Så er sandalerne sat på.
Fra : benjamin

Dato : 12-03-07 16:11

Hej Allesammen.
Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.
Jeg kunne ikke udholde tanken om vinterdæk, der bliver ædt op i 17
graders varme.

Med venlig hilsen
Benjamin Skov Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-07 16:32

benjamin wrote:
> Hej Allesammen.
> Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.

Se indlæg i går aftes kl. 19.14

Fra : Tau

Dato : 12-03-07 16:42

"benjamin" <lakkendrup@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg er en af de første, da jeg ikke har haft vinterdæk i denne her sæson. 3
dage med sne, hallo hvis det ikke bliver værre så er det spørgsmålet om ikke
sommer dæk er bedre som helårsdæk..

vh
Poul

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 12-03-07 17:24

Jeg har også lige sat mine Michelin Energy på nu.

Vh Rune
Honda Civic

Fra : MGJ

Dato : 12-03-07 17:47

Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.
Jeg kunne ikke udholde tanken om vinterdæk, der bliver ædt op i 17
graders varme.

Hej

Nu er det jo ikke "kun" sne og is som bestemmer om det er godt eller skidt
med vinterdæk. Jeg mener at ha set at så længe vej temp. er under 7 grader
kan der med stor fordel køres med vinterdæk. Og med de næste ugers varsel
kommer der jo stadig nattefrost og rim glatte veje.
Jeg køre selv med den regl at jeg skifter fra vinter til sommer i påsken,
det har jeg gjort de sidste 20 år.

Mvh

Morten

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 12-03-07 22:40

MGJ skrev:
> Nu er det jo ikke "kun" sne og is som bestemmer om det er godt eller skidt
> med vinterdæk.

Jow - det er det faktisk.

> Jeg mener at ha set at så længe vej temp. er under 7 grader
> kan der med stor fordel køres med vinterdæk.

En sejlivet myte, der ikke har noget på sig længere. Sålænge vejen er
tør er sommerdæk bedst - også i frost-grader.

> Og med de næste ugers varsel
> kommer der jo stadig nattefrost og rim glatte veje.

Kommer der sne eller is igen, så er vinterdæk bedst.

> Jeg køre selv med den regl at jeg skifter fra vinter til sommer i påsken,
> det har jeg gjort de sidste 20 år.

Klimaet er blevet varmere - hvorfor det er sådan, er en helt anden
diskussion :)

Mvh Rune

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-03-07 23:04

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse

> Jow - det er det faktisk.

> En sejlivet myte, der ikke har noget på sig længere. Sålænge vejen er
> tør er sommerdæk bedst - også i frost-grader.

[klip]

Tjah - gennem mange år, flere forskellige biler og endnu flere forskellige
sommer- og vinterdæk har jeg nu tydeligt kunne mærke forskel.
Ikke blot mellem sommer- og vinterdæk men i høj grad også mellem sommerdæk
om sommeren og i det sene efterår/tidlige forår, når temperaturerne er lave.

Endnu værre er det faktisk på motorcykel i ydersæson'en; da et mc-dæk pga.
opbygning udvikler betydeligt mere varme end et bil-dæk er forskellen meget
tydelig. Når vejret er koldt tager det tit 4-5 gange så lang kørsel før
mc-dækkene er nogenlunde varme - men de bliver sjældent rigtigt drifts-varme
i koldt vejr.
Bevares - de er jo også konstrueret til at arbejde bedst ved betydeligt
højere dæk-temperaturer end bil-dæk. Men det betyder jo også at du ved
håndspålægning tydeligt mærker forskellen.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Tom

Dato : 12-03-07 18:04

>"benjamin" <lakkendrup@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>Hej Allesammen.
>Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.

Næh det er sådan ca. et år siden jeg fik sat mine på

--
Tom

Fra : Niels Pein

Dato : 12-03-07 22:41

"benjamin" skrev ...
> Hej Allesammen.
> Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.
> Jeg kunne ikke udholde tanken om vinterdæk, der bliver ædt op i
> 17 graders varme.

Jeg lader lige mine blive siddende lidt endnu. At køre med vinterdæk i
sommervejr gør jo ikke den store forskel. Det er værre omvendt. Og vi har
før set sne i både marts og april. Shit happens - når man mindst venter det.
:-/
Desuden bliver mine vinterdæk nok alligevel for gamle inden de er slidt op,
de par tusinde jeg kører i vinterperioden.
De bliver ikke ædt op af lidt varme. Har gjort det før, og vil gør det igen.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Q

Dato : 13-03-07 10:51

[...]

****

Kan du sige helårsdæk ?

/peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-07 14:41

On 13 Mar., 10:50, "Q" <Q...@Q.Q> wrote:
> "benjamin" <lakkend...@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:1173712262.618358.24770@p10g2000cwp.googlegroups.com...
> Hej Allesammen.
> Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.
> Jeg kunne ikke udholde tanken om vinterdæk, der bliver ædt op i 17
> graders varme.
>
> ****
>
> Kan du sige helårsdæk ?

Ja, men hvorfor have noget 2. rangs på hele året ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Tom

Dato : 13-03-07 18:51

On 13 Mar., 10:50, "Q" <Q...@Q.Q> wrote:
> [...]
>
> ****
>
> Kan du sige helårsdæk ?

Ja, men hvorfor have noget 2. rangs på hele året ?

Hvad var det for en bil du kørte i?

--
Tom

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-03-07 14:49

On Mar 12, 4:11 pm, "benjamin" <lakkend...@rasmussen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.
> Jeg kunne ikke udholde tanken om vinterdæk, der bliver ædt op i 17
> graders varme.

Ikke den første, men måske blandt dem. :)

Mine vinterdæk sidder på lidt endnu. Det er nok ikke nødvendigt, men
"better safe than sorry". Jeg kan ikke se nogen ulempe ved vinterdæk,
men andres sommerdæk har kostet mig flere timer denne vinter.
Desuden skal vinterdækkene vel bruges på et eller andet tidspunkt.
Hvis jeg gemmer dem til sneet er faldet, og tager dem af når den er
væk igen, bliver de vel for gamle før de bliver slidt.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-07 10:47

On 13 Mar., 18:50, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> Ja, men hvorfor have noget 2. rangs på hele året ?
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-
> Hvad var det for en bil du kørte i?

Det er da irelevant, alle biler skal da stoppes, og det er jo dækkene
som stopper bilen.
Men ikke for at lyde stødt , men hvis du mener at min bil skulle
være 2. rangs så vil jeg lige sige at selv om det er en Peugeot, så er
306'eren sammen med 406'eren nok de mest driftssikre Peugeoter der er
lavet.
Jeg har nu kørt ca. 80.000 km i vores HDi, den har næsten lige rundet
235.000 km og i de 80.000 km jeg har kørt har der ikke været andet en
dæk, bremser, lidt svejsen på udstødning og den trænger nok snart til
nyt batteri og nye støddæmpere. Så det synes jeg er fint

Fra : Tom

Dato : 14-03-07 17:27

> [...]

dæk, bremser, lidt svejsen på udstødning og den trænger nok snart til
nyt batteri og nye støddæmpere. Så det synes jeg er fint

Vi kører (næsten) alle rundt i 2. eller 3. klasses biler.

Har man først én gang prøvet f.eks en nyrere porsche 911 så ved man hvor
stor forskellen er. Den er urimelig stor.......en sådan bil bremser ca.
dobbelt så godt som en alm familiebil og selv ved høje hastigheder er
retningsstabilitet og kurvekørsel en leg sammenlignet med meget andet.

Det er ikke så meget prisen, men bare det at teknikken er milevidt fra en
alm husmandsbil som de fleste har.

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-07 09:33

On 14 Mar., 17:27, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> retningsstabilitet og kurvekørsel en leg sammenlignet med meget andet.
>
> Det er ikke så meget prisen, men bare det at teknikken er milevidt fra en

Det vil jeg tro på, jeg har desværre ikke haft fornøjelsen.

Fra : Jan Vennike

Dato : 15-03-07 18:24

> [...]
>Så er sommerdækene kommet på. Er jeg den Første.
>Jeg kunne ikke udholde tanken om vinterdæk, der bliver ædt op i 17

Så må du hellere holde dig indendøre i næste uge ifølge den her:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm

Ellers kommer du til at fryse om tæerne

/Jan