hans reaktion på min lille
> indenomsoverhaling så har han nok blæst en sikring.

ROFL....

I dag var en lastbilsjfut ved at leve noget sjovt. Kom kørende norpå
gannem Horsens, da jeg møder en kø. Jeg holder mig selvfølgelig i
venstre vognbane, men sjafutten i højre mente ikke at det var passende
at jeg kørte frem i venstre vognbane, frem for at køre ind bag ham og
lave lang kø i højre, så han trak over imod mig.

Nu var det firmaslæden jeg kørte i, så han kunne da bare "krølle skærm",
hvis han havde lyst, jeg er da ligeglad. Da han var noget tæt på opgav
han da også ærved og jeg kørte længere frem og trak ind, da 2
personbiler alligevel kørte ind til Bygholm Park Hotel og efterlod
masser af plads.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-03-07 23:08

> [...]
> han da også ærved og jeg kørte længere frem og trak ind, da 2
> personbiler alligevel kørte ind til Bygholm Park Hotel og efterlod

Ja, det er sjovt som folk har det med at "slingre" mod venstre, når de ikke
synes det er OK, det man laver. Der er jeg nok lidt... Well.
Selvtægts-agtig, men i sådanne situationer holder jeg bare på, eller hvis de
bliver for flabede, trækker en SMULE mod højre, bare for at slingre lidt
kontra om man vil.

Gider ikke folk der mener DE skal styre trafikken. Hvis de ville have min
absolutte opmærksomhed og respekt, skulle de have hvide biler med slå skrift
på siden som firmabiler. (og så ville de sgu iøvrigt nok ikke lave sådanne
narrestreger)

Troels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 07:45

Troels Plougmann-Olsen skrev:
> [...]
> Selvtægts-agtig, men i sådanne situationer holder jeg bare på, eller
> hvis de bliver for flabede, trækker en SMULE mod højre, bare for at

Det er sjovt at det at en lastbil forsøger at komme i 2. spor er at
styre trafikken, mens det at Legobilerne skynder sig frem for at tvinge
lastbilerne til at blive i 1. spor ikke er det.

Og mens vi er ved det "sjove" skal det da også lige nævnes når
Legobilerne ligger og kører hyggetrans og sætter farten op når de får en
lastbil på venstre side.

> [...]
> min absolutte opmærksomhed og respekt, skulle de have hvide biler med
> slå skrift på siden som firmabiler. (og så ville de sgu iøvrigt nok ikke

Nu kører jeg faktisk i en hvid bil med blå (?) på siderne.

--
MVH Finn
Venner er sådan nogen der kommer og banker på døren kl lort

Fra : Bruno

Dato : 27-03-07 00:20

3140 Jim Bob wrote:
> På vej hjem fra arbejde på Helsingørmotorvejen, tullede stille og roligt
> afsted med 160km/t da en bil trækker ud to lysår fra en lastbil - overhaler
> naturligvis indenom

Du er en helt er du!

Det er selvfølgelig ikke fedt når nogen trækker ud i al for god tid, men
hvis du ikke kan finde ud af at overholde fartgrænserne og så endda
begår en ren tåbelighed kan jeg ikke se du har noget og prale med.

> [...]
> en12km strækning - hvis man skal gætte ud fra hans reaktion på min lille
> indenomsoverhaling så har han nok blæst en sikring.

En indenomsoverhaling er IKKE en lille ting men røv farligt!

Mvh
Bruno

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-03-07 06:03

> En indenomsoverhaling er IKKE en lille ting men røv farligt!

Det er da lovligt andre steder? Hvor er det farlige, hvis bare folk kigger
sig for inden vognbaneskift? Jeg kan ikke se det...

/Kasper Hansen

Fra : Otto J

Dato : 27-03-07 08:27

> Det er da lovligt andre steder? Hvor er det farlige, hvis bare folk kigger
> sig for inden vognbaneskift? Jeg kan ikke se det...

Det er farligt, fordi det er ulovligt. Hvis jeg kigger i mit
bakspejl/sidespejl, og ser dig komme ræsende et par hundrede meter bagude,
så trækker jeg ind til højre, så du kan komme venstre om, eftersom det er
den vej du SKAL køre. Det er en smule uheldigt, hvis du har tænkt dig at
ræse forbi på højre side. Det bør ikke være nødvendigt for mig at forvente
at du måske kører højre om. Det er selvforstærkende - hvis jeg skal til at
bekymre mig om om der kommer én blæsende bagfra som vil højre om, så tager
det længere tid før jeg kan trække ind til højre igen efter en overhaling.
Jeg ser personligt højre-om overhalingen som en langt værre ting end selve
dét at køre 160.

Husk at skelne mellem en indenoms overhaling, og forbikørsel under tæt
trafik!

Mvh. Otto

Fra : Otto J

Dato : 27-03-07 08:31

> Det er farligt, fordi det er ulovligt.

Bare lige for at give en disclaimer: Jeg moraliserer ikke, jeg er ikke et
dydsmønster i trafikken. Men fakta er at hvis man gør noget som andre ikke
forventer, så er man til fare. At ham foran er en klovn, betyder ikke at man
per definition SKAL tage papnæsen på.

Mvh. Otto

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-03-07 18:23

> [...]
> det længere tid før jeg kan trække ind til højre igen efter en overhaling.

Jeg er enig så langt, at hvis folk er uopmærksomme (f.eks. fordi de ikke
forventer en bil på højre side), så er det farligt. Men holder vi loven ude
af billedet, kan jeg ikke komme i tanke om noget som helst der gør manøvren
farlig.

> Jeg ser personligt højre-om overhalingen som en langt værre ting end selve
> dét at køre 160.

Tjoh, det afhænger jo af omstændighederne... Men umiddelbart er jeg enig.
Personligt sker det da også at jeg af og til smutter højre om - men det er
først når jeg har ligget tilpas længe bag forankørende (og har blinket mm.),
og vedkomne stadig ikke trækker ind. Iøvrigt er det som regel akkompagnieret
af en kraftig nedgearing, så de ikke er i tvivl om hvor jeg er
(sportsudstødning)

/Kasper Hansen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 07:56

Kasper Hansen [8270] skrev:
> [...]
> af billedet, kan jeg ikke komme i tanke om noget som helst der gør manøvren

Nok fordi det ikke er United Bluff vil lever i.

Herhjemme er det kun cyklisterne der har lov at køre højre om, og dem er
der jo ikke mange af der kører 110-160 km/t på motorvejen.

Derfor skal der ikke være nogen på ens højre side medmindre man selv har
kørt frem på venstre side af vedkommende.

Kun hvor trafikken er tæt og langsom bliver det anderledes.

--
MVH Finn
Er indkaldt til retsmøde i Horsens 25. april. Så nu begynder der at ske

Fra : TheTransporter

Dato : 27-03-07 20:22

On Tue, 27 Mar 2007 09:27:25 +0200, "Otto J" <hifiotto@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>dét at køre 160.
>
>Husk at skelne mellem en indenoms overhaling, og forbikørsel under tæt

Problemet er bare at 90% af folkene på motorvej, landevej eller anden
4 sporet vej vitterligt ikke KAN eller VIL finde ud af at smutte til
højre når folk kommer kørende.

---
Mvh
TheTransporter
Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : KASO

Dato : 27-03-07 21:00

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er bare at 90% af folkene på motorvej, landevej eller anden
> 4 sporet vej vitterligt ikke KAN eller VIL finde ud af at smutte til
> højre når folk kommer kørende.

Nope - problemet er, at nogle mennesker tror de har større ret til vejen
fordi de ønsker at overtræde hastighedsbestemmelserne - hvis vi nu skal
generalisere.......

Fra : TheTransporter

Dato : 27-03-07 21:51

On Tue, 27 Mar 2007 22:00:17 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>Nope - problemet er, at nogle mennesker tror de har større ret til vejen
>fordi de ønsker at overtræde hastighedsbestemmelserne - hvis vi nu skal
>generalisere.......

Jeg har set ovenstående ske på veje med hastighedbegrænsning på både
110 og 130 km/t hvor at folk lå og nussede i venstre vejbane under en
overhaling med en hastighed under det tilladte.

---

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-07 04:57

KASO skriver:

> Nope - problemet er, at nogle mennesker tror de har større ret til vejen
> fordi de ønsker at overtræde hastighedsbestemmelserne - hvis vi nu skal
> generalisere.......

Sjovt nok laver jeg en gang i mellem forbikørsler i højre vognbane med
100-110 km/t på en 130 km/t strækning.

Fordi folk snorker i venstresporet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 07:58

TheTransporter skrev:
> Problemet er bare at 90% af folkene på motorvej, landevej eller anden
> 4 sporet vej vitterligt ikke KAN eller VIL finde ud af at smutte til
> højre når folk kommer kørende.

De har jo fået øje på en lastbil på det stykke af vejen de kan se frem,
og så er de altså ved at overhale.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-07 07:49

On 29 Mar., 22:50, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> Overhalet indenom og ladet værre med at fortælle om det her i gruppen

God idé

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-03-07 00:22

3140 Jim Bob skrev:
> tullede stille og roligt afsted med 160km/t da en bil trækker ud to lysår
> fra en lastbil - overhaler naturligvis indenom

Naturligvis ;)

> med et sandt festfyrværkeri af blinkende lygter,
> vinkende viskere og diverse fagter som hilsen

Hehe, kender reaktionen. Plejer at vippe lidt med venstrefoden på
bremsen, for ligesom at give lidt lys tilbage.

> passerer et par lastbiler
> hvorefter den bagerste lastbil trækker ud lige foran snotten på den ivrigt
> gestikulerende bilist, som jeg lige havde passeret indenom.

LOL! Så fik han da tid til at køle ned.

I morgen, når koret af dobbeltmoralister vågner, bliver du med al
sandsynlighed slagtet offentligt her i gruppen for din dødsinspirerende
kørsel, som jo helt indlysende er til fare for såvel gravide børn som
halte katte.

Fra : 3140 Jim Bob

Dato : 27-03-07 22:20

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse

> [...]
> sandsynlighed slagtet offentligt her i gruppen for din dødsinspirerende
> kørsel, som jo helt indlysende er til fare for såvel gravide børn som

Det vil jeg fejre ved at give min Vectra OPC en ekstra spand kul! - med lidt
held bliver Maj måned et par grader varmere - om ikke andet så måske næste
år....

Fra : Marni

Dato : 27-03-07 01:16

Lammert.

Knudse/K1200S

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 27-03-07 01:45

Hold op med at topposte.

> Lammert.

Meget muligt, men i det mindste var der sgu da en eller anden på Sjælland
der kørte over 85,3 km/t på motorvejen den dag.

Troels

Fra : Marni

Dato : 27-03-07 16:44

Det er også 2 skoleeksempler på, hvorfor danske billister bliver "kåret" som
europas mest egoistiske og ubetænksomme af europæriske bilblade.
Altså dårligste...

Knudse

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-03-07 16:51

Marni skrev:

> [...]
> "kåret" som
> europas mest egoistiske og ubetænksomme af europæriske bilblade.

Vildt nok hvor står det henne ??

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 07:46

Troels Plougmann-Olsen skrev:
> Hold op med at topposte.
> Meget muligt, men i det mindste var der sgu da en eller anden på
> Sjælland der kørte over 85,3 km/t på motorvejen den dag.

Rettelse: 75,3 km/t.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-03-07 09:10

On 27 Mar., 01:21, "Rune S. Larsen" <n...@working.email> wrote:
> [...]
> sandsynlighed slagtet offentligt her i gruppen for din dødsinspirerende
> kørsel, som jo helt indlysende er til fare for såvel gravide børn som

Det behøver han vist ikke hjælp til

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-07 09:49

On 26 Mar., 23:08, "3140 Jim Bob" <wholes...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> naturligvis indenom med et sandt festfyrværkeri af blinkende lygter,
> vinkende viskere og diverse fagter som hilsen

Overhaler du indenom ?

> [...]
> en12km strækning - hvis man skal gætte ud fra hans reaktion på min lille
> indenomsoverhaling så har han nok blæst en sikring.

Sjovt nok så er det tit folk som dig som gør trafikken usikker med
uforudsigelige manøvrer fx. indenom, men fint du morer dig med det på
Helsingørmotorvejen. Det er heldigvis langt væk fra hvor jeg kører.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-07 09:52

On 27 Mar., 09:27, "Otto J" <hifio...@hotmail.com> wrote:

> Det er farligt, fordi det er ulovligt.

Nej, det er ulovligt fordi det er farligt

> [...]
> Jeg ser personligt højre-om overhalingen som en langt værre ting end selve

Enig.

> Husk at skelne mellem en indenoms overhaling, og forbikørsel under tæt
> trafik!

Og det lød absolut ikke som om der var tæt trafik.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-03-07 18:19

>Nej, det er ulovligt fordi det er farligt

Kan du ikke fortælle mig *hvorfor* det er farligt? Jeg kan simpelthen ikke
komme i tanke om en eneste begrundelse, så længe folk sørger for at
orientere sig inden vognbaneskift (som det iøvrigt også er krævet at man
gør).

/Kasper Hansen

Fra : Marni

Dato : 27-03-07 19:32

Det er fordi at ikke alle billister er lige dygtige. Hurtigt tænkende.
Opmærksomme. Forudseende.
Hvis alle bruger samme regelsæt går det ikke så tit galt, hvis nogle derimod
har egne regler er de
fuldstændig uforudsigelige for medtrafikanter.
Meningen er at der skal være plads til alle på offentlig vej.

Knudse

Fra : Niels Pein

Dato : 28-03-07 16:59

"Kasper Hansen [8270]" skrev ...

> [...]
> komme i tanke om en eneste begrundelse, så længe folk sørger for at
> orientere sig inden vognbaneskift (som det iøvrigt også er krævet at man

Det kan ikke bringe mit pis i kog, at der af og til overhales højre om, men
jeg synes du seriøst skulle overveje hvor mange chancer du bør tage i
trafikken, når du ikke er i stand til at se de farer der lurer.
For at køre lidt "frisk", skal man være ekstra forudseende.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 28-03-07 17:27

> [...]
> trafikken, når du ikke er i stand til at se de farer der lurer.
> For at køre lidt "frisk", skal man være ekstra forudseende.

Jeg er såmend både forudseende og hensynsfuld i trafikken. Jeg kan også godt
se hvordan en farlig situation kan opstå pga. en indenomsoverhaling - men
det er udelukkende fordi det er ulovligt at overhale indenom.
Det skal siges at jeg uhyre sjældent kommer over 140 (på speedo) på
motorvejen, holder for fodgængere og stopper for blinkende busser. Jeg
hidser mig heller ikke op og laver sjove fakter mv. bare fordi folk ikke gør
som jeg ville i trafikken.
Som jeg også har skrevet andetsteds i tråden, er det ikke fordi jeg
overhaler indenom i vildskab - det sker sådanset sjældent. Nogle gange er
det dog klokkeklart at folk på motorvejen ikke har i sinde at trække ind,
uanset om vejen er fuldstændig øde og man ligger bag dem og blinker løs. I
de tilfælde, kan jeg godt finde på at køre højre om - men så sørger jeg også
for at gøre opmærksom på mig selv. Jeg har endnu ikke oplevet at det
afstedkom nogen farlige situationer.

/Kasper Hansen

Fra : Niels Pein

Dato : 28-03-07 22:35

"Kasper Hansen [8270]" skrev ...

> Jeg er såmend både forudseende og hensynsfuld i trafikken.

Jeg tillader mig at tvivle. Du kører med sportsudstødning skrev du. Og kan
finde på at geare ned, så den rigtigt kan høres.
Er du mon så hensynsfuld, at du tænker over at der næsten overalt bor folk
langs vejene? Næh, det er du ikke, når du monterer sportsudstødinng der
larmer ekstra. Så den med "hensynsfuld" gælder kun de ting du selv synes det
er værd at være hensynsfuld med. Bare lige for at sætte tingene i relief.

Specielt hvis du nogle gange kører rundt om natten (normal sengetid), så vil
jeg opfordre dig til at bringe din lydpotte tilbage til standard.

> Jeg kan også godt se hvordan en farlig situation kan opstå pga. en
> indenomsoverhaling - men det er udelukkende fordi det er ulovligt at
> overhale indenom.

Tja, men en potentielt farlig manøvre er det jo, uanset årsagen.
Hvis det var lovligt at overhale højre om, ville folk selvfølgelig være
væsentligt mere agtpågivende ved vognbaneskift til højre, og dermed ville
overhaling højre om være mindre farligt.
Men ... og hvad så? Er det ikke lidt ligemeget at det er derfor det er
farligt?

> [...]
> de tilfælde, kan jeg godt finde på at køre højre om - men så sørger jeg
> også for at gøre opmærksom på mig selv. Jeg har endnu ikke oplevet at det

Ja bevares, jeg kender problematikken. Så sent om i søndags overhalede jeg
selv een højre om (det sker måske et par gange om året), men jeg var
edder-bankemig også fuldt opmærksom på om vedkommende begyndte at flytte sig
over mod mig, og jeg var SÅ klar til en opbremsning om nødvendigt.
Hvis man overhaler højre om i den tro at det ikke er farligt, så overlader
man mere til held og tilfældigheder end godt er.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-07 23:43

> [...]
> larmer ekstra. Så den med "hensynsfuld" gælder kun de ting du selv synes
> det er værd at være hensynsfuld med. Bare lige for at sætte tingene i

Min sportsudstødning larmer ikke mere end man gør det til. Hvis jeg bare
kører pænt, er det på ingen måde lige så slemt som de motorcykler der
jævnligt drøner rundt.

> Specielt hvis du nogle gange kører rundt om natten (normal sengetid), så
> vil jeg opfordre dig til at bringe din lydpotte tilbage til standard.

Hold nu op... Jeg bor selv ud til en vej, hvor der ofte er folk der drøner
forbi i de sene timer - og det har ALDRIG vækket mig (eller kæresten). Hvis
man bor et sted hvor man kan høre trafikken, er man vandt til det -der er
masser af biler/MC'ere der larmer, og sådan er det bare. Det tænker man over
den første uge, og så er det hverdag.

> [...]
> overhaling højre om være mindre farligt.
> Men ... og hvad så? Er det ikke lidt ligemeget at det er derfor det er

Det er rigtigt - det er potentielt farligt, så længe det er ulovligt. Men
min påstand har hele tiden været at det kun er farligt fordi det er
ulovligt - ikke omvendt. Jeg mener ikke at man bare skal drøne højre om hver
gang en bil ligger i vejen. Men er man opmærksom og "forsigtig" mener jeg
stadig godt at manøvren kan foretages forsvarligt.
Jeg mener bare at man burde lovliggøre manøvren - men det retfærdiggør det
selvfølgelig ikke indtil da.

Så er vi enige...

/Kasper Hansen

Fra : Niels Pein

Dato : 01-04-07 22:03

"Kasper Hansen" skrev ...

> [...]
> det -der er masser af biler/MC'ere der larmer, og sådan er det bare. Det
> tænker man over den første uge, og så er det hverdag.

Vi er vist enige om trådens hovedpunkt omkring overhaling højre om, men
ovenstående er vi ikke enige om. Husk at vi ikke alle er ens, og hvad der
virker for dig (og kæresten), virker ikke nødvendigvis for andre.
Man bør vise hensyn overfor sine omgivelser, ikke kun hensyn der passer en
selv.
--
Mvh. Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 08:05

Kasper Hansen [8270] skrev:
> [...]
> de tilfælde, kan jeg godt finde på at køre højre om - men så sørger jeg også
> for at gøre opmærksom på mig selv. Jeg har endnu ikke oplevet at det

Dit problem er så blot at det tåben, der ikke vil trække ind, gør
takseres til 500,- kr mens det du gør takseres til et klip og et (mig)
ukendt antal kroner.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-03-07 11:23

3140 Jim Bob wrote:
> [...]
> lastbil - overhaler naturligvis indenom med et sandt festfyrværkeri
> af blinkende lygter, vinkende viskere og diverse fagter som hilsen -

Og overtræder dermed færdselslovens §21 (når du kan køre 160 er §24 næppe
aktuel). Ham, der trak ud foran dig burde til gengæld lige læse op på §22.
Alt i alt har I ikke noget at sige hinanden på.

Se http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm for detaljerne.

Ebbe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-03-07 14:13

3140 Jim Bob wrote:

> [...]
> strækning - hvis man skal gætte ud fra hans reaktion på min lille
> indenomsoverhaling så har han nok blæst en sikring.

Det er en af de problemstillinger videopolitiet har haft i deres
udsendelser - og Automagazin på SAT1 (hver lørdag kl. 17.00) har også haft
det på tapetet. Den forankørende begår lovovertrædelsen - og provokerer
derved den bagvedkørende til at overhale højre om, køre for tæt, blinke med
lyset (forbudt i Tyskland) og chikanere den forankørende på alle mulige
måder.

Men resultatet er hver gang det samme: Det er den bagvedkørende der får
bøden og klippet eller Punkte i Flensburg.
--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 27-03-07 15:20

> [...]
>
> Men resultatet er hver gang det samme: Det er den bagvedkørende der får
> bøden og klippet eller Punkte i Flensburg.

Nu skriver ham provokatøren godt nok at bilen trak ud lysår bag ved
lastbilen. Men når man kører 160 km/t er spørgsmålet om ikke de fleste biler
der kører 110 km/t vil være i vejen. Desuden skal der være afstand til den
forankørende når man starter og slutter en overhaling. Det vel også tilladt
folk som overholder hastighedgrænsen at overhale en lastbil, det er jo ikke
Autobahn....

Bjarne

Fra : Mr J..

Dato : 27-03-07 14:57

> [...]
> ud fra hans reaktion på min lille indenomsoverhaling så har han nok blæst

ROFL

Mvh
Morten

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-03-07 15:16

3140 Jim Bob skrev:
> [...]
> en12km strækning - hvis man skal gætte ud fra hans reaktion på min lille
> indenomsoverhaling så har han nok blæst en sikring.

Ha ha og Fnis.
ja det er ærgerlig man ikke kan se deres ansigter bagefter

Fra : alexbo

Dato : 27-03-07 18:46

"3140 Jim Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud fra hans reaktion på min lille indenomsoverhaling så har han nok blæst

Sejt det er fanme sejt,
dejligt at læse at der stadig er nogen, der ikke er bange for autoriterne og
deres tåbelige regler.

Og emnelinien, den rammer lige ned i kuglerne, her er en mand med styr over
tingene og ordet i sin magt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 27-03-07 20:24

> [...]
> ud fra hans reaktion på min lille indenomsoverhaling så har han nok blæst

ohhhh nej, ikke mere om lastbiler....jeg forudser en længere diskussion
mellem 2-3 personer igen

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 27-03-07 21:04

> [...]
> ud fra hans reaktion på min lille indenomsoverhaling så har han nok blæst

Flot at du kan sidde her og "prale" med dine dobbelte dumheder. Forhåbentlig
står politiet igen klar på en af broerne - klar til at afhente dit kørekort
næste gang du opfører dig så tåbeligt.

Ærligt talt - der er kun 1 tåbe i denne historie - og det er fortælleren!

Fra : 3140 Jim Bob

Dato : 27-03-07 22:06

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afhente dit kørekort næste gang du opfører dig så tåbeligt.
>
> Ærligt talt - der er kun 1 tåbe i denne historie - og det er fortælleren!

Gad vide om folk der skriver sådan kører bil eller om de alle har en Suzuki
Liana?

Apropos dumhed så er det dummeste jeg kan forestille mig at køre 110 km/t på
en fin motorvej med god plads eller en ditto landevej - det er simpelthen
ikke effektivt!

//JB

PS: kører stort set konsekvent vejlednede +50% og har endnu ikke fået klip.

PPS: har kørt 1½ mio km uden skrammer andet end et rådyr der sprang ud på en
landevej - hvilket sikker pisser dig fuldstændigt af da det ikke passer med
dine forestillinger om at færdes i trafikken.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-03-07 00:18

On 27 Mar., 22:51, TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:

> [...]
> 110 og 130 km/t hvor at folk lå og nussede i venstre vejbane under en
> overhaling med en hastighed under det tilladte.

Det er der jo ikke spor forkert i. Det er først forkert når de ikke er
i gang med en overhaling, eller ikke har orienteret sig ordentlig og
braser ud foran en anden overhalende.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 08:38

On 27 Mar., 19:18, "Kasper Hansen [8270]" <n...@SLETpostmand.com>
wrote:

> [...]
> komme i tanke om en eneste begrundelse, så længe folk sørger for at
> orientere sig inden vognbaneskift (som det iøvrigt også er krævet at man

Fordi den overhalede ikke er forvent med overhalende trafik på højre
side og kan risikere at trække ind i vedkomne.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 28-03-07 17:18

>Fordi den overhalede ikke er forvent med overhalende trafik på højre
>side og kan risikere at trække ind i vedkomne.

Jammen det er vel fordi det er ulovligt?
Dermed er det farligt fordi det er ulovligt, og ikke omvendt som du skriver.

Holder vi loven udenfor, kan jeg ikke se det farlige - og har stadig til
gode at høre et argument.

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 28-03-07 17:30

"Kasper Hansen skrev

> Jammen det er vel fordi det er ulovligt?
> Dermed er det farligt fordi det er ulovligt, og ikke omvendt som du
> skriver.

Det er jeg enig i, hvis det ikke var ulovligt var det ikke farligt.

Hvis alle vejbaner er ligeværdige, at hver vejbane er en vej for sig selv,
så man kan overhale/forbikøre som man vil, så ville det ikke være farligere
den ene vej fremfor den anden.

Til gengæld vil der så heller ikke være krav om at holde til højre, så alle
baner kan bruges af alle biler, langsomme og hurtige.

Der vil ingen grund være til at holde til højre, den langsomme bilist kan jo
roligt sige, han kan bare køre højre om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 08:39

On 27 Mar., 19:22, "Kasper Hansen [8270]" <n...@SLETpostmand.com>
wrote:

> [...]
> af billedet, kan jeg ikke komme i tanke om noget som helst der gør manøvren

Opmærksomheden fra den overhalede.

> [...]
> og vedkomne stadig ikke trækker ind. Iøvrigt er det som regel akkompagnieret
> af en kraftig nedgearing, så de ikke er i tvivl om hvor jeg er

tsk tsk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 28-03-07 17:25

>Opmærksomheden fra den overhalede.

Jammen det gør sig vel lige så gældende ved en lovlig overhaling? Igen er
det udelukkende pga. at det er ulovligt, at der kan opstå farlige
situationer. I USA, hvor det er lovligt, har jeg ikke bemærket nogen
problemer med manøvren.

>tsk tsk

Sådan er vi så forskellige....

/Kasper Hansen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-03-07 17:34

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> writes:

> Opmærksomheden fra den overhalede.

Case in point: Bernstorffvej i lørdags. Mildt sagt ikke Københavns
mest trafikerede vej, men der var lidt med parkerede biler o.l. så jeg
var endt ude i venstre spor. Der skal man jo ikke ligge hele tiden, så
jeg ville til at trække ind hvor jeg hørte hjemme. I bakspejlet ser
jeg så to hvide varevogne nærme sig lidt hurtigere end godt var, og
ganske rigtigt: den forreste fløj højre om. Jeg kikker så efter nummer
to, som det heller ikke virkede helt sundt at trække ind foran. Imens
bremser bil nr. 2 foran mig ned for at svinge til venstre, og nr. 1
foran mig bremser naturligvis også og mig derefter, lidt vel hårdt, og
efter et udbrud fra "højrestyringen"...

Jeg vil selvfølgelig sværge på at jeg holdt god afstand, og at jeg
under alle omstændigheder og uden hjælp kunne nå at reagere på at den
forankørende pludselig nærmede sig så hurtigt. Men hvis jeg havde
kunnet være sikker på ikke at blive inderhalet, så havde jeg jo ligget
trygt og godt i højre bane forlængst.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 08:41

On 27 Mar., 21:21, TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:

> Problemet er bare at 90% af folkene på motorvej, landevej eller anden
> 4 sporet vej vitterligt ikke KAN eller VIL finde ud af at smutte til
> højre når folk kommer kørende.

Nej, 10 % snarere i følge mine observationer her til morgen og de
andre morgener og eftermiddage.
Stykket er E45 mellem Århus S og Randers N.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 08:43

On 28 Mar., 05:57, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> KASO skriver:

> Sjovt nok laver jeg en gang i mellem forbikørsler i højre vognbane med
> 100-110 km/t på en 130 km/t strækning.
>
> Fordi folk snorker i venstresporet.

Det ses skam nogle gange at hele haler af biler ligger i venstre spor
fordi der er en lastbil 500m fremme.
Det vil selvfølgelig tælle op i en % del, men dem jeg mener da jeg i
et andet indlæg skrev 10% er de enlige svaler.
Jeg foretager også forbikørsel i sådanne tilfælde.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-03-07 11:36

> [...]

et andet indlæg skrev 10% er de enlige svaler.
Jeg foretager også forbikørsel i sådanne tilfælde.

Hvad så når du kommer op til lastbilen og vil trække ud i venstre bane?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 08:46

On 27 Mar., 19:46, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> [...]
> deres tåbelige regler.
>
> Og emnelinien, den rammer lige ned i kuglerne, her er en mand med styr over

Du glemte vist en

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 12:39

On 28 Mar., 12:35, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg foretager også forbikørsel i sådanne tilfælde.
>
> Hvad så når du kommer op til lastbilen og vil trække ud i venstre bane?

Så er der oftest kommet et passende hul, som jeg så benytter mig af,
ellers må jeg vente på et hul.

Hvad gør du i sådanne tilfælde ?
Følger bevidstløst efter de andre i venstre spor eller følger
trafikken og laver forbikørsel op til "forhindringen" ?
Hvis det sidste, hvad gør du så når du når op til "forhindringen" ?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 28-03-07 15:35

> Hvad gør du i sådanne tilfælde ?

Når nu det er dig burde du nok bare sætte *fartpiloten* til 100 km/t og
følge de andre...

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-03-07 23:31

> [...]

trafikken og laver forbikørsel op til "forhindringen" ?
Hvis det sidste, hvad gør du så når du når op til "forhindringen" ?

Jeg er nødt til at lægge mærke til hvad det er for en bil der ligger
bagerst,
når jeg begynder at køre fremad i højre bane.
Først når den bil er passeret må jeg begynde at tænke på at trække ud.
Derefter må jeg vente til der kommer et hul, så jeg kan begynde at blinke
ud.
Først derefter kan jeg trække ud i venstre bane.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-07 18:11

"Christian B. Andresen" skriver:

> Nej, 10 % snarere i følge mine observationer her til morgen og de
> andre morgener og eftermiddage.
> Stykket er E45 mellem Århus S og Randers N.

80% E45 mellem Skanderborg Vest og Horsens Nord/Vest og mange andre
steder i løbet af dagen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-07 18:13

"Christian B. Andresen" skriver:

> Så er der oftest kommet et passende hul, som jeg så benytter mig af,
> ellers må jeg vente på et hul.

Altså du overhaler indenom på samme vis som Jim Bob!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 08:40

On 28 Mar., 18:18, "Kasper Hansen [8270]" <n...@SLETpostmand.com>
wrote:

> [...]
>
> Holder vi loven udenfor, kan jeg ikke se det farlige - og har stadig til

Det er da ikke farligt at køre over for rødt fordi det er ulovligt ?
Det er da fordi at de andre billister regner med at der holdes tilbage
ved rødt.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-07 23:36

>Det er da ikke farligt at køre over for rødt fordi det er ulovligt ?
>Det er da fordi at de andre billister regner med at der holdes tilbage
>ved rødt.

Fuldstændig enig.
Det er kun farligt at køre over for rødt, hvis folk ikke forventer det.
Dermed er det heller ikke farligt at overhale indenom - det er kun fordi man
har vedtaget at det skal være farligt.

Det der adskiller de to situationer er, at rødt lys er indført for at
regulere trafikken. Det giver et bedre flow eller regulerer hastigheden på
udvalgte strækninger. Det har ingen gavnlig effekt på trafikken at man har
ulovligjort overhalinger højre om.

/Kasper Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 08:45

On 28 Mar., 16:34, "Troels Plougmann-Olsen" <blal...@defekt.dk> wrote:

> Når nu det er dig burde du nok bare sætte *fartpiloten* til 100 km/t og
> følge de andre...

Sammen med alle de andre ude i vestre spor ?
Det vil jo være ulovligt, man skal jo holde til højre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 08:47

On 28 Mar., 19:12, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Altså du overhaler indenom på samme vis som Jim Bob!

Det gør jeg ikke, for hvis der ikke kommer et hul må jeg jo vente på
hele halen af lemminger i venstre spor.
Jeg følger trafikken i højre spor, min hastighed i højre spor kan jo
ikke blive dikteret af dem i venstre spor, hvis det ville være
tilfældet vil jeg jo skulle stoppe hvis de holder stille pga. et
uheld.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 29-03-07 08:50

On 29 Mar., 09:47, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Det gør jeg ikke

Jo

> [...]
> ikke blive dikteret af dem i venstre spor, hvis det ville være
> tilfældet vil jeg jo skulle stoppe hvis de holder stille pga. et

Præcist det samme som Jim Bob.............

Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 08:53

On 29 Mar., 00:30, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> når jeg begynder at køre fremad i højre bane.
> Først når den bil er passeret må jeg begynde at tænke på at trække ud.

Der kan da sagtens komme huller ind i mellem, ander biler kan opdage
at de burde trække ind, der bremses etc.

> Derefter må jeg vente til der kommer et hul, så jeg kan begynde at blinke
> ud.
> Først derefter kan jeg trække ud i venstre bane.

Jeg var ud for det i går eftermiddags på den sædvanlige strækning
nordgående lige nord for E45 afkørsel 44 Hadsten. Jeg passerede måske
30 biler, hvor jeg kørte 100 km/t og de kørte måske lige under 90 km/
t. Da jeg var ca. 150 m fra lastbilen var der et hul hvor jeg kunne
trække ud, hullet var vel ca. 100 m, og jeg sørger så for at få lavet
en ordentlig afstand til den foran uden at bremse eller andre
pludselige manøvrer. Selv om der køres i en lang hale er der tit store
huller.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-03-07 09:53

> [...]

en ordentlig afstand til den foran uden at bremse eller andre
pludselige manøvrer. Selv om der køres i en lang hale er der tit store

Dvs. du har overhalet 30 biler højre om.
Den eneste grund til at du kørte i højre bane, var for at komme hurtigere
frem.
Derved har du så lavet overhalingen.

At 30 andre bilister laver noget forkert, retfærdiggør ikke den fejl du
laver.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 08:36

Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> frem.
> Derved har du så lavet overhalingen.
> At 30 andre bilister laver noget forkert, retfærdiggør ikke den fejl du

Men er han 'heldig' har der kørt en anden 30-50 m foran ham i højre
spor, og så er det pludselig ikke en fejl.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 10:01

On 29 Mar., 10:52, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> huller.
>
> Dvs. du har overhalet 30 biler højre om.

Det mener jeg så ikke jeg har.

> Den eneste grund til at du kørte i højre bane, var for at komme hurtigere
> frem.

Nej jeg fortsatte med den hastighed jeg kørte med. Hvorfor skal jeg så
bremse ned til 90 når jeg når frem til halen af biler i venstre spor
når jeg kan fortsætte uændret med 100 i det spor jeg allerede kørte i,
nemlig højre spor ?

> Derved har du så lavet overhalingen.

Nej, overhalingen blev først til en overhaling i det øjeblik jeg
overhalede lastbilen langt fremme.

> At 30 andre bilister laver noget forkert, retfærdiggør ikke den fejl du
> laver.

Jeg mener ikke jeg har gjort nogen fejl.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-03-07 11:09

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 29-03-07 14:00

On 29 Mar., 11:01, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Jeg mener ikke jeg har gjort nogen fejl.

Næh, men det har du, som Jim Bob.......

Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 14:22

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-03-07 21:25

> [...]

Også hvis der kom et stort hul ?
eller 2) have sat farten ned til samme hastighed som alle de andre i

Fortsat op til lastbilen og så afvente passage af køen.
Hvis jeg trækker ud i venstre vognbane før hele halen har passeret,
har jeg lavet en overhaling højre om og det har jeg ærlig talt mit kørekort
for kært til.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Tom

Dato : 29-03-07 21:50

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-03-07 22:00

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Overhalet indenom og ladet værre med at fortælle om det her i gruppen

*LOL*

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-07 22:07

Tom skriver:

> Overhalet indenom og ladet værre med at fortælle om det her i gruppen

ROFL......

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 08:48

Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> Hvis jeg trækker ud i venstre vognbane før hele halen har passeret,
> har jeg lavet en overhaling højre om og det har jeg ærlig talt mit kørekort

Det har du uanset om du trækker ud eller ej.

Hvis det er en lastbil der er nærmeste bil foran dig i højre spor kan du
ikke bruge den som undskyldning til at køre højre om. Den kan jo kun
køre max 90 km/t så den kan jo ikke være bestemmende for din hastighed
når din hastighed er 100 km/t.

Nu har jeg ikke lige overblik over hvad det er de har sagt i
videopolitiet om emnet.

Men hvis man kommer i den situation at man kører i højre spor, sammen
med andre, og dette bevæger sig hurtigere end venstre spor, hvorved man
kommer højre om et størrere antal biler mener jeg ikke der er noget til
hinder for at trække i venstre spor hvis der opstår plads inden den
bagerste af dem man er kørt højre om er passeret.

Og skulle der være en betjent der har udtrykt noget anderledes må det
stå for hans egen regning. Hvis reglerne skulle tolkes SÅ stramt ville
trafikken jo dø.

Det der med ikke at kunne finde ud af at trække ind i højre spor når der
er plads hænger jo ofte sammen med heller ikke at være opmærksom på at
dem foran sætter farten op. (Det er kun hvis en lastbil vil bruge hullet
at man får travlt.)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 14:22

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-07 16:03

"Christian B. Andresen" skriver:

> Så jeg skulle 1) enten have fortsat med min hastighed op til lastbilen
> og ventet på at halen af biler har passeret ?

Det kommer an på, hvordan du læser loven.

> Hvad ville du have gjort ?

Kør indenom som dig og Jim Bob praktiserer.......

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-07 07:49

On 29 Mar., 17:02, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Det kommer an på, hvordan du læser loven.

Nu læser jeg ikke færdselsloven _mens_ jeg kører bil

Fra : Jesper

Dato : 30-03-07 21:23

Ja - det er sjovt og rigtig konstruktivt at genere hinanden i trafikken.

Minder mig om for et par år siden, da jeg og 10 foran kørende var ved at
overhale en elenfantkortege på vej op ad bakke. Op i r.... på mig kommer
drønende en spradebasse, der helt tydeligt synes jeg skal trække ind så
han kan komme foran - lygter og arme og ben går på ham, mens han ligger 10
cm fra bagskærm. Virker ganske overrasket da jeg ikke flytter mig. Så
prøver han at overhale inden om, men min gamle polo 1.6 når dog magelig at
skære ham af, selv om han kører i en eller anden smart sænket sag.
Op i røven på mig en gang til. Indtil da havde vi alle kørt 110-120. Nu
satte jeg farten ned til vel 81-82 km i timen. Jeg tror det tog os to små
10 min at passere de sidste 2 lastbiler - til sidst var han helt gasblå i
hovedet.
Da vi var forbi trak jeg naturligvis pænt ind, så han kunne passere. Han
trak prompte ind foran mig - bremsede ned op blinkede med, hvad han nu
havde af lygter. Så kørte han sin vej - jeg skreg af grin resten af vejen
hjem.

I dag har jeg børn - så når Johnny og Brian kommer blæsende på den måde
trækker jeg oftest ind. Folk, der kører så hjernedødt, vil jeg ikke
længere gnubbe skuldre med. Jo større afstand til mig og jo hurtigere den
bliver skabt desto bedre.
Håber de og vi andre overlever. Dem , der skal smadres, håber jeg gør det
solo.
--
Jesper

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 30-03-07 22:04

> Minder mig om for et par år siden....

God historie, men hvorfor ligefrem SØGE road-rage ved at provokere så hårdt?

Fanden stå i det var en rocker du gjorde det ved - færdselslov eller ej, han
skal sgu nok knalde dig en hvis det du gør ikke lige passer ham.

Troels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-04-07 09:06

On 31 Mar., 00:36, "Kasper Hansen [8270]" <n...@SLETpostmand.com>
wrote:

> [...]
> udvalgte strækninger. Det har ingen gavnlig effekt på trafikken at man har

Nej nej, så siger vi det...EOD.