Søvandsfilter - vigtigt eller?
Fra : Lindstroem

Dato : 24-03-07 21:29

Jeg var i det gode vejr nede at få liv i Yanmaren efter vinterpausen.
Jeg har et vandindtag via en almindelig skroggennemføring. En slange fører
vandet direkte ind i motoren fra skrovgennemføringen. I princippet samme
system var der på min tidligere båd, hvor der var sejldrev og hvor vandet
kom via sejldrevet ind i motoren.
Men i nabobåden siger ejeren, at jeg bør få et søvandsfilter monteret.
Hvorfor egentlig det? Jeg skifter impellser hvert år så evt urenheder, når
ikke på de 80 motortimer at gøre skade på impellen. Det er i alt fald min
erfaring fra min sejldrevstid.
I mit sejldrev var der flere huller som vandet kunne strømme ind af. Her er
der kun een gennemføring. Det giver jo en øget risiko for tilstopning, men
det kan et søvandsfilter vel ikke gøre noget ved? Det er jo også lidt bøvlet
at finde et sted over vandlinien til filtret.

Hvad siger gruppen til fænomenet søvandsfilter?

gode hilsner

Ib

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-03-07 21:53

Hmm... i princippet er der mange ting der kan køre uden filtre mens andre
ting bestemt kræver et filter.

Prøv f.eks. at fjerne posen i støvsugeren, den kan godt køre uden
filterpose, men resultatet vil straks være at se.
og jeg tror også der vil gå forholdsvis kort tid inden støvsugeren holder
helt op med at virke.

Omvendt kan du prøve at tage luftfiltret ud af din bil, du kan måske køre et
år uden luftfilter, måske mere måske mindre.

Det jeg mener med ovenstående er, filtre er jo ikke opfundet for sjov skyld.
og jo mere drift sikker man ønsker sin motor eller sit system, des mere
behov er
der for filtre, idet filtre jo minimere risikoen for fremmed legemer i
systemet.

Så brug din sunde fornuft og afgør om du vil invistere i et filter som vil
minimere risikoen for driftstop, måske med harveri af motoren til følge.
Det kunne også være du kunne nøjes med at skifte impeller hvert andet år
hvis der var et forfilter

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-03-07 23:33

Fælles for alle andre løsninger er, at en evt forstoppelse kræver en
overordentligt tidskrævende process at fjerne "proppen". Uanset om det sker
sjældent eller ofte. Ved at tilføje en søvandsfilter kan du sikre at skidtet
ender et sted hvor det er hurtigt og nemt at rense.

Mon ikke nødvendigheden agfhænger en del af sejladsområdet. Sejlere der
sejler meget i floder siger det er et "must".

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-07 23:58

Sejler du konstant i "rent" vand er det vel risikofrit ...
Men jeg synes tit man ser tang og ålegræs (og hvad det nu hedder) i
vandet - og i f.eks. Limfjorden eller omkring visse skærgårdsøer er der
rigtigt meget i vandet, som kan komme ind i indsugningen og evt. helt
frem til vandpumpen ...

Personligt ville jeg ikke turde undvære et søvandsfilter ...

Måtte tømme vores flere gange sidste år og året før i Limfjorden ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : ThomasB

Dato : 25-03-07 01:17

Lindstroem skrev:
> Hvad siger gruppen til fænomenet søvandsfilter?

Forestil dig at du er på vej i havn i en kuling der løber på tværs af
havneindløbet. I sådan en situation ville jeg ikke sejle med en overophedet
motor...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-07 19:28

Hej Ib,

Det er et godt råd at montere et søvandsfilter. Det skal
selvfølgelig være monteret over bådens flydevandlinie og
placeret et sted i motorrummet eller udenfor hvor det er nemt at
komme til således at sien kan løftes op så et er muligt at rense
det.
Det er ikke unaturligt at der kommer ålegræs, tang m.m. i
filteret og jeg har desuden oplevet slangen op til filteret godt
stoppet til med en vandmand, en gang også en lille ål var kommet
op.
Det er unødvendigt at de kommer ind til impellerpumpen og kan
medvirke til at ødelægge den.
Forureningen kan også sætte sig i motorens kølekanaler og det er
heller ikke godt. Manglende køling ødelægger en motor ret
hurtigt da den bliver alt for varm og det giver oftest alvorlige
mekaniske skader.
Du bør have en motortemperatur føler med enten en
temperaturviser eller en alarm, helst begge dele.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 25-03-07 20:35

"Harding E. Larsen (slet QVYS3)" <harding@QVYS3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11748475700.668124871908539@dtext.news.tele.dk...
> Det er et godt råd at montere et søvandsfilter. Det skal
> selvfølgelig være monteret over bådens flydevandlinie
Hej
Det skal den ikke, men under vandlinien, du lukker bare kugleventilen når
filtret skal renses.
mvh
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-03-07 18:49

Hej Hans,

Skal og skal ikke, det kan bero på flere omstændigheder.
I nogle både skal kistebænken tømmes inden man kan komme til hanen.
Er der plads således at filteret sidder over vandlinien plejer det at være
let uden større armbevægelser at åbne det og rense sien.
De fleste søvandsfiltre er lavet af plast, tømmes de ikke om vinteren kan
revnedannelse forekomme og med lidt vandtryk kan der godt komme noget vand
ind i båden hvis man ikke er ofte på besøg i båden og kan opdage det.
Søvandsfiltre findes også i bronce.
Er søvandsfilteret placeret over flydevandlinien vil en revne her blot virke
som en en antihævert og afbryde vandstrømmen i de "forbundne kar" på samme
måde som den ii kølevandsstrengen ndskudte antihævertventil.
Men selvfølgelig kan man godt være overforsigtig eller alternativt lade
tilfældet råde, mange synes at tilværelsen er spændende på den måde.
Når man montere sin impeller om foråret giver man den fedt for smøring. Det
holder godt og vel til den smule vand der kan indeholdes i slanger og filter
indtil det når frem til impellerpumpen.
Man kan være forsigtig på flere måder.

Mvh/Harding

Fra : Lindstroem

Dato : 25-03-07 21:10

Tak for de mange svar

Det ser ud til at jeg må investere i et søvandsfilter!
I har overbevist mig.
Efter at have tjekket pladsforholdene tror jeg, at jeg er nødt til at have
det under vandlinjeniveau. Det betyder, at jeg, hver gang jeg skiller det
ad, må regne med, at vandet i kølevandsslangen løber ud i bunden, men anden
konsekvens har denne "undervands" placering vel ikke?

mvh

Fra : HO

Dato : 25-03-07 21:23

> [...]
> ad, må regne med, at vandet i kølevandsslangen løber ud i bunden, men
> anden konsekvens har denne "undervands" placering vel ikke?

Hejsa
Det er meget lidt vand der løber retur.
Jeg plejer altid, at åbne lidt på filtret for at fylde den med vand ved
første søsætning.
Så skal pumpen ikke køre så meget for at få fat i det "første" vand.
Et filter har også den fordel, at du kan lukke kugleventilen, fylde filter
med frostvæske når låget er afmonteret, og lade det køre igennem motoren.
På den måde kan man også med god samvittighed starte motoren på land, ved at
fylde vand i filteret hele tiden.
Hilsen
Hans

Fra : Egon Stich

Dato : 25-03-07 21:26

"Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse news:4606d5db$0$23930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> ad, må regne med, at vandet i kølevandsslangen løber ud i bunden, men anden
> konsekvens har denne "undervands" placering vel ikke?

Du kan placere to ventiler på filteret.
Ved til og afgang.
Så vil der kun komme ganske lidt sjaskeri.

MVH
Egon