Montering af shunt?
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 21:55

Spørgsmålet er sikkert grinagtigt for dem med forstand på det elektriske
.... men jeg vover alligevel at afsløre mine manglende el-kundskaber her
i gruppen:

Jeg skal montere en shunt imellem "batteri-minus" - (i manualen kaldet
"Battery side") og "båd-minus", (som i manualen kaldes "Load side") som
så kan måle den strøm, der passerer shunten mv.

Spørgsmålet er: Er sådan en fyrs funktionalitet afhængig af, i hvilken
retning strømmen løber? Eller sagt på anden måde: Hvis jeg bare holder
alle minus-forbindelserne på "Båd-minus" (Load side) - er det så lige
meget, hvordan shunten vender?

Jeg spørger fordi der i manualen står: "Note: If several minus cables
were connected to the negative battery pole, make sure that all these
cables are connected at the load side of the shunt" - og så blev jeg
pludselig usikker på, om en shunt har en Battery side og en Shunt side
.... eller om man bare kalder den side, som har forbindelse til
batterierne for Battery side og den side, som forbindes med "jord" for
Load side ... Der står ikke noget på shunten.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Hundehandleren

Dato : 16-03-07 22:18

Flemming,

Der er ingen forskel på hvilken vej den vender. Grunden til at de
understreger at alle forbrugere skal være på forbrugssiden af shunten er at
den ellers ville have en misvisning.

Mvh.

Bent
Hinrichsen 34 "Sequoia
DEN 383

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 22:52

Hej Bent,

Tak for godt (!) svar.
Jeg *har* nemlig skruet shunten fast og klippet kabler til - så jeg
ville nødigt til at skulle vende kalorius, så strømmen løber den anden
vej! Jeg fortsætter i morgen ...

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 17-03-07 08:04

Hvad er det og hvad bruges den til

M/S Krølle

Fra : Hundehandleren

Dato : 17-03-07 10:48

Når man gerne vil måle hvor meget strøm man forbruger/tilfører anvender man
et amperemeter. I små installationer sætter man bare amperemeteret direkte i
serie med installationen.
I nutidens både hvor der er stort elektrisk forbrug, vil det af flere
årsager være uhensigtsmæssigt at måle direkte på belastningen - hvorfor man
anvender en shunt. En shunt er en målebro, som lader det meste af strømmen
løbe igennem, men indeholder en indre modstand for at måle forbruget. Fra
shunten kan man så vi et par tynde ledninger give signalet til "aperemetret"

--
Mvh.

Bent
Hinrichsen 34 "Sequoia
DEN 383

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-07 11:43

Godt du kan forklare, hvad det er, jeg er ved at installere ... ...
Mere tak!

Jeg har købt et lille digitalt instrument (battery monitor) til min nye
batteribank, som (via parsnoet forbindelse til shunten og batteriernes
pluspol) løbende kan vise en række informationer om "bankens" tilstand -
f.eks.: Batteriernes aktuelle spænding, det øjeblikkelige strømforbrug i
A (både plus ved ladning og minus ved forbrug) og, hvor mange Ah, der
ialt er forbrugt fra "banken" og hvor mange timer, man kan fortsætte med
det nuværende forbrug, og ved opladning, hvor mange Ah der mangler før
batteribanken igen er "fyldt op"og en lille dioderække på fem stk. der
visuelt - men groft - viser, hvor mange procent batteriet er
opladet/afladet (i spring på 20%), o.m.a. - se linket for flere detaljer
(på Engelsk).

Den ser sådan ud:
http://www.mastervolt.com/product.asp?ID=1386

Fra : Hundehandleren

Dato : 17-03-07 14:02

Den ser god ud!
Hvor har du købt den? Og hvad måtte du svede?

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 21:11

Af hensyn til husfreden ... ... må jeg bede dig kigge på:
http://www.sej-tech.dk/prislister/prisliste_mastervolt_010906.pdf side
6.
Leverancen er inkl. andre produkter og ydelser og jeg har ikke
"forhandlet" den endelige pris "for hele molevitten" ...
Den er leveret igennem JK Marine i Helsingør Nordhavn.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-03-07 23:13

Hmm... Flemming, et ordsprog siger... "der findes ikke dumme spørgsmål, kun
dumme svar"

Så spørg du bare løs...

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 23:21

Hej Jan,

Jo, jeg kender godt den sentens ... Men for en fagmand er spørgsmålet
nok så banalt, at han/hun får sig en god griner ... Det lever jeg dog
med, da jeg normalt får nogle rigtig gode råd og tips i denne gruppe -
og, som min salig Moder sagde: Flemming, du kan spørge om alt, bare du
spø'r pænt" ... og det forsøger jeg så ...

Fra : Niels & Astrid

Dato : 17-03-07 12:58