Xenon-kit
Fra : Erik Kirkegaard

Dato : 08-03-07 13:02

Er der nogle der har erfaringer med Xenon- kits specilt mærket
Wide-xenon.

Fra : Mr J..

Dato : 08-03-07 13:13

> Er der nogle der har erfaringer med Xenon- kits specilt mærket
> Wide-xenon.

ja de er irriterenden for folk der kører foran, fordi folk ikke fatter at
justere dem ordenligt..

Mvh
Morten

Fra : Klaus G.

Dato : 08-03-07 17:42

> ja de er irriterenden for folk der kører foran, fordi folk ikke fatter at
> justere dem ordenligt..
Ligsom ALLE unge køre råddet. Ligsom ALLE gamle folk køre som spøgelses
billister på motorvejen. Ligsom ALLE Taxa'er køre over for rødt. Ligsom
ALLE....find selv på flere.

Er det ikke noget groft at generalisere på den måde, og bare slynge ud at
alle køre med ujusteret lygter?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Per O.

Dato : 08-03-07 19:10

> [...]
> ALLE....find selv på flere.
>
> Er det ikke noget groft at generalisere på den måde, og bare slynge ud at

de eneste ujusterede lygter med xenon jeg oplever sidder på nogle gamle
dåser, hvor det er helt klart at bilen ikke originalt har kunnet købes med
slige lygter. På den anden side er det jo en ren religionssag med
lygteføring, da folk sjældent tager den rent lovgivningsmæssige side med i
betragtning. Om de blænder med uoriginale xenonlygter eller med originale
tåbelygter er mig ligemeget, begge dele er irriterende.

Er T Svansen xenonlys i øvrigt ikke ulovligt at eftermontere?

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 09-03-07 00:57

> Er T Svansen xenonlys i øvrigt ikke ulovligt at eftermontere?

Alt Xenon er ulovligt at eftermontere. Xenon kræver at der sidder følere på
hver enkelt bærearm i undervognen, så den kan justere alt efter hvordan
bilen står. Desuden kræves der lygtespulere.

Troels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-03-07 06:11

"Troels [around 9000]" <IKKEGYLDIGEM@IL.DK> skrev i en meddelelse

> Alt Xenon er ulovligt at eftermontere.

99,9 % af det.

> Xenon kræver at der sidder følere på hver enkelt bærearm i undervognen,

Da ikke jf. lovgivningen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-03-07 23:14

Morten Fruergaard skrev:

> Da ikke jf. lovgivningen.

Ikke direkte, det kommer man nok ikke uden om når man læser:

http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1866.pdf

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-07 07:37

Ib Jakobsen wrote:

> Ikke direkte, det kommer man nok ikke uden om når man læser:
>

> http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1866.pdf

Jo...Jeg kan ikke se, at dette skulle medvirke, at der SKAL være følere på
hver enkelt bærearm.

Og som jeg læser det, så er der KUN krav om aut.lygteindstillingssystem,
SÅFREMT lastning af køretøjet medfører større ændring end de i omtalte
direktiver og regulativ nævnte værdier for nærlysets fald.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-03-07 06:11

"Troels [around 9000]" skriver:

> Alt Xenon er ulovligt at eftermontere.

Næh

> Xenon kræver at der sidder følere på
> hver enkelt bærearm i undervognen, så den kan justere alt efter hvordan
> bilen står. Desuden kræves der lygtespulere.

Netop, det skal "bare" monteres også.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 09-03-07 16:05

> [...]
> på hver enkelt bærearm i undervognen, så den kan justere alt efter hvordan
> bilen står. Desuden kræves der lygtespulere.

Der findes da lovlige kit til eftermontering til både golleren, bimmeren og
sofus samt et par andre som brian typisk vælger som ungdomskøretøj.

Ellers er det bestemt også muligt at eftermontere i alle de biler hvor man
kan få det som fabriksmonteret ekstraudstyr.

Der er intet krav til hastigheden på nivelleringen. Jeg har for et par år
siden nøje læst lovgivningen omkring dette.

--
Tom

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-03-07 20:02

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ALLE....find selv på flere.
>
> Er det ikke noget groft at generalisere på den måde, og bare slynge ud at

Jepp. Jeg har bevisst lagt merke til dette det siste halve året eller så (vi
nordmenn er neppe noe bedre til å justere lyktene enn danskene... ;))
Skrekkeksempelet var en Golf III med klarglass lykter og ettermontert Xenon.
Med nærlys så det ut som om solen hadde skiftet farge og kom kjørende etter
meg på et par km avstand.
Men generelt synes jeg det er mange med ettermontert Xenon som slett ikke
blender, man legger bare mer merke til dem fordi det er en anelse uvant med
en gammel VW Caddy med Xenon.

Så er det langt mer irriterende med alle idiotene med nærlys + tåkelys.

--
Michael Nielsen

1991 Mercedes-Benz W140 400 SE
www.mercefreaken.com

Fra : Brian

Dato : 08-03-07 20:45

Klaus G. wrote:

> Er det ikke noget groft at generalisere på den måde, og bare slynge
> ud at alle køre med ujusteret lygter?

Lad mig gætte; du har eftermonteret xenon på Audi'en ?

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 08-03-07 21:12

> Lad mig gætte; du har eftermonteret xenon på Audi'en ?
Yes sir, i In-Pro lygter, med DE-Lenser. 10% fald, oplyser
fodgængere/cykellister som de skal også.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Brian

Dato : 08-03-07 21:33

Klaus G. wrote:
> Yes sir, i In-Pro lygter, med DE-Lenser. 10% fald, oplyser
> fodgængere/cykellister som de skal også.

Fint med mig - så længe det er i lygter med linse, rager det mig 3/4.

De snotskovle som derimod smider lortet i deres helt alm. lygter med
parabol, skulle brændes i skridtet med en varm halogen pære.

/Brian

Fra : N/A

Dato : 16-03-07 21:55

Fra : Brian

Dato : 16-03-07 21:55

Søren Wagner wrote:

> Som du dog smukt kan sige det...

Tak - men jeg har på fornemmelsen at du ikke mener det

> /SWP der overvejer at montere xenon i Honda Civic ES 1,6i 98´ med std.
> lygter.

Det generer ikke mig synderligt, men jeg kan da godt forstå at nogen kan
blive generet af det.

Når man ser sådan en gammel Golf (der ikke engang har gjort sig den
ulejlighed at smide klarglas lygter på potten inden montering af xenon)
vælter lyset altså bare ud over det hele. Det er muligt at man kan justere
lygten så langt ned, at det ikke er et problem - men det sker bare ikke i
alle tilfælde.

> Og nu går med skridtbeskyttere der er forret med
> varmeafvisende materiale..

Pas på det ikke giver udslæt - been there, done that, got the itch

/Brian

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-03-07 15:07

"Erik Kirkegaard (slet 85K46)" <erik@85K46surfmail.dk> skrev i meddelelsen
> Er der nogle der har erfaringer med Xenon- kits specilt mærket
> Wide-xenon.

Jeg må umiddelbart sige - hvad er det lige der er så godt ved Xenon ????

Nu har jeg gennem det sidste års tid kørt BMW E39 med originale Xenon
lygter - og samtidig også kørt i vores varevogn (Previa uden Xenon) og
må da tilstå at jeg ikke kan se det store nummer ved Xenon

ja,ja - det ser da smart ud.....men ?!

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Erik Kirkegaard

Dato : 08-03-07 16:50

jeg har set at xenon lys giver et bedre lys.
Jeg har en Audi A6 med runde lyskegler og synes ikke det giver
nok lys. Jeg har prøvet med 100 watts pærer men de springer hele
tiden. Det er kørelyset der er det store problem.Brian S Jensen

Fra : Tom

Dato : 08-03-07 17:15

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lygter - og samtidig også kørt i vores varevogn (Previa uden Xenon) og
> må da tilstå at jeg ikke kan se det store nummer ved Xenon

Tja alene det at lysstyrken er 3 gange kraftigere ved HID taler jo for at
bruge dem )
Ellers er det jo også et argument at levetiden er ca. 2.000 timer for en HID
pære og så den detalje at en HID kun bruger 35W, så man får mere strøm til
rådighed til alle andre strømslugere og ikke belaster generatoren så hårdt.

--
Tom

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-03-07 19:58

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lygter - og samtidig også kørt i vores varevogn (Previa uden Xenon) og
> må da tilstå at jeg ikke kan se det store nummer ved Xenon

Forrige generasjon 5-serie (er det E39?) husker jeg fikk bedre resultat i en
sammenligningstest i norske Motor med halogenlykter enn Xenon-lykter, så det
kan være noe av årsaken.
Jeg har bl.a. kjørt W210 E-klasse med halogen og Xenon, og Xenon er helt
klart å foretrekke!
Både på regnvåte og mørke veier, men det virker også som om lyset
reflekteres bedre.