AC
Fra : Tom

Dato : 12-03-07 18:11

Så kom AC igang for første gang i år
Bilen var drønvarm på P-pladsen, så jeg måtte lige prøve om der stadig var
Freon* på....og jo skidtet virker endnu.

--
Tom

*Freon ~ R134a

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-03-07 18:39

Tom wrote:
> Så kom AC igang for første gang i år
> Bilen var drønvarm på P-pladsen, så jeg måtte lige prøve om der stadig var
> Freon* på....og jo skidtet virker endnu.

eh - du er klar over at det skal køre på ugebasis for ikke at få
utætheder helt af sig selv?

--
vh
Torben

Fra : Tom

Dato : 12-03-07 18:49

> eh - du er klar over at det skal køre på ugebasis for ikke at få utætheder
> helt af sig selv?

Jep men det gavner jo ikke så meget når det slet ikke kobler ind ved lave
temp

--
Tom

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-03-07 19:09

"Tom" <christensen@bigfoot.com> writes:

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jep men det gavner jo ikke så meget når det slet ikke kobler ind ved lave
> temp

Hvilke lave temperaturer?

Min har nu kørt hele vinteren, ellers dugger bilen for et godt ord.
(Hvad dævlen gør folk der ikke har AC?)

Fra : Tom

Dato : 12-03-07 19:28

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke lave temperaturer?

Under 6-7°C

> Min har nu kørt hele vinteren, ellers dugger bilen for et godt ord.
> (Hvad dævlen gør folk der ikke har AC?)

De tænder da bare for deres elvarmede for- og bagrude

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 12-03-07 19:37

On Mon, 12 Mar 2007 19:09:18 +0100, in dk.fritid.bil you wrote:

> Min har nu kørt hele vinteren, ellers dugger bilen for et godt ord.
> (Hvad dævlen gør folk der ikke har AC?)

Holder vinduerne rene indvendigt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-03-07 21:26

Peter Dalgaard skriver:

> (Hvad dævlen gør folk der ikke har AC?)

Lufter ud. De har heller ikke en AC der samler al fugten op, for at
blæse den rundt i bilen igen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-03-07 21:38

On Mon, 12 Mar 2007 21:25:57 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Peter Dalgaard skriver:

>Lufter ud. De har heller ikke en AC der samler al fugten op, for at
>blæse den rundt i bilen igen.

>--

Ugh! Store Høvding har talt.

Store Høvding har muligvis babbet lidt rigeligt på fredspiben?

Store Høvding har ikke helt styr på hvad han taler om.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-03-07 21:48

Folmer Rasmussen skriver:

> Ugh! Store Høvding har talt.
> Store Høvding har muligvis babbet lidt rigeligt på fredspiben?
> Store Høvding har ikke helt styr på hvad han taler om.

Tjo, se hvor mange med AC der klager over dug på ruderne.....

De må jo have stoppede dræn alle sammen.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-03-07 22:04

On Mon, 12 Mar 2007 21:47:48 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Folmer Rasmussen skriver:

>Tjo, se hvor mange med AC der klager over dug på ruderne.....
>
>De må jo have stoppede dræn alle sammen.

>--

Det var nu ike det jeg øffede over. det var dit udsagn om at AC jagede
fugtig luft rundt i kabinen.

Det gør den ikke. Den er temmelig god til at affugte luften. Så god at
man af og til kan mærke det i næseborene.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 12-03-07 22:06

Folmer Rasmussen wrote:

> Det gør den ikke. Den er temmelig god til at affugte luften. Så god at
> man af og til kan mærke det i næseborene.

Og det skulle være pga. selv samme affugter, at lortet absolut ikke vil
køre, når det er koldt udenfor

/Brian

Fra : BJ

Dato : 12-03-07 22:07

KLIP

> [...]
>
> Det gør den ikke. Den er temmelig god til at affugte luften. Så god at
> man af og til kan mærke det i næseborene.

.... og se vandet drive hen ad jorden under bilen en sommerdag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-03-07 22:10

On Mon, 12 Mar 2007 22:07:16 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>KLIP

>... og se vandet drive hen ad jorden under bilen en sommerdag.

>--

Ja, det er ikke så få henvendelser man har fået om, at:

Do, din bil er utæt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-03-07 23:33

> Ja, det er ikke så få henvendelser man har fået om, at:
>
> Do, din bil er utæt.

og billedet af Folmer med plasticposen i DAF fløj lige hen over nethinden

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-03-07 07:47

Folmer Rasmussen wrote:

> Ja, det er ikke så få henvendelser man har fået om, at:
>
> Do, din bil er utæt.

Jeg var en anelse bekymret sidste sommer da vi ankom til en campingplads
syd for Venedig, og det _sejlede_ ud under vognen. A/C'en havde nu også
været på arbejde

--
vh
Torben - Audi 80 '92

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-03-07 22:27

Folmer Rasmussen skriver:

> Det var nu ike det jeg øffede over. det var dit udsagn om at AC jagede
> fugtig luft rundt i kabinen.

Det gør den indtil den er blevet kold nok til at kunne kondesere vandet.

> Det gør den ikke. Den er temmelig god til at affugte luften. Så god at
> man af og til kan mærke det i næseborene.

Jeps, men den samler vandet op, når kondesatoren så bliver varm, hvor er
vandet så henne ?

Mange biler med AC kan smide dug op på forruden en varm sommerdag når
den startes.

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-03-07 08:10

> Folmer Rasmussen skriver:

> Det gør den indtil den er blevet kold nok til at kunne kondesere vandet.

Den smider ikke mere fugtig luft rundt i kabinen end en bil uden AC. Hvis
fordamperen ikke er kold nok til at kondensere vandet, så kommer luften jo
blot ind i bilen uden at blive affugtet - præcis ligesom et alm. varmeapp.

> Jeps, men den samler vandet op, når kondesatoren så bliver varm, hvor er
> vandet så henne ?

Når kondensatoren bliver varm, så bliver fordamperen normalvis kold - og det
er så først her, at den begynder at affugte. Vandet bliver i øvrigt ledt ud
gennem et afløb.

> Mange biler med AC kan smide dug op på forruden en varm sommerdag når
> den startes.

Stoppet afløb? - vandet burde være rendt ud gennem afløbet i varmeapp.

mvh
Torben Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-03-07 17:38

Torben Madsen skriver:

> [...]
> blot ind i bilen uden at blive affugtet - præcis ligesom et alm. varmeapp.

Men den vand der er i varmeapparatet i forvejen er "tilskud" fordi det
er blevet kondeseret tidligere.

> Når kondensatoren bliver varm, så bliver fordamperen normalvis kold - og det
> er så først her, at den begynder at affugte. Vandet bliver i øvrigt ledt ud
> gennem et afløb.

Som regel.

> Stoppet afløb? - vandet burde være rendt ud gennem afløbet i varmeapp.

Fisk ?
Fejlkonstruktion ?

Du ser det på ufatteligt mange biler. De starter en varm sommerdag, med
at lægge en pæn klat dug på forruden.

Fra : alexbo

Dato : 13-03-07 17:58

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Du ser det på ufatteligt mange biler. De starter en varm sommerdag, med
> at lægge en pæn klat dug på forruden.

Det er ikke vand i køle/varmelegeme der er skyld i det.
Det skyldes at man køler forruden ned, så vil fugtigheden i bilen sætte sig
på den, som på en kold flaske man lige har hentet i køleskabet.

Løsningen er at sætte kulden ned mod fødderne i stedet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 13-03-07 09:02

On Mon, 12 Mar 2007 19:09:18 +0100 Peter Dalgaard

>(Hvad dævlen gør folk der ikke har AC?)

Kører i blinde de første 3-4 km...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-03-07 09:18

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse

> Kører i blinde de første 3-4 km...

Eller også så lever de i lykkelig uvidenhed.

--
mvh Uffe (uvidende
Mondeo 1,8i

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-03-07 11:53

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> writes:

> "Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller også så lever de i lykkelig uvidenhed.

Tja. Hvis det er de bageste sideruder der er problemet, så er det
jo kun cyklister og den slags man overser....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-03-07 12:29

> Tja. Hvis det er de bageste sideruder der er problemet, så er det
> jo kun cyklister og den slags man overser....

Forhåbentlig kommer jeg ikke i den situation.
Har en gang måttet springe af cyklen, fordi en bus syntes den skulle køre
over den.
Det er en oplevelse jeg ikke ønsker andre skal opleve.
Stod ved hajtænder og ventede på fri bane, skulle dreje til venstre.
En bus kommer op i krydset, den skal dreje til højre.
Der er fri bane for bussen, så den kører bare.
Da bussen har kørt cyklen over, så agter den bare at fortsætte.
Jeg løber efter og banker på siden af bussen for at få den til at stoppe.
Da han så stopper, spørger chaufføren hvad jeg vil.
Jeg fortæller hvad der er sket.
Hans svar: Jeg mærkede et lille bump, men troede det var fortovskanten.
Jeg har passagerer i bussen, jeg er nødt til at køre videre.
Mit svar: Hvis du gør det, så ringer jeg til politiet NU og fortæller at du
er bare kørt videre.
Han valgte at blive holdende til cykel var undersøgt og jeg havde fået styr
på arme og ben.

Resultat: 1 stk cykel kørt over af baghjulene på en bus = stellet skævt = ny
cykel.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-03-07 14:15

> [...]

> En bus kommer op i krydset, den skal dreje til højre.
> Der er fri bane for bussen, så den kører bare.

Øh, der var vel netop ikke fri bane? Du er foran bussen, og der er
ingen cykelsti. Han skal f.g.m. holde sig bagved dig indtil du er
kørt. (Hvis der er cykelsti skal han da vist også vente, men så er der
næsten altid også lysregulering.) Jeg lægger mig gerne en meter eller
så fra kantstenen hvis jeg er på vej ligeud eller til venstre, dels
for ikke at friste til den slags overhalinger, dels for at
højresvingende cyklister kan komme indenom. Eller i rene
højresvingsbaner: helt til venstre; så kan bilerne også komme rundt.

Det må s'gu da i øvrigt have krævet at mere end sideruderne var
beduggede at overse dig i den situation? "Nå, der er en cyklist, ham
overhaler vi lige. Hov, der ramte jeg vist kantstenen. Hvad siger du?
Var der en cykel mellem mig og kantstenen?"

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-03-07 14:48

> Hvad siger du?
> Var der en cykel mellem mig og kantstenen?"

Hvad jeg sagde til sjafutten er af sådan en karakter,
at det ikke kan gengives uden fare for censur.
Iøvrigt var der ikke en af passagererne,
der brokkede sig over at bussen ikke kørte videre med det samme

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 13-03-07 15:10

On Tue, 13 Mar 2007 14:48:01 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Hvad jeg sagde til sjafutten er af sådan en karakter,
>at det ikke kan gengives uden fare for censur.
>Iøvrigt var der ikke en af passagererne,
>der brokkede sig over at bussen ikke kørte videre med det samme

De havde vel ikke lyst efter den omgang chaufføren fik?

/Jesper

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-03-07 15:29

Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> writes:

> De havde vel ikke lyst efter den omgang chaufføren fik?

Hvordan skulle de dog komme i skudlinjen?

De havde vel snarere begrænset lyst til at køre videre med den
chauffør...

(Jeg har i øvrigt en næsegrus beundring overfor folk der kan producere
velformulerede og træffende skideballer i den slags situationer. Jeg
er af den type der altid ved hvad jeg burde have sagt til folk...
Se evt. http://www.ebbemunk.dk/fritz/fritz.html vedr. hr. Flaumann)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-03-07 16:02

> [...]

Det er muligt

> (Jeg har i øvrigt en næsegrus beundring overfor folk der kan producere
> velformulerede og træffende skideballer i den slags situationer. Jeg
> er af den type der altid ved hvad jeg burde have sagt til folk...

Samme her, bare ikke lige på det tidspunkt

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Søren

Dato : 13-03-07 16:29

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jep men det gavner jo ikke så meget når det slet ikke kobler ind ved lave
> temp

Det er fordi temp.sensoren sidder for tæt på køleren, min AC kørte ikke om
vinteren
eller stod og slog fra og til hele tiden, indtil temp.sensoren blev rykket
lidt længere væk
fra køleren i køle enheden.
Det har så også givet noget mere kulde om sommeren ved de lave trin på
blæseren, hvor den
før også slog fra ind imellem hvis ikke blæseren stod på et højt trin.

Fra : Brian

Dato : 12-03-07 18:58

Tom wrote:

> Så kom AC igang for første gang i år
> Bilen var drønvarm på P-pladsen, så jeg måtte lige prøve om der
> stadig var Freon* på....og jo skidtet virker endnu.

Det gjorde mit gudskelov også, men det stank af helvede til det første
kvarter.

/Brian

Fra : Lars Jensen

Dato : 12-03-07 19:20

Brian skrev:

> Det gjorde mit gudskelov også, men det stank af helvede til det første
> kvarter.

Så kan du lære at køre med det tændt regelmæssigt :)

Mit er altid tændt....

> /Brian

Lars B

Fra : Brian

Dato : 12-03-07 19:36

Lars Jensen wrote:

> Så kan du lære at køre med det tændt regelmæssigt :)

Det har ellers stået til Auto konstant, men blev først rigtig blæst igennem
idag.

> Mit er altid tændt....

Samme her, men kompressoren kører ikke under 5 grader oder so. Så det har
lige nået at få startet kompressoren indimellem, indtil temp.sensoren igen
har fundet sit leje

/Brian