Galant GTi '91 - spøgelser?
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-03-07 22:20

Hej,

Min moders Galant GTi fra 1991 har fået en sær idé.

Den tænder og slukker lyset som den selv lyster! Hun stiller bilen, og
pludselig tænder den bare lyset. (Kørelyset iøvrigt, for det er kun
positionslys foran, men alt andet lys som normalt).

Nogen gange går der 5 minutter, så slukker den lyset igen, andre gange en
time, andre gange tænder den det slet ikke.

Hvad pokker har den lige gang i?

Har haft taget stikket af lyskontakten. Ikke dér problemet er. Prøvet nyt
arbejdsrelæ til lyset - heller ikke dér problemet er.

Lige pt. har jeg taget arbejdsrelæet ud, så eneste lys hun kan få på bilen
er køre-/nærlys - kørelys sætter den selv på hvis du sætter den til tænding
(hvordan den så end gør), og tænder du lyset på kontakten får du almindeligt
nærlys.

Hjæææælp! :'(

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-03-07 09:47

"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er køre-/nærlys - kørelys sætter den selv på hvis du sætter den til
> tænding (hvordan den så end gør), og tænder du lyset på kontakten får du

En gnaver der har været på spil?

> Hjæææælp! :'(

Muse- rotte- eller mårfælde?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mr J..

Dato : 20-03-07 12:17

du bliver nød til at måle når den gør det, så du kan finde kilden..

Mvh
Morten

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-03-07 12:51

> du bliver nød til at måle når den gør det, så du kan finde kilden..

Ja, men... Hvordan skal jeg vide hvor de 4 ledninger ved arbejdsrelæet går
hen? :(

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-03-07 13:01

> Ja, men... Hvordan skal jeg vide hvor de 4 ledninger ved arbejdsrelæet går
> hen? :(

Haynes.

Bare et lille forslag

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-03-07 13:36

> Haynes.

Som er det dårligst dokumenterende piece of... Ja... ever made.

"So wird's gemacht", dejlige tyske bøger, med komplet ledningsdiagram... :)
Dét duer.

Jeg kan bare ikke finde en SWG til Galanten :(

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-03-07 15:04

> Som er det dårligst dokumenterende piece of... Ja... ever made.

Det er så bare _din_ mening om Haynes.
Det er ikke sikkert alle er enige med dig.

> "So wird's gemacht", dejlige tyske bøger, med komplet ledningsdiagram...
> :) Dét duer.

Tjaaaa, lige nu har du vist 0.

> Jeg kan bare ikke finde en SWG til Galanten :(

Tag og snak med Køstersmotorboghandel i Randers.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-03-07 19:23

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så bare _din_ mening om Haynes.
> Det er ikke sikkert alle er enige med dig.

Hvis du kan få noget ud af deres enormt ringe illustrationer og iøvrigt
ligeså ringe beskrivelser, så har du lige vundet et håndtryk.

Haynesmanualen foreslår RET gevind ved viskosekoblingen til blæservingen på
en BMW E30 - SWG foreslår linksgevind. Pudsigt nok havde SWG ret. Dér
dumpede den sgu i mit hoved.

> Tjaaaa, lige nu har du vist 0.

Jo, en til Honda Civic.

> Tag og snak med Køstersmotorboghandel i Randers.

Han har den ikke. det er derfra jeg har min SWG til Honda Civic ;)

Troels

Fra : Brian

Dato : 20-03-07 20:29

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Haynesmanualen foreslår RET gevind ved viskosekoblingen til
> blæservingen på en BMW E30 - SWG foreslår linksgevind. Pudsigt nok
> havde SWG ret. Dér dumpede den sgu i mit hoved.

Haynes tager ofte udgangspunkt i en højrestyret bil - dét skal man lige tage
højde og korrigere for

/Brian

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-03-07 20:38

> Haynes tager ofte udgangspunkt i en højrestyret bil - dét skal man lige
> tage højde og korrigere for

Med risiko for at spørge dumt: Er motoren ikke ligeglad med hvilken side du
sidder i? Motoren kører ikke modsat rundt af dén årsag, og derfor er der
ikke dannet grundlag for at gevindene skulle være af den modsatte type?

Troels

Fra : Brian

Dato : 20-03-07 20:50

> [...]
> side du sidder i? Motoren kører ikke modsat rundt af dén årsag, og
> derfor er der ikke dannet grundlag for at gevindene skulle være af

Jow - det var en spøg. Jeg prøvede at smide en smiley, men den var åbenbart
ikke helt åbenlys...

/Brian

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-03-07 20:56

> Jow - det var en spøg. Jeg prøvede at smide en smiley, men den var
> åbenbart ikke helt åbenlys...

Smileys er alt for digitalt til mig! ;)

<irony=on> fungerer. Jeg kan ikke tyde smilies.

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-03-07 22:11

> Hvis du kan få noget ud af deres enormt ringe illustrationer og iøvrigt
> ligeså ringe beskrivelser, så har du lige vundet et håndtryk.

Har 2 Haynes + 1 SWG i huset.
SWG var et kompromis, da Haynes ikke dækker den model Tipo vi har.
Ellers så synes jeg ikke Haynes er værre end SWG, tværtimod.
Men du har set dig sur på Haynes, fred være med det

> Haynesmanualen foreslår RET gevind ved viskosekoblingen til blæservingen
> på en BMW E30 - SWG foreslår linksgevind. Pudsigt nok havde SWG ret. Dér
> dumpede den sgu i mit hoved.

1 fejl, ud af hvor mange?

> Han har den ikke. det er derfra jeg har min SWG til Honda Civic ;)

Hvis han ikke har den og ikke kan skaffe den, så er det nok fordi den ikke
findes.
Længere er den ikke.
De kan jo ikke skrive om _alle_ tænkelige biler.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (Haynes

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-03-07 23:09

> 1 fejl, ud af hvor mange?

Jeg har ikke tænkt mig at skille min bil ad, for at finde ud af det. Men at
den ene ting jeg skal ha' lavet er beskrevet forkert, er godt ramt.

Nå jo, der er også uorden i deres skitse over vacuumsystemet på en Solex
4B1-karburator på en BMW 320/6 (E21). Der har de rodet rundt i 2 slanger.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 21-03-07 10:48

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

Noget jeg har svært ved at få hoved og hale på.

> Den tænder og slukker lyset som den selv lyster! Hun stiller bilen, og
> pludselig tænder den bare lyset. (Kørelyset iøvrigt, for det er kun
> positionslys foran, men alt andet lys som normalt).

Mener du hermed at kørelyset kun er positionslys.

> [...]
> er køre-/nærlys - kørelys sætter den selv på hvis du sætter den til
> tænding (hvordan den så end gør), og tænder du lyset på kontakten får du

Hvilket arbejdsrelæ?
Stort set alle relæer undtaget blinkrelæet er arbejdsrelæer.
Eftersom den kan tænde nærlyset kan det da ikke være lysrelæet, hvad er det
så?

Jeg synes du skulle prøve at fjerne kørelysrelæet, det er formentlig noget
hjemmelavet noget, når det går direkte på tændingen.
Hvis det er det du kalder arbejdsrelæet, så må du have ramt ved siden af,
kørelyset virker jo åbenbart endnu.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 21-03-07 12:44

> [...]
> hjemmelavet noget, når det går direkte på tændingen.
> Hvis det er det du kalder arbejdsrelæet, så må du have ramt ved siden af,

På en Galant mener jeg kørelys er standard, så det må være deres eget
påfund. Men ja, er også 100% inde på at det er dét der er noget ged... Jeg
kan bare ikke forstå at der kommer lys på FORAN selvom jeg fjerner
arbejdsrelæet ude i motorrummet (når jeg starter den tænder den selv
nærlyset) - mens der INTET liv er i lyset i bagenden af bilen, heller ikke
hvis jeg tænder på kontakten... Derfor må det være et arbejdsrelæ for det
bagerste lys, det jeg tager ud (og instrumentlyset iøvrigt).

Jeg kan ikke greje den sk*de bil..!

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-03-07 13:18

> [...]
> hvis jeg tænder på kontakten... Derfor må det være et arbejdsrelæ for det
> bagerste lys, det jeg tager ud (og instrumentlyset iøvrigt).

Er det fuldstændig utænkeligt, at der er 2 relæer til lysene på bilen?

> Jeg kan ikke greje den sk*de bil..!

Dét har jeg da opdaget

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 21-03-07 13:42

> Er det fuldstændig utænkeligt, at der er 2 relæer til lysene på bilen?

Nej, men har prøvet at pille alle andre relæer fra 1 af gangen, og ingen af
dem dræbte forlyset. Så de må ha skjult det!

Har været oppe under instrumentbrættet også, heller intet der...
Motorrummet, ikke flere at tage af der... Argh!

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-03-07 13:59

> [...]
>
> Har været oppe under instrumentbrættet også, heller intet der...
> Motorrummet, ikke flere at tage af der... Argh!

Det er ganske normalt at der er mere end 1 sikrings/relæ-boks.
Det er der jo nok også på Galant.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 21-03-07 15:36

> Det er ganske normalt at der er mere end 1 sikrings/relæ-boks.
> Det er der jo nok også på Galant.

Ja. 2 bokse under instrumentbrættet og 1 i motorrummet.

Troels

Fra : mk\(5220\)

Dato : 21-03-07 16:05

> På en Galant mener jeg kørelys er standard, så det må være deres eget
> påfund.

Jeg har haft en Galant 1,8 LE fra -90 og en Galant 2,0GTI -91, de havde
begge eftermonteret kørelys med et par relæer forrest i motorrummet. Jeg
tror ikke de kunne fåes med kørelys som standard.

Jeg har iøvrigt en kopi af en "Owners repar guide" som du kan hente i Odense
hvis du har lyst.
Der er mange spændende ting i den, men dog ikke el-diagrammer.

Mvh Morten

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 21-03-07 16:07

> Jeg har iøvrigt en kopi af en "Owners repar guide" som du kan hente i
> Odense hvis du har lyst.
> Der er mange spændende ting i den, men dog ikke el-diagrammer.

Kan den ikke ryge i posten? Jeg har ca. 280 km til Odense.. ;) Betaler
selvf. porto!

Troels

Fra : mk\(5220\)

Dato : 21-03-07 20:03

> Kan den ikke ryge i posten? Jeg har ca. 280 km til Odense.. ;) Betaler
> selvf. porto!

Tjoh, det kan den vel.

Send en mail til "mok snabela c.dk" med en postadresse og vær forberedt på
at sætte kr 30,- ind på min konto.

Mvh Morten

Fra : mk\(5220\)

Dato : 28-03-07 22:32

> Tjoh, det kan den vel.
>
> Send en mail til "mok snabela c.dk" med en postadresse og vær forberedt på
> at sætte kr 30,- ind på min konto.
>
> Mvh Morten
Hvad så Troels, er bogen kommet ?

Har du sørget for kr 30,- porto på min konto ? Nej vel !!

Mvh Morten

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 28-03-07 23:48

> Har du sørget for kr 30,- porto på min konto ? Nej vel !!

Godt du kan skynde dig at hænge folk ud, med en hverdag der ligger udenfor
bankernes åbningstider og ingen netbank, er det lidt svært at få gjort det
tidligere. Men min mor, som du sendte bogen til, smutter ned i banken i
morgen, der er længe åbent.

Og igen, tak fordi du skynder dig at hænge folk ud

Desuden var det kun 28 kr, hvis vi nu skal begynde at snakke småting.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 21-03-07 17:06

> [...]

> hvis jeg tænder på kontakten... Derfor må det være et arbejdsrelæ for det
> bagerste lys, det jeg tager ud (og instrumentlyset iøvrigt).

Det er heller ikke lige nemt at forstå dig.

Hvis kørelyset er standard er det nok ikke deres eget påfund.
Hvis du er 100% inde på at det er kørelyset, hvorfor roder du så med relæet
til baglys?

Forøvrigt tror jeg ikke at der er et relæ til baglys alene, du mangler nok
også positionslys.

Hvis du sætter det relæ på igen, virker så alt lys på bilen som det skal,
bortset fra at det tænder selv?
Hjalp det på problemet med at tænde selv at du har afmonteret relæet?

Hvilke at de to nedenstående udtalelser er den rigtige?
"kørelys sætter den selv på hvis du sætter den til tænding"
"(når jeg starter den tænder den selv nærlyset)"

Hvad mener du med nedenstående?
(Kørelyset iøvrigt, for det er kun positionslys foran, men alt andet lys som
normalt)

Hvad er det for et arbejdsrelæ du har skiftet, og er du klar over at der er
mange typer arbejdsrelæer, der ser helt ens ud og passer i de samme holdere,
men virker forskelligt?

Sæt det afmonterede relæ i igen, ligeledes det du har skiftet.
Og start fra en ende af.

Hvilket lys virker og hvilket virker ikke?
Hvilket lys tænder når tændingen kommer på?
Hvilket lys tænder når motoren kører?
Går kørelyset ud når du sætter lyskontakten til positionslys?

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 21-03-07 17:56

> Hvilket lys virker og hvilket virker ikke?

Det virker altsammen (pånær at der ikke er nær- men positionslys foran),
lige så snart relæet i motorrummet er sat i.

Også selvom bilen er låst, lyskontakten slået fra, er der lys på. Som om
relæet hænger (Det styrer ihvertfald det hele), eller hvad ved jeg?

Så snart jeg tager relæet ud, sker der så det beskrevne herunder:

> Hvilket lys tænder når tændingen kommer på?

Positionslys. (dette UDEN relæet i motorrummet)

> Hvilket lys tænder når motoren kører?

Nærlys (dette UDEN relæet i motorrummet)

> Går kørelyset ud når du sætter lyskontakten til positionslys?

Nej. Kontakten ændrer INTET! Kun når jeg piller relæet i motorrummet ud.

// Troels