Storsejlsfald i mast
Fra : ThomasT

Dato : 27-03-07 07:56

Hej,

Vi skal ha' nyt storsejlsfald i masten på en Soling, da det gamle er
sprunget. er der nogen af jer der har et godt bud på hvordan man gør
det?
Det skal lige siges at det gamle røg helt ud, da det sprang.
Vi har prøvet med en tynd billig søgefjeder, men den nåede kun ca. 3
meter ind før den begyndte at bøje og det endda med masten på højkant.
Vi har også overvejet en møtrik i en snor, men faldet skal ca. 40 cm.
fra toppen af masten gennem en "trisse", som er umuligt at ramme med
møtrikken.

Det er kun et fald i toppen af masten, så vi kan heller ikke bruge
nogen af de andre til at trækken storsejlsfaldet igennem med.

Så er der nogen af jer det har et godt bud?

Fra : Egon Stich

Dato : 27-03-07 09:03

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse news:1174978551.661496.119140@e65g2000hsc.googlegroups.com...
[...]

Hegnstråd.
Få fat i tilstrækkelig mange meter 4 - 5 mm hegnstråd, og det går som en leg.
Forudsat naturligvis, du har masten "nede"

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-07 12:04

Hej Thomas,

Står masten på højkant, som du beskriver, kan du fire en længde
sejlgarn ned hvor der til enden er bundet en kuglekæde, den type
som bruges mellem håndvask/badekar og lukkeprop. Når den kommer
ned ved udgangshullet, kan den ses med lys fra en lygte og et
stykke bukket ståltråd andvendes til at fiske den ud.
Husk at andre indvendige fald skal være spændt hårdt op ellers
risikerer man at sejlgarnssnoren og de løsthængende faldliner
snor sig omkring hinanden og det vil give problemer både med
efterfølgende at få sejlene op eller ned, samt at der vil
forekomme et stort slid på parterne.
Ligger masten ned kan du anvende en lang plastic søgefjer, Det
er her nemmest at tage bundbeslaget af, så kan man samtidigt
lyse ind i masten og se om faldniner heller ikke her bliver
snoet.

Mvh/Harding

Fra : ThomasT

Dato : 27-03-07 12:08

Tak, skal I ha'. Det lyder som nogle gode bud. Vi prøver!!

Thomas

Fra : Rene

Dato : 27-03-07 16:59

Hej

I nogle master kan man med fordel bruge en støvsuger(jo kraftiger jo
nemmere), en tynd line, og for enden en lille krøllet klud/svamp til at lave
fylde med, så der er noget som kan suges igennem masten.
Resten siger sig selv.

Fra : ThomasB

Dato : 27-03-07 20:52

Rene skrev:
> [...]
> nemmere), en tynd line, og for enden en lille krøllet klud/svamp til
> at lave fylde med, så der er noget som kan suges igennem masten.

Det var snedigt!

Fra : mit navn

Dato : 27-03-07 21:37

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse

> Det var snedigt!

Man kan også blæse den anden vej med trykluft........ Gammelt trix jeg
lærte af en elektrikker.......... Et lille stykke køkkenrulle, med en
sytråd, kan komme meget langt i et glat rør

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-03-07 20:02

Jeg kan betro dig at det er ligemeget hvor erfaren man er. Det er altid
træls at gå på grund ....

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 27-03-07 20:23

Bjarke M. Christensen wrote:
> Jeg kan betro dig at det er ligemeget hvor erfaren man er. Det er
> altid træls at gå på grund ....
>
> Bjarke

Øh - ?
Var det ikke en anden, der skrev om lavt vandt eller kan man gå på grund,
hvis ikke storsejlets fald er på plads i masten
Sorry - kunne ikke lade være :0)

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-03-07 21:04

TOSB wrote:

> Øh - ?
> Var det ikke en anden, der skrev om lavt vandt eller kan man gå på grund,
> hvis ikke storsejlets fald er på plads i masten
> Sorry - kunne ikke lade være :0)

Ingen motor og ingen sejl, så er det vel bare et spm. om tid før end man
går på grund et eller andet sted. ;-p

- Lars

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-03-07 21:36

Jo .... Enten har pc'en snøret mig eller også er jeg faldet over tastern ...

Bjarke

Fra : mit navn

Dato : 27-03-07 21:43

Helt ok. Bare du holder en sikker kurs