Primer
Fra : F.Laursen

Dato : 31-03-07 15:05

Hej
Jeg skal til at gøre min båd klar til at komme i det rette element nemlig
vandet.
Men nu ser jeg at med henyn til primer er prisen meget forskellig. Hempel(2
komponent) til 281 kr pr. 750 ml. men Mariner(1 komponent) til 98 kr pr 750
ml.
Er der nogen som har erfaring med dette.
På forhånd tak
Finn Laursen

Fra : Ole Pagh

Dato : 31-03-07 16:26

Følgende er skrevet af F.Laursen:
> [...]
> ml.
> Er der nogen som har erfaring med dette.

Hvis det er primer til at gøre båden tæt (glasfiber er ikke tæt), skal
du anvende den dyrere 2 komponent epoxy primer; Light Primer eller High
Protect (begge eksempler Hempel).

Hvis det er primer for at få bundbalingen til at sidde fast eller
primer over vandlinien, kan du bruge 1 komponent, f.eks Yacht Primer
(Hempel).

Ovensående er for glasfiber både.
Er det for træbåde må andre svare.

Du kan downloade Hempels "Den lille søstærke" fra deres hjemmeside.
Den giver svar på det meste inden for maling og behandling af lystbåde,
både over og under vandlinien.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : F.Laursen

Dato : 31-03-07 17:36

Hej Ole
Båden er en Leisure23 altså en sejlbåd.
Og tak for svaret, jeg sliber min køl ned (den er af jern) og derefter skal
jeg prime.Det er det jeg er i tvivl om.
MVH
Finn

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 31-03-07 19:13

Se evt: http://www.maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm

Bjarke

Fra : Boje

Dato : 31-03-07 20:51

"F.Laursen" <finn@sletteroed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og tak for svaret, jeg sliber min køl ned (den er af jern) og derefter
> skal jeg prime.Det er det jeg er i tvivl om.

Hej

Hvis du sliber din køl ind til blankt jern, skal du efterfølgende være
rimelig hurtig med en primer, da jernet begynder at ruste øjeblikkeligt bare
ved den fugtighed, der er i luften. Kølen skal forsegles helt med
to-komponent epoxyprimer. Dette kræver mindst 6 lag for at være rigtig
effektivt.

Gjorde selv dette i 1985. Kølen fortsat fin og uden rustgennembrud noget
sted.

Mvh
Boje